Jumbo-Visma heeft al zes namen op papier voor Tour de France

dinsdag 11 januari 2022 om 15:56
Jumbo-Visma heeft al zes namen op papier voor Tour de France

foto: Cor Vos

Zes renners van Jumbo-Visma zijn al zeker van een plekje in de selectie voor de Tour de France. Daarbij zitten met Primož Roglič, Jonas Vingegaard en Wout van Aert drie kopmannen. Dat heeft de Nederlandse ploeg bekendgemaakt in de livestream die werd uitgezonden door WielerFlits.

Roglič en Vingegaard gaan in de Ronde van Frankrijk voor een goed eindklassement. De Sloveen hoopt na drie eindzeges op rij in de Vuelta ook in de Tour het eindklassement te winnen. Vorig jaar moest hij vroeg opgeven na een valpartij, waarna Vingegaard het kopmanschap overnam en verrassend tweede werd achter Tadej Pogačar. In 2022 trekken ze samen op.

Wout van Aert heeft van de Tour de France eveneens een hoofddoel gemaakt. De regerende Belgische kampioen op de weg en in het veld, die vorig jaar nog drie etappes wist te winnen, zet in op de groene trui. Over zijn ondersteuning in de vlakkere etappes is nog niet veel bekend. Wel zal Van Aert zijn missie voor groen combineren met het steunen van de klassementskopmannen. De afgelopen jaren bewees hij ook in de bergen van waarde te kunnen zijn.

“De droom van de groene trui leeft wel, maar ik hoop ook deel uit te maken van het team als we de Tour kunnen winnen”, vertelt Van Aert. “Daar wil ik bij zijn. Ik heb er al deel van mogen zijn. Het is een nieuwe uitdaging dit jaar om nog beter te doen. Ik heb ook bewezen dat ik een teamplayer kan zijn en succes kan behalen. Dat ga ik ook in 2022 proberen te combineren.”

Wout van Aert won in 2021 op de Champs-Élysées – foto: Cor Vos

Ook Steven Kruijswijk, Sepp Kuss en nieuwkomer Rohan Dennis zijn al zeker van een plek in de Tourploeg van Jumbo-Visma. Kruijswijk werd zelf derde in de Tour van 2019, maar weet dat Roglič en Vingegaard hoger staan in de pikorde. Kuss is al jaren een vaste helper in het hooggebergte en wist vorig jaar, toen hij de vrijheid kreeg, zelf een rit te winnen in Andorra. Dennis weet ook hoe het is om als helper te koersen. In 2020 loodste hij Tao Geoghegan Hart naar de eindzege in de Giro, toen nog in dienst van INEOS Grenadiers.

‘Pogačar is de grote favoriet’
“De koers kan verschillende kanten op gaan”, houdt Roglič zich op de vlakte over de aankomende Tour de France. “We beginnen nu met de voorbereidingen en zo maak ik me klaar voor het seizoen. Met de ploeg gaan we de beste tactiek uitkiezen.”

Grischa Niermann is als ploegleider verantwoordelijk voor de tactiek. “Het is een voordeel dat we drie renners hebben die op het podium geëindigd zijn. We moeten goede tactische beslissingen nemen, ook van tevoren al. We kijken daar nu al naar. Tadej Pogačar is de grote favoriet, maar we gaan hem natuurlijk proberen te verslaan als ploeg. We denken daarbij aan alle mogelijk scenario’s.”

Welke renners de andere twee plekken innemen in de achtkoppige selectie van Jumbo-Visma voor de Ronde van Frankrijk, is nog niet bekend. Voor coureurs als Mike Teunissen, Robert Gesink, Christophe Laporte en Tiesj Benoot is er dus nog onzekerheid.

Voorlopige selectie Jumbo-Visma voor de Tour de France 2022 (1-24 juli)
flag-be Wout van Aert
flag-au Rohan Dennis
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-si Primož Roglič
flag-dk Jonas Vingegaard
Twee plekken moeten nog ingevuld worden

Dit artikel delen:

105 Reacties

krypton 11 januari 2022 om 15:59

Gelukkig ook nog één Nederlander bij onze Nederlandse ploeg…

oscarfreirefan 11 januari 2022 om 16:08

Welke 8 Nederlanders zou jij opstellen krypton. Het meeste is gewoon niet goed genoeg toch?

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:10

Hij heeft wel een punt. Ik mag toch hopen dat er nog minstens één Nederlander bijkomt (Gesink of Teunissen wellicht) ? Daartegenover staat wellicht een vrij Nederlands team aan de start van de Giro?

platteprijs 11 januari 2022 om 16:26

Zelfs als het 3 Nederlanders worden, is dat altijd nog te weinig voor het ‘Nederlandse’ Jumbo.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:29

Daartegenover kan je wel een Giro-team met 6 NL’ers opstellen (Foss & Affini lijken me de zekerheden maar verder bv. Dumoulin, Oomen, Van Emden, Roosen, Bouwman, Eenkhoorn). Bijkomend heb je hier een Nederlander die om eindwinst kan meedoen.

rovi 11 januari 2022 om 16:37

Ach, hoeveel renners uit de Verenigde Arabische Emiraten zet UAE aan de start?

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:39

Die kennen niet fietsen rovi

Sjonge Jonge 11 januari 2022 om 16:39

En hoeveel Britten bij Ineos, hoeveel Belgen bij Quick Step? Bij zulke grote ploegen is dat (helaas?) de realiteit.
Ik denk dat alleen Movistar en de Franse ploegen (Cofidis, FDJ, Arkea) 3 of meer van de eigen nationaliteit opstellen in de Tour de France.

De Cabybara van de Conradkade 11 januari 2022 om 16:47

Rabobank jaren herleven met Menchov, Leipheimer, Flecha en Freire als kopmannen.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:50

INEOS had 3 Britten in de Tour. Deceuninck 2 Belgen.

Sjonge Jonge 11 januari 2022 om 16:54

Het gaat toch om de samenstelling van het team van dit jaar in dit draadje?
Anders mea culpa.

Edit: overigens had TJV afgelopen jaar ook 3 Nederlanders in de selectie zie ik nu.

krypton 11 januari 2022 om 17:27

@oscarfreirefan
Het lijkt me überhaupt goed als Jumbo-Visma bij de samenstelling van de gehele selectie al rekening houdt met het aantal Nederlanders… En dan hoeven er uiteraard geen 8 naar de Tour, maar een beetje meer een Nederlandse basis hebben mag toch wel. Als je dan bijv. liever Groenewegen weg doet dan vind ik dat toch wel zonde.

5211 11 januari 2022 om 19:05

De TDF ploeg hoeft echt niet uit vnl. Nederlanders te bestaan als er maar 1 of. 2 in zitten.
Het is verder gewoon een 90% Nederlandse organisatie met aantal buitenlandse werknemers. Strijden om de hoofdprijzen en dan heb je een Prima als kopman die ik ondertussen ook echt als een TJV man beschouw. Daar aangevangen op WT niveau en nog altijd in dienst. En komende jaren ook. Is hij toch een beetje geïntegreerd. : )

ghostwriter 11 januari 2022 om 23:20

@krypton
16 van de 29 wielrenners van Jumbo-Visma zijn Nederlands. Vijf van de zes jonge talenten in de Jumbo-Visma ploeg zijn Nederlands. Jumbo-Visma doet er van alles aan om een Nederlandse kern te houden. Alleen is dat lastig als er weinig goede Nederlandse wielrenners worden opgeleid. Daarom zijn ze daar zelf weer mee begonnen maar voordat dit wielrenners voor de Tour selectie op zal leveren zal wel even duren.

platteprijs 12 januari 2022 om 08:33

De Tour is verreweg het voornaamste podium waarop een Nederlandse sponsor het grote publiek kan bereiken. Maar dat doet hij alleen met voor het grote publiek aansprekende namen, Groenewegen die een etappe wint, Teunissen die in het geel rijdt en Dumoulin die in de top van het klassement mee strijdt. Roglic is een prima gast en een uitstekend coureur maar met hem krijg je geen Verstappen-effect. Op een moment gaat Jumbo zich realiseren dat ze alleen in Vlaanderen bij het grote publiek in beeld komen en dat zal onvoldoende zijn voor de marketingafdeling. Ze zullen dan de sponsoring gaan stop zetten. Probeer dan maar eens een nieuwe grote Nederlandse sponsor te vinden. Het risico is dat het ploegmanagement in het buitenland moet zoeken. Net zoals de grootste Nederlandse damesploeg nu in ‘Belgische handen’ is.

mocca 12 januari 2022 om 10:42

het moet toch moeilijk zijn voor de ploeg.

Bijna alleen nederlanders, je doet mee in de onderste regionen omdat er maar een paar top niveau zijn.
Wielerfans, wat een k*t ploeg, ze kunnen niks etc.

Helft nederlander, maar beste resultaten worden gehaald door buitenlanders en zijn 1 van beste ploegen in de wereld.
Wielerfans, wat en k*t ploeg, te weinig nederlanders

oftewel. het zal nooit goed zijn wat ze ook doen.

heuvelcolombia 12 januari 2022 om 11:35

Het valt me op dat in het wielrennen op hoogste niveau nog steeds zoveel renners uit eigen land hebben. Er is niet zoiets als een nationale competiyie xoals in het voetbal en ook doorstroming uit eigen jeugd is niet vanzelfsprekend. Astana houdt Kazakhstan levend als wielerland en zelfs Israel Cycling behoudt Israelische nationaliteit. Eigen slagen alleen de teams uit het midden oosten en de VS daar niet in.

5211 12 januari 2022 om 19:26

Plattegrond,. De marketingafdeling maakt er geen halszaak van zoals jij aangeeft.
Ten eerste wist men twee jaar geleden voor men verlengde al wat de situatie is en waar men naartoe wil met namelijk toppers ook al zijn dat deels buitenlanders.
Ten tweede Jumbo als bedrijf heeft vaak een andere betrokkenheid dan puur de cijfermatige wat bij veel bedrijven wel speelt.
Zoals destijds Belkin die veel meer publiciteit kregen dan ze verwacht hadden en prompt ermee stopten omdat hun doel, vergroting naamsbekendheid bereikt was. Het tegenovergestelde van de houding van Jumbo hoewel die evengoed marketing awards meten.

bartp25 11 januari 2022 om 16:01

Denk dat de keuze gaat komen uit de 4 namen die beschreven staan onder het artikel. Gesink als wegkapitein en Teunissen als knecht voor WvA zou mijn keuze zijn mits beide natuurlijk de vorm tonen.

assen 11 januari 2022 om 18:36

Gesink is niet meer goed genoeg.

bartp25 11 januari 2022 om 21:18

En waar baseer je dat op Assen? Zijn rol is momenteel gewoon anders, hij is 1 van de eerste mannen die aan de bak moet in de rit, en is een gewaardeerd wegkapitein. Je moet van Gesink niet verwachten dat hij een peloton bergop geselt op de slotklim zoals in zijn beste jaren deed, daar zijn nu andere voor.
Heb hem de afgelopen jaren als knecht toch zeker zeer nuttige dingen zien doen.

Wim Kruithof 11 januari 2022 om 22:02

juist Bart, volledig eens.

FDJ 11 januari 2022 om 16:01

Zonde dat er geen ouderwetse ploegentijdrit van 50 km in zit zoals in de Armstrongjaren. Dan had Roglic met minuten kunnen strooien met deze ploeg.

Laatste twee plekken zullen voor Gesink en Laporte zijn denk ik.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:09

Het zou net zonde zijn als het in het parcours zat. Zo’n ploegentijdrit (zeker van 50 km) maakt de kloof alleen maar groter tussen sterke en minder sterke ploegen. Eentje van max. 15-20km vind ik wel ok en dan liefst ook op dag één want ik herinner me dat Astana een paar jaar terug al 2 of 3 man kwijt was tegen de ploegentijdrit.

5211 11 januari 2022 om 19:08

Een stevige ploegentijdrit, minimaal 25 km zou wel mooi zijn als ook 2 flinke ITT waarvan 1 oa in stijgende lijn.
Etappes met finish bergop en de rest van de gebruikelijke etappes, gewoon een complete tour.

Romāns Vainšteins 11 januari 2022 om 16:08

Zo’n concept team haalt 9 vd 10 x niet volledig de start natuurlijk, ook is het verre van aannemelijk dat ze iemand giro-tour gaan laten dubbelen. Aangezien Benoot en Laporte naar het voorjaar pieken gaan (normaal gezien) zouden dat mijn keuzes zijn om de giro over te slaan en voor de tour te pakken. Dat vind ik toch de beste coureurs voor een gele ploeg waarbinnen van Aert ook de rol van wegkapitein aan kan.

Gesink en Teunissen dan als omkadering van Dumoulin naar de giro en (wellicht) ook vuelta daarna. Deze equipe is inderdaad met oa Bouman, Oomen etc mooi beklompt afvaardigbaar, stiekem zou je Kruijswijk er ook bij willen steken…

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:13

Teunissen na het voorjaar de Giro laten rijden lijkt me niet de meest ideale voorbereiding? Van Emden + Affini zijn echt wel sterk genoeg om op het vlakke te piloteren voor Dumoulin (die zelf ook een stuk kan hardrijden). Teunissen is daar echt niet nodig. Denk dat ze zowel Laporte als Teunissen klaar willen houden voor de Tour want er kan altijd iemand uitvallen in de weken ervoor. Net zoals zowel Gesink als Benoot zich voor de Tour zullen moeten opmaken (enkel Gesink zou de Giro nog kunnen rijden maar voor Benoot past dat uiteraard niet na zowat alle klassiekers).

Romāns Vainšteins 11 januari 2022 om 17:04

Valide punt, en dan heb je meteen de eerste invaller gespaard. Eens.

Shinzawai 11 januari 2022 om 16:15

Aanvullen met allrounder Benoot en Teunissen/Laporte voor de balans in de ploeg. Met zo’n ervaren ploeg hebben ze Gesink niet echt meer nodig als wegkapitein.

Fenno de Groot 11 januari 2022 om 16:23

Gesink is van grote waarde geweest de afgelopen 2 tours. Hij kan redelijk hard rijden op het vlakke en komt nog steeds decent de berg over. Ik denk dat hij er wel bij gaat zitten en zeker een toegevoegde waarde gaat zijn. 2e plek is denk ik voor laporte/bennoot/teunnissen. Ik zelf zou het iig leuk vinden als Gesink mee gaat.Gesink heeft zijn waarde al bewezen voor het team en heeft als Nederlander denk ik een streepje voor.

assen 11 januari 2022 om 18:38

Gesink vond ik vorig jaar al op het randje. Nu erover waarschijnlijk. En gezien de 6 geselecteerden zou ik nu gaan voor een paar mannen erbij op het vlakke. Zoals in de hoogtijdagen van Sky je Stannard en/of Rowe erbij had. Teunissen vind ik een stoemper. Affini ook.

Boasson en Hagen 12 januari 2022 om 11:41

Op het vlakke lekker in het wiel gaan zitten van Bjerg en Stake Laengen, zodra het omhoog loopt eroverheen knallen met de klimtrein!

paashaas 11 januari 2022 om 16:16

Kruissie voor een etappe of twee!

jkjustin 11 januari 2022 om 16:19

Dan moet wel eerst 99% van het peleton afstappen, dan heeft ie een kansje

5211 11 januari 2022 om 19:11

De haas is optimistisch maar zeker niet het onmogelijk, verre van.
jkjustin. Wellicht een darter die een keer het wielrennen volgt.

jkjustin 12 januari 2022 om 11:09

@5211
Sure buddy, als jij het zegt, zal het wel zo zijn ;)

Wheely 11 januari 2022 om 16:19

De grote zes, geen verrassing

Murcia 11 januari 2022 om 16:19

Ijzersterke ploeg en zet Benoot en Laporte er maar bij dan heb je een gebalanceerd geheel. Kies je voor echt een piloot voor Wout dan zal Mike wel meegaan.

Wheely 11 januari 2022 om 16:24

Alledrie goede boys, zal van de vorm afhangen.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:25

Denk dat ze eerst het voorjaar willen afwachten. Zijn genoeg koersen waarin ze zowel Laporte als Teunissen kunnen testen als lead-out/combinatie met Van Aert.
Benoot heeft ook mijn voorkeur voor de laatste plek omdat hij gewoon meer all-round is en in die kasseienrit Roglic kan piloteren; Van Aert kan je dan gewoon vrij laten koersen. Gesink is natuurlijk een Nederlander en daaraan ontbreekt het wel bij deze NL ploeg. Dus ga er van uit dat de laatste 2 plekken toch Gesink of Teunissen bij zit. Anders is het wel heel mager en komt er terechte kritiek. (als ze de Tour winnen heeft de winnaar natuurlijk gelijk maar toch)

Petje 11 januari 2022 om 16:19

Laporte en Benoot graag

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:27

U bent hier niet in de frituur meneer

Wheely 11 januari 2022 om 16:31

1 port met nootjes graag!

Sjieke frituur hoor.

Michelangelo 11 januari 2022 om 16:26

Als Gesink zijn niveau haalt zou ik hem zeker meepakken als werkmier op alle terreinen, en wegkapitein. En dan nog laporte of Teunissen erbij. Maar zoals al gezegd, de plekjes in de tourploeg zijn duur dit jaar

Beer 11 januari 2022 om 16:36

Kruijswijk, met alle sympathie voor zijn verleden, maar die begrijp ik niet meteen. Geen bewezen knecht, geen afwerker, weinig prestaties de afgelopen seizoenen. Dan had ik liever Benoot als certitude gezien, met later Laporte en Van Hooydonck als nummer 7 en 8. Nu lijkt het wel de alibi Nederlander.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:38

Het lijkt zo niet; het is zo (alibi van de Nederlander)

Murcia 11 januari 2022 om 16:46

Kruijswijk was gewoon goed in de Vuelta, heeft een prima relatie met Wout en Primoz en kent zijn plek en functie binnen de Tour ploeg.Ik zie hem het werk van Gesink overnemen, daarnaast werden hij en Robert al als de cultuurbewakers aangekondigd bij hun verlenging en een stukje continuïteit is nooit weg. De aankopen moeten hun weg ook nog maar vinden. Keuze is niet zo raar en zal goed afgestemd zijn met de kopmannen.

Michelangelo 11 januari 2022 om 16:47

Als ik Kruijswijk hoor dan lijkt hij zich toch wel soort van neer te leggen bij de gedachte dat zowel jonas als primoz hoger staan in de pikorde. En als dat het geval is, wie weet heeft hij dan ook in zijn hoofd de klik wel gemaakt om te knechten.

Een goede Kruijswijk is gewoon een hele bruikbare pion bergop in week 3 van de TdF. Maar waar Gesink de knop 100% heeft omgezet, moet dat bij Steven nog blijken. Kan overigens wel goed met Wout volgens mij, is natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Franco Ballerini 11 januari 2022 om 16:51

Kruijswijk en knechten is tot dusverre geen gelukkige combinatie geweest. Ik zou eerder Gesink meenemen.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:52

Die bruikbare pion hebben ze al in de persoon van Kuss natuurlijk. Sterk zestal maar vooral op het vlakke hebben ze nog wat nodig (wat ook wel de aanvulling zal zijn)

Posterix 11 januari 2022 om 16:53

Ik ben het helemaal met Beer eens. Goede renner Kruijswijk. Had de Giro kunnen winnen en steen goed dat hij op het podium van de tour heeft gestaan, maar eigenlijk een groot probleem voor de ploeg. Hij is niet goed genoeg om het echte kopmanschap naar zich toe te trekken en niet goed genoeg als knecht om daarin te floreren. Dan zou ik liever de alibi van Nederlander uitspelen op Gesink en Laporte en Teunissen meenemen voor Wout zijn ambities.

5211 11 januari 2022 om 19:14

De opportunistische Beer is los. Een Kruiswijk in goede doen heeft grotere meerwaarde dan een Benoot of v Hooydonck in een tour.
De ploeg presentatie niet gezien Beer?
Primair doel is Roglic-touroverwinnig. Niet de groene trui en dus helder eerder een Kruiswijk dan een Bennoot bijvoorbeeld.

Chippen 11 januari 2022 om 19:15

bij kruijswijk lijkt het niet zozeer het probleem dat zijn niveau niet hoog genoeg is of dat hij zich niet schikt in de rol van helper, maar gewoon dat hij geen helper-materiaal is.

was altijd de ideale bliksemafleider, de renner in de schaduw die toch plots weer rond plek 5/6 staat en zo van strategisch belang kan zijn voor de kopman. als helper is 't meer een bennett, veel goede wil, maar vooral een aanklamper waar het vaak op lijkt, net voor het zijn beurt is. dan heb je met dennis, kuss en als 't moet vingegaard 3 renners die daar 10 keer geschikter voor zijn. dan heb je kruijswijk eigenlijk niet nodig en kan je beter gesink meenemen voor de vroegere kilometers, die heeft vaak bewezen dat hij dat lang volhoudt.

dan vind ik kruijswijk veel interessanter als pion naast dumoulin in de giro.

Beer 11 januari 2022 om 19:28

Ik vind Benoot een veel betere optie dan Kruijswijk. Inzetbaar in de bergen, op het vlakke en op de kasseien. Iemand die bewezen heeft dat hij kan en wil knechten.

Franco Ballerini 11 januari 2022 om 19:29

Zowel je shift als caps-lock kaputt? Totaal onleesbaar…

Michelangelo 11 januari 2022 om 19:29

Ben het wel met Chippen eens. ik zou graag Kruijswijk naast Dumoulin (en Foss) in de Giro hebben gezien.

Maar wat mij betreft begint ‘goed knechten’ met het maken van de klik in je hoofd. Namelijk het besef dat je waardevoller bent als je jezelf wegcijfert dan wanneer je voor eigen kans rijdt. En ik denk dat tot vorig jaar Kruijswijk die klik nog niet had gemaakt.

De potentie van Kruijswijk is de discussie niet. Mits in vorm gewoon een supersterke renner. De enige echte vraag is of Kruijswijk zich inmiddels net zo hard uit elkaar kan trekken voor een ander als voor zichzelf. Eens moet de eerste keer zijn, laat het dan maar deze zomer gebeuren….

Romāns Vainšteins 11 januari 2022 om 20:18

Kruijswijk is wel een vraagstuk maar dat zou hij in de giro naast Dumoulin ook kunnen zijn. Nu met niet alleen Roglic maar ook Vingegaard ertussen zal het hem minder in de kopmanbol kunnen slaan maar een echt dienende renner is het niet nee.

Hem eruit halen en vervangen voor de multifunctionele Benoot is prima verdedigbaar.

re-cycle 11 januari 2022 om 20:45

Kruiswijk is wel een Brabander bij een Brabantse sponsor. Dat telt wel bij deze grootgrutter. Frank Lamberts weet daar al jaren alles van hoe dat werkt in zijn geboorteprovincie.

bellevue 11 januari 2022 om 21:17

ach nee Kruijswijk geeft er de brui aan zodra er voor zichzelf niks meer in zit. Dat hebben we eerder gezien. Zelfs als het klassement weg is, denkt nog zonder enige zin voor realisme aan ritwinst.

thorsen 11 januari 2022 om 16:39

Je zou maar een ploeg hebben waar 4 verschillende renners al eens op het podium van de Tour eindigden, maar geen een hem ooit won.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 16:52

INEOS kan gemakkelijk zo’n team opstellen (maar dan met winnaars)

thorsen 11 januari 2022 om 17:06

Die hebben ook 4 podium renners toch? Of zie ik iemand over het hoofd?
Bernal, Carapaz, Porte, Thomas

bartp25 11 januari 2022 om 17:17

Thomas en Bernal hebben de tour gewonnen he.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 17:18

Hart ook nog. En Yates werd al 2x 4e en Amador ook ooit 4e.

Dikke Vrouw 11 januari 2022 om 16:55

Monster equipe! Hiermee moeten ze pogi kunnen koken, en eruit rijen als het op de kant gaat, en in de kasseienrit natuurlijk

Massimo Bataille 11 januari 2022 om 17:08

Vind Kruijswijk ook beetje rare keuze, of ze moeten hem idd in de rol van Gesink laten rijden.
Ik had persoonlijk kruijswijk vervangen door Benoot en dan aanvullen met Gesink en Teunissen.
Dan heb je Teunissen, Benoot en Dennis voor ‘vlakkere’ werken en hulp aan Van Aert
Heb je Gesink, Van Aert, Dennis en Benoot voor middelgebergte en controle bergop
En dan Kuss, Vingegaard en Roglic om tot het einde bergop te knallen

5211 11 januari 2022 om 19:20

Groene trui is geen hoofddoel en Wout kan in bepaalde etappes prima zelf zijn zaakjes opknappen en krijgt zijn ” knecht” nog toegewezen.

fietsvriend 11 januari 2022 om 17:12

Gesink zou ik sowieso meenemen om samen met Dennis het eerste deel vd etappe te doen. Van Gesink hoef je ook geen streken meer te verwachten
Off topic: Hij had toch (heel) veel last vd naweeen van Corona? Zoiets maakte ik op uit een tweet van hem is in december nav die column van Zonneveld over zijn Covid avonturen.

En dan nog een kasseimannetje/waaierrenner voor de eerste week. Als de vorm er is, zou ik Teunissen meepakken.

Moet Laporte nog mee omdat ie Frans is, of alle ballen op geel?

Murcia 11 januari 2022 om 17:22

Als je een kasseien renner wilt mee nemen is Laporte beter dan Mike, zesde in de zwaarste Roubaix sinds jaren zegt wel wat maar waarom ik voor de Fransman zou kiezen is omdat hij een completere renner is dan Teunissen. Hij kan sprinten, goed tijdrijden en zelfs bergop gaat hij veel langer mee dan Mike. Natuurlijk moet wel blijken hoe hij de overstap verwerkt maar ik vind hem eerder in aanmerking komen voor één van de resterende plekjes.

fietsvriend 11 januari 2022 om 17:25

Helder, Murcia, dan nemen we Laporte.
En Gesink.

5211 11 januari 2022 om 19:23

Laporte beter dan Teunissen op de keien? Echt niet. Dit vergelijk is een beperkte momentopname. Ook een Teunissen heeft zijn kunde op de keien meermaals aangetoond.

Massimo Bataille 11 januari 2022 om 20:42

Ik denk dat het ook belangrijk is om een team te maken en niet gewoon de ‘beste’ renners op te stellen.
Teunissen heeft zich al een betrouwbare knecht getoond. Met op kop te rijden op het vlakke, sprints aan te trekken ( en zelfs winnen en geel te nemen).
Laporte is idd de betere sprinter, maar is hij een betere lead-out? En ik heb hem eigenlijk vooral zien ‘volgen’ en zelden op kop rijden in de klassiekers. Is natuurlijk logisch als sprinter/kopman, maar toch anders als knecht.
Enigste reden dat ik laporte nog zou voornemen is als ‘lead-out’ of voorbereider voor een punch-aankomst. Maar daar hebben ze eigenlijk al genoeg andere renners voor id ploeg.

Murcia 11 januari 2022 om 20:59

Dat Laporte beter is dan Teunissen is een feit en geen momentopname. Immers als dit niet zo was hoefden ze Cristophe niet aan te trekken. Wat hij liet zien bij een kleine ploeg was super knap en bij Mike is er door blessures niet uitgekomen wat er misschien wel in zit/zat. Misschien haalt de onderlinge competitie ook bij Teunissen het beste boven maar dat Laporte completer is kan niemand ontkennen. Voor de Tour selectie speelt volgens mij mee dat men een afweging gaat maken wie er het beste past bij Roglic en van Aert naar aanleiding van het voorjaar maar ik mag toch hopen dat bewezen prestaties daar voor het vlaggetje gaan. Roglic wil de Tour winnen en dan zijn er niet zoveel kansen meer.

adelaarvanantwerpen 11 januari 2022 om 21:34

@5211
Laporte is redelijk duidelijk de betere kasseienrenner. Hij werd tweede in DDV, zesde in PR net voor WVA en 11de in de RVV in dezelfde groep als WVA. Werd ook nog eens vierde in de binckbank tour kasseienrit. Teunissen heeft in geen enkel jaar zo'n kasseien campagne laten zien.

Net zoals Murcia zegt Laporte is ook nog eens bruikbaarder naast de kasseien.

japio 11 januari 2022 om 17:13

De keuze van Kruijswijk voor de Tour snap ik ook niet helemaal. In mijn ogen is hij niet goed genoeg meer om mee te doen voor het podium in de Tour; zijn niveau het laatste jaar was niet indrukwekkend. In de Giro had hij misschien naast Dumoulin nog wel een rol als wisselkopman kunnen opeisen.

Hoe dan ook, dit zestal is stevig, daar mag UAE zich vast op gaan voorbereiden. De laatste twee plekken zouden dan gaan tussen Gesink, Laporte en Theunissen denk ik. Benoot niet, die mag zich dan gaan focussen op de Benelux-tour.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 17:19

Zou je Benoot geen enkele grote ronde laten rijden dan?

japio 11 januari 2022 om 17:25

Nee, misschien wel niet inderdaad. Benoot gaf aan dat hij een beetje in het midden valt tussen een renner voor klassiekers en voor rondes van één week. Dus dan zou ik daar in zijn programma rekening mee houden.

De Blindenloterij 11 januari 2022 om 17:16

Voor de kasseienrit hebben Roglic en Vingegaard nu enkel Van Aert als behaverd paard, terwijl er juist (de beste) kansen liggen om Pogacar aan te vallen.

Benoot is ook bergop inzetbaar dus lijkt dubbelnuttig, maar zou er vol invliegen met Teunissen en Laporte. Reeds klimknechten genoeg.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 17:19

Die laatste 2 plaatsen moeten nog ingevuld worden hé.

De Blindenloterij 11 januari 2022 om 17:38

Hè.

Wat jij niet begrijp?

Benoot, Laporte en/of Teunissen (/dokkerende vormvollen) dus voor de laatste twee en niet nog aan gaan vullen met bijvoorbeeld Foss, Gesink of Oomen. Ze hebben nu al 6 renners die in goede doen, goed bergop gaan. Je moet Plukje op andere vlakken gaan pakken

Baukema Tomoulin 11 januari 2022 om 17:39

Mochten Laporte en Foss (of Affini) erbij komen, en dat is niet ondenkbaar, dan zijn het mooi 8 verschillende vlaggetjes bij het tourteam. Als geograaf vind ik dat toch wel het nastreven waard

koos1 11 januari 2022 om 17:59

De verwachte renners die nu geselecteerd zijn voor de Tour. De laatste twee renners zullen wel Gesink (allround knecht in de Tony Martin rol) en Teunissen of Laporte (steun voor Van Aert) worden. Met Benoot hebben ze dan nog en allround reserve voor het geval van blessures.

Verweggistan 11 januari 2022 om 18:10

De Jumbots.

T80JZ 11 januari 2022 om 18:38

Kruijswijk heeft in de laatste Vuelta uitstekend gewerkt voor Roglic. Hij blijkt het dus te kunnen en te willen doen. Tegen de verwachting van velen hier. Deze Tour weer knechten en dan een vrijere rol in de Vuelta.

De laatste twee plekken zijn voor renners die Van Aert kunnen helpen in de sprint. Daar zal Gesink dus niet voor in aanmerking komen. Slechts een renner voor die rol is voor een hele Tour te weinig. Bovendien is er een intense strijd met Van der Poel om het groen te verwachten. Dus voldoende steun is gewenst.

5211 11 januari 2022 om 19:26

Hij gaf aan (video teamprestatie) meer ambitie te hebben deel uit te maken vd ploeg die mogelijk de tour wint dan nu zijn kansen in de Giro wagen.

assen 11 januari 2022 om 18:42

Na al jullie reacties te hebben gelezen en wat langer nagedacht te hebben ga ik voor Benoot en Teunissen. Benoot overklast Gesink op ALLE fronten normaal gezien, en Teunissen rijdt harder op het vlakke en is betere ondersteuning voor Wout.

T80JZ 11 januari 2022 om 18:55

Ik ga voor Laporte en Teunissen. Laporte is een betere ondersteuning in de sprint. Alleen Teunissen daarvoor is erg weinig en wat als hij uitvalt of een slechte dag heeft. Bovendien kan Laporte ook veel, maar niet alles, wat Benoot kan.

Rondje 25 11 januari 2022 om 18:51

Ben benieuwd wat Jonas Vingegaard gaat doen dit jaar. Voor mij toch wel de revelatie van de Tour verleden jaar.
Hij kan alles. En toen nog maar 24 jaar. Nu een jaartje sterker geworden verwacht ik eigenlijk heel veel van hem.
Podium wederom niet denkbeeldig denk ik zo. In het kielzog van Roglic en met sterkere (lees meer klimmers) renners om zich heen een renner om in de gaten te houden voor het klassement.

bellevue 11 januari 2022 om 21:26

Wat een ongeloofwaardige stap heeft die gezet? Van 9e in Polen naar 2e in Tour.
En dat op 24 jarige leeftijd!
Ik dacht dat er na je 21 helemaal geen rek meer op zat.

Michelangelo 11 januari 2022 om 21:28

da’s het verschil tussen op jonge leeftijd op de visafslag werken of al leven als topsporter in spé….

bellevue 11 januari 2022 om 21:51

overall tenue van 2020 heeft dat toch enigszins gecompenseerd? ;)

Fast Freddy 11 januari 2022 om 19:39

Gesink lekker dubbel giro-vuelta laten doen en hopen op mooi weer in de giro. In de Tour wordt meer gevallen en als hij erbij ligt, breekt hij vaak een bot. Klote voor hem èn de ploeg.

Castor 11 januari 2022 om 19:48

Als Nederlander vind ik de ontwikkeling van de ploeg van de afgelopen jaren geweldig. Vanuit de eigen nationaliteit is met overwegend Nederlandse partners een geweldige ploeg opgebouwd. Eentje die ik van harte ondersteun. Met deze tourploeg heb ik echt helemaal niets. Roglic vind ik ondanks al zijn zeges een vrij kleurloos figuur, heeft voor mij maar net iets meer gunfactor dan Mentsjov of Leipheimer indertijd. Jammer. Vanuit Nederlands oogpunt hoop ik maar dat Kelderman voor een goed klassement gaat in de Tour.

I Langof 11 januari 2022 om 23:35

Sorry hoor, Visma doet mee na het inlijven van Raet. Raet was een nederlands softwarebedrijf, maar Visma is scandinavisch en erg blij ermee, dat goede scandinavische renners voor TJV rijden. Hema heeft ruim 100-150 winkels in België en ook Jumbo is daar aan het groeien. Dus, er zijn bijna geen meer nederlandse sponsoren pure sang. Graze komt uit Groot-Brittanniër. Oer-hollandse Campina is sponsor alleen van schaatsploeg.

Castor 11 januari 2022 om 23:44

Je hebt een punt. Van oorsprong Nederlands, maar wel steeds internationaler en met internationale ambities. Neemt niet weg dat dat internationale karakter wel is doorgeslagen in de tourploeg. Ik vind dat persoonlijk jammer. Kijk dan liever naar Mollema die voor eigen kans rijdt, of het duo Kelderman en van Poppel bij Bora.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair