CCC komt met de schrik vrij bij overstekende supporter

woensdag 13 maart 2019 om 20:25

foto: Cor Vos

In de openingsploegentijdrit ging het goed mis bij BORA-hansgrohe toen een voetganger het parcours overstak en vol werd geraakt door Rafał Majka en Oscar Gatto. Ook voor Mitchelton-Scott en CCC ging het bijna mis door overstekende toeschouwers.

Weinig scheelde het of de renners van Mitchelton-Scott hadden hun snelle tijdrit bruut onderbroken zien worden door een overstekende vrouw met een aangelijnde hond. Gelukkig voor de Australische ploeg bleef iedereen overeind en kon de snelste tijd worden gerealiseerd. Ook de renners van CCC kregen de schrik om het lijf toen plots een supporter opdoemde, vertelde Greg Van Avermaet na afloop aan Het Nieuwsblad. Hij reed op dat moment op kop van zijn team.

“Als je op een tijdritfiets zit, ben je zodanig gefocust op het wiel van je voorganger dat je zelfs niet ziet dat er iemand oversteekt”, zei Van Avermaet. “Gelukkig zat ik eerst en zag ik dat ik niet meer gehinderd zou worden. Als je op een gewone fiets rijdt en alleen, dan kan je nog manoeuvreren.”

Moeilijk uit te schakelen
De Belg ziet niet meteen een oplossing voor onoplettende toeschouwers, al langere tijd een probleem in de wielersport. “Je hebt altijd mensen die op het laatste moment nog willen oversteken. Het zou niet mogen gebeuren, maar ik denk dat het moeilijk uit te schakelen is.”

“In Italiaanse koersen is het altijd chaos, maar zelfs in de Tour is het gevaarlijk. Zeker nu iedereen selfies maakt langs de weg, terwijl wij proberen op te schuiven. Ik schrik er steeds van dat er niet meer gebeurt. Wij zijn een sport waarbij iedereen je kan aanraken en dat is altijd een beetje moeilijk”, zei hij nog.

Dit artikel delen:

12 Reacties

girardengo 13 maart 2019 om 21:14

Zou het in een individuele bubbel leven van veel mensen wielrennen ook gevaarlijker maken? Men trekt zich domweg minder van anderen aan. Oversteken als er renners aan komen bestaat overigens altijd al. Waarom ze dat doen mag Joost weten.

koos verrek 13 maart 2019 om 21:26

Best gevaarlijk al die fietsers op de weg

josemanuelfuente 13 maart 2019 om 21:35

Voor mitchelton-scott reden ook geen motoren, is dacht ik toch normaal?

leegloper 13 maart 2019 om 22:00

Er reed heel lang een auto voor om hen uit de wind te zetten.

Polleke 13 maart 2019 om 21:52

Wielrennen op WorldTour niveau anno 2019…om de 20 meter een plastic kegeltje om tegenliggend (!) verkeer van het parcours te houden waar meer volk op dan naast was of blijven koersen met windkracht 5 tot de botsplinters rondvliegen….iemand thuis in Aigle ?

Heesterboy 14 maart 2019 om 09:22

Met windkracht 5 kun je prima koersen. Wil je alleen nog koers zien als het lekker weer is? Zeg maar dag tegen heroïsche koersen en spannende vlakke ritten dan.

Heesterboy 14 maart 2019 om 09:22

Daarbij, wat hebben overstekende toeschouwers met windkracht 5 te maken? Niks.

veteraan 14 maart 2019 om 07:43

Waarom mensen oversteken vlak voor een of meer wielrenners? Om op de TV te komen.

SteelHorseCowboy 14 maart 2019 om 09:00

‘Ik schrik ervan dat er niet meer gebeurt’

Zou hij dat echt gezegd hebben? Tja, mensen zeggen soms de raarste dingen. Zeker Vlamingen. Tenminste, in Nederlandse oren. Zal andersom ook wel zijn (?)

Panclaro 14 maart 2019 om 10:31

in Antwerpen zouden wij zeggen : “ik verschiet ervan dat er nie nog meer ongelukken gebeuren”. Maar GVA is natuurlijk niet afkomstig van Antwerpen (-:

fustviking 14 maart 2019 om 12:30

dhr. van Avermaet wil dus meer van dit soort 'gebeurtenissen', maar in de volgende zin vindt hij het wel moeilijk wanneer mensen hem aanraken …
Misschien dat dhr. van Avermaet zijn Nederlands toch een beetje op moet vijzelen of dat de journalist in kwestie het een beetje mooier opschrijft dan het is gezegd, want dit slaat helemaal nergens op. Feitelijk is dit een oproep aan zijn fans om andere rijders uit te schakelen en dat kan hij nooit hebben bedoeld.

nickdt 14 maart 2019 om 13:02

“Als je op een tijdritfiets zit, ben je zodanig gefocust op het wiel van je voorganger dat je zelfs niet ziet dat er iemand oversteekt”, zei Van Avermaet.

En daar zit de kern van het probleem. Als je deelneemt aan het verkeer op de weg (Zowel Wielrenners in koers als toeschouwers), moet je voor je kijken.