Jumbo-Visma gaat op Nimbl-wielerschoenen rijden

Jumbo-Visma gaat op Nimbl-wielerschoenen rijden

foto: Cor Vos

maandag 31 oktober 2022 om 06:45

Jumbo-Visma heeft voor komend wielerseizoen gekozen om op Nimbl-wielerschoenen te rijden. Doordat het contract met Shimano niet werd verlengd, kon de wielerploeg ook op zoek gaan naar een nieuwe schoenenleverancier.

De keuze voor Nimbl kan opvallend worden genoemd, omdat dit exclusieve schoenenmerk pas vrij recent is ontstaan. Nimbl opereert vanuit Italië, waar alle schoenen met de hand worden gemaakt.

Het merk had nog geen contract met een wielerploeg, maar kende wel al diverse topwielrenners die als ambassadeur met Nimbl-schoenen fietsen. Hieronder Vincenzo Nibali, Jacob Fuglsang, Greg van Avermaet, Victor Campenaerts, Thomas de Gendt, maar ook bijvoorbeeld baansprinter Jeffrey Hoogland.

Deze renners zijn zeer te spreken over de schoenen en merken dat er veel ambacht en expertise in de schoenen zit. Nimbl is dan ook een van de duurdere merken op de markt. Voor het goedkoopste paar ben je dik driehonderd euro kwijt. Een paar raceschoenen zoals de Nimble Ultimate kost bijna 500 euro.

Alles wordt in de eigen fabriek in Italië zelf gemaakt, dus ook de full carbonzolen. Volgens Nimbl worden de schoenen zo ontworpen dat ze ook duurzaam zijn. De schoenen hebben een brede voorkant, voor comfort en verkoeling tijdens warme ritten.

Qua stijfheid en een laag gewicht scoort Nimbl goed, wat natuurlijk voor de prestaties van de schoenen voor Jumbo-Visma belangrijk is. De stijfheid komt uit de carbonzool die als een dienblad is ontworpen. Men heeft niet de rechthoekige vorm overgenomen, maar gekozen voor omhoogstaande randen.

Dit zou een stijve constructie zijn, maar ook één waar je voet goed op zijn plek blijft zitten. Er is dus ook geen gripmateriaal nodig om je voet op zijn plek te houden. Met het gewicht zit het goed: de Nimbl Air Ultimate, Nimble Exceed en Nimbl Air zouden rond de 200 gram wegen in maat 42.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Grote Plateau 30 oktober 2022 om 12:49

Veters en Roglic? Dat is spelen met vuur.

6
Posterix 30 oktober 2022 om 13:13

Je mag hier geen grapjes over TjV maken kennelijk. Een duimpje om de negativiteit de drukken,

2
De Dikbilgorgel van Dorestad 30 oktober 2022 om 13:01
Quote:
Deze renners zijn zeer te spreken over de schoenen en merken dat er veel ambacht en expertise in de schoenen zit.

Heerlijk.

5
Polleke 30 oktober 2022 om 13:07

Tja… voor geld danst den beer nietwaar, knap ook hoe WF een advertentie voor schoenen godbetert, omtovert tot iets wat moet doorgaan voor journalistiek… opletten op die glijbaan toch…

9
De Capybara van de Conradkade 30 oktober 2022 om 14:45

Haha, deze zin inderdaad. Waaruit blijkt het dan dat deze renners zeer over de schoenen te spreken zijn??

5
Anton van Valouwe 31 oktober 2022 om 09:41

Had ik pas ook, ik kreeg mijn schoenen niet aan, er bleken nog wat restjes expertise in te zitten…

0
KnightBiker 30 oktober 2022 om 12:11

Hm.. schoenen zijn nogal persoonlijk, als het niet om geld gaat maar om prestaties is het eerder logisch om de renners vrij te laten in hun keuze voor schoenen, of een producent in armen te nemen die schoenen maakt zoals @adam Hansen: volledig custom op basis van het voet profiel van de renner in kwestie.
(volgens mij rijdt van Aert al op een schoen die lijkt op het type schoenen dat Adam Hansen maakt)

2
Mooie Sjors 30 oktober 2022 om 18:47

Veters? Dus als je wat meer of minder wil aanspannen, moet je van de fiets af? Lijkt me niet ideaal voor profs.

2
Wheely 31 oktober 2022 om 08:05

De meeste van hun modellen hebben gewoon BOA hoor.

0
YogiBear 31 oktober 2022 om 10:29

Waarom is het zo moeilijk om voordat je zo’n reactie plaatst, even 1 minuut op hun website te kijken. Kost je net zoveel tijd en weet je het antwoord.

-2
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 11:27

Omdat ik dan in de val stap van dit als reclame vermomd nieuwsbericht. ;)

Oké prima met BOA dus, waarom plaatsen ze dan dat model hier niet? Lijkt me logischer, als de renners van Jumbo-Visma met een ander model gaan rijden. ;)

1
Guushovd 30 oktober 2022 om 12:35

Ik vind het wel grappig dat een deel van de high end schoenen de laatste jaren ineens weer veters hebben. Laat zien dat ’technische vooruitgang’ niet vrij is van mode en hype. I

1
Retro Lex 30 oktober 2022 om 15:51

Mijn oude suede schoenen met veters zijn opeens weer helemaal hip. Nu nog carbon inlegzooltjes vinden

0
Romāns Vainšteins 31 oktober 2022 om 11:47

Nou, dan zullen wij die ook maar eens gaan kopen!

1
plattenband 30 oktober 2022 om 18:02

NU zal er pas geen houden meer aan zijn!

De schoenen gaan het hem doen! Volgend jaar 1ste ploeg met een straat voorsprong in aantal zeges!

0
Pizzi 30 oktober 2022 om 23:45

Die Nimbl Exceed in 't wit is toch wel echt prachtig hoor! Staat hoog op de verlanglijst om eens te passen.

-1
Cochise 31 oktober 2022 om 08:29

Ik gok dat Raymond wel een paar of 3 thuis gestuurd krijgt na dit “nieuwsbericht”. Misschien mag je er eentje lenen als je het lief vraagt.

1
Limal 31 oktober 2022 om 09:04

Ben je daar zeker van, Cochise? – hebben ze een model met extra veel ruimte voor lange tenen? ;-)

4

Headlines

Populair

Materiaalzone