Jumbo-Visma heeft selectie op papier voor Omloop Het Nieuwsblad

vrijdag 26 februari 2021 om 09:39
Jumbo-Visma heeft selectie op papier voor Omloop Het Nieuwsblad

Olav Kooij - foto: Cor Vos

Voor Jumbo-Visma begint aanstaande zaterdag pas het Europese wielerseizoen met Omloop Het Nieuwsblad. Waar in eerste instantie Mike Teunissen als kopman van start zou gaan, rijden nu meerdere coureurs in een vrije rol.

De ongelukkige Teunissen heeft bij zijn valpartij op Tenerife een spier ingescheurd in zijn bovenbeen. Die scheur is in Nederland geopereerd, maar het herstel duurt nog weken. “Al met al ben je dan acht, negen of tien weken verder”, kijkt de voorjaarsrenner van Jumbo-Visma vooruit. Zijn voorjaar lijkt dus in het water te vallen.

Jumbo-Visma kan zaterdag dus niet rekenen op Teunissen. Ook Wout van Aert is er nog niet bij. De absolute kopman voor de klassiekers zit nog altijd op Tenerife en is daar aan het trainen met het oog op latere doelen in het voorjaar. De Nederlandse WorldTour-ploeg rekent zaterdag dan ook op andere renners.

Profdebuut voor Olav Kooij
Pascal Eenkhoorn, Timo Roosen, Nathan van Hooydonck, Edoardo Affini, Olav Kooij, Paul Martens en Maarten Wynants staan wel aan de start van Omloop Het Nieuwsblad. “Ondanks dat we door het wegvallen van Mike zonder echte kopman rijden, moeten we met lef koersen”, zo laat ploegleider Arthur van Dongen weten.

Ook Pascal Eenkhoorn (midden) is van de partij – foto: Cor Vos

De 19-jarige Kooij zal in Omloop Het Nieuwsblad zijn profdebuut maken. “Ik kijk er erg naar uit dat ik mag debuteren in de Omloop. Het is niet bepaald de kleinste koers die er is. Ik heb nog geen wedstrijd in de benen, maar wel een goede winter gedraaid. Daar haal ik vertrouwen uit”, aldus Kooij.

De laatste Omloop voor Martens en Wynants 
Voor Affini en Van Hooydonck is het dan weer hun eerste wedstrijd voor Jumbo-Visma. Tot slot maken de routiniers Martens en Wynants deel uit van de selectie. Voor beiden is het hun laatste editie van de Omloop. Ze hangen later dit jaar hun fietsen aan de wilgen.

Selectie flag-nl Jumbo-Visma voor flag-be Omloop Het Nieuwsblad (27 februari)
flag-it Edoardo Affini
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-be Nathan van Hooydonck
flag-nl Olav Kooij
flag-de Paul Martens
flag-nl Timo Roosen
flag-be Maarten Wynants

Dit artikel delen:

43 Reacties

Barry Batsbak 26 februari 2021 om 09:48

Benieuwd naar Kooij. Als hij net zo’n intrede als Dekker kan maken dan heeft TJV een paar mooie potentieeltjes in de rangen waar we nog lol van gaan hebben. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar het niveau van Roosen.

bartp25 26 februari 2021 om 09:55

Poeh verwacht niet veel van deze mannen, een top 10 klassering zou mooi meegenomen zijn. Hoop vooral te zien dat mannen als Roosen, Eenkhoorn, van Hooydonck en Affini kunnen laten zien dat ze van toegevoegde waarde kunnen zijn in de komende races voor van Aert. Dat Wynants zijn werk altijd doet heeft hij al ruim bewezen zelfde geldt voor Martens. Kooij moet je natuurlijk geen druk op leggen.

Turtlehead 26 februari 2021 om 10:43

Tsja, wat moet je ervan vinden. Ik zou zeggen: één van de jonge gasten en mss ook een van de oudjes proberen mee te sturen met de vroege vlucht, verder proberen de finish te halen. Met misschien een top tien plekkie als uitschieter?

bartp25 26 februari 2021 om 11:05

Meegaan in de vroege vlucht lijkt me zeker verstandig, ik zou dan kiezen voor Roosen of Affini. Kooij gewoon kilometers laten maken en hopen dat Eenkhoorn of van Hooydonck kan verrassen door mee te gaan met de favorieten.

Dr op en dr over 26 februari 2021 om 22:06

Met alle respect voor Wijnants, maar eeeuh die heeft me de laatste paar jaar toch behoorlijk bagger gereden op de steentjes.

2020 :
Omloop = 67e
Gent-Wevelgem = DNF
R.v.Vlaanderen = DNF
Driedaagse Panne = 41e

2019 :
Omloop = 89e
Kuurne = DNF
Driedaagse Panne = 67e
E3 prijs = 86e
Gent-Wevelgem = 30e
Dwars door Vlaanderen = 101e
R.v.Vlaanderen = 103e
Parijs-Roubaix = 40e

2018 :
Omloop = 31e
Kuurne = 59e
E3 prijs = DNF
Gent-Wevelgem = 92e
Dwars door Vlaanderen = 53e
R.v.Vlaanderen = 54e
Scheldeprijs = 16e
Parijs-Roubaix = 36e

Dus ja we kunnen in ieder geval stellen dat hij de regelmaat heeft ondermaats te presteren.

En van Martens hoeven we hier ook helemaal niets te verwachten, de laatste keer dat die nog op kasseien heeft gereden toen zaten WVA en MVDP nog op de middelbare school. Omloop het volk 2013 was Martens z'n laatste kasseienwedstrijd.

Dus om nu net deze twee als betrouwbare te bestempelen …. Betrouwbaar in de zin dat je er niets aan hebt op kasseien misschien. ;)

De enige van dit stel die ik top dertig zie rijden is Roosen, en ik hoop stiekem dat Eenkhoorn en Van Hooydonck ook netjes voor de dag zullen komen.

Maar het feit dat Jumbo als team in die paar wedstrijden op steentjes maar weinig te zoeken heeft is uiteraard al lang geen nieuws meer. Zonder Woutje is een top twintig notering van één van de anderen al mooi meegenomen.

Limal 26 februari 2021 om 22:14

Dr op en dr over, Wijnants is natuurlijk al jaar en dag de knecht die werkt van het eerste uur tot het ontploft in de finale. Eens dat gebeurd is zit zijn taak er op en rijdt hij rustig binnen. Een betrouwbare knecht en top-20 noteringen zijn twee verschillende dingen…

Dr op en dr over 27 februari 2021 om 09:36

Limal …> Dat ben ik uiteraard helemaal met je eens. Maar laat het nu net ‘dat’ zijn wat hij in de afgelopen twee seizoenen behoorlijk heeft nagelaten.

Van een man die zelf ooit 12e werd in Parijs-Roubaix werd verwacht de kopman ook nog iets aan hulp te bieden in de tweede helft van de koers. En dat is hem, (mede door pech ook.), niet of amper gelukt de laatste twee seizoenen.

Ik hoop dan ook dat hij in z’n laatste paar wedstrijden van pech wordt ontzien, en z’n rol nog eens kan uitvoeren. Dit daarna nog bekroont door Woutje die in één van de kasseienklassiekers met de bloemen gaat lopen.

Ik geloof dat Maarten afscheid neemt na Parijs-Roubaix, ik gun het hem enorm om mee te zitten in de lange vlucht, om zo toch nog een “mini” hoofdrol te kunnen spelen in zijn lievelingswedstrijd.

De gun factor is enorm hoog, ik constateer enkel dat hij de laatste twee jaar ook niet echt meer aan z’n “knechtwerk” is toegekomen.

Arry1337 27 februari 2021 om 10:05

En dit constateer je door zijn resultaten te bekijken. Volgens mij sla je de plank dan een beetje mis…

S. Morgenstern 27 februari 2021 om 10:23

Wynants is ook de afgelopen jaren nog heel belangrijk geweest. Uiteraard in een andere rol dan hij die in het verleden voor bijvoorbeeld Vanmarcke heeft gehad, maar ook nu was zijn waarde nog vaak genoeg terug te zien in de koers (wat lastiger in de uitslagen natuurlijk, maar daar moet je ook niet naar kijken bij dat soort knechten). Misschien het bandje van Roubaix 2019 nog eens terugkijken?

Gitan 26 februari 2021 om 10:13

Benieuwd naar het Jachtluipaard.

Beer 26 februari 2021 om 10:49

Ik kijk dan weer uit naar Eenkhoorn en Van Hooijdonck; de twee renners waar ik het meest van verwacht in deze selectie. Ze hebben het potentieel denk ik om ver te geraken; benieuwd of ze een volgende stap kunnen zetten, een mooie uitslag/koers kunnen rijden en tonen dat ze er kunnen zijn voor van Aert in de komende koersen.

peterwinnen 26 februari 2021 om 10:55

Beetje te negatieve reacties jongens, denk (hoop?) ik. Eenkhoorn heeft vaker laten zien dat ie lang mee kan, Affini ben ik benieuwd naar, Roosen is taai, Wijnants en Martens oude krijgers en Van Hooydonck prima coureur. Voor deze renners misschien wel een zegen dat Van Aert en TEunissen er niet zijn. Ze kunnen zich laten zien. Winnen doen ze vast niet, maar we gaan echt wel geel-zwarte shirts van voren zien.

bartp25 26 februari 2021 om 10:57

Ik hoop dat ze me verrassen, maar ga er niet van uit eerlijk gezegd.

Dr op en dr over 26 februari 2021 om 22:10

Dat is niet negatief, (langs mijn kant iig toch niet zo bedoeld), maar gewoon een realistische constatering.

Voor dit soort wedstrijden, (Het zijn er gelukkig maar een paar.), heeft Jumbo zo ongeveer het zwakste team uit de World Tour. (Mits Van Aert niet aanwezig is.)

Helemaal niet erg verder, want de rest van het seizoen zijn ze wereldtop !! :)

S. Morgenstern 26 februari 2021 om 22:24

Zo ongeveer het zwakste team van de WT voor de Vlaamse klassiekers? Tamelijk absurde uitspraak.

Dr op en dr over 27 februari 2021 om 09:57

Dat mag je vinden s. morgenstern. Misschien dat jij enkel naar de kopman kijkt ? Ik kijk naar de breedte van de ploeg, en dan bungelt Jumbo samen met Astana, Movistar en BikeExchange toch echt onderaan voor dit soort races.

Je hebt Van Aert die mee kan doen voor de overwinning. Teunissen kan op een goede dag top twintig rijden. And that’s it !!

Als ik jou berichtjes lees ga je er gemakshalve al maar even vanuit dat Dekker zich wel even bij de klassieker kern (welke kern ?) gaat voegen. Knap toch voor een jochie dat nog nooit een race op dat niveau heeft gereden.

Ik hoop dat natuurlijk dat je gelijk krijgt wat betreft Dekker, en ik hoop ook dat Eenkhoorn en Van Hooydonck grote stappen zullen zetten. Maar voorlopig is dat allemaal slechts hopen. En mag je afgaande op cijfers uit het verleden dus gewoon concluderen dat Jumbo op dit moment slechts twee man in huis heeft die in een harde koers in staat zijn top dertig te rijden.

En als ik één voor één de andere ploegen eens rustig bestudeer dan zie ik daar meer renners die in staat zijn top dertig te rijden. En dus in de breedte sterker zijn dan Jumbo.

Dus ja, je mag dat absurd vinden. Maar het is voor mij slechts een bevestiging van wat we de laatste paar seizoenen al in beeld en cijfers zien.

S. Morgenstern 27 februari 2021 om 10:06

Slecht zoekwerk moet dat zijn geweest. Ik kan in de breedte toch echt wat top dertig (en ook top twintig en top tien) uitslagen vinden in de Vlaamse klassiekers. Ze waren in 2019 na DCQS zelfs de beste ploeg in de breedte. Kijk voor de grap voor dat jaar eens naar de uitslagen van eerste werker Eenkhoorn (vaak al vroeg op kop van het peloton) en kijk dan naar de uitslagen bij de ploegen die je noemt (waar ze niet voor een kopman moesten werken). Geen idee welke uitslagen jij verder hebt bekeken (als je dat überhaupt hebt gedaan), maar het lijkt erop dat je op basis van iets anders je mening hebt gevormd.

De klassiekerkern rond Van Aert is met Teunissen, Eenkhoorn, Roosen, Van Hooydonck, Dekker, Affini en Wynants in de breedte gewoon goede subtop. Dumoulin erbij had ze zelfs weer een van de betere ploegen kunnen maken. Wat daar nu van over blijft is verder prima ondersteuning van Van Aert, wellicht middenmoot, maar goed genoeg om hem zonder extra inspanningen naar de finales te brengen.

Dr op en dr over 27 februari 2021 om 14:03

S.Morgenstern AUB de uitslagen van de beste Jumbo renners in de kasseien/gravel races van 2019.

Nou echt geweldig hoor in de breedte. Maar blijkbaar lees je toch enkel wat je wilt lezen ? Ik heb pas een keer of vier vermeld dat ik het over de ploeg in de breedte heb, en dus niet enkel over de uitslagen van slechts de kopman voor iedere betreffende race. Want haal hieronder de uitslagen van Van Aert eraf, en je houdt maar bagger weinig over.

Wijs jij even aan AUB waar die geweldige Jumbo ploeg met meerdere renners in de top tien reed ?

Volgens mij ben je dringend aan een nieuw brilletje toe, een brilletje met iets minder getinte Jumbo glazen.

2019 : Jumbo.

Omloop = 13e – 30e
Kuurne = 4e – 46e
Strade = 3e – 42e
E3 = 2e – 33e
Gent-Wevelgem = 5e – 24e – 25e – 29e – 30e
Dwars door Vlaanderen = 7e – 18e – 45e
Ronde van Vlaanderen = 14e – 31e
Parijs-Roubaix = 7e – 22e – 40e

S. Morgenstern 27 februari 2021 om 14:23

Wie heeft het over meerdere renners in de toptien? Ik heb het over de ploeg in de volle breedte, die in 2019 voor bijna geen enkele ploeg onder hoefde te doen. De uitslagen bevestigen dat beeld, zelfs met de wetenschap dat er volop geknecht werd voor Van Aert.

Ik verwijs verder naar de toptien uitslagen van Teunissen, de top twintig uitslagen van Roosen, Van Hooydonck die vorig jaar hier bij de beste dertig reed en het rijden van Eenkhoorn die in dezelfde koers bij de beteren van de dag hoorde en ook ingeschat mag worden als een renner die zonder knechtwerk zeker top dertig moet kunnen rijden.

Aanwijsbare dingen, die opmerkingen alsof er niemand rondrijdt die het in zich heeft om bij de beste dertig te rijden, onzinnig maakt.

Dr op en dr over 27 februari 2021 om 14:40

Onzinnig is het pas om Jumbo subtop te noemen voor dit soort wedstrijden, terwijl het merendeel van de Pro tour ploegen, en zelfs een aantal pro-continental meer top dertig uitslagen kunnen voorleggen als Jumbo.

Want als je het inderdaad niet hebt over meerdere renners van de ploeg die per wedstrijd in de top dertig finishen maar enkel losse top dertig finishes. Dan zijn zo’n beetje alle ploegen beter als Jumbo.

Anders maar eens even de tijd en de moeite nemen om per ploeg de top dertig uitslagen aan te vinken, en dan zit Jumbo inderdaad bij de slechtste vijf uit de World Tour.

Simpele cijfers, die je zelf ook zo kan natrekken S.Morgenstern.

Ik bedoel het verder ook niet persoonlijk of zo hoor, en ik heb ook helemaal niets tegen Jumbo als dat misschien zo mocht overkomen. Puur cijfermatig gekeken naar de uitslagen is Jumbo maar een zeer matige ploeg in dit soort wedstrijden. En daar kan ik helaas niets aan doen, dat is gewoon een feit. (En zoals gezegd allemaal zeer makkelijk te controleren door iedereen.)

S. Morgenstern 27 februari 2021 om 14:54

Wanneer je de kopman eraf wil trekken en dan wil kijken naar de uitslagen, dan heb je bij voorbaat een aparte wedstrijd geschapen. Zeker wanneer je gaat vergelijken met ploegen zonder kopman, waar niemand hoeft te knechten.

Wanneer je naar de volle breedte van de ploegen kijkt, dan was Jumbo in 2019 (en vorig jaar in Omloop) hele goede subtop (achter DCQS). Goed te zien aan de uitslagen en terug te zien in het koersbeeld. Nergens was er daar aanleiding om ze bij de slechtste ploegen te plaatsten (in Vlaamse media werden ze zelfs de ploeg na DCQS genoemd).

Het andere draadje, over het ontbreken van renners die top dertig kunnen rijden, is op basis van uitslagen sowieso makkelijk onderuit te halen.

Dr op en dr over 27 februari 2021 om 16:49

Ze waren toch wel weer geweldig hoor je subtoppers. Man, man, man, ik moet even bijkomen hoor van al dat geel-zwart wat ik vooraan heb gezien.

Met alle respect voor Olav uiteraard, die zich prachtig laat zien in z’n eerste koers tussen de grote jongens.

Die wereldtoppers van je waren vandaag op plek 41, 46, 51, 89, 92 en nog wat terug te vinden. Erg duidelijk dat je dan echt bij de beste van de wereld hoort S. Morgenstern.

I rest my case ….

S. Morgenstern 27 februari 2021 om 17:03

Ik noemde ze middenmoot, jij noemde ze een van de zwakste ploegen van de WT! Ik stelde dat ze genoeg renners hebben die in zo'n koers bij de beste dertig kunnen rijden, jij dat die zonder Van Aert en Teunissen ontbreken.

Vandaag met drie knechten in het peloton van zestig man, terwijl heel veel ploegen het een stuk minder doen. Dat lijkt op zijn minst op middenmoot en zeker niet op het zijn van één van de zwakste ploegen. Dat bij de beste dertig kunnen rijden, was natuurlijk al aangetoond, maar was ook vandaag gewoon weer heel goed mogelijk zonder die valpartij voor de sprint, of als er na de Bosberg een groep van een man of dertig was losgekomen.

Wanneer je vandaag dus gebruikt om de uitspraken hierboven te wegen, dan komen die van mij er prima uit. Behalve wanneer je jezelf wil verliezen in karikaturen en niet geïnteresseerd bent in het nauwkeurig afwegen van een mening.

Dr op en dr over 27 februari 2021 om 17:27

Beste S.Morgenstern ..> Ik verlies me nergens in maar kijk puur naar de uitslagen. Dat jij dat linksom en rechtsom op een andere manier probeert te benaderen daar zit ik niet zo mee.

Je praat over de ploeg als subtopper zijnde, wat inmiddels al middenmoot is geworden. Maar wanneer je over de laatste drie jaar de top dertig uitslagen per ploeg gaat optellen, zal je vrij snel tot de conclusie komen dat Jumbo bij de laatste vijf World Tour ploegen zit.

En zoals daarnet al vermeld, is dat niet omdat ik een issue zou hebben met Jumbo, want ik vindt het een hartstikke mooie ploeg. Maar dit zijn gewoon de cijfers !!!

Neem anders eens even een uurtje de tijd om voor alle kasseien races van de afgelopen jaren de top dertig af te vinken. Sorry dat ik daar verder ook niets aan kan veranderen, de feiten/cijfers spreken voor zich. Jumbo behoord in dat geval tot de vijf onderste ploegen qua aantal vinkjes.

Dat mag je van mij gerust proberen linksom of rechtsom proberen te ontkrachten, maar dan nog liegen de cijfers niet.

Napoleon 27 februari 2021 om 17:35

Sinds wanneer worden knechten beoordeeld op uitslagen? En welk nut heeft dat?

S. Morgenstern 27 februari 2021 om 17:36

Ik noemde ze eerder al middenmoot zonder Teunissen en Dumoulin. Dat is niet nieuw. De ploeg was in 2019 goede subtop (gebaseerd op de uitslagen die ze toen in de breedte reden). Nergens noemde ik ze een topploeg. Wel fijn wanneer je goed leest waar je op reageert.

Dat beeld van de middenmoot werd vandaag bevestigd, aangezien ze duidelijk niet bij de zwakste ploegen van de dag zaten. Vreemd dus om deze dag wel in te willen zetten voor dat punt.

Je Excel bestandje zie ik verder met genoegen tegemoet. Lijkt me interessante input voor dit soort discussies. Mits de gegevens goed worden gebruikt en er rekening wordt gehouden met het koersbeeld. Hoe dan ook denk ik dat ze mijn mening over 2019 zullen bevestigingen.

Marco Willems 26 februari 2021 om 11:15

Benieuwd of Affini zich dit jaar herpakt na zijn slechte 2020. Kooij had ik liever in KBK gezien ipv Omloop. Eenkhoorn moet ver kunnen komen en wellicht kan van Hooydonck verrassen.

Over het algemeen geen heel goede ploeg zonder Wout en Mike.

rvb 26 februari 2021 om 11:23

Niks beters dan de 2 oude?? Verschrikkelijk.

john 26 februari 2021 om 11:27

Jammer dat zo,n ploeg zich alleen maar op de Tour focust ,en voor de andere wedstrijden ze het van een renner moeten hebben (en die zit voorlopig te genieten van de zon in Tenerife) Ze hebben nog geen ploeg voor KBK zondag

Poeksel 26 februari 2021 om 11:31

Ja in UAE is het ook al niks ;)

S. Morgenstern 26 februari 2021 om 11:31

Goede timing

Veloburto 26 februari 2021 om 12:46

Ja, idd. Vorig jaar dachten ze ook alleen aan de tour. Toevallig reden ze bij alle monumenten podium en wonnen ze er zelfs 2 en wonnen ze ook de vuelta, maar dat was echt mazzel

madeinstars 26 februari 2021 om 13:17

Lachwekkend dit.

Deel Koeper 26 februari 2021 om 11:31

Gewoon een verzameling van gepensioneerde helpers en willekeurige gokjes. Dat maakt het geen slechte renners, maar dit wordt gewoon hopen op een meevaller. Als iedereen anoniem buiten de top 20 eindigt, dan is ’t ook geen verrassing.

Je mag beter verwachten van een team met de prestige, het palmares en de budgetten van Jumbo.

Romāns Vainšteins 26 februari 2021 om 11:32

Weinig ondersteuning voor van Aert was soswieso een probleem maar nu is zelfs die hele van Aert weg!

Wheely 26 februari 2021 om 12:51

Vind ik grappig!

S. Morgenstern 26 februari 2021 om 11:38

Roosen heeft hier al eens finale gereden. Het is hem gegund dat hij na wat pech seizoenen weer die benen terug vindt. Eenkhoorn voor eigen kansen zou met de benen van vorig jaar sowieso best ver moeten komen. Van Hooydonck met een betere begeleiding wellicht ook. Affini lijkt me dan weer meer voor de ondersteuning, maar deed het vorig jaar hier ook redelijk. Die laatste twee komen wel net van hoogte, dus het zal even afwachten zijn hoe ze dat hebben verwerkt.

Straks met Van Aert en Dekker er nog bij hebben ze al bij al gewoon een mooie kern voor de klassiekers.

kelderfan 26 februari 2021 om 12:34

Ik weet niet of Dekker die heuvels goed verteerd. Samyn is andere koek dan de RVV toch.

S. Morgenstern 26 februari 2021 om 12:41

Een renner die sterk en explosief genoeg is om te doen wat Dekker nu in de UAE doet, die is ook een mooie aanvulling voor een klassieke kern.

nickdt 26 februari 2021 om 12:53

@Kelderfan

Dekker zal natuurlijk meegaan om in te kunnen zetten als vroegere knecht, dan hoeven Roosen en Eenkhoorn niet zo vroeg in actie te komen.

chasse patat 26 februari 2021 om 12:45

Ik hoop op het Sunweb-effect van vorig seizoen. In ieder geval hebben ze de eerste overwinning al te pakken dit seizoen.

Barry Batsbak 26 februari 2021 om 13:13

Nou, wat dat betreft zijn de tekenen goed. Dekker was er al een paar keer dicht bij net als Bol vorig jaar bij Sunweb.

Marik 26 februari 2021 om 16:11

Zou mooi zijn als Roosen nog een stapje extra kan maken. Als dat lukt zit hij er gewoon bij in de finale. En wat zou Eenkhoorn al kunnen? Heeft wat mij betreft wel de potentie om over een paar jaar de kopman te zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair