Een heuse stoelendans in de WorldTour als het gaat om fietsenleveranciers. Jumbo-Visma rijdt vanaf 2021 op het merk Cervélo. De Nederlandse ploeg neemt afscheid van Bianchi, dat volgend jaar de fietsen aan Mitchelton-Scott levert. Scott gaat op haar beurt een samenwerking aan met Team Sunweb, dat de laatste jaren reed op Cervélo.
Jumbo-Visma x Cervélo
De Nederlandse WorldTour-ploeg reed de afgelopen zeven seizoenen op de celeste-fietsen van het Italiaanse Bianchi. “Cervélo is een innovatief en vooruitstrevend merk. We zijn erg blij dat onze wielerteams vanaf volgend jaar op Cervélo rijden. Ik heb er vertrouwen in dat we samen verder kunnen bouwen aan de best mogelijke fiets”, zegt manager Richard Plugge over de nieuwe fietsenpartner.
“We kijken met vertrouwen uit naar de samenwerking met Cervélo. Het merk is onderdeel van Pon, net als wij een Nederlands wereldwijd opererend bedrijf. Het is mooi dat twee Nederlandse merken die wereldwijd impact maken elkaar hebben gevonden”, aldus Plugge. Het gaat om een meerjarige samenwerking tussen Jumbo-Visma en Cervélo.
De WorldTour-ploeg, de opleidingsploeg en de vrouwenploeg van Jumbo-Visma kunnen kiezen uit de Cervélo R5 disc, S5, P5 en Caledonia.

foto: Cor Vos
Team Sunweb x Scott
Team Sunweb heeft een meerjarige deal aangekondigd met Scott. Ook bij de Duitse formatie gaan de mannen-, de vrouwen- en de beloftenploeg rijden op het Zwitserse merk. Team Sunweb gaat gebruikmaken van de Scott Addict RC, de Scott Foil en de Scott Plasma. Ook de helmen worden vanaf 2021 geleverd door Scott.
“Na negen jaar met GreenEdge en Mitchelton-Scott vonden wij het tijd voor verandering”, zegt Pascal Ducrot, vice-president van Scott Sports. “En we vonden in Team Sunweb een ideale partner voor een nieuwe start. Ze zijn een van de beste WorldTour-teams met een jonge en ambitieuze selectie, maar bovenal delen zij de absolute vastberadenheid om elke dag beter te worden.”
Mitchelton-Scott x Bianchi
De Australische ploeg van Mitchelton-Scott zal op zoek moeten naar een nieuwe co-sponsor, want Scott vertrekt dus. Het team gaat een meerjarige samenwerking aan met Bianchi, dat vanaf 2021 de herkenbare celeste-fietsen (Specialissima, Oltre en Aquila) levert aan de mannen- en de vrouwenploeg van Mitchelton.
“Nu ons tiende seizoen op het hoogste niveau nadert, krijgen we de kans om een partnership aan te gaan met Bianchi”, zegt eigenaar Gerry Ryan van GreenEDGE Cycling. “Het is een merk dat zich al bewezen heeft. We hebben de ongelooflijke successen van renners op Bianchi-fietsen gezien en zijn geïnspireerd geraakt door hun plannen voor de toekomst.”
59 Reacties
En allemaal denken ze de beste deal te hebben!
Denk dat Sunweb geen stap zet, maar op een gelijk niveau blijft. TJV gaat er daadwerkelijk op vooruit. Als ploeg zou ik minder snel voor Bianchi kiezen denk ik, prachtige machines, maar zeker niet vooruitstrevend. En daarbij vond ik een Bianchi met Shimano in plaats van Campagnolo altijd heel apart.
Mooi met elkaar afgestemd, ze gooien allemaal om precies dezelfde tijd een persbericht naar buiten.
Voor Jumbo denk ik wel een upgrade, ik heb het idee dat Cervélo toch iets meer geld in R&D en doorontwikkeling van de fietsen stopt dan Bianchi.
Mee eens, als je kijkt is de Oltre XR4 toch feitelijk al 4-5 jaar oud. Prachtig kader, maar niet hyper modern. Gister in de RvV viel het me op bij Van Aert en Van der Poel. De gloednieuwe Canyon Aeroad CFR zonder kabels meer en de Bianchi Oltre XR4 die met cockpit zelfs nog kabels heeft lopen in het zicht.
Datzelfde geldt eigenlijk voor de Aquila CV in mindere mate. Nog steeds een goed frame maar ook al een jaar of 4-5 oud inmiddels.
Dat komt omdat van aert nog met velgremmen reed. Bij de schijfremversie van de oltre zijn er ook geen kabels meer zichtbaar.
Jumbo heeft Bianchi naar een hoger niveau getild, na de tijdritfiets-saga is er toch een goede samenwerking ontstaan maar alleen al de kleur laat de eigenwijsheid van Bianchi zien
Ik denk dat Cervélo inderdaad wat diepere zakken heeft en makkelijker mee zal werken.
edit: ze reden zonder schijfremmen omdat die fietsen anders te zwaar werden. Op de klimfiets haalden ze zelfs de celeste-verf eraf.
Vorig jaar de eer gehad om eens met Gerard Vroomen, mede-oprichter van Cervélo, te spreken. Hij gaf aan dat na zijn vertrek en verkoop aan PON, R&D flink afgeschaald is t.b.v vergroten winstmarge. Natuurlijk zegt dat niets over de verhouding t.o.v. andere merken, maar toch.
Off-topic:
Voor mensen die wat meer achtergrond over Cervélo en Gerard Vroomen willen: https://vimeo.com/364247227
Mooie quote hieruit: "Win on sunday, sell on monday"
Pon houdt niet van fietsen, Pon houdt van geld.
@hardrijderhenk
Dank voor de link!
Superinteressant, niet alleen wat fietstechnisch aspect betreft maar ook bedrijfstechnisch en marketing technisch.
Jammer, had Jumbo-Visma graag op Giants gezien, prachtfietsen van eigen bodem.
Eigen bodem? Is Jumbo-Visma een Taiwanese ploeg?
Nou ja eigen bodem.. een heel klein beetje.
Cervelo is toch ook soort van Nederlands.
Of Koga
Cervelo is volgens mij meer Nederlands dan Giant
Ik had ze toch het allerliefst gewoon op Gazelle gezien..
Stella
Alle fabrieken staan in Taiwan
En laat je niemand wijsmaken dat er ook maar 1 plastic frame op maat wordt gemaakt
Bij niemand
Cervélo is een Nederlands/Canadees merk en eigendom van Pon dat nog een zooitje andere fietsmerken in haar portefeuille heeft. Accell is een andere Nederlandse holding dat een zooitje fietsmerken in haar beheer heeft (onder andere Koga). Wat Giant Nederlands zou maken ontgaat mij volkomen.
En dan nog staan de fabrieken in Taiwan
Geen enkel frame wordt alhier gemaakt behalve Time en LOOK. Die zijn dan ook “perfect” mbt bracket uitlijning. De rest allemaal Taiwan, China en soms Vietnam.
Bovendien of het nu een Cervelo of Scott is bij de meeste fietsen zijn de brackets niet exact uitgelijnd en staan vaak zelf asymetrisch zowel axiaal en radiaal.
Er rijden nu al veel profs met een Hambini bus in het bracket of een BB Infinite bus waarbij de zgn goede keramische lagers van oa ceramic speed om de haverklap worden vervangen omdat deze absoluut niet de belasting en vuil aan kunnen waardoor ze vaak na 800, 900 km al slechter lopen dan een perfect hoogwaardig paslager van NTI of SKF wat daarbij ook perfect uitgelijnd staat.
Jumbo visma op Jan Janssen fietsen. Dat zou pas mooi zijn.
Is er nog ergens een uitverkoop?
https://www.jumbo.com/aanbiedingen
carrousel
Heeft dit overigens invloed op de aspiraties van Van Aert? Cervélo heeft geen crossfiets in hun assortiment. Of is dit hét moment om die met vuurwerk te lanceren?
Nieuwenhuis reed op een Cervelo crossfiets
https://racefietsblog.nl/de-cervelo-aspero-voor-de-cross-van-joris-nieuwenhuis/
Ik zie het inderdaad, schijnbaar “gewoon” de Aspero gravelbike. Misschien nog in ontwikkeling.
Zou wel tof zijn als Cervelo met een serieuze crossfiets komt.
Nieuwenhuis was iig niet erg te spreken over de Cervelo ten opzichte van de Giant TCX, laag bracket en een andere framelengte.
De Scott zit er een beetje tussenin.
Ik weet niet waar Wout mee gereden heeft, maar ik ben bang voor hem als hij weer de gravelfiets krijgt.
WvA kunnen ze niet afschepen, zoals ze met Nieuwenhuis hebben gedaan. Ik gok dat een paar goede crossframes een Cervelo makeover krijgen en dan als prototype worden gepresenteerd.
https://m.youtube.com/watch?v=GWDztuezn0g voids in het carbon en bracketgaten niet rond waardoor frictie in lagers en scheel als een hoepel in het bracket.
De naam en prijs zegt vaak niets. Specialized is een puur duur marketingmerk wat hun naam hoog houdt met dure sponsoring. Alle fietsen tot €2000 daarvan worden de frames in Vietnam gemaakt en de duurdere komen bij Merida vandaan.
Zelfs Yoeleo, Dengfu e.a. maken betere frames voor een betere prijs ook nog dan Cervelo of Pinarello etc. Alleen TIME en LOOk zijn topkwaliteit en worden in Frankrijk, Tunesië en Tjechië gemaakt.
Wat een slap gelul van die ploegen.
Ja, dank voor deze verheffende zienswijze.
Bianchi zijn de mooiste fietsen van deze drie.Maar goed, dat is persoonlijk en voor de teams niet het meest relevant.
Al is die S5 wel echt een monster met dat stuur.
Vind de cervelo met v stuur. Waar Hirschi op koerste ook erg vet.
ik vind al vanaf de Propel-serie (Advance) dat type van Giant de allermooiste fiets.
Maar inderdaad, geheel subjectief.
@Wim Kruithof. Geheel uit persoonlijke noot vindt ik dat je volkomen gelijk hebt.
Dus na 1 jaar Cervelo stapt Sunweb alweer over? Jammer, vond die É op her shirt wel mooi. Dus volgend jaar ook die piloten helmen?
Nee, Cervélo stapt over.
Positief voor Dumoulin? Terug naar zijn oude fiets. Klaagde de laatste tijd steeds al wat over zijn positie op de fiets, misschien lag dat wel aan de fiets?
Mijn lokale fietsenboer was er heilig van overtuigd dat TJV geen Cervelo zou kiezen omdat Tom Dumoulin een hekel zou hebben aan die fietsen. Op zich is dat gaan brekend argument, maar toch bleef ik daardoor hopen op dat Bianchi zou blijven.
Qua looks gaat Sunweb er in ieder geval op achteruit
Daar geloof ik helemaal niks van, hij heeft zeker geen Cervelo in zijn assortiment of anders maakt hij er nauwelijks winst op.
Ik dacht dat Cervelo juist voor Dumoulin naar Sunweb was gegaan
Ik heb gehoord dat Tom na het testen in de windtunnel met Bianchi, toch snel terug kwam op zijn woorden over de Cervelo.
Denk niet dat TJV veel te kiezen had, Pon is hun sponsor en leverden al Seat en doen ook Cervelo. Gazelle was misschien ook nog een optie…. ha,ha
Hoe moet dat nu met Woutje zn crossfiets?
Pakken ze gewoon de Aspero. https://www.wielerflits.nl/materiaalzone/de-cervelo-aspero-van-joris-nieuwenhuis-een-gravelfiets-die-ook-het-veld-aankan/
Net als Nieuwenhuis afgelopen jaar bij Sunweb denk ik dat hij dan gaat crossen met de gravelbike (maar die staat niet in het persbericht).
ik verwacht dat ze een Focus Mares omkatten naar een Cervelo. Focus is ook van PON
Omkatten, mooi woord!
Eigenlijk veel PR-praatjes om te zeggen dat het Zwitserse Scott Mitchelton dumpt nu Albasini niet langer de populairste Zwitser is (en stopt), maar wel Hirschi en dus maar naar Sunweb overstapt.
De combinatie Hirschi/Scott is natuurlijk wel erg interessant voor een Zwitsers bedrijf
TJV wordt hier beter van, Cervelo (Pon) brengt extra geld in t.o.v. Bianchi en het merk is meer gericht op innovatie dan Bianchi. De modellen van de italianen zijn al weer 5 jaar oud en de ontwikkelingen staan niet stil. Scott voor Sunweb is natuurlijk ook prima en Bianchi’s celeste blijft gelukkig behouden voor het peloton.
Bianchi onthuld komende zondag een splinternieuwe klimfiets. Sunweb koerst ook op een R5 met velgremmen, omdat de R5 met schijfremmen te zwaar is. Verder hebben die Sunweb renners op de R5 bijna allemaal een negatieve stuurpen, vanwege het veel te hoge balhoofd. De S5 is ook geen lichtgewicht, maar uiteraard een prima fiets in de vlakke etappes. De tijdrit fiets zal wel goed zijn. Die Aquilla van Bianchi stamt uit 2014. Die had Bianchi al wel eens mogen vervangen. Het wordt tijd dat Cervelo de R5 eens goed beet pakt en op dieet stuurt.
Grote winnaar: TJV (krijgen betere fietsen, behalve Van Aert)
Er iets op vooruit: Scott (krijgt een internationaal team met een positieve vibe)
Min of meer gelijk: Sunweb en Bianchi
Er flink op achteruit: Mitchelon (slechtere fietsen)
Wout krijgt de beschikking over de “Caledonia” die speciaal ontworpen is voor de kasseiklassiekers en Strade Bianchi. Dus dat zit wel snor, bij de crossfiets ben ik wel benieuwd naar zijn keuze. Maar ik denk dat ze voor Wout wel iets meer willen doen dan Joris Nieuwenhuis.
Ik ben ook wel benieuwd of het alleen Cervelo is of meerdere merken vanuit PON, zoals Continental en inderdaad bijvoorbeeld Focus als crosser voor Wout.