Jumbo Supermarkten gaat stoppen als sponsor bij Jumbo-Visma
Jumbo Supermarkten gaat stoppen als sponsor bij wieler- en schaatsploeg Jumbo-Visma. Dat bevestigt de nieuwe topman Ton van Veen aan het AD. Het huidige contract, dat nog doorloopt tot eind 2024, zal gerespecteerd worden, maar Jumbo is bereid eerder te stoppen als hoofdsponsor.
Naast de sponsoring van het wielrennen en het schaatsen, stopt Jumbo ook met de sponsoring van Formule 1-kampioen Max Verstappen. “Die sponsoring heeft ons enorm veel naamsbekendheid gebracht, maar we hebben inmiddels alles gewonnen wat er te winnen valt”, stelt Van Veen in de krant. “We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring, maar ik kan iedere euro maar een keer uitgeven. Dat geld kunnen we niet teruggeven aan de klant, of in duurzaamheid of gezondheid steken.”
Jumbo vertrekt dus bij Jumbo-Visma, de meest succesvolle wielerploeg van de laatste jaren. De vraag is alleen nog wanneer precies. Als een nieuwe hoofdsponsor zich eerder meldt bij de ploegleiding van Jumbo-Visma, dan houdt de supermarktketen een eerder vertrek niet tegen. Het team van manager Richard Plugge liet eerder al doorschemeren op zoek te gaan naar een grotere en internationale partner als hoofdsponsor.
Van Veen, die de van fraude verdachte Frits van Eerd opvolgde als CEO van Jumbo Supermarkten, vindt dat sportsponsoring niet meer binnen het profiel van het bedrijf past. Eerder stopte het bedrijf ook al alle sponsoring in de motorsport, nadat de witwaszaak van Van Eerd in die branche aan het licht kwam.
Iemand bij de PR heeft zijn/haar/iets ertussenin huiswerk niet goed gedaan.
Wellicht stond S.t.B. tussen de schappen met chips en frisdrank toen hij dat typte en liet hij zich even meeslepen door cynisme.
Ooit gehoord van greenwashing?
Ze gebruiken het nu als excuus om het niet te hoeven doen.
Voor greenwashing kunnen bedrijven beboet worden dus gebakken lucht uit ‘een andere hoek’ is het zeker niet.
Met de Giro van Bouwman vorig jaar heb je kunnen zien dat er ook alternatieven zijn voor alles op het algemeen klassement zetten. Dan blijkt een renner die nu weer anoniem moet knechten inderdaad dingen te kunnen winnen.
Al enkele dagen nadat TJV Gorillas had aangekondigd als co-sponsor (1 juli 2022) besloot Gorillas hun werkzaamheden in 6 Nederlandse steden stop te zetten. Of Gorillas tot eind 2024 co-sponsor van TJV zal blijven lijkt me twijfelachtig.
Edit: ik zie dat ze sinds 2021 onder Nederlandse licentie rijden dus dan is dat inderdaad het alternatief. Ik heb persoonlijk echter helemaal niets met de ploeg en ik ken ook niemand die DSM ziet als een Nederlandse ploeg en er daarom binding mee heeft.
En dan krijg je dus inderdaad een gigantische negatieve spiraal van geen goede Nederlanders in de WT --> geen inspiratie van jonge kinderen om te gaan wielrennen --> geen goede Nederlandse talenten doorstroom meer. Rinse and repeat.
Zo'n Girowinst van Roglic is leuk, maar dat boeit hooguit enkele (tien)duizenden die-hard wielerfans in Nederland wat. Maar als Roglic een Nederlander was geweest hadden miljoenen mensen zijn succes meegekregen en stonden de kranten er wekenlang vol mee..
Edit; zelf ook al gezien inmiddels. In hoeverre de aandacht voor het Nederlandse wielrennen van een "Nederlandse" ploeg afhankelijk is, lijkt me verwaarloosbaar. Lieden zoals Verstappen en Van der Poel hebben een grote fanschare terwijl ze voor een Oostenrijkse cq Belgische formatie rijden. De hang naar een strikt Nederlandse ploeg is minimaal voor de aandacht die er voor de sport is.
Verstappen is een interessant geval en ik ken de psychologie er niet achter, maar in het geval van wielrennen is voor mij de ploeg zeker net zo belangrijk als de renner. Ik zie liever een buitenlander van Jumbo de tour winnen dan bijvoorbeeld Arensman of Mollema. In het voetbal zie je hetzelfde, mensen supporteren voor een ploeg ongeacht de nationaliteiten. Nu begrijp ik wel dat een voetbalploeg ook als ploeg wint en niet als individu, maar het truitje is niet te onderschatten.
Ik ben wel benieuwd wat Zeeman uit zijn hoed gaat toveren qua internationale groep. Op zich is wielrennen heel goedkoop om te sponsoren dus er is wel wat potentieel als je een goed werkend marketing apparaat hebt als ploeg.
Als er echt een internationale sponsor wordt aangetrokken, hoeft het voor mij niet meer. Ik zit niet te wachten op DSM 2.0. Al vanaf dag 1 krijg ik hoofdpijn van dit nietszeggend team, waarvan ik dagelijks hoop dat ze worden opgedoekt.
Niet alleen hangen er donkere wollen boven ons, de eerste regendruppels zijn al begonnen te vallen. Mijn grote dank Jumbo aan jullie sponsoring. Ik heb dit enorm weten te waarderen. Het ga jullie goed.
het geel en zwart matchte toevallig mooi met de wielerflitskleuren, waar we met elkaar vooral over de jumboploeg spraken. Ik denk al in de verleden tijd. Hopelijk wordt het vervolg van dit jaar ook heel mooi.
De mensen die op straat komen te staan indien DSM wordt opgedoekt... zover zat en wil ik niet eens denken. Ik wens hen uiteraard het beste toe.
ING no way. Al zijn ze daar natuurlijk ook erg goed met witwassen.
Goede ploegleiding lost dat wel op, jaar na jaar. Kijk naar Lefevere en zovele anderen.
Dan moet je het dus al snel gaan zoeken in wielerminnende topmensen bij miljoenen(miljarden)bedrijven die puur als hobby en uit liefde voor de sport geld in de bodemloze put genaamd wielersponsoring willen smijten. Maar zoveel Frits van Eerds zijn er niet, dus dat wordt nog een hele lastige zoektocht..
Éen daarvan is, zoals ik hierboven al noem, dat je simpelweg een wielerfan bent met een grote portemonnee die het leuk vindt om te doen en het niet kan schelen dat je geld nooit meer terugziet.
En de andere grote hoofdreden is sportswashing, zoals we zien bij UAE, Bahrain, Israel, Jayco, Astana en Ineos
En ik ben het ook niet eens dat wielersponsoring niet rendabel is, in interviews verkondingen sponsors toch het omgekeerde. Dat wielersponsoring heel lucratief is voor de prijs die ze er voor betalen. Deels zal het ook wel zijn uit liefde voor de sport bij velen, maar beursgenoteerde bedrijven kunnen het heus niet maken om er geld in te pompen als het geen nut heeft. Alles is ebit of ebita in zo'n grote bedrijven, dus sponsoring is ook geen hobby meer zoals vroeger.
Jumbo is niet beursgenoteerd.[/Quote] Ik had het ook niet over Jumbo in het algemeen pausovski, het merendeel van de bedrijven die wielerploegen sponsoren zijn wel beursgenoteerd of hebben meerdere (niet familiale) aandeelhouders. Natuurlijk hangen er bedrijven rond in het peloton zoals Ineos (evengoed geen beursnotering) waar je de vraag kan stellen wat hun return is. Maar de meeste sponsors doen ook niet gewoon maar wat op hé. Ineos draait miljarden winst, UAE is wat het is, maar normale bedrijven maken geen extreme winsten waarmee ze kunnen smijten.
Wie is de shirtsponsor van pakweg Sevilla, Valencia of the Spurs? Ik kan het je zo niet zeggen (al zal het wel een gokbedrijf zijn). En dat kost een stukje meer dan een wielerploeg volgens mij.
Wie is de sponsor van de Soudal-QS wielerploeg? Of van Jumbo Visma? Precies!! Sterker nog, we spreken nu nog over de Mapei ploeg, Rabobank ploeg, Fassa Bortolo en US postal.
Als je naamsbekendheid nastreeft is er volgens mij geen betere manier dan het sponsoren van een wielerploeg...
Probleem is natuurlijk het hoge instapgeld en niet de zekerheid dat je het geld gaat terug verdienen.
Ik zou als fiets of fietskleding-merk dolgraag een Nederlands team sponsoren. Daarnaast zijn wielerliefhebbers ook reis/natuurliefhebbers. Dus daar zitten ook kansen voor reisorganisaties. Zo zijn er wel meer branches interessant voor wielrennen.
Ik ben nu wel heel benieuwd waar je deze cijfers vandaan hebt getoverd.
1.4 billion in 2013.
Google is je vriend. Zelfde geldt overigens voor de rest van je claims.
Zoek op twitter maar eens de account van Daam van Reeth op. Die doet onderzoek naar de echte kijkcijfers van wielrennen. De conclusie: dat soort bizarre cijfers van ASO en UCI moet je met meer dan één korreltje zout nemen.
@HNak
Dat wielersponsoring niet rendabel is, is complete onzin. Het loutere feit dat wij, en half Nederland, de naam Visma kennen is daar het levende bewijs van. Die werden na hun overname van Raet in één klap de grootse speler op de Nederlandse markt voor payrolling en HR-software, maar waren totaal onbekend. Een paar jaar wielersponsoring verder hebben ze een naamsbekendheid die dat van het bedrijf dat ze overnamen ver overstijgt.
Hoe gaan ze het doen met de schaatsploeg? Eind 2024 valt midden in het seizoen. Stoppen ze die al na komende winter?
Ze moeten ook inkopen he. Het percentage van hun totale marketingbudget zegt meer. Is dat openbaar?
Ik ben jaren leverancier bij alle supermarktketens geweest, veel onbetrouwbaarder vind je ze niet, contracten worden niet gerespecteerd, vandaar dat ik onlangs in de lach schoot toen ik las: “We gaan Jumbo-Visma zeker niet zomaar loslaten”
Ik blijf er bij dat Pon verder instapt bij Jumbo.
Pon is groter dan Jumbo en heeft nog veel diepere zakken.
Cervelo is van Pon. De wagensponsor is Skoda, geïmporteerd door Pon.
Het zal me niet verbazen wanneer Skoda op het shirt van TJV gaat prijken. VW/AUDI?Porsche stapt in de F1, Seat houdt op te bestaan. Dan zou Skoda perfect op de shirts van een wielerploeg staan.
Je dacht toch niet dat Pon het Skoda logo op de shirtjes helemaal zelf gaat betalen? VAG zal daar het meeste van bijdragen.
En vanwege Wout, Tiesj en de andere Belgen zal D'iteren ook wel een duit in het zakje doen.
Reken maar dat de rekenmachines bij VAG, Pon en D'Iteren draaien en dat er vergaderd wordt.
Contracten verlengen en daarnaast renners als Healy en Jorgenson binnenhalen doe je nu eenmaal niet zonder centjes.
Gewoon even geduld hebben. ;)
Want ze hebben absoluut nog geen nieuwe hoofdsponsor kan ik je vertellen.
Alsof Jumbo zo fantastisch is. Enkele weken geleden was het bij ons in het dorp avondvierdaagse. De plaatselijke Jumbo had een mooi schap ingericht voor de kinderen die sportief en gezond zouden gaan wandelen. En wat ligt er in dat schap? ALLEEN MAAR SNOEP en 'sportdrankjes' (met vet veel suiker) en van die dextrosesnoepjes. Waarschijnlijk stond dat als advies in de Jumbo Food Coach app voor kinderen...