Jumbo-Visma bindt ervaren viertal langer aan zich

maandag 30 september 2019 om 09:35
Jumbo-Visma bindt ervaren viertal langer aan zich

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft de contracten verlengd van Tom Leezer, Bert-Jan Lindeman, Paul Martens en Maarten Wynants. Het ervaren viertal rijdt daarmee zeker tot einde 2020 bij de Nederlandse ploeg.

“Tom, Paul, Bert-Jan en Maarten zijn echte teamplayers”, licht ploegleider Merijn Zeeman toe. “Ze zijn belangrijk voor de ondersteuning van onze kopmannen en bij de ontwikkeling van onze jonge talenten. Ik ben heel blij dat ze langer bij de ploeg blijven.” Van het viertal is Tom Leezer het langst betrokken bij de ploeg, de 33-jarige Nederlander begint er na dit seizoen aan alweer zijn zestiende seizoen. “Ik ben heel blij dat we samen verdergaan met het bouwen van successen.”

Ook Paul Martens en Maarten Wynants, die beiden de rol van wegkapitein bekleden bij de ploeg, hebben al een lange staat van dienst opgebouwd. Eerstgenoemde is aan zijn twaalfde seizoen bezig bij de Nederlandse WorldTour-ploeg, zijn Belgische ploegmaat aan zijn negende. Van het viertal kwam Bert-Jan Lindeman het recentst bij de ploeg, in de winter van 2014-15 kwam hij over van Rabobank Development. Daarvoor reed hij voor Vacansoleil-DCM.

Tegenover de contractverlengingen neemt Jumbo-Visma afscheid van enkele renners. Danny van Poppel trekt naar Wanty-Gobert, Neilson Powless gaat koersen voor EF Education First en Floris De Tier keert terug in Belgische dienst bij Corendon-Circus.

Dit artikel delen:

34 Reacties

hartstikkebedankt 30 september 2019 om 09:38

Allemaal mannen die op hun eigen manier hebben bewezen iets aan de ploeg toe te kunnen voegen in bepaalde wedstrijden, al had ik verwacht dat er met verder doorselecteren misschien 2 van deze heren geen contract meer zouden krijgen. Door deze verlengingen verwacht ik nog maximaal 1 nieuwe naam.

Yeez 30 september 2019 om 09:43

Wynants martens leezer en lindeman verlengen met 1 jaar! Lijkt me een goede zet. Martens en wynants zullen na 2020 wel afscheid nemen. Lindeman en leezer zijn bovendien belangrijke knechten vanaf de eerste uren. Knechten die nodig zijn om verder te bouwen met de ploeg die niet alleen kopmannen kan hebben.

Enige jammere is nog steeds dat Powless vertrekt

@hartstikkebedankt denk dat na 2020 dat doorselecteren gebeurt met wynants en martens die stoppen. Zulke gasten verdienen hun carrière af te sluiten bij de ploeg en zullen zeker nog van waarde zijn.

Johnny7 30 september 2019 om 09:55

Australische klimmer al aangetrokken als opvolger voor Powless, gaat dus niet veel pijn doen hoop ik.

TijmenCamps 30 september 2019 om 09:51

Jippie!

Chasse_patate 30 september 2019 om 09:52

Die zullen na hun cariere wel ene rol vertolken bij de academy

horsm 30 september 2019 om 09:53

Verstandige keuze. Het zijn breed inzetbare renners met een schat aan ervaring. Marten en Lindeman kunnen daarbij ook nog eens semi-finales in de heuvels rijden, een terrein waarop TJV niet echt uitblinkt (ervan uitgaande dat Van Aert zich op het Vlaamse richt).

tendam 30 september 2019 om 10:02

Roglic is daar eigenlijk voor gemaakt (voor de heuvels) maar die hebben ze omgeturnd tot klassementsman. Misschien volgend jaar eens de Ardennen proberen.

horsm 30 september 2019 om 11:27

Ja, als Roglic de Giro niet rijdt dan kan hij zich daar natuurlijk op richten. Hij lijkt dit jaar explosiever te zijn geworden.

Het gevaar blijft natuurlijk dat hij, net als het afgelopen jaar, overal waar hij start meedoet om de winst waardoor hij uitgeput aan de Tour zou kunnen beginnen. Maar dat geldt voor elk programma dat hij rijdt.

Shinzawai 30 september 2019 om 11:34

Het plan was om De Plus te laten uitgroeien tot kopman in de Ardennen.

De Slob 30 september 2019 om 10:00

Lindeman is onbegrijpelijk.

Yeez 30 september 2019 om 10:05

Dan volg je de ploeg niet goed. Knecht van de eerste uren in eendagskoersen. Geeft in rondes nooit op (laatste dag misschien, maar dat heeft toch geen nut) en kan uitstekend waaierrijden en over heuvels

A.M.M. Jonkers 30 september 2019 om 14:50

@ De Slob: Geloof dat u meer verstand heeft van verzekeringen.

@Yeez: U heeft volkomen gelijk!

xistnc 30 september 2019 om 10:13

Het hebben van een aantal renners van dit niveau geeft aan dat Jumbo op dat vlak het gat met Ineos nog lang niet gedicht heeft. Maar het koesteren van deze renners onderscheidt Jumbo op een andere manier van Ineos, wat de niveaudimensie misschien wel overstijgt.

Casar 30 september 2019 om 10:17

Wat zijn deze renners minder dan Golas, Basso en Knees?

Elke ploeg heeft zijn knechten

rahimns 30 september 2019 om 10:23

Zo’n 25 miljoen euro verschil in budget nog voor komend jaar… dat overbrug je natuurlijk ook niet zomaar. Leg de personele invulling maar eens naast elkaar natuurlijk gaat TJV het volgend jaar proberen om het Ineos lastig te maken in de grote rondes maar evident is dat zeker nog niet.

xistnc 30 september 2019 om 10:32

Die personele invulling, dat is inderdaad een interessant aandachtspunt.

George Bennett postte tijdens de Vuelta een foto van de omkadering aan tafel: ruim twintig man personeel voor op dat moment nog 7 renners. En toen ik relatief vroeg bij de finish in Toledo was, stond daar een busje van Jumbo met vier man die urenlang zaten te niksen. Drukdoend onderling en enkele met een dikke koptelefoon op, dat wel.

Ze moeten niet doorschieten, dan is de curve waarin ze nu zitten gauw voorbij.

tendam 30 september 2019 om 10:33

Ineos was dit jaar alleen sterker in de Tour (en dan ook alleen Bernal, als ploeg was Jumbo beter). Ze halen niet voor niets Carapaz.

Ik vraag me af waar al dat geld heen gaat, ze presteren eigenlijk ondermaats als je het budget ziet.

horsm 30 september 2019 om 11:31

@xistinc, ik vind dat ‘koesteren’ van renners van TJV wel leuk: Het verloop is relatief gering, veel renners rijden bijna hun hele carrière bij het team. Dat geeft een beetje een clubgevoel aan de ploeg.

Emergo 30 september 2019 om 15:29

@Xistnc Ik denk dat die vier “niksende mannen” voor en na de koers meer dan genoeg werk om handen hebben.

wouter 30 september 2019 om 10:32

Mooi! Goede verlengingen wat mij betreft. Altijd ongelooflijk lastig om deze renners echt te kunnen beoordelen van achter de TV… Volgens mij worden ze zeer gewaardeerd en doen ze nuttig werk. Leezer wordt niet voor niets toch meegenomen naar de Giro…

27 renners is voor de WT het minimum toch? Dus nog in ieder geval 1 plek in te vullen!

Charlie33 30 september 2019 om 11:18

Ik had Pieter Weening gehaald

PietFriet 30 september 2019 om 11:49

Ik heb bij Leezer in zijn jongere jaren altijd het idee gehad dat hij te lief is geweest. Bij de beloften reed hij, ondanks dat hij toen al een teamspeler was, uitstekende uitslagen bij elkaar. Ik denk dat als hij zelf wat meer op de voorgrond had willen treden hij best een goede subtopper zou zijn geweest in het klassieke werk en de sprint.

Scott Sunderland 30 september 2019 om 12:18

Tom Dumoulin komt trouwens echt helemaal alleen naar Jumbo hè. Geen belangrijke ploegmaat en helper die hij meeneemt van Sunweb. Echt een heel nieuw begin.

xistnc 30 september 2019 om 12:50

Misschien is Ten Dam nog een optie? ;)

En Tom treft zijn mattie Jos natuurlijk bij Jumbo.

Glorious 30 september 2019 om 12:18

Bilbao, Dowsett of Craddock er nog bijhalen?

Yeez 30 september 2019 om 12:34

Bilbao gaat naar bahrein

Scott Sunderland 30 september 2019 om 12:20

Is de ploeg nu vol voor volgend jaar ?

Verweggistan 30 september 2019 om 12:26

Nee, moet er nog eentje bij. 27 is het nieuwe minimum.

john 30 september 2019 om 14:33

IN het belang van Limburg staat de naam Dylan van Baarle als nieuwe renner ,maar denk eerder dat het een druk fout is
Tenminste heb er nog nergens iets over gehoord/gelezen

A.M.M. Jonkers 30 september 2019 om 14:52

@ john:

Dylan van Baarle heeft (weken geleden) voor 3 jaar extra getekend bij Ineos!

koetje 30 september 2019 om 19:27

hebben niets laten zien dit jaar.

ParijsTours2004 30 september 2019 om 20:33

Nee, dat is ook niet hun rol. Wat heb jij dit jaar laten zien, koetje, ook niks toch? Geeft niks hoor, word je ook niet voor betaald.

tetedelacourse 30 september 2019 om 20:58

De Tier was vorig jaar hun beste man in Amstel en de weken rond die koers. Wat is daar misgegaan…

SnellePelle 30 september 2019 om 21:53

Misschien is het een ambetante smeerlap?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair