Julian Alaphilippe schittert ook in Tirreno, Adam Yates nieuwe leider

donderdag 14 maart 2019 om 16:26

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe blijft schitteren in Italië. De Fransman van Deceuninck Quick-Step versloeg in Pomarance Greg Van Avermaet en Alberto Bettiol na een pittig sprintje bergop. Adam Yates mag zich dan weer de nieuwe leider noemen in Tirreno-Adriatico.


Na de veelbesproken ploegentijdrit in Lido di Camaiore, kregen de puncheurs vandaag de (eerste) kans om verloren tijd goed te maken. De eerste rit in lijn voerde het peloton namelijk van Camaiore naar Pomarance, waar de finishstreep was getrokken na een 12,3 kilometer lange klim.

Vijftal in de aanval 
Mocht Michael Hepburn zich na afloop opnieuw laten huldigen als leider van Tirreno-Adratico? Voor een antwoord op die vraag moesten we nog enkele uren wachten. Eerst ging de aandacht uit naar Mirco Maestri, Natnael Berhane, Stepan Kurianov, Sebastian Schönberger en de afscheidnemende Markel Irizar.

Dit vijftal wist een maximale voorsprong bijeen te fietsen van vijf minuten, maar Mitchelton-Scott – met leider Hepburn op kop van het peloton – had de situatie onder controle. Op de Castellina Marittima en Serrazzano smolt de voorsprong van de koplopers als sneeuw voor de zon.

Michael Hepburn op kop van het peloton – foto: Cor Vos

Laatste woord aan de favorieten
De vluchters werden net voor de voet van de slotklim naar Pomarance ingerekend. Het laatste woord was kortom aan de klassementsrenners. En ja, we kregen een nieuwe leider, aangezien Hepburn het peloton liet gaan. Zijn taak zat erop. Aan Adam Yates, Primož Roglič of Tom Dumoulin om de leiderstrui over te nemen.

Het duurde lang vooraleer de koers ontplofte, maar op zes kilometer van de streep gooide Daniel Oss de knuppel in het hoenderhok. De Italiaan van BORA-hansgrohe sloeg – bij afwezigheid van een geloste Peter Sagan – een gaatje, maar werd al vrij snel weer ingerekend. Het was Mitchelton-Scott dat het tempo bijzonder hoog hield.

 Primož Roglič maakte indruk in de finale – foto: Cor Vos

Dumoulin en Roglič in de aanval! 
Het tempo lag echter niet hoog genoeg voor Alexey Lutsenko. De Kazachse kampioen schudde een indrukwekkende versnelling uit zijn benen, maar werd vrijwel direct gecounterd door Roglič. Dit tweetal wist – samen met Simon Clarke en Tom Dumoulin – weg te rijden. Het (uitgedunde) peloton was echter niet ver.

Roglič maakte indruk in de slotkilometers, maar de Sloveen van Jumbo-Visma wist zijn concurrenten nét niet uit het wiel te rijden. We begonnen dan ook met een grote favorietengroep aan de laatste kilometer. Alaphilippe had zich in de finale duidelijk weggestopt, maar hij zat perfect geplaatst met nog enkele honderden meters te gaan.

Alaphilippe sprint naar de zege, Yates nieuwe leider
De sprint bleek vervolgens een koud kunstje voor de rappe Fransman. Hij versloeg Van Avermaet en Bettiol. Adam Yates kwam als vijfde over de streep, en mag zich de nieuwe leider noemen in Tirreno-Adriatico. Met Wout Poels (achtste) eindigde er één Nederlander bij de eerste tien.

Alaphilippe sprint de concurrentie op achterstand – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

57 Reacties

sven241 14 maart 2019 om 16:28

Perfecte aankomst voor alaphilippe. Roglic was echt sterk weer. Bleef met De Plus tempo maken.

Brummel 14 maart 2019 om 16:29

Roglic heeft lekker aan de boom geschut. Zelfs Dumoulin werd er zenuwachtig van.

peervaneynthoven 14 maart 2019 om 19:36

Hij schutterde inderdaad goed aan de boom.

Vincent Lacressonniere 14 maart 2019 om 22:14

niet zo pietluttig, Eindhoven!

Random wielerliefhebber. 14 maart 2019 om 16:29

Roglic trekt door en Dumoulin word gewoon uit het wiel gereden, de verhoudingen zijn bekend in elk geval.

sven241 14 maart 2019 om 16:34

Dumoulin reed juist heel straf naar Roglic toe. Toen hij daarna doortrok kwam het peloton er al aan en dat zagen die andere mannen.

vlek 14 maart 2019 om 16:29

Voorspelbare winnaar op zo’n aankomst. Roglic probeerde gelukkig nog zijn kwaliteit uit te spelen, maar die pogingen hadden hier te weinig effect. Yates weinig gezien daarbij, Dumoulin wel even met een sterke sprong, maar die leek daarna bergop wel kwetsbaar.

Alto 14 maart 2019 om 16:32

Schittert vind ik wel een beetje overdreven….

Melkzuur 14 maart 2019 om 16:36

Hij had inderdaad ook met 10 lengtes kunnen winnen i.p.v. 5.

sven241 14 maart 2019 om 16:38

Denk eerder dat Alto bedoelt dat hij tot de laatste 100 meter niet op kop had gereden en niet mee kon met Roglic en Lutsenko.

tdola 14 maart 2019 om 16:35

2 zaken die me opvielen.

Dumoulin rijdt naar groepje dumoulin vrij soepel en blijft dan in wiel hangen. Waarom niet meedraaien! ?

Waarom brengt mihoric de groep terug naar de kopgroep met Ala in zijn wiel????

Elvs 14 maart 2019 om 16:37

Vroeg me dat laatste ook af. Lekker doorstoempen met de topfavoriet in je wiel.

KissMyAce 14 maart 2019 om 16:38

Tis geen computerspel he?!
Waarschijnlijk zat ie al dood in het wiel.
Dus probeer je eigen vraag maar te beantwoorden

vlek 14 maart 2019 om 16:38

Omdat zo’n inspanning er soepel uit kan zien, maar alsnog heel veel van je krachten kan vragen. Dumoulin moet vlak daarna ook wat lengtes laten als er bergop wordt doorgetrokken.

Emergo 14 maart 2019 om 16:55

Dumoulin rijdt niet mee omdat anderen het werk moeten doen, hebben we eerder bij hem gezien.

ChefSpijker 14 maart 2019 om 17:05

Mohoric reed voor Nibali. Die zat een paar plekken verder totdat ie opeens wegstuurde. Waarom ze nog voor Nibali rijden in rondjes van een week vraag ik me wel af. Laat Mohoric lekker voor z’n eigen rijden op zo’n aankomst. Ideale finale voor hem ook om aan te vallen.

Elvs 14 maart 2019 om 16:37

Inderdaad voorspelbaar. Tempo lag blijkbaar te hoog voor verdere aanvallen…

Jacco van Stierop 14 maart 2019 om 16:38

Aardige finale, dat Alaphilippe wint is bijna vanzelfsprekend bij zo’n aankomst. Roglic ziet er weer sterk uit, toch de grote favoriet hier. De Plus krijgt ook weer een voldoende. Dumoulin weer aan het kijken, kijken, kijken.

Jasperdewaal11 14 maart 2019 om 16:44

Jongen Dumoulin test toch gewoon lekker naar aanloop van de Giro. Ik word met de week positiever over hem :) hij groeit naar zijn vorm toe

vlek 14 maart 2019 om 16:46

Oomen gelukkig ook gewoon in de groep. Ik had eerder alleen Dumoulin en Krak gezien.

venloos 14 maart 2019 om 16:49

Ik begin een beetje een hekel te krijgen aan alaphilippe. Vaak als laatste man mee, doen alsof hij stikkapot zit en dan afgetekend winnen. Maar wat is ie (helaas voor mij) sterk he. Roglic ook trouwens

ivo001 14 maart 2019 om 16:57

Hij wacht tot het gat groot genoeg is zodat de mensen in zijn wiel niet mee kunnen poefen naar de groep.

Romāns Vainšteins 14 maart 2019 om 16:58

Straks in de Ardennen is Alaphilippe topfavoriet en draait er niemand meer wanneer hij mee is alsmede iedereen wanneer hij even de aansluiting mist. Dat wordt interessant.

Daarnaast kan het ook gewoon een natuurlijke bekkentrekker zijn op de fiets, ik ken hem niet anders eigenlijk.

kelderfan 14 maart 2019 om 16:52

Ja die Primož Roglič en Laurens De Plus hebben ’t geprobeerd in deze leuke finale en jammer dat het niet is gelukt. In ieder geval een sterke Primož Roglič gezien met ook een opvallend sterke Jos van Emden, die de heren voor de klim heeft afgezet.

madeinstars 14 maart 2019 om 16:55

Gesink zat er ook nog wel goed bij. Het is jammer dat er niet een paar iets langere klimmetjes in deze TA zitten. Had wel leuk kunnen worden met een Jumbo-treintje.

john 14 maart 2019 om 17:05

Roglic vandaag zien fietsen als een nieuweling .dom dommer domst
En die sjeng word dit jaar wereldkampioen wieltjes plakker man man er naar toe rijden en dan zijn favorieten hobby doen geen trap te veel rijden

vlek 14 maart 2019 om 17:09

Ach John… Stel je eens voor dat je het eerste als moedig zou beschouwen en het tweede als slim…

kielabokki 15 maart 2019 om 02:34

De redactie mag best eens optreden tegen John en zijn structurele gebash op Dumoulin en Maastricht.

ivo001 14 maart 2019 om 16:56

Gianni Moscon DNF :o

Romāns Vainšteins 14 maart 2019 om 17:00

Dat moet dan niet gezond zijn.

sven241 14 maart 2019 om 17:05

Poels inderdaad de kopman. Moscon DNF en Thomas op meer dan een minuut.
Slagter had van te voren, zoals wel vaker, grote praatjes. Kan het weer niet waarmaken, net als Battaglin overigens.

Geurt Harm 14 maart 2019 om 17:05

Gesink vandaag goed. Blij mee.

vlek 14 maart 2019 om 17:07

Gisteren was hij belangrijker.

vlek 14 maart 2019 om 17:07

Thomas op 1.23min

Nibali op 15sec.

O.a. Kangert, Slagter en Battaglin ook op achterstand.

AZH 14 maart 2019 om 17:25

Dumoulin zag er weer niet heel fris uit.

Rhohan 14 maart 2019 om 17:49

Ik vraag mij dan toch af hoe hij koerst als ie er wel fris uitziet… Tom heeft vandaag gewoon sterk gereden, had de kracht om een heel pelotonnetje uit het wiel te rijden en in 1 keer weg te poefen naar het sterke kopgroepje. Eindigt netjes in het spoor van de rest van de favorieten. Die jongen is best in orde… iets wat je dan weer niet kan zeggen van Nibali, Thomas, Felline en Sagan… Als je dan per se mannen wilt benoemen die niet fris voor de dag komen.

McPriem 15 maart 2019 om 07:04

Sagan reed lek in de laatste 15km met de afdaling….kan je niet zo heel veel aan doen he…..

Baukema Tomoulin 14 maart 2019 om 17:59

Flipje is voor mij nu toch echt wel de nieuwe Valverde. De huidig wereldkampioen kan na dit seizoen met een gerust hart zijn fiets aan de wilgen hangen.

LukasvdK 14 maart 2019 om 18:13

Ik vind het heel raar dat Bouwman tot nu toe heel onzichtbaar is in dienst van Roglic… Rijdt zowel in UAE Tour en deze Tirreno een heel goeie ploegentijdrit & is voor de rest onzichtbaar bergop. Daar zou hij toch wel De Plus kunnen bijbenen als hij goed is, of zie ik dat verkeerd?
Voor de rest een heel goede De Plus, Roglic & zeker Van Emden!

vlek 14 maart 2019 om 18:19

Bouwman was vandaag met Martens de eerste knecht van dienst.

LukasvdK 14 maart 2019 om 18:23

Owh verklaart veel! Heb niet gans de koers gezien inderdaad. En Tony Martin dan?

vlek 14 maart 2019 om 18:35

Tony Martin hield Roglic vooraan, toen DQS gas begon te geven. Ze zaten daar een hele tijd (met Gesink erbij en ook nog heel even Martens die weer vooraan verscheen) goed vooraan. Ze werden wel wat teruggeslagen toen alle ploegen zich wilde positioneren richting het stuk waar het smaller werd. Het werk van Tony Martin zat er toen op en Van Emden bracht Roglic en De Plus weer op tijd naar de kop van het peloton.

Vincent Lacressonniere 14 maart 2019 om 22:17

De Plus is toch zeker een veel groter talent dan Bouwman? Sta er niet zo van te kijken hoor…

kelderfan 14 maart 2019 om 18:24

Hallo mijnheer Vlek. Die Koen Bouwman reed gewoon in ´t treintje en de 1e. knecht van dienst heb ik niet kunnen waarnemen, want Mitchelton trok de kar.

vlek 14 maart 2019 om 18:30

Roglic moet ook achter Mitchelton uit de wind gezet en bevoorraad worden. Bouwman en Martens waren vandaag de eerste knechten die klaar waren met hun werk en zullen dus degene zijn geweest die daar de meeste energie in moesten stoppen.

fringale 14 maart 2019 om 18:34

Ai Sagan, 155e, MSR zal toch niet voor dit jaar zijn vrees ik. Bennett (nieuwe) kopman ?

Romāns Vainšteins 14 maart 2019 om 18:41

Lijkt me iig een prima alternatief.

Kelder is de Man 14 maart 2019 om 18:45

De omgekeerde vloek van de regenboogtrui.

Gerben 14 maart 2019 om 19:10

Sagan is nog herstellende van een maag- en darmvirus.

katerkop 14 maart 2019 om 20:05

Sagan staat er gewoon in MSR. Hij gebruikt TA om te herstellen en kiedt misschien nog een dag om uit te pakken

McPriem 15 maart 2019 om 07:04

Sagan reed lek de laatste 15km in de afdaling………

Borsje 14 maart 2019 om 20:13

Jumbo Visma – met dank aan aanklampende Gesink- wel 1e in ploegenklassement……

peervaneynthoven 14 maart 2019 om 20:27

@venloos. Ik begin er niet een hekel aan te krijgen, ik heb al een hekel aan dit ventje, althans aan zijn manier van rijden. Veel te vaak bekken trekkend en hyperactief profiteren van het werk van anderen, die dit om mij onbekende redenen, (waarvan domheid zoals bij Mohoric in dit geval er misschien één van is) ,ook vol overgave doen. Hierdoor kan deze sprinkhaan zijn circuskunstje steeds weer blijven herhalen waar hij, ik geef toe, uitstekend in is. Maar wanneer stoppen andere ploegen eens met dit “sleepwerk” of hebben ze “suïcidale”neigingen? Laat ik het er op houden dat het niet mijn type renner is. Kwa karakter past hij wel een beetje bij zijn baas, denk ik.

toerist 15 maart 2019 om 07:37

Het aloude trucje van Bala dus, niks nieuws aan.

assen 14 maart 2019 om 22:57

Niet slecht van die ouwe knecht – Gesink

EddyB1958 15 maart 2019 om 10:09

Alaphilippe zou de ambitie hebben, volgens Extratime koers, om de 5 monumenten te winnen. Jan Willem van Schip vindt dat mogelijk, Bram Tankink gelooft niet dat Alaphilippe Roubaix kan winnen en als hij dat echt ambieert zit hij goed bij Deceuninck.
https://api.sporza.be/permalink/web/articles/1552514641296

Romāns Vainšteins 15 maart 2019 om 22:21

Ik vind dat echt grootspraak want RvV en PR zie ik simpelweg niet gebeuren waar ook LBL, GdL alsmede het voor hem ook al lastigere MSR nog niet afgevinkt staan. Er komen ondertussen ook weer renners bij en je kan overal in elke koers gefopt worden of iets tegenkomen.