‘Jumbo-Visma lanceert opleidingsploeg’

donderdag 25 april 2019 om 08:20

foto: Cor Vos

Het hing al even in de lucht, maar nu is volgens De Telegraaf de kogel ook echt door de kerk: Jumbo-Visma heeft vanaf volgend wielerseizoen een opleidingsploeg in het peloton rijden.

Volgens de wakkere ochtendkrant moeten tien tot twaalf voornamelijk Nederlandse renners voor het beloftenteam gaan rijden. De ploeg zal nauw samenwerken met het profteam en zal vallen onder de verantwoordelijkheid van Merijn Zeeman.

Zeeman hintte eerder in gesprek met WielerFlits al op het opzetten van een beloftenformatie. “We hebben een plan”, liet hij begin januari al doorschemeren. “Het ideaalbeeld is dat wij met Jumbo-Visma een bijdrage leveren aan talentontwikkeling in Nederland. Dat betekent kinderen op de fiets krijgen, clubs ondersteunen en vervolgens de grootste talenten in het development team te krijgen.”

Robbert de Groot krijgt de leiding over de formatie. In het verleden was de inspanningsfysioloog onder meer actief bij AZ en FC Groningen, maar ook in het wielrennen heeft hij al ervaring. Zo was De Groot in 2007 als trainer bij de Rabobank-wielerploeg.

Dit artikel delen:

58 Reacties

platteprijs 25 april 2019 om 08:25

Dit is heel goed nieuws op de vroege ochtend!

Remys 25 april 2019 om 08:25

Goede stap, hopelijk kijken ze naar alle facetten van het wielrennen en niet alleen naar klimmers en ronderenners.

josemanuelfuente 25 april 2019 om 09:30

Adri van der Poel gisteren bij ExtraTimeKoers: ‘Van rondjes op het vlakke rijden leer je niks’

MDKIDW 25 april 2019 om 11:04

inderdaad — door de modder en de bergen over — daar krijg je volgens adri explosiviteit en souplesse van… want waaier rijden leer je wel in twee keer op het vlakke

verder lijkt het me weer een enorm goede ontwikkeling voor het Nederlandse wielrennen dat er weer een nederlandse opleidings ploeg aan zit te komen.. ok je hebt nu SEG die het ook niet verkeerd doen maar eentje erbij kan alleen maar goed zijn

jvh93 25 april 2019 om 08:34

Als ze deze opleidingsploeg net zo vorm weten te geven als destijds met het rabobank development team kan dit een hele belangrijke stap zijn voor het Nederlandse wielrennen. Als je kijkt wie daar allemaal vandaan komen kan je een heel mooi lijstje met profrenners samenstellen. Lekker bezig Jumbo-Visma!

kelderfan 25 april 2019 om 09:55

Dat lijkt mij inderdaad de manier en ik vind ´t een goede zaak.

jessevdalen 25 april 2019 om 08:39

Hoeveel renners zullen het worden? 10/12?

Utrecht19 25 april 2019 om 08:47

Goed nieuws! Rabo heeft het qua opleiden natuurlijk super gedaan voor Nederland waar we nu met zn alle nog steeds de vruchten van mogen plukken. Hopelijk kan Jumbo nu in dit gat duiken en mooie talenten voorbereiden op een mooie carriere.

Bever 25 april 2019 om 08:51

Goed nieuws en erg fijn dat ze zich focussen op Nederlandse talenten i.t.t. Sunweb dat zich op Duitse talentontwikkeling richt.

Mwielerfan 25 april 2019 om 08:52

Was in 2007 al betrokken bij rabo. Willen we dat iemand die in de matzinger en omerta tijd erbij zat, nu naar de jonkies sturen?

JaBo 25 april 2019 om 09:21

Je gebruikt wel hele grote woorden. Maar inderdaad had ook liever gezien dat men in de staf niet nog meer mensen met een Rabo verleden hadden genomen. Maar het plan op zich is goed voor het Nederlandse wielrennen.

Mwielerfan 26 april 2019 om 19:02

Ik gebruik niet echt grote woorden volgens mij. 2007 haalde ze hun kopman uit de tour. De jaren erna bleken alle klassement en klim toppers bij matzinger te komen voor doping. In die tijd werkte deze man bij deze ploeg, met de ethische waarde van die tijd. Wat is er groot aan het benoemen daarvan?

Olly 25 april 2019 om 08:59

Heel goed nieuws, hier wordt ik blij van.

Wheely 25 april 2019 om 08:59

Gaan ze ook het veld in?

ikbenprocycling 25 april 2019 om 09:08

Nu maar niet te hopen dat ze per ongeluk een kleine Frenkie de Jong voor de fiets werven

walkowiak 25 april 2019 om 09:14

Dat wakkere vind ik een bijzonder irritant woord. Het is gewoon een krant die sensatie zoekt en tweespalt creëert.

Mwielerfan 26 april 2019 om 19:05

Het niveau van redelijk wat bijdragen suggereert niet dat ze zo wakker waren toen er op school geleerd moest worden

AZH 25 april 2019 om 09:23

De juiste slogan is: de krant van wakker Nederland. Graag even aanpassen. Dit is respectloos. Zelf wel altijd huilie huilie doen als jullie niet “gehyperlinkt” zijn en dan nu dit flikken.

Random wielerliefhebber. 25 april 2019 om 09:46

De Telegraaf word hier duidelijk genoemd als bron met een link, zie dan weinig problemen

Brummel 25 april 2019 om 10:37

dit is wel heel erg spijkers op laag water zoeken

Mwielerfan 26 april 2019 om 19:06

Spijkers, of een grap?

BenderBeach 25 april 2019 om 10:19

Geweldig mooi nieuws!

Blijft de samenwerking met De Jonge Renner dan nog wel overeind?

yo-eddy 25 april 2019 om 10:20

Hoop dat ze lessen trekken bij Corendon. Professionele begeleiding i.c.m. vooral veel lol en diversiteit. Verplicht laten mountainbiken of crossen voor de fietsbeheersing

Random wielerliefhebber. 25 april 2019 om 10:25

“veel lol hebben” …. “verplicht”, dat gaat vaak niet samen. En echt niet iedereen word beter van veldrijden, sommige wielrenners zouden nieteens meekomen omdat ze er echt geen aanleg voor hebben.

Omdat 2 supertalenten toevallig in beide disciplines goed zijn betekent vrij weinig voor de rest van t peloton

Brummel 25 april 2019 om 10:38

correlatie vs causatie :)

HoofdIsVrij 25 april 2019 om 10:47

@Random wierliefhebber

Je vergeet eventjes dat onder andere een Alaphilippe, Fuglsang, Sagan, Van Avermaet, Teunissen, Stybar, Eenkhoorn, Sinkeldam, Langeveld, de Van Poppels, maar ook een Van Vleuten, Van der Breggen en Langvad een MTB of crossverleden hebben.

Toch een aantal aardige renners, nietwaar?

Dumoulist 25 april 2019 om 10:54

Voor de klassieke renners blijkt de HIIT (high intensity interval training) trainingsmethode inderdaad behoorlijk effectief te zijn. Mede daardoor dat België zoveel klassieke renners heeft.

Random wielerliefhebber. 25 april 2019 om 10:58

@HoofdIsVrij, je kan het denk ik beter andersom zien. Die jongens zijn gaan crossen omdat ze bepaalde kwaliteiten al hebben. Voor een groot deel van het peloton is een cross rijden een nachtmerrie.

MDKIDW 25 april 2019 om 11:14

@random — nou ik denk dat als je vanaf de junioren door de modder ploegt dit zeker wel een positive invloed heeft op de ontwikkeling van je stuurmans kunsten en explosiviteit wat je later alleen maar ten goede kan komen.. en het is prima te combineren in de jeugd want het overlapt elkaar niet

yo-eddy 25 april 2019 om 11:48

“verplicht” mountainbiken of crossen lijkt me geen straf. Ken eerlijk gezegd geen jongeren die niet liever op een MTB zitten dan op een racefiets. Daarbij is de stuurvaardigheid en techniek een niet te onderschatten extra kwaliteit …..(zie helaas Kelderman). BMX of Trial mag ook hoor ;)

Gilberto 25 april 2019 om 14:01

Corendon is vd.Poel, klaaruit. Zonder vd.Poel zal het ons aan ons reet roesten wat voor ‘lessen’ andere teams van Corendon zouden kennen leren.

yo-eddy 25 april 2019 om 16:53

Wat mooier dan leren vd beste.
VdP zit vanaf jonge leeftijd bij hetzelfde team, kan niet anders zeggen dat ze redelijk het maximale uit zijn talent aan het halen zijn.

Mwielerfan 26 april 2019 om 19:08

Misschien had hij in een ander team al 3 monumenten gewonnen.

Romāns Vainšteins 25 april 2019 om 11:25

Ik heb het niet zo op opleidingsploegen en veel meer met individuen die op eigen kracht hun weg naar het peloton weten te vinden.

Emergo 25 april 2019 om 11:32

En je denkt dat dat er veel zijn, ik niet. Want of je iets nu een opleidingsploeg noemt of een continentale ploeg, degenen die in het huidige profpeloton rijden zijn toch meestal afkomstig uit een ander ploegverband, whatever the name.

girardengo 25 april 2019 om 11:36

Nu na de ouderen ook de jongeren op de e-bike stappen ziet de toekomst van het Nederlandse wielrennen er somber uit, dus bewust met de opleiding bezig zijn komt dan wel goed uit (al ben ik het wel met RV eens).

yo-eddy 25 april 2019 om 11:50

De jongeren op een E-bike zijn ook veelal de jongeren die vroeger op een brommer zouden zitten, dus het is niet altijd slecht ;)

kleomantre 25 april 2019 om 13:00

Het ergste van de E-bike is nog dat het voor een best substantieel deel van de mensen milieuvervuilender is dan de gewone fiets.

Zie zat jongelui op zo’n e-bike vaak met redelijk wat ondersteuning. Daarvoor hebben ze waarschijnlijk een goede fiets afgedankt en er een voor teruggenomen waarvoor kolen gestookt worden, mijnbouw plaatsvindt voor een batterij, dat daarna nog chemisch afval wordt ook.

Als je ziet hoeveel SUV’s rondrijden en ziet dat de E-bike de belangrijkste pilaar is geworden van het fietsensegment kun je al beter geen afspraken meer voor het klimaat maken, want er wordt toch geen ruk mee gedaan.

Romāns Vainšteins 25 april 2019 om 13:46

Eenmaal 'in den lande' , buiten de bebouwing kom ik eigenlijk alleen maar rechtmatige bezitters van die dingen tegen die op die manier hun uitje-afstand vergroten. Wat wielrenners betreft kom ik ze in nagenoeg alle soorten en maten veel meer tegen dan voorheen. Volgens mij hebben Dumnoulin en MvdP best wel wat lui op de fiets gezet.

Te jonge mensen op E-bikes altijd in de bebouwde gebieden verder niet, maarja in de Randstad is dat vast overal…

Gilberto 25 april 2019 om 13:59

Alsof de e-bike ook maar EEn potentiele wielrenner ‘wegkaapt’ schei toch uit..

girardengo 25 april 2019 om 17:15

@Gilberto
Ik denk niet aan 'wegkapen', dat is al te simpel. Ik denk eerder aan het feit dat de basisconditie in het algemeen gewoon minder wordt, door de e-bikes en andere elektronische afleidingen die het bewegen doen verminderen, en ook dat je minder snel ontdekt wordt (de tegen de wind in fietsende schoolgaande Mollema's van voorheen). Topsport gedijt alleen op een brede en stevige basis.

@Kleomantre
Inderdaad; zo zijn er overigens nog wel meer dingen (praktijken) te noemen, die niet in overeenstemming te brengen zijn met de klimaatdoelen.

Jacco van Stierop 25 april 2019 om 17:58

Ik zie het bij klasgenoten van mijn kinderen: pubers van 15, 16 jaar die het ritje van 5 km naar school doen met een e-bike. Ik vind dat werkelijk van de zotte.
On: vind het rendement van die opleidingsploegen nooit zo heel denderend. Het creëert vaak een te veilige, beschermde omgeving en bovendien is bij wielrennen de ontwikkeling tussen het 21ste en 24ste levensjaar veel bepalender dan tussen het 18e en 21ste levensjaar.

Gilberto 25 april 2019 om 19:59

girardengo, dan moet je dat zeggen als je dat bedoel, maar nu stelde je min of meer dat het wielrennen nadeel heeft van de e-bike, ik geloof dat toch niet echt. Zal toch wel te verwaarlozen zijn dat er in een huidige e-bike gebruiker een potentieel wielrenner schuilde en verloren is gegaan

girardengo 26 april 2019 om 00:35

@Gilberto
Laten we afwachten wat er gebeurt. Hierin valt het gelijk niet te claimen, zeker niet met geloof'' ."En je mag wel eens iets aan je discussiestijl doen. Die nodigt niet echt uit, zacht gezegd.

eef Dolman 25 april 2019 om 13:07

Geweldig nieuws voor onze talenten

tristania 25 april 2019 om 13:15

Wel blij dat er een opleidingsploeg komt. Laatste jaren komt er niet heel veel groot talent door. Ik vind het beetje karig. Oomen laatste klimtalent en dan Jacobs nog als sprinter. Kan iemand mij bijvoorbeeld zeggen wie momenteel de toptalenten van Nederland zijn? In de categorie 18-22?

Random wielerliefhebber. 25 april 2019 om 13:38

Arensman is momenteel het grootste nederlandse talent denk ik maar bij Sunweb devo en Seg rijden nog wel wat interessante namen.

Bijvoorbeeld Julius van den Berg is recent in de WT gekomen

west 25 april 2019 om 16:57

Amstel gemist?

tristania 25 april 2019 om 18:15

@West: Welk talent tussen de 18 en 22 jaar reed daar?
Ja, Burger en Arensman. Ja, sorry, vroeger keek je altijd na de Rabo opleidingsploeg en waren jaarlijks altijd wel paar talenten die klaar waren om door te stromen. Dit jaar helaas weinig renners die debuteren bij de profs. Dat betreft jammer ook van de koerswijziging van Roompot.

eef Dolman 25 april 2019 om 14:57

Burger voor het voorjaar

Jan 25 april 2019 om 18:00

Bijzondere trainer keuze uit een dubieus 2007 Rabo tijdperk …

KennyKlimmen 25 april 2019 om 19:34

Yes, goed nieuws. Persoonlijk geloof ik er geen donder van dat je zonder een opleidingsploeg of conti ploeg de stap naar de WT of pro conti kan maken.

Gilberto 25 april 2019 om 20:00

Prima zaak, al blijf je altijd van die anti-Rabo/Jumbo stumperts hier houden die kosten wat kost zullen klagen over WAT dan ook wat met die ploeg te maken heeft..

peervaneynthoven 26 april 2019 om 11:43

+1 en tegelijkertijd accepteren dat wegkijkers en omerta figuren bij grote ploegen nu nog steeds CEO zijn. Zo noemde hij zichzelf met deze opgezwollen (zelf)duiding laatst nog in het programma “Extra Time”. Hij is niet de enige overigens. Mensen, als ze iets “misdaan” hebben moeten uiteraard een 2e kans krijgen maar ben dan wel open over het verleden! Daar mankeert het (te) vaak aan.

Mwielerfan 26 april 2019 om 19:28

Ik vind dat figuren die gestraft zijn, zoals Valverde en vino, een tweede kans verdienen. Figuren die niet gestraft zijn, zoals deze dokter, verdienen dat niet. Een openbare biecht doet mij stukken minder dan een schorsing. Dit vragen van mensen uit andere culturen is ook nogal kort door de bocht. In een cultuur waarin eer belangrijker is dan een schoon geweten, vraag je iets heel anders van een persoon met zo’n biecht dan als je een nler hetzelfde vraagt.
Van de huidige ploeg vind ik het inhuren van een oud rabo arts erg hypocriet. Zij gaven zelf aan te willen breken met de oude begeleiding en recent zijn de materialen van nota bene matzinger in een nieuw doping schandaal opgedoken. Ik vind het hypocriet om voortdurend morele standpunten in te nemen en dan dit te doen. Valverde is geschorst en wil het er niet over hebben. Daar kun je van alles van vinden maar hij suggereert niet dat hij moreel beter is dan anderen. Best wel een verschil

peervaneynthoven 27 april 2019 om 01:02

@Mwielerfan. Wie huurt er een oud-Rabo arts in??? Lees eerst eens goed en doe vooral wat navraag, voordat je het woord “hypocrisie” opplakt.

leegloper 27 april 2019 om 01:54

Volgens mij had Harold Knebel toen veel mensen van 2007 eruit gewerkt. Nu komt er dus weer eentje terug. Enigszins bedenkelijk.