‘Jumbo-Visma kan nu al dromen van drie op een rij’
zondag 29 oktober 2023 om 08:05

‘Jumbo-Visma kan nu al dromen van drie op een rij’

Podcast Een pittig openingsweekend in Italië, de Col du Galibier op dag vier, twee tijdritten van samen zestig kilometer en nu al veelbesproken etappe over gravelwegen: de route Tour de France 2024 werd woensdag gepresenteerd in het Palais des Congrès in Parijs.

In de WielerFlits Podcast duiken Maxim Horssels en Raymond Kerckhoffs dieper in de gepresenteerde parcoursen van de Tour de France en Tour de France Femmes. Wat opvalt: veel klimmen, een paar kleine start- en finishplaatsen, en lastige ronde voor de sprinters.

En een parcours dat op het eerste oog perfect past bij Jumbo-Visma en Jonas Vingegaard, zag Richard Plugge. “Het is een fantastisch parcours”, zegt hij in de WielerFlits Podcast. “Hier en daar zag ik dat ze het atypisch vonden, maar ik weet niet of we het zo moeten noemen. Het zal een ontzettend heftig begin zijn en ook het einde zal enorm zwaar zijn.”

Vingegaard sluit zich bij die woorden aan. “Het zal heel zwaar zijn, zeker in de derde week. Ik denk dat het me goed zal liggen. Of de twee tijdritten ook in mijn voordeel zijn, hangt er een beetje vanaf. Als ik de benen heb van de afgelopen tijdrit in de Tour, zeker. Maar als ik de benen heb van de tijdrit in de Vuelta, dan niet”, is hij duidelijk.

Alleen die gravelrit, dat had niet gehoeven voor de mannen van Jumbo-Visma. “Dat slaat nergens op, ik snap niet dat ze dat nu weer opzoeken. Daardoor breng je de pechfactor te hard in het parcours”, is Plugge duidelijk.

Revolutie in het wielrennen?
En dan is er nog OneCycling. Een project waar een aantal WorldTeams in het diepste geheim aan werken. Of dit de gewenste revolutie in de sport gaat opleveren, betwijfelt Raymond. “Dit is al het zoveelste voornemen van teams om het economische model aan te pakken. In het begin praat de ASO gezellig mee om uiteindelijk toch eruit te stappen. Zo ben je toch weer een paar jaar verder zonder dat er iets veranderd.” Dit en meer in de WielerFlits Podcast van deze week.


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
Apple Podcast
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
9 Reacties
Sorteer op:
27 oktober 2023 18:48
Boycotten om wat gravel? Prima toch? Paar extra Franse ploegen er bij en gaan met die banaan.
28 oktober 2023 13:22
Voor Raymond Kerckhoffs: Colombey-les-deux-Eglises is klein en heeft misschien nog geen duizend inwoners, maar elke Fransman, zeker van boven de 40, weet: het was de woonplaats van de legendarische president Charles de Gaulle (1959-1969), de stichter van de Vijfde Republiek, die nog steeds bestaat. De Gaulle ligt er ook begraven, en het dorp is een soort bedevaartsoord voor Gaullisten.
28 oktober 2023 17:45
Pfff wielerflits is echt Telegraaf; bij Telegraaf gaat altijd over Ajax en hier over TJV
    28 oktober 2023 23:51
    Dan ben jij de Valentijn Driessen van WF, altijd negatief.
    29 oktober 2023 12:19
    Wees toch gewoon eens blij dat Jumbo-Visma zo goed presteert, Jacob. Als Nederland geen goed team heeft is het volgens jou óók niet goed. Logisch dat Wielerflits het vaak over Jumbo-Visma heeft, het is een Nederlandse website. Ooit op Sporza gekeken? ***
    edit wf: houd het netjes
    vergeleken daarmee valt het hier nogal mee. Zand erover, nu. Even goede vrinden. Hup Jumbo!
    29 oktober 2023 14:09
    Jos_jas: aftrekken? Nu valt mijn frank: ben jij de reïncarnatie van Kraamvisite/Dakraamflats? Jij had het zo vaak over het 'witten van de sportcabine' bij Sporza'. Moet jij wel zijn. Moet jij niet een beetje je manieren leren houden?
27 oktober 2023 11:50
Over OneCycling ben ik het eens met Raymond, de ASO keuvelt gezellig mee maar zodra hun belangen geschaad worden is het over en dat is natuurlijk al heel snel. Zonder ASO begin je niks als ploegen want de macht ligt in Frankrijk waar de grootste wedstrijden onder vallen.
    27 oktober 2023 12:31
    In theorie als je voldoende ploegen achter je hebt die weigeren te rijden, heeft de ASO natuurlijk ook niets aan de grootste wedstrijden. Maar daar zit het probleem: om een vuist te maken tegen de ASO moet de teams verenigd zijn. Dat is objectief goed voor het lange termijn belang van alle ploegen (zonder stabiele inkomsten voor de ploegen blijft alles sappelen), maar voor veel ploegen op korte termijn slecht. Je krijgt dus een klassiek prisoners dilemma. TJV en Ineos zouden die stap misschien nog wel aandurven, maar gaan niet met zijn tweeën de wedstrijden van de ASO boycotten om andere koersen rijden met maar twee echt grote ploegen.

Reacties zijn gesloten.