Jumbo-Visma in dienst van Steven Kruijswijk naar Romandië

maandag 26 april 2021 om 14:46
Jumbo-Visma in dienst van Steven Kruijswijk naar Romandië

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk is de kopman van Jumbo-Visma in de Ronde van Romandië. De Nederlandse ploeg verdedigt in Zwitserland de titel die Primož Roglič de laatste twee edities (2018 en 2019) had gewonnen. Ook Sepp Kuss maakt deel uit van de selectie.

Terug bij Jumbo-Visma is ook Tony Martin, die in Parijs-Nice zijn elleboog brak. “In eerste instantie ben ik hier om in dienst te rijden van Steven Kruijswijk. Deze wedstrijd maakt voor mij deel uit van mijn voorbereiding op de Tour de France. Ik kijk er naar uit om weer een rugnummer op te mogen spelden”, aldus de ervaren Duitse helper.

“Het belangrijkste is om nu weer in het ritme van wedstrijden te komen”, vertelt Martin. “Ik moet weer wat zelfvertrouwen opbouwen op de fiets. Natuurlijk ben ik voorzichtig, maar ik zal me voor de volle honderd procent geven de komende week.”

Naast Kruijswijk, Kuss en Martin doen ook Jos van Emden, Christoph Pfingsten, Antwan Tolhoek en Gijs Leemrijze mee aan de Ronde van Romandië (27 april-2 mei). Olav Kooij stond aanvankelijk ook op de lijst, maar de jonge sprinter ontbreekt in de definitieve selectie.

Selectie Jumbo-Visma voor de Ronde van Romandië 2021 (27 april-2 mei)
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-nl Gijs Leemreize
flag-de Tony Martin
flag-de Christoph Pfingsten
flag-nl Antwan Tolhoek

Dit artikel delen:

36 Reacties

Xevar 26 april 2021 om 14:54

Aan de ene kant goed dat ze Kooij uiteindelijk niet opstellen want die had natuurlijk niks te zoeken op dit parcours.

Maar aan de andere kant breekt hun smalle selectie en het feit dat ze amper kleine koersen rijden die jongen wel heel erg op dit jaar. Kooij heeft letterlijk nog maar 5 koersdagen, waarondee 3 Vlaamse WT wedstrijden. Hij heeft nog niet 1 massaprint kunnen rijden dit seizoen. Dodelijk voor zijn ontwikkeling en het voelt nu al een beetje als een verloren seizoen voor hem…

S. Morgenstern 26 april 2021 om 14:59

Hun smalle selectie en de noodzaak om hem over te hevelen, heeft er juist voor gezorgd dat hij eerder meer wedstrijden heeft kunnen rijden dan hij had kunnen doen zonder de vroegtijdige overstap. De rest van de opleidingsploeg is net een maandje bezig.

Sowieso een beetje overdreven om na slechts een paar maanden koers over een overloren seizoen te spreken. Lijkt me dat hij aan het eind van het jaar gewoon een mooi seizoen heeft kunnen draaien.

Murcia 26 april 2021 om 15:23

Ik zie niet waarom zijn ontwikkeling nu al dodelijk wordt geraakt door zijn koersen in het Vlaamse voorjaar als 19 jarige en het niet rijden van Romandië nu. Hij heeft vijf koersdagen in de benen waarvan 3 boven de 200 kilometer wat voor een talent al een goede leerschool is en kan in de komende maanden zijn stiel als sprinter ook nog gaan oppakken.

Xevar 26 april 2021 om 15:30

Maar dat is juist het hele punt, hij zal de komende maanden weinig tot geen kansen kunnen krijgen om te sprinten. Jumbo rijdt al vrij weinig non-WT wedstrijden, en in degene die ze rijden(ZLM, Hongarije, Wallonie) start Groenewegen. Dan kijk je al richting augustus voordat Kooij zich voor het eerst dit seizoen kan mengen in een massasprint.

S. Morgenstern 26 april 2021 om 15:49

Want een massasprint betwisten in dienst van Groenewegen is dodelijk voor zijn ontwikkeling?! Staat een aardig interview met Meeus op de site, wellicht interessant om eens te lezen.

Duh 26 april 2021 om 15:55

Renners uit het WT team mogen toch gewoon voor het CT rijden? Misschien stellen ze 'm wel op in de kleine koersen de het CT gaat rijden. Deden ze vorig jaar ook in bijv. de internatiole wielerweek waar vd Hoorn en Eenkhoorn meereden met CT.
Het overhevelen naar het WT team betekent eigenlijk enkel dat hij nu in WT koersen mag starten en dat hij een hoger salaris krijgt. Dodelijk voor z'n ontwikkeling?

kelderfan 26 april 2021 om 17:26

Eens, dat de te kleine selectie niet in het voordeel van de jonge lichting is.
Hopelijk mag hij in de Ruta zijn ding doen. Ook die Fisher-Black zou ik hier wel bij zien komen. Die was in de Settimana ook niet verkeerd bezig.

josi 26 april 2021 om 15:24

Benieuwd hoe het met de klimmersbenen van Kruijswijk staat. In zijn eerdere optredens dit jaar was zijn tijdrit dik in orde, maar wilde het bergop nog niet erg vlotten.

Verweggistan 26 april 2021 om 15:29

De huiskat van de Hoeksche Waard mag dus nog even zijn Kooij blijven.

chasse-friet 26 april 2021 om 15:34

Ben ik een hele nare als ik zeg dat Kuss als kopman een beter klassement zal tijden dan Kruijswijk

Verweggistan 26 april 2021 om 15:36

Met 20 km tijdrit denk ik dat Kruijswijk toch wel hoger gaat eindigen dan Kuss.

Turtlehead 26 april 2021 om 15:57

@chasse: alleen als Kruissie één dag echt door het ijs zakt, of als Kuss superbenen heeft en iedereen bergop op een hoop rijdt.

Jean Dumas 26 april 2021 om 16:13

Eens met Verweggistan.

Berg op 26 april 2021 om 16:57

Met deze selectie doe je niet mee voor een top 5 klassering. Van de 7 renners zijn er al 4 die vooral op het vlakke goed uit de voeten kunnen op kop van het peloton. Alleen jammer dat het weinig vlak is als ik de profielen zo zie. Je hebt nu alleen Tolhoek als steun voor Kruijswijk en Kuss als het berg op gaat. Die twee zullen in de finale dus steeds alleen zitten. Benieuwd hoe dat afloopt…

RainbowJersey 26 april 2021 om 18:36

Dat die twee in de finale alleen zullen zitten lijkt me al een contradictio in terminis

TJV94 26 april 2021 om 19:41

4 van de 7 klimmers en 3 sterke mannen voor op het vlakke.
Volgens mij niet zo’n gekke verhouding.

Bayliner 26 april 2021 om 16:58

Kruiswijk wint niks zal ook nooit wat winnen wat is dat een beperkte renner

Beer 26 april 2021 om 17:07

Klopt. Zou al jaren knecht moeten zijn.

Pizzi 26 april 2021 om 17:18

Zeurpiet.

TI Rellie 26 april 2021 om 17:30

Daarom werd hij ook “maar” derde in de Tour de France, hè!

appiett 26 april 2021 om 18:24

@bayliner, klopt helemaal maar dat weet Herman Kruiswijk ook wel.

Kruijswijk vind ik dan weer een hele stabiele renner in de grote rondes.

Ik ken niet veel Nederlanders (laat staan Belgen) die zo vaak top 10 hebben gereden in een grote ronde, de laatste 10 jaar.

Poeksel 26 april 2021 om 19:00

Heb je nou speciaal een account aangemaakt om in slecht Nederlands iemand af te branden, Bayliner?

Marik 26 april 2021 om 20:54

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik Kruijswijk als knecht niets vind toevoegen. Dat kan hij niet. Hij is gewoon heel goed in aanklampen en eigenlijk is dat het wel. Als de man aanvalt dan kijkt hij na 5 seconden al naar achteren. Je voelt als kijker gewoon zijn ongemak. De enige uitzondering was toen naar de Alpe.
Ik gun de man overigens wel nog zijn mooie overwinning. Hup Steven!

S. Morgenstern 26 april 2021 om 20:56

Vind je kunnen aanvallen een belangrijke eigenschap van een knecht?

xistnc 26 april 2021 om 21:07

Als je alleen de etappe naar Alpe d’Huez herinnert, dan zie je een aantal Giro’s over het hoofd.

Marik 26 april 2021 om 21:10

@xistnc heb jij Steven zien aanvallen in een aantal giro’s? Als dat zo is Mea Culpa. Ik kan me alleen Steven herinneren die met de beste mee omhoog ging, maar niet aanviel. Overigens is zijn val in de sneeuwmuur 1 van mijn grootste sporttrauma’s.

Romāns Vainšteins 26 april 2021 om 21:55

In zijn vroege giro’s constant, zo bizar dat hij daar geen rit heeft weten te winnen ooit.

Marik 26 april 2021 om 22:02

Hmm ok Romans, dat ben ik dan kwijt. Weet alleen dat hij in zijn eerste giro als 1 van de weinigen Contador een heel eind kon volgen.

S. Morgenstern 26 april 2021 om 22:08

Dat was zijn tweede Giro. Het jaar ervoor was hij als neo en invaller al genoeg in de aanval te vinden (verloor in de laatste week nog een rit op een loper tegen Hondo). Kruijswijk is eigenlijk tot en met 2018 altijd een redelijk aanvallende renner geweest, met genoeg in het oog springende aanvallen om geen stempel te verdienen die hem tot het tegendeel bombardeert.

Wheely 26 april 2021 om 22:48

In dat jaar won ie ook die rit in Zwitserland werd hij 9e in die Giro en reed hij ook nog de Vuelta. Was enorm veelbelovend rennertje toen.

Marik 27 april 2021 om 08:51

Ah die periode van hem heb ik helemaal niet meer op mijn netvlies. Goed om toch weer even te lezen. Je merkt wel wat het met het palmares van een wielrenner doet als je nagenoeg geen aanzet hebt. Hij kan nog steeds een rondje winnen, daar geloof ik echt in. Maar dan wel als het een soort van afvalrace is waar Steven komt bovendrijven als taaie overlever.

KennyKlimmen 26 april 2021 om 17:18

Genoteerd en in het geheugen gegrift Bayliner.

kelderfan 26 april 2021 om 17:29

Nou Krijswijk gaat ons verrassen, want met zijn tijdrit zit het wel goed.
Ook Martin kan wel een stukkie mee als het omhoog gaat.
Laat Kuss lekker zijn rit uitzoeken om te scoren.

EricV 26 april 2021 om 17:49

Ik hoop dat kruiswijk wat meer als mollema gaat rijden dan wint hij misschien ook eens een ritje

Marik 26 april 2021 om 21:11

Ik hoop dat ook steeds Eric, maar ik kom er steeds meer achter dat de beste man dat niet kan.

Medicijnman 27 april 2021 om 00:04

Een snedige demarrage op het juiste moment is niet aan hem besteed.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair