Jumbo-Visma neemt afscheid van Nico Verhoeven

dinsdag 15 oktober 2019 om 18:50
Jumbo-Visma neemt afscheid van Nico Verhoeven

foto: Cor Vos

Nico Verhoeven is bezig aan zijn laatste weken als ploegleider bij Jumbo-Visma. De 58-jarige Nederlander is al sinds het einde van de jaren negentig verbonden aan de Nederlandse ploeg, maar Jumbo-Visma laat in een korte reactie weten dat de kwaliteiten van Verhoeven minder tot hun recht komen in het veranderende profiel van de ploeg.


Verhoeven – die als renner uitkwam voor onder meer Superconfex en PDM – is al meer dan twintig jaar als ploegleider verbonden aan Jumbo-Visma en voorgangers. Hij mocht dit seizoen vele successen vieren met de ploeg, aangezien Jumbo-Visma maar liefst vijftig overwinningen wist te boeken.

Zo was Verhoeven een van de ploegleiders tijdens de voorbije Tour de France. Jumbo-Visma wist maar liefst vier etappes te winnen, Mike Teunissen droeg twee dagen de gele trui en Steven Kruijswijk mocht in Parijs als nummer drie het eindpodium beklimmen. En toch zullen de wegen van Verhoeven en Jumbo-Visma binnenkort scheiden.

Dit artikel delen:

94 Reacties

Javier 15 oktober 2019 om 18:51

Wat?? Die zag ik niet aankomen. Benieuwd wat hiervan de reden is.

west 15 oktober 2019 om 18:56

Jumbo heeft het goed gedaan dus hij kan nu ergens anders nog een keertje cashen?

dikkechaap 16 oktober 2019 om 08:29

Grapje?

west 16 oktober 2019 om 10:57

Nee, er zijn overal en altijd opportunisten. Waarom zou Verhoeven daar niet van profiteren?

dikkechaap 16 oktober 2019 om 11:29

Volgens mij is het ploegleiderschap over het algemeen niet bepaald een vetpot, en ze nemen afscheid van Verhoeven omdat ze hem niet goed genoeg meer vinden. Dat lijkt me niet bepaald een goede uitgangspositie om eens lekker te gaan “cashen”.

Matxin 15 oktober 2019 om 18:57

Mooi om te zien dat er niet alleen bij de renners maar ook bij de ploegleiders wordt doorgeselecteerd.

Quote:
Jumbo-Visma laat in een korte reactie weten dat de specifieke kwaliteiten van Verhoeven minder tot hun recht komen in het veranderende profiel van de ploeg.

Dit is trouwens wel een hele omslachtige manier om te zeggen dat hij niet goed genoeg meer is voor het huidige niveau van de ploeg..

rahimns 15 oktober 2019 om 18:59

Die hebben tenminste het respect om het zo op deze manier te verwoorden. En dat verdient hij ook…

mus van de maasstad 15 oktober 2019 om 19:04

Leg uit…

Panache 15 oktober 2019 om 20:21

Indien Groenewegen volgend jaar de Tour niet rijdt: is hij dan ‘niet goed genoeg’ of passen zijn kwaliteiten dan misschien niet bij het profiel van die ronde?

Viktrodriguez 15 oktober 2019 om 23:20

Zelfde reden als zijn vervallen Vueltadeelname: Groenewegen is simpelweg nutteloos in een pure klassementsploeg.

mooiman 15 oktober 2019 om 19:04

Inderdaad kwestie van doorselecteren, ben benieuwd wie ervoor in de plaats komt

rahimns 15 oktober 2019 om 19:05

Visbeek wellicht ??

Matxin 15 oktober 2019 om 19:05

José Azevedo van Katusha volgens de geruchten.

rahimns 15 oktober 2019 om 19:21

@matxin waar zijn die geruchten te vinden… ??

Matxin 15 oktober 2019 om 19:24

@rahimns
A Bola, de grootste sportkrant van Portugal.
https://www.abola.pt/Modalidades/Noticias/Ver/809125

limburgia 15 oktober 2019 om 20:53

Zou Roglic misschien een ploegleider willen die zijn eigen taal spreekt en begrijpt ?

mus van de maasstad 15 oktober 2019 om 19:05

Wat is er zo slecht aan verhoeven?

Fast Freddy 15 oktober 2019 om 19:07

Aan z’n blaas zal het niet liggen

mus van de maasstad 15 oktober 2019 om 20:28

Hoezo?

Lalsacien 15 oktober 2019 om 21:02

Ik denk dat hij de plaspauzes beter inpland…

dikkechaap 16 oktober 2019 om 08:31

Te slap, geen type dat de koers in handen durft te nemen. Prima voor een middenmoot ploeg, maar niet voor de topploeg die TJV wil zijn.

Le Puncheur 15 oktober 2019 om 19:07

Bijzonder dat Verhoeven weg moet en Engels mag blijven. Volgens mij is Verhoeven een tactisch genie ivm Addy Engels.

Explorer 15 oktober 2019 om 19:10

Nou leg die eens uit dan,verklaar je nader. Want ik zie niet veel verschil tussen deze twee ploegleiders.

KnightBiker 15 oktober 2019 om 19:18

Inderdaad, Engels maakt op mij een ongemotiveerde indruk, komt in zijn interviews zelden met een deugdelijke analyse.
Het enige wat ik kan bedenken is dat Verhoeven beter uit de voeten kan met werken met jeugd renners en minder met vedetten. (Al vindt ik de renners van TJV best bescheiden zonder ster allures)

Al bij al niet het mooiste persbericht omdat je er van alles in kan lezen, ookal staat het er niet. Verhoeven had met zijn staat van dienst beter verdient. (Wegpromoveren, gaat van een vervroegd pensioen genieten, Wil terug naar de basis en gaat meer met jeugd werken, kan het vele van huis zijn niet meer aan Of iets dergelijks..

Explorer 15 oktober 2019 om 19:32

@knightbiker,

Ik denk dat het prima ploegleiders zijn in de tweede wagen. Beide echt wel leiderschap hebben en ook echt wel analyses van de wedstrijden kunnen maken. Anders zit je in verhoeven zijn geval niet jaren op die stoel. In geval van Engels zal het ook echt wel oke zijn, en iedereen mag leren. Ze verliezen nooit of ze winnen of ze leren. Er zal wel geëvalueerd worden in het seizoen, over hoe iemand functioneert. Niks mis mee.

Wat betreft het persbericht:ik kan wel leven met de manier waarop het gebracht wordt. Gewoon eerlijk en rechtvaardig. Dat ‘ wegpromoveren’, ‘ en’ vervroegd met pensioen’ gaan is helemaal ongeloofwaardig voor de leeftijd van Nico.

dikkechaap 16 oktober 2019 om 08:31

Engels is de volgende hoop ik.

Explorer 15 oktober 2019 om 19:09

Ze krijgen toch een opleidingsploeg?
Ik denk dat Nico daar een prima rol ik kan vervullen.
Lijkt mij de ideale kandidaat mits dat van de grond komt.

KnightBiker 15 oktober 2019 om 19:18

+1

Pizzi 15 oktober 2019 om 19:34

Dit.

RiGHT 15 oktober 2019 om 19:10

Hij heeft teveel wedstrijden helpen winnen dit jaar?

Zou wel interessant zijn om te weten wie er bij elke gewonnen wedstrijd de eerste en tweede ploegleider waren.

KnightBiker 15 oktober 2019 om 19:25

Ik denk niet dat je een ploegleider op uitslagen moet beoordelen, meer op tactisch en ondersteunend vlak.

Charlie33 15 oktober 2019 om 19:11

Nu Addy en Jan Boven nog

Melkzuur 15 oktober 2019 om 19:13

Begrijpelijk.

Laatste man 15 oktober 2019 om 19:15

Niet te beoordelen vanaf de zijkant. Was bij veel successen betrokken en bleef altijd rustig.

Een iets netter en vollediger bericht was wel zo netjes geweest. Iemand die 20 jaar bij de ploeg betrokken is geweest zo wegzetten in een nietszeggend bericht. Belachelijk.

bartje 15 oktober 2019 om 19:33

Het zal toch niet komen vanwege mijn soms wat kille kritiek, wat? “Kom op nou” in voortdurende ‘repeat” wijst natuurlijk ook niet op het meest grote tactische inzicht, inspiratie of vernuft. Van de andere kant kan ik mij geen verhaal heugen dat hij ff een plaspaaltje op ging zoeken in een cruciale finale van een etappe in een grote ronde.

Ik vermoed eigenlijk dat het een aantal renners is geweest die om dit doorselecteren hebben gevraagd, misschien wel de nieuwe aanwinst?

Baik-Baik 15 oktober 2019 om 19:33

Ik ben benieuwd of Jumbo-Visma Hendrik Werner gaat proberen binnen te halen. Volgens oa Tom Dumoulin, Sam Oomen en Lennard Hofstede de beste coach die er is.

Pizzi 15 oktober 2019 om 19:35

Zit hij nog steeds op die berg in Frankrijk te wachten?

Charlie33 15 oktober 2019 om 19:36

Zou er onenigheid zijn binnen de staf, bijvoorbeeld over Ketonen?

Vincent Lacressonniere 15 oktober 2019 om 19:39

Ik weet het niet. Ik ben heel blij met de professionalisering van de ploeg en al, en dan zal doorselecteren er wel bij horen (“want dat is topsport!”), maar ik vind het toch wrang dat iemand die al zo enorm lang aan een ploeg verbonden is zo op zij te zetten. Tenminste, zo lees ik het persbericht. Wie weet is alles wel in goed overleg gebeurd.

Scibby 15 oktober 2019 om 19:40

Toch bijzonder. Hopelijk geeft Nico zelf binnenkort wat meer toelichting.

AndySchleck 15 oktober 2019 om 19:46

Dit komt weer door die Louis van Gaal, die hem de les las in Frankrijk. Schitterende beelden!

Amsterdam2028 15 oktober 2019 om 22:08

Hij stond met de mond vol tanden. Onthutsend om te zien.

LB117 15 oktober 2019 om 19:56

Komaaan he NIco, nu niet opgeven he Nico komaan he! je hebt zo weer wat nieuws gevonden he!

Dit verbaasd mij helemaal niks.. als men wil doorselecteren moet de ploegleiding ook in de spiegel kijken en dan zijn de tijden veranderd. de verschillende docu's rondom TJV geven toch duidelijk het verschil in benadering tussen de oude en nieuwe garde ploegleiders aan.

Amsterdam2028 15 oktober 2019 om 22:07

Eens. Ploegleiding anno 1990.. doorselecteren. Ik wens Nico het allerbeste.

Joachim Agostinho 15 oktober 2019 om 20:02

TLJ heeft sprongen gemaakt nadat ze eindelijk afscheid namen van Verhoeven’s protegé Lars Boom.
Dat Nico nu aan de beurt is lijkt mij niet meer dan logisch.

SnellePelle 15 oktober 2019 om 20:09

Tlj welke ploeg is dat?

SnellePelle 15 oktober 2019 om 20:05

Nu ga ik wel in het beleid van Jumbo geloven!

Wellicht Frans Maassen ook nog wippen?

kelderfan 15 oktober 2019 om 20:18

Die Frans Maassen lijkt mij een prima coach; ik denk eerder dat die twee coaches van de Giro-plaspauze zich achter de oren mogen krabben.

skylimit 15 oktober 2019 om 20:12

Liep het contract van Verhoeven af? Beetje lompe omgang van TJV en wazige reactie.
Opeens komen de kwaliteiten van Verhoeven niet meer tot zijn recht.
Hoe beschadig je iemand op 58 jarige leeftijd, benieuwd of hij nog in het wielrennen aan de slag blijft? Misschien krijgt hij wel een gouden handdruk mee, maar ja zo gaat dat dus in de topsportwereld en bij grote multinationals, je bent niet meer dan een nummer en als het de grote bazen beliefd schuiven ze je heel gemakkelijk aan de kant.

Kelder is de Man 15 oktober 2019 om 20:55

Behoorlijk speculatief, maar ga wel met je mee.

koos verrek 15 oktober 2019 om 20:14

Goed nieuws dit

Viking 15 oktober 2019 om 20:17

Vind het een enorme Brabantse blaaskaak, dus prima dat de ploeg deze stap zet. Maakt Jumbo-Visma een meer landelijke en zelfs globale speler door dat Brabantse verder in te dammen.

Timster 15 oktober 2019 om 21:54

Zonder Noord-Brabant is Nederland zowel economisch als sportief gezien failliet.

Viktrodriguez 15 oktober 2019 om 23:22

Gelukkig is de hoofdsponsor totaal geen Brabants bedrijf en is van origine Brabant niet een de meest wielerhistorierijke provincies van Nederland.

WFer 16 oktober 2019 om 00:23

Ik zie niet in wat Brabant er nou weer mee te maken heeft. Wat een onzin kraam je hier uit zeg, je wordt een meer globale speler door mensen uit een provincie eruit te knikkeren?

HF2013 16 oktober 2019 om 12:04

Haha. Wat een onzin, want een nieuwe ploegleider uit Noord-Holland, Bayern, Tirol of Catalonië maakt de hele ploeg wereldser.

Derierre de la course 16 oktober 2019 om 21:02

Waarom is het halve forum op zijn pik getrapt als er iemand over een regio of land begint? Heerlijk hoe je iedereen zo gemakkelijk op de kast krijgt.

Ik zal er zelf een schepje bovenop doen. Ik asl geboren, getogen en nog steeds woonachtige Brabander heb een enorme hekel aan Brabanders in de professionele omgang.

Turbopizza 15 oktober 2019 om 20:24

Niet heel verrassend, komt toch vaak over als ‘simpele man’. Verwacht geen hele tactische plannen van deze man.

roeleur 15 oktober 2019 om 20:25

Ja, het genie Van Gaal wordt invalploegleider en gaat werken met wisselrenners …

  • 1
  • 2