‘Jumbo-Visma mist de oranje juichcape tijdens deze Tour de France’

‘Jumbo-Visma mist de oranje juichcape tijdens deze Tour de France’

foto: Cor Vos

woensdag 14 juli 2021 om 06:00
Opinie

Bij de Jumbo-supermarkten waren de oranje juichcapes de vorige maand niet aan te slepen. Met de strijdkreet ‘Naaarrr links, Naaarrr rechts’ van de Snollebollekes wakkerde de supermarktketen deze sportzomer bij alle superfans het oranjegevoel aan. Dat nationale gevoel dat het EK-voetbal oproept, laat de door Jumbo gesponsorde wielerploeg in deze Tour de France enigszins in de steek. Al kan niemand in deze ronde ook maar enige kritiek op geel-zwart hebben, want qua mentale veerkracht zetten ze misschien wel een nieuwe norm in de topsport.

Ondanks de opgave van hun kopman Primoz Roglic en het letterlijk wegvallen van Robert Gesink en Tony Martin weten de overgebleven vijf Jumbo’s hun huid héél duur te verkopen. De ritzege van Wout van Aert over de Mont Ventoux was heroïsch, terwijl Sepp Kuss zich met een etappesucces onsterfelijk maakte in zijn Europese domicilie Andorra. Daarnaast staat debutant Jonas Vingegaard nog altijd knap en sterk op de derde plaats in het klassement.

Er valt niks af te dingen op de koerswijze en de successen van Jumbo-Visma in de afgelopen jaren. Van het lelijke eendje in de WorldTour in 2015 heeft het zich ontwikkeld tot een van de dominante topploegen die op vrijwel alle terreinen succesvol is.

foto: Cor Vos

In de weg naar boven is het Nederlandse vlaggenschip echter steeds meer hun oranje-dna kwijtgeraakt. Het moederbedrijf waaronder de WorldTour-formatie valt heet Team Oranje. En op het fantastisch nieuw te bouwen kantoor/home van de schaats- en wielerploeg tussen Veghel en Den Bosch zal die naam ook op de gevel pronken.

Nederlandse vlag

De Jumbo-Visma-wielerploeg kleurt steeds minder oranje en de Nederlandse inbreng lijkt steeds kleiner te worden. Van de 22 overwinningen die er dit seizoen tot dusver behaald werden, staan achter welgeteld twee de Nederlandse vlag. Dat zijn de zeges van Tom Dumoulin en Timo Roosen vorige maand op respectievelijk het Nederlands kampioenschap tijdrijden en op de weg.

De andere twintig zeges waren voor een Belg (Wout van Aert, zes), Sloveen (Primoz Roglic, vijf), Deen (Jonas Vingegaard, vier), Noor (Tobias Foss, twee), Amerikaan (Sepp Kuss, een), Nieuw-Zeelander (George Bennett, een) en Duitser (Tony Martin, een).

En ook in het transferbeleid richting 2022 wordt er vooral naar versterkingen gekeken en niet naar de nationaliteit. De Fransman Christophe Laporte moet de klassieke kern rond Wout van Aert gaan versterken, en de Australische hardrijder pur sang Rohan Dennis hoopt de ploeg in te zetten in het rondewerk in dienst van Roglic.

foto: Raymond Kerckhoffs

Tijdens de eerste rustdag in Tignes gaf teammanager Richard Plugge aan dat er juist in de leeftijdsgroep tussen 25 en 30 jaar weinig Nederlandse renners te vinden zijn die aan de kwaliteiten voldoen waar de ploeg naar op zoek is. Hij wijt dit deels aan het wegvallen van de Rabobank-opleidingsploeg na 2016. Zelf is Jumbo-Visma sinds vorig jaar weer een beloftenploeg gestart. Het blijft immers het streven, zo geeft Plugge aan, dat de helft van de renners in de WorldTour-formatie de Nederlandse nationaliteit heeft.

Oranje armoede
De huidige oranje armoede bij Jumbo-Visma staat echter in schril contrast bij de successen die het Nederlandse wielrennen momenteel, en zeker ook de laatste jaren, viert. Mathieu van der Poel is een van de grootste fenomenen in het hedendaagse peloton. Dylan van Baarle hoort bij de wereldtop in de Vlaamse eendagswedstrijden. Wilco Kelderman stevent na een derde plek in de Giro d’Italia in 2020 naar een top-5-klassering in de huidige Tour de France. Bauke Mollema heeft zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle aanvallers in het peloton.

Het bewijst dat het voor Jumbo-Visma belangrijk zal zijn om hun Nederlandse sterren Tom Dumoulin en Dylan Groenewegen tevreden en binnen hun gelederen te houden. Dumoulin neemt over het verdere verloop van zijn loopbaan pas een beslissing na de tijdrit op de Olympische Spelen in Tokio, terwijl Groenewegen zeker na de spectaculaire herrijzenis van Mark Cavendish in de massasprints in deze ronde, de wens zal koesteren om volgend jaar zijn snelheid op het belangrijkste strijdtoneel van het wielrennen te tonen.

En ook Mike Teunissen zal na anderhalf jaar vol blessureleed weer de kans willen grijpen om zijn mogelijkheden te demonstreren, want de klasse die hij in 2019 liet zien met onder meer de ritzege en gele trui in de eerste Tourrit in Brussel, zal nog steeds zijn ambities kleuren. Andere belangrijke versterkingen van Nederlandse bodem lijken er niet te komen.

Steven Kruijswijk – foto: Cor Vos

Dertigers
Het verbaasde mij dat Jumbo-Visma reeds in maart de contracten met de dertigers Steven Kruijswijk, Robert Gesink en Jos van Emden had opengebroken en verlengd tot eind 2023. De betreffende renners zijn dan respectievelijk 36, 37 en 38 jaar oud. Het is een investering in cultuurbewakers, waarvan je je moet afvragen of het niet beter is om hun ontwikkeling van jaar tot jaar te bekijken. Patrick Lefevere, teammanager van Deceuninck-Quick-Step, gaf me ooit aan dat het samenstellen van een sterke ploeg niet alleen neerkomt op het vinden van de juiste talenten, maar ook het op tijd afscheid nemen van bepalende renners in je team.

Juist met een hoofdsponsor die voor 97% alleen maar belangen in Nederland (een marktaandeel van liefst 21,5%) heeft, gaat het voor de wielerploeg niet alleen een uitdaging worden om een topwielerploeg te blijven, maar ook om het Nederlandse wielervaandel te blijven dragen.

Dit artikel delen:

112 Reacties

Beer 13 juli 2021 om 20:08

Jumbo heeft Nederlanders in huis. Probleem is dat ze al een tijdje weinig tot niets presteren; om verschillende redenen: Dumoulin, Groenewegen, Teunissen, Kruijswijk, Roosen, Tolhoek… Het lijkt me niet dat Jumbo deze renners ‘tevreden moet houden’, wel dat ze terug moeten presteren.

Pole Pole 13 juli 2021 om 20:44

Zeer accuraat Beer. Zou het kunnen dat deze profs een beetje verwend zijn en té zeker zijn van hun plek bij de nederlandse WT ploeg?

Staf V 13 juli 2021 om 21:44

In eender welk bedrijf zouden die heren mogen beschikken, sterk dat JV daar zoveel tijd en geld blijft in steken, waarom?

SteelHorseCowboy 13 juli 2021 om 20:37

So what. Het is een commerciële ploeg, geen nationale.

horsm 13 juli 2021 om 20:39

Ik begrijp het punt niet helemaal. Volgens mij probeert het team wel degelijk Nederlandse toprenners aan te trekken of op te leiden. Het is zelfs daarvoor een opleidingsteam begonnen, en daar zijn ook al renners van doorgestroomd.

Bovendien: sommige succesvolle Nederlandse renners die genoemd worden hebben wel degelijk een aanbod gekregen van TJV maar hebben dat afgeslagen (Van Baarle, Schelling, Kelderman laatst weer), anderen hebben er jaren voor gereden maar hebben besloten dat ze iets anders willen (Mollema) of hebben een totaal andere route gekozen (MvdP). Je kan mensen toch niet verplichten om voor TJV te rijden o.i.d.?

Kortom, een beetje een ondoordacht stuk.

Murcia 13 juli 2021 om 21:00

Het stuk gaat uit van twee foute aannames, ten eerste dat er een overdaad is aan Nederlandse successen. Dit klopt wel, bij de dames. Maar bij de heren zie je gewoon dat als je MVDP weghaalt Oranje teert op veteranen en twee topsprinters. De Nederlandse heren top is zo smal dat Raymond van Baarle al als wereldtopper in de klassiekers omschrijft.
Het tweede punt is het Oranje gevoel, dat is bij wielrennen nooit een factor geweest vergelijkbaar met het voetballen. Zelfs in de Raleigh tijd waren er geen miljoenen aan het feesten over de behaalde successen. De sport is daarvoor in Nederland te klein.

evelineroos 13 juli 2021 om 20:49

Heb ook weinig met de huidige ploeg, maar ze zijn wel degelijk bezig met de ontwikkeling van Nederlands talent. Over een paar jaar kan het er heel anders uitzien. Hoorde gisteren in de podcast dat Beat volgend jaar wellicht pro-conti is. Dat lijkt me ook een goede ontwikkeling voor Nederlandse wielrennen.

Aart van Woud 14 juli 2021 om 08:20

Als dat zo is, is dat inderdaad een positieve ontwikkeling!

jooprioolpijp 13 juli 2021 om 21:20

Op het moment dat er oranje juichcapes voor het wielrennen komen zoek ik een andere sport om te volgen. De vraag is ook wie daar wel blij van wordt. Het publiek? Van alle NLse renners die er toe doen in één ploeg stoppen, heb je niet opeens meer NLse renners om voor te juichen. Vermoedelijk minder, want je kunt er maar 8 of zo opstellen. De sponsoren? Die lijken nu ook al redelijk tevreden, anders ga je niet zulke langlopende contracten aan.
Dit alles staat los van het punt dat de aanwas van NLs wielertalent even in een dipje lijkt te zitten en dat het fijn is als daar wat aan gedaan wordt.

Wheely 13 juli 2021 om 21:23

Wie was ook alweer die mafkees op wielerflits die de hele tijd domme grapjes over de juichcape maakte? ;)

https://www.wielerflits.nl/nieuws/tour-2021-veertien-nederlanders-aan-de-start/

Ward 13 juli 2021 om 21:28

Haha, de 2 Nederlandse zeges werden behaald op het NK. Als het daar al niet meer zou lukken ;)

Staf V 13 juli 2021 om 21:48

top reactie !!!

boehoe 13 juli 2021 om 22:03

Dit is toch wel het failliet van het Nederlands karakter van deze ploeg.

Pole Pole 13 juli 2021 om 22:11

waha gie-run!

ghostwriter 14 juli 2021 om 13:16

@boehoe
Zijn er op Vd Poel na dan Nederlandse wielrenners bij andere ploegen die wel veel winnen? Het lijkt me meer dat het te maken heeft met een gebrek aan Nederlandse topwielrenners. De enige Nederlandse wereldtopper is momenteel Vd Poel.

boehoe 13 juli 2021 om 21:29

Heel goed dat de columnist dit aankaart. Die Jan Maas reed toch goed mee in the states maar krijgt geen contract en verder zetten ze vooral in op jonge buitenlanders.

Jonge Nederlanders moeten elders maar een plaatsje zien te fixen. Met dit beleid is het een van de vele ploegen. Geen Nederlandse ploeg om trots op te zijn of voor te juichen. De tijden van Bau en Lau liggen ver achter ons.

S. Morgenstern 13 juli 2021 om 21:43

Steven en Dylan was twee jaar geleden, met Gele Mike erbij…

Daarnaast hebben ze Maas misschien niet, maar heel veel andere jonge Nederlandse renners wel gehaald de laatste jaren; de jongste kant van de selectie bestaat hoofdzakelijk uit Nederlandse renners.

Bau en Lau en Maas kunnen heel veel indruk hebben gemaakt, maar feitelijk is het onjuist dat ze niets meer doen in die richting.

boehoe 13 juli 2021 om 21:58

Deze tour doen ze bar weinig in die richting. En in de overige wedstrijden dit seizoen ook. Bouwman deed het leuk in de Giro, Tolhoek in de Ruta del Sol en Dekker sprintte in februari aardig mee. Verder was het qua Nederlanders een baalseizoen voor TJV.

S. Morgenstern 13 juli 2021 om 22:04

Ja, zoals ze die in de jaren rond de Tour van Bau en Lau ook hadden. Dat gegeven toont dus niet dat de insteek totaal anders is.

boehoe 13 juli 2021 om 22:07

Insteek? Ze hebben goed hun best gedaan bedoel je?

Zo’n ploeg moet je toch afrekenen op resultaten, niet op bedoelingen.
Ze bakken er met Nederlanders momenteel niks van. Dat is een feit.

Murcia 13 juli 2021 om 23:02

Jan Maas vind ik een merkwaardig voorbeeld, kennelijk niet slecht gezien van de ploeg want als die nu nog niet is opgepikt door een ander team met de huidige obsessie voor het binnenhalen van jong talent door de World Tour ploegen is hij waarschijnlijk niet goed genoeg. Ook stage renners worden uitgebreid getest en ze zagen in hem geen versterking.

Rond die tour van Bau en Lau is een mythe ontstaan dat heel Nederland in een soort van voetbal euforie was maar dat is nogal bezijden de waarheid. De ploeg haalde overigens dat jaar veel Nederlandse overwinningen maar deed dat door Theo Bos in de C-koersen uit te spelen zoals Langkawi en Hainan. Zouden ze dit nu doen zou de kritiek zich daarop richten.

Verder kan ik genieten van de sporter zelf en minder van het vlaggetje achter zijn naam. Wout zou ik never nooit niet willen inruilen voor van Baarle, of Primoz voor Wilco. Ik ben een liefhebber van de renner en zijn manier van rijden niet omdat zijn wiegje in Nederland stond of niet. Raymond zijn argumentatie wordt overigens volledig onderuit gehaald door de situatie in het veel meer wielergekke Vlaanderen, alle drie de World Tour ploegen daar teren volledig op de buitenlanders die voor het succes moeten zorgen en geen hond die er daar naar kraait ook niet bij de sponsors.

S. Morgenstern 13 juli 2021 om 23:10

Je hebt het over beleid, dus over de koers die ze willen varen (de insteek waar ik naar verwees). Dat je daar onderweg te maken kunt krijgen met van alles en nog wat, lijkt me als je het laatste jaar van Dumoulin, Groenewegen, Kruijswijk en Teunissen bekijkt wel duidelijk. Zoals het dat in het verleden niet anders was (denk bijvoorbeeld aan een Tour waar ze starten met drie Nederlandse kopmannen, die uiteindelijk moet worden gered door een Spanjaard).

Jij doet alsof ze ten tijden van Bau en Lau een heel ander beleid hadden. Blijkbaar op basis van de resultaten. Ik denk dat je voor een reëel beeld van het beleid iets verder mag kijken.

boehoe 13 juli 2021 om 23:12

@Murcia teren volledig op buitenlandse renners? Evenpoel gemist? En de zeges van de Belgen bij Lotto niet gezien dit seizoen?

boehoe 13 juli 2021 om 23:23

@morgenstern periodes die niet bij jouw wensdenken passen kunnen we beter niet meenemen in beoordelingen begrijp ik? En vorig jaar was ook niet echt een feestjaar bij TJV qua Nederlandse zeges.

Murcia 13 juli 2021 om 23:27

Hoeveel World Tour zeges haalden de Belgen bij DQS? Nul is het goede antwoord, dus op het allerhoogste niveau teert de ploeg op Asgreen, Bennett, Cavendish, Julian, Cavagna en Ballerini en geen enkele Belg. Zelfs het wonderkind zorgde niet voor die zeges. Bij LTS twee World Tour zeges door een Belg en voor de rest moesten Ewan en Kron daar de kastanjes uit het vuur halen. En bij Wanty nota bene een Nederlander.
De situatie voor wat betreft de zeges door landgenoten vs buitenlanders lijkt daar dus echt niet af te wijken van TJV. En niemand in Belgie die zich er druk om maakt zelfs niet terwijl de meest succesvolle ploeg voor wat betreft Belgisch succes daar op omvallen staat.

boehoe 13 juli 2021 om 23:37

@Murcia Niet echt af te wijken? Volledig af te wijken! De Nederlanders van TJV winnen helemaal niks.

S. Morgenstern 14 juli 2021 om 00:26

Wensdenken?! Geen idee wat je daar mee bedoeld. We hebben het over het beleid, wat je moeilijk enkel en alleen af kunt meten aan de resultaten. Omdat je dus, ondanks een stuk of vier Nederlanders speerpunten, tegen dingen aan kunt lopen waardoor die niet tot resultaten komen. Dat betekent echter niet dat het beleid niet ook gericht is op resultaten van die Nederlandse renners.

Wat dat laatste betreft is er qua beleid weinig veranderd bij deze ploeg in vergelijking met opgehemelde tijden. Ook toen was het onzinnig om tijdens een Tour waar alle Nederlandse speerpunten tegenslag hadden en een Spanjaard de boel moest redden, te doen alsof het beleid niet verschillende met dat van een andere ploeg en totaal niet gericht was op Nederlandse resultaten. Want ja, die Nederlandse resultaten waren er niet en dat bewijst natuurlijk alles..

YogiBear 14 juli 2021 om 07:45

@boehoe Meen je nu serieus dat je een situatie met drie Belgische ploegen en daarin twee Belgische WT zeges met droge ogen vergelijkt met TJV en geen Nederlandse WT zege en daaruit kunt afleiden dat er een wereld van verschil is en TJV het veel slechter doet?

Dr op en dr over 13 juli 2021 om 21:47

Een Nederlandse pro-continentale ploeg zou inderdaad al een hoop verbetering brengen. De stap vanuit de beloftes richting de profs wordt op die manier wel een stuk makkelijker.

Daarnaast moet er ook niet vergeten worden dat er in het "post" Rabo tijdperk een langere periode geen opleidingsploeg is geweest. Waardoor er gedurende enkele jaren maar een zeer beperkte aanwas aan nieuwe jonge renners was. Dus het is gewoon even kwestie van geduld hebben.

Verder zie ik een hoop jong Nederlands talent bij diverse buitenlandse ploegen rijden, misschien wel door gebrek aan een NL pro-conti team ?

Er is voor mannekes zoals een Inkelaar, Schelling, Van den Berg Julius en Marijn, Arendsman, Eekhoff, Leijnse, Naberman, Nieuwenhuis, Reinderink, Van Uden enz enz heus wel plek binnen de Pro Tour, maar of dat ze ooit wereldtop zullen worden is maar af te wachten.

Nederlands succes komt vooral van MVDP en wat oudere renners. Kruijswijk zijn beste tijd is geweest, en was sowieso al nooit een winnaar. Van Poels en Mollema kunnen we ook nog hooguit een jaartje of twee iets verwachten, en Gesink z'n beste jaren liggen al langer achter hem.

Normaliter zou je ook Jakobsen en Groenewegen nog hebben, maar van beide is het maar af te wachten of ze ooit nog terug gaan winnen.

En met alle respect, maar eeeeeuh Van Baarle een wereldtopper ?1? Dylan is een prima knecht die daarnaast een uitstekende kasseienvreter is. Maar wereldtopper, sorry dan moet hij eerst maar eens wat wedstrijden gaan winnen.

Dumoulin heeft zichzelf uitgeschakeld, en ik verwacht dat hij na de spelen z'n fiets definitief aan de wilgen hangt.

Kortom, goedkoop scoren dit stukje. Maar we kunnen ook simpelweg concluderen dat het qua aanwas van NL talent even iets minder is geweest, en dat het nu weer even wachten is totdat er wel weer enkele toptalenten opstaan. Dus hou vooral de uitslagen van de juniores en beloften in de gaten zou ik zeggen.

Daarnaast rijden er bij het Jumbo development team voldoende NL'ers, enkel is het even afwachten hoe deze zich ontwikkelen. Even geduld hebben dus.

boehoe 13 juli 2021 om 22:02

Dus er is te weinig aanwas van talenten, maar je ziet ze elders wel rijden in de worldtour. jaja, goed verhaal.

Dr op en dr over 13 juli 2021 om 23:01

Begrijpend lezen is ook een kunst he Boehoe. Ik spreek toch duidelijk over juniores en beloftes in de laatste alinea ?

De renners die enkele alinea’s eerder worden vernoemd vallen mijn inziens zeer duidelijk niet meer in die categorie.

Maar zoals wel vaker, zeer bedankt voor je constructieve bijdrage. ;)

boehoe 13 juli 2021 om 23:19

je zegt “Daarnaast moet er ook niet vergeten worden dat er in het “post” Rabo tijdperk een langere periode geen opleidingsploeg is geweest. Waardoor er gedurende enkele jaren maar een zeer beperkte aanwas aan nieuwe jonge renners was. Dus het is gewoon even kwestie van geduld hebben.”

Die jonge renners die er niet zijn/waren rijden toch wel bij andere ploegen? Die zijn niet opgepikt door TJV. Niemand heeft het toch over een tekort aan junioren die men in de huidige WT-ploeg verwacht? Nou ja, ik laat dat warrige verhaal maar voor wat het is.

Dr op en dr over 13 juli 2021 om 23:40

@Boehoe’tje ..> Ja idd laat het maar voor wat het is.

Het valt me op dat je bij je reacties nooit inhoudelijk ergens op ingaat, en dus eigenlijk nooit iets te melden hebt over de topic inhoud zelf. Maar dat je het wel altijd nodig vindt om andere mensen hun mening te moeten bekritiseren met futiliteiten die verder geheel losstaan van het topic waarover het gaat.

Ik geef aan dat er misschien wel meerdere redenen zijn waardoor er wat minder NL successen zijn bij de Jumbo-Visma ploeg zijn op dit moment. Ik noem niet één specifieke reden, want als ik die zou weten dan zou ik die oplossing wel bij de Jumbo-Visma leiding aandragen.

Het feit dat jij je daar druk over wilt maken is uiteraard helemaal prima, maar persoonlijk wordt ik er niet echt warm of koud van. Dus reageer zoveel je wilt beste man, maar probeer misschien in het vervolg zelf eens met wat inhoudelijke zaken te komen ipv slechts anderen te bekritiseren om hun mening. Het zou je sieren. ;)

boehoe 13 juli 2021 om 23:50

Dank voor het genderaanwrijven, de analyse van 1145 reacties en het kleinerende “tje”! lekker bezig

stephano 13 juli 2021 om 22:06

Als liefhebber maakt het me weinig uit waar de renner vandaan komt. MvdP is ook Belg (zelfs een beetje Fransman) Van Aert is half Nederlander. Maar als die met z’n tweeën naar de finish rijden, kan het me niet schelen. Dat is gewoon mooi wielrennen.

VerstandOpNul 13 juli 2021 om 22:59

Prima betoog van Raymond!

En hoe zou Frits van Eerd hiertegen aankijken? Iemand die graag succesvolle Nederlandse sporters onder zijn hoede heeft; zijn inspanning om Dumoulin naar het team te halen zal niet onaanzienlijk zijn geweest.

Murcia 13 juli 2021 om 23:11

Ik denk dat Frits al een signaal gaf door in te stemmen met een verlenging van Wout en de versterkingen rondom hem. Frits is een zakenman en houdt van winnaars. Als JV een ploeg zou zijn met alleen maar Nederlanders en het ‘succes’ van Roompot zou hij er al mee zijn gekapt. Verder dacht ik dat van der Wallen degene is geweest die het salaris van Tom heeft opgehoest en niet Frits.

rahimns 13 juli 2021 om 23:38

@Murcia Van der Wallen ?? volgens mij heeft die al lang zijn handen van de ploeg afgetrokken. Nee het geld kwam vooral van de andere subsponsoren naast Visma en Jumbo, het was een gezamenlijke inzet om het geld op tafel te krijgen. Frits heeft in ieder geval niet zijn knip getrokken.

Murcia 13 juli 2021 om 23:49

Dat heb ik dan verkeerd begrepen want volgens Raymond zelf in deze column:https://www.wielerflits.nl/nieuws/opinie-de-keerzijde-van-het-jumbo-visma-succes/ was vorig jaar van der Wallen naast Ton van Veen een drijvende kracht als commissaris om het budget omhoog te krijgen. Dat klinkt niet als iemand die niks meer met de ploeg te maken heeft.

boehoe 14 juli 2021 om 00:00

Van der Wallens bedrijf is iig geen partner van TJV. Of hij zou er privé geld in moeten pompen. Maar wellicht is hij meer fondsenwerver nu in zijn rol als bestuurder.

Murcia 14 juli 2021 om 00:15

Van der Wallen verkocht Brand Loyalty al veel eerder in 2013, maar bleef nog een tijd aan als adviseur en heeft zelfs geprobeerd om het terug te kopen van de amerikanen dacht ik. Maar hij werd door Zeeman in een artikel na het besluit van Tom nog specifiek genoemd als één van de eersten die het nieuws te horen kreeg. Die heeft echt nog wel een vinger in de pap.

boehoe 14 juli 2021 om 00:35

Voor PSV heeft hij ook 50 miljoen bij elkaar gescharreld.

rahimns 13 juli 2021 om 23:35

Ik dacht altijd dat het in het wielrennen het not done was om een wielerploeg te supporteren, krijg altijd te horen dat je in het wielrennen vooral favoriete wielrenners hebt. En nu is het dus weer een probleem dat er weinig tot geen Nederlandse topwielrenners zijn bij TJV. Wat er ook gebeurt… of ze nu 4 of 1 Nederlandse toprenner bij deze ploeg hebben, voor of tegenstand blijft er altijd. Verder boeit het mij allemaal niet zo… ik ben altijd bij met Nederlands succes en zeker als het bij de zwart-gele formatie vandaan komt, maar ik kan net zo genieten van de overwinningen van Wout, Vingegaard en Primoz.

Verder merk ik ook bij ons platform dat er vooral veel steun is voor welke renner dan ook bij deze ploeg. We hebben weer een enorme aanwas nieuwe volgers erbij gekregen juist tijdens de Tour. Verder ben ik blij met de komst van de Academy en gaan we hopelijk ook weer nieuw Nederlands toptalent erbij krijgen in de toekomst, maar verder blijft het ook goed dat dit verdeeld zit ook over andere ploegen.

Gino 14 juli 2021 om 08:11

Wat een goedkoop en populistisch stuk is dit. Het lijkt wel een Telegraafcolumn op een wielersite, makkelijk scoren van Raymond. Althans, voor zover je kunt stellen dat spraken is van scoren, want zijn argumenten raken kant nog wal.

Ten eerste is TJV op dit moment bij uitstek de vaandeldrager van de toekomst van het Nederlandse wielrennen. Als er één speler is die op dit moment tijd, geld en energie steekt in de ontwikkeling van de sport in Nederland, dan is het wel TJV. Er is een vrouwenploeg, een opleidingsploeg en een WT-ploeg met een sterk Nederlandse signatuur.

Vooral het feit dat een opleidingsploeg is gestart is belangrijk voor het Nederlandse wielrennen. Zo’n ploeg kost nagenoeg alleen maar geld en levert – wellicht – pas over vele jaren een winnende WT-renner op. Daarnaast kan het ook zomaar dat je Nederlands talent opleidt voor andere ploegen zonder dat je een opleidingsvergoeding ontvangt. Juist het feit dat TJV toch zo’n ploeg opricht getuigt van de wil om te investeren in Nederlands talent zonder garantie op (financieel) succes.

Ten tweede is het een kulargument om TJV kwalijk te nemen dat de successen van renners als Kelderman en Mollema in dienst van andere ploegen worden gerealiseerd. Dat zijn nou juist mannen die hun opleiding bij TJV cq Rabo hebben genoten en die vervolgens duur betaalde buitenlandse dienst verkiezen. Je kunt niet van TJV vragen om het Bahreinsalaris van Poels of het Ineossalaris van Van Baarle te matchen. Om over MVDP nog maar te zwijgen, die vroeg in z’n carrière een keuze voor de Roodhoofts heeft gemaakt en niet van zins lijkt daarvan af te wijken. Plugge heeft gewoon een punt dat hij beperkt is in de Nederlandse toppers die hij kan aantrekken voor zover hij ze niet zelf opleidt. Getuige de overstap van Dumoulin en Oomen probeert hij dat waar mogelijk duidelijk wel.

Ten derde zie ik als wielerfan juist de Nederlandse signatuur van TJV toenemen. Er wordt onder Plugge en Zeeman gestaag gebouwd aan een Nederlandse topploeg waar Nederlandse fans trots op kunnen zijn. Ten tijde van het instappen van Jumbo als sponsor was Groenewegen de grote kopman van het team. Zijn overwinning in Parijs en de bijna gewonnen Giro van Kruiswijk gaven de aftrap voor een herleefd oranjegevoel op de ruïnes van het Rabobank van Mentsjov, Rasmussen en Freire. Terwijl Groenewegen is uitgegroeid tot (pre-Polen) één van de beste sprinters van de wereld, werd tegelijkertijd de stap richting het klassement gezet met oa Nederlander Dumoulin. En passant zorgde Nederlander Kruiswijk in de rit naar Alpe d’Huez voor een van de mooiste touretappes in jaren vanuit Nederlands perspectief (overigens haalde hij ook nog een podiumplek in de Tour). Wat wil je nog meer? Je kunt moeilijk van TJV vragen dat ze zomaar alle Nederlandse kopmannen bij elkaar moeten kopen en in één team moeten zetten ervan uitgaande dat er dan instant succes is.

Het is goedkoop om het verlengen van contracten van wat oudere renners aan te grijpen als stok om te slaan op de enige Nederlandse WT-ploeg die daarnaast vol investeert in volgende generaties Nederlands wielrennen. Het is voor m.n. Jumbo duidelijk geen sprint maar een marathon. Als over 10 jaar een Nederlander de tour wint die is opgeleid door TJV Academy, dan is dat op zichzelf al een succes van de sponsoring. Zeker als dat gebeurt onder leiding van Plugge en Zeeman, mannen die vele malen sympathieker zijn dan een (weliswaar succesvolle) kwal als Lefevre.

Ten slotte kan ik persoonlijk evenveel genieten van een tactisch gedurfde en succesvolle rit in Andorra (met hoofdrollen voor Vingegaard, Van Aert en Kuss) als van een sprintzege van Groenwegen in Parijs. Dat komt omdat ik vooral wielrenfan ben en spelers als Jumbo dankbaar ben dat ze investeren in deze mooie sport en zo mede-zorgen voor dit soort prachtige wielerverhalen. Het zou treurig zijn als ik alleen naar deze sport zou kijken om te hopen op oranjesucces, dan kan ik beter korfbal kijken.

GroteSmurf 14 juli 2021 om 14:16

Heel mooie reactie – dank je

Baukema Tomoulin 14 juli 2021 om 09:25

Deze mening is inspelen op de onderbuik gevoelens van de Nederlandse ‘ik-kijk-alleen-de-tour’ supporters. Behoorlijk populistisch en daarnaast onduidelijk wat het punt nu is. Als je kritiek hebt moet je dat ook goed verwoorden en niet alleen impliciet de lucht laten hangen.

Michelangelo 14 juli 2021 om 10:45

Ik denk inderdaad dat je dat onderscheid moet blijven maken. Wielerfans en Tourfans zijn niet helemaal hetzelfde. En waar het tourpubliek (vaak verdwaalde voetbalsupporters op vakantie) misschien heel erg behoefte heeft aan renners van zijn eigen land in zijn eigen favoriete shirt, is het voor veel wielerfans minder belangrijk welk vlaggetje iemand heeft.

Aan de andere kant: kijk hoeveel voetballers met rood-wit-blauw de gemiddelde eredivisieclub heeft. Maar dat is geen probleem zolang ze maar een balletje in het netje schoppen. Maar supporters gaan vaak pas echt op hun achterste benen staan als de ziel van hun club verloren gaat. Kijk naar Feyenoorders die vast willen houden aan hun “Kuip”.

Kortom, ik geloof niet in de juichcape. Enkel tijdens deze 3 weken….

SpeedyLegs 14 juli 2021 om 11:22

Het profwielrennen is georganiseerd met sponsorteams. De sponsordoelstelling is reklame voor het bedrijf door successen van de renners en in beeld zijn tijdens de koers en genoemd worden in de schrijvende media, zoals deze site. JV scoort goed genoeg lijkt me.
Voor nationale gevoelens met sportprestaties als middel, zijn er het EK, WK en de OS.

Pieter v. S. 14 juli 2021 om 13:40

Het hele stukje lijkt me meer vanuit een beetje wensdenken dan vanuit realisme geschreven. Waarom zou een Worldtourploeg überhaupt een bepaalde nationaliteit moeten hebben? Waar komt die aanname vandaan?

Ja, het is leuk om als trotse Nederlander iets voor ons mooie kikkerlandje te claimen, maar eerlijk is eerlijk; in moderne topsport is het volgens mij in elke ploeg een mix van nationaliteiten, of het nu voetbal is of wielrennen. We verwachten van Jumbo-Visma dat ze “even” een grote ronde winnen, en als zo’n succes dichterbij komt moet dat opeens met louter Nederlanders, zo lijkt de teneur te zijn. Dat vraag je van een Nederlandse voetbalclub ook niet als ze bijna of helemaal in de Champions-leaugue finale staan.
Wat betreft die oranje juichcapes; voor zo’n effect moet je misschien het WK wielrennnen heel belangrijk maken. Daar is de koppeling aan nationaliteit logisch. Heb je allemaal Nederlanders bij elkaar, maar tot dusverre is dat ook nog niet zo succesvol, en zit ik daarvoor ook nog niet op ’t puntje van m’n stoel…

GroteSmurf 15 juli 2021 om 01:48

Jumbo zelf heeft dit jaar wederom geen aandacht voor wielrennen in haar winkels, wel hangt het er opnieuw vol met Max Verstappen! Dat bevreemdt me elke keer weer. Iemand een verklaring ?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair