Jumbo-Visma praat na Giro met Tom Dumoulin over contractverlenging
Jumbo-Visma heeft met de zaakwaarnemer van Tom Dumoulin de afspraak gemaakt om pas na de Giro d’Italia over een contractverlenging te spreken. De Limburger komt inmiddels alweer drie jaar uit voor de Nederlandse ploeg, maar de samenwerking heeft nog niet tot het gewenste succes geleid. Zijn contract loopt aan het einde van het seizoen af. De Giro d’Italia is dit jaar het grote doel voor Dumoulin.
“Afgelopen winter hebben we al met Rik van Dongen afgesproken om pas na de Giro d’Italia over de toekomst van Tom te praten”, geeft sportief manager Merijn Zeeman van Jumbo-Visma aan. “Tom heeft aangegeven dat hij zich goed in het team thuis voelt en blij is met de huidige aanpak. Omdat zijn focus dit jaar op de Giro is gericht, kunnen we pas echt een balans na deze ronde opmaken.”
De afgelopen drie weken heeft de inmiddels 31-jarige Dumoulin een hoogtestage op El Teide op Tenerife gedaan. Zeeman: “De laatste week tijdens het trainingskamp, toen de zwaarste trainingen op het programma stonden, kwam Tom sterk naar voren. Daar heeft hij zeker motivatie uitgeput. Wij zijn tevreden hoe hij er nu voor staat. Al vanaf de Volta Limburg Classic, Amstel Gold Race en nu de hoogtestage zie je een stijgende lijn. Ik denk dat Tom bij zijn opgave in de Ronde van Catalonië meteen zou hebben getekend voor hoe hij er nu conditioneel voor staat.”

Foto: Raymond Kerckhoffs
Zaterdag staat er op de tweede dag van de Giro d’Italia in Boedapest meteen in tijdrit op het schema. Een 9,2 kilometer lange rit tegen de chronometers. “Dat is meteen een mooie graadmeter voor Tom. Al zal zijn vormpeil in deze Giro normaal ook moeten groeien”, aldus Zeeman.

Hij kwam met veel adelbrieven maar helaas tot nu toe niks kunnen inlossen.
behouden. De wanhoop over het gebrek aan (goede) Nederlandse renners bij de ploeg is vrij groot.
Hoop voor ze dat er dan wel een nulletje van het contract af gaat.
Heet van de naald zeg maar....
Daarnaast Tom kan uit genoeg andere ploegen kiezen alleen de grote vraag is tegen welk bedrag kan hij nog gaan fietsen. Tom als vrijbuiter waren toch wel zijn mooiste en verrassendste jaren. Als hij daar onder Huy toen niet met 60 per uur gevallen was dan had jij ook al een gele trui gehad
Absoluut waar, maar tegelijkertijd is dat niet de plek waar Tom en de ploeg tevreden mee zijn voor het AK-werk. Voor een man die betaald wordt obv winst Giro en podium Tour is een plek in de tweede helft van de Top 10 niet goed genoeg. Neemt niet weg dat met zo een smalle basis toen je goed kon zien wat voor kwaliteit hij in wezen heeft. Het rijden voor een podium moet zeker nog kunnen.
Een jonge arend hangt al in de lucht, speurend naar een prooi…
Tom Dumolin is 31
Jos van Emden 37
Steven Kruiswijk bijna 35
Robert Gesink bijna 36
Je hebt buiten Tom Dumolin niet helemaal ongelijk. Je krijt hetzelfde als bij andere ploegen.
John Degenkolb, Greg van Aevermaat en Philippe Gilbert houden bij hun ploegen de ontwikkeling van jonger talent tegen.
Misschien een idee om net als bij het tennis naar mannen en vrouwenkoersen ook een veteranenkoers te gaan organiseren.
De jong, jonger, jongst trend is nu al een tijdje gaande en zal in veel gevallen leiden tot renners die op hun 28e gedesillusioneerd beginnen weg te kwijnen of al totaal zijn uitgepierd vanwege verkeerde begeleiding.
Het belangrijkste is om op tijd de rolverdeling duidelijk te maken en 'oudere' minder presterende renners niet meer als kopman te laten fungeren. Zoals ze bij jumbo wel goed gedaan hebben met Gesink en T.Martin.
En wat ze met een Gilbert en Degenkolb ietswat onvoldoende gedaan hebben.
Kruijswijk heb ik wel nog nooit echt hard zien knechten, maar zie ik ook perfect fungeren in een Gesink rol.
Dumoulin is nog wat jonger, maar kan ik ook wel in een Dennis rol zien waar hij op TT focust en op de weg als allrounder kan ingezet worden.
En jumbo is ver van een oude ploeg - slechts 7 renners ouder dan 30 (en slechts 2 ouder dan 35). Tevens 5 renners jonger dan 23 ( + een opleidingsploeg).
Ik ben het wel met Sooike eens dat het goed is verder te kijken dan Kruijswijk en Dumoulin als kopmannen. Beiden vind ik over de top als klassementsmannen.
Het aantrekken van bijvoorbeeld Arensman zou verreweg mijn voorkeur hebben boven het verlengen van het riante contract van Dumoulin. In dat geval zit je nu goed met Roglic en ook Vingegaard. Maar heb je met dezelfde Vingegaard, Arensman en eventueel Foss ook de kopmannen voor de toekomst.
Er zijn ploegen en renners die de ervaring en de benen van Jos van Emden en Robert Gesink nog prima zouden kunnen gebruiken. Een type als Gesink zou perfect passen in de "trein" van Evenepoel: hard werken, nog altijd behoorlijk bergop, niet stuk gaan, en alles in het leven en in de koers al gezien. Op een voetstuk gezet, eraf gepleurd (figuurlijk maar vooral letterlijk), weer terug opgestaan. De betrekkelijkheid van de koers en aandacht gezien. Die kerel zou van goudwaarde zijn voor een jonge renner als Evenepoel (maar daar mag je ook Van Wilder, Almeida, Uijtdebroeks of Ayuso invullen). Als ploegmaat en als slapie.
Wat een fantastische benadering, de intelligentie spat er vanaf.
(klein inkijkje in hoe het bij Tom werkt: deze man zet al zoveel druk op zichzelf dat externe druk averechts werkt)
En of die zin nu wel of niet wordt uitgesproken: Dumoulin weet ook wel dat zijn toekomst in het wielrennen heel veel te maken zal hebben met de manier waarop hij voor de dag komt in deze Giro. De einduitslag kan je dan nog los zien van de vorm, koerswijze en indruk die zijn rijden geeft (bijvoorbeeld exit na valpartij in etappe 17 op P5 in het klassement zegt ook wel iets). Dumoulin is een echte dark horse deze Giro met matig deelnemersveld. Niemand weet waar hij exact staat, maar als hij blessurevrij net zo goed is als Tour '20 dan volstaat dat niveau gewoon voor podium.
Als je veel publiciteit brengt of interessant bent voor sponsoren, dan kun je gewoon veel geld vragen ( kijk Froome of Sagan). Dan zijn sportieve prestaties van onderbelang.
Je wordt (meestal) populair door te winnen, maar na een bepaald palmares heb je gewoon naambekendheid en vanaf dan is het sportieve van minder belang.
Voor het grote publiek maakt het ook wat minder uit, als Froome ergens met zijn kop op een reclamespot staat, denkt de meerderheid niet: hij heeft al 3 jaar geen prijs meer gereden. Ze denken gewoon - hey die heeft nog de Tour gewonnen.
Tom is een hele grote meneer in het Nederlandse wielrennen. Van de nog actief koersende renners zelfs de grootste. Het is ook geen grijze muis: mooie kop, mooie interviews, ups and downs in zijn prestaties. Beetje labiel af en toe. Tegen wil en dank dus eigenlijk altijd spraakmakend, en daarmee interessant voor een Nederlandse ploeg. Daarbij ook nog eens bakken talent, en als alles samenvalt in staat tot grootse dingen.
Ik kan me voorstellen dat TJV met hem wil praten over een nieuw contract. Maar onder hele andere voorwaarden (tenzij hij natuurlijk uit zijn slof schiet in de Giro en daar met die mooie bokaal naar huis komt). Verder zien zij natuurlijk ook wat hij waard is op de wattagemeter, en kunnen dus een betere inschatting maken van het potentieel dat er nog zit dan wij vanaf onze stoel.
Ik mag hopen dat Dumoulin weer eens zijn niveau benadert van zijn gloriejaren. Want daar heb ik als Nederlandse wielerfan heel erg van genoten. En als hij dat nog een paar jaartjes mag en wil doen bij een Nederlandse ploeg, dan vind ik dat extra mooi.
De enige Nederlandse winnaar van een Grote Ronde van de afgelopen 40 jaar heeft alleen daarom al waarde.
Laat hier en of 2 oudere renners met een 5 tal jongere renners in starten.
Trainen is mooi maar hier bouw je geen wedstrijd ritme mee op.
Tevens krijgen deze jongens de kans om wedstrijden te rijden .
Dat Jumbo wanhoopt is wat overdreven, maar goede en aansprekende Nederlandse renners, daar zijn er niet veel van. En die wil Jumbo wel graag in de kern hebben.
Het teert allemaal nog een beetje op de Rabobank opleiding, waar Dumoulin en van Baarle ook vandaan komen. En dat zijn allemaal dertigers inmiddels.
Het was nog geen anderhalf jaar terug toen hij 7e werd in de Tour. Als hij minimaal dat niveau haalt rijdt hier hier minstens top 5.
Negatieve doemdenkers hier allemaal.
Ook al zou Tom voor top 5-10 rijden en in de tijdritten voor winst dan ben je nog een belangrijk renner als Nederlander in de ploeg. Je moet niet vergeten dat Jumbo, in die andere tak van sport, een belangrijk boegbeeld is verloren met Kramer.
De naam Dumoulin is, zeker onder het wat grotere publiek, gewoon nog altijd een klinkende naam.