Julian Alaphilippe biedt zichzelf aan bij Q36.5 Pro Cycling: afscheid van Lefevere in de maak?
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 19 juli 2024 om 22:00

Julian Alaphilippe biedt zichzelf aan bij Q36.5 Pro Cycling: afscheid van Lefevere in de maak?

Na twee lastige jaren laat Julian Alaphilippe dit seizoen weer wat flitsen zien van de wereldtopper die hij was. Het zorgde er zelfs voor dat Soudal-Quick-Step-baas Patrick Lefevere hem er – ondanks een aantal kritische noten de laatste jaren – graag bij zou houden. Maar lukt dat? De 32-jarige Fransman onderzoekt namelijk zijn opties, weet WielerFlits.

De relatie tussen Alaphilippe en Lefevere loopt intussen ruim tien jaar. In ieder huwelijk stormt het wel eens en dat deed het ook tussen de Fransman en de Belg. De teammanager van Soudal-Quick-Step wilde echter graag met de tweevoudig wereldkampioen door. Vorig jaar deed Lefevere hem al een voorstel om zijn nog lopende contract tot eind 2024 in salaris te verlagen, maar om dan wel zijn verbintenis tot eind 2025 te verlengen. Dat werd door het kamp-Alaphilippe echter geweigerd. Dit voorjaar leek de relatie vervolgens helemaal onomkeerbaar gebroken te zijn.

In een interview in februari haalde de teammanager fors uit naar de Fransman. Hij hintte op te veel gefeest en te veel alcoholgebruik. Dat schoot in het verkeerde keelgat bij Marion Rousse, de levenspartner van Alaphilippe. Een wielersoap ontstond, maar uiteindelijk gaf Lefevere toe te ver te zijn gegaan. Na een lastig voorjaar (waarin Alaphilippe rondreed met een gebroken kuitbeen, red.) haalde de Fransman zijn gram in de Giro d’Italia. Hij trok keer op keer in de aanval en beloonde dat met een ritzege. Na de slotrit werd hij ook uitgeroepen tot meest strijdlustige renner.

Lefevere nam daarop een aantal kritieken die hij eerder uitte, terug. Alaphilippe’s manager Dries Smets zat voor de Giro met de COO van Soudal-Quick-Step, Jurgen Foré. Ze spraken af om na de Italiaanse ronde nog eens om tafel te zitten. Het heetste hangijzer daarbij waren de afspraken rondom het salaris. “Het is niet mijn stijl om een rennerscontract te verlengen voor minder geld. Maar nogmaals, ik kan niet zeggen dat hij de laatste twee jaar goed gereden heeft”, zei Lefevere daar tijdens de Giro nog over. Hoe die gesprekken tussen de partijen zijn afgelopen, is onduidelijk.

Patrick Lefevere – foto: Cor Vos

Zwitserse ploeg als eindbestemming?
Wat wel duidelijk is, is dat Alaphilippe – net als Kasper Asgreen, wiens naam steeds heviger klinkt bij Uno-X Mobility – stevig op de begroting van Lefevere drukt. Voor de Fransman was er de laatste tijd aan interesse geen gebrek. Cofidis en TotalEnergies lieten weten open te staan voor de diensten van Alaphilippe, terwijl ook Decathlon AG2R op de achtergrond sluimerde. De Franse klassiekerspecialist is met zijn twee wereldtitels in eigenland immens populair.

Toch is het maar de vraag of een langer verblijf bij Soudal-Quick-Step of een transfer naar een ploeg uit Frankrijk tot stand komt. Meerdere bronnen bevestigen aan WielerFlits dat Alaphilippe zichzelf onlangs aangeboden heeft bij Q36.5 Pro Cycling. Het Zwitserse ProTeam is bezig aan het tweede jaar in haar bestaan en heeft Doug Ryder als teammanager. Voorheen was de Zuid-Afrikaan de eigenaar van de Qhubeka-teams. Q36.5 Pro Cycling wil in de toekomst meedoen om de eerste drie plekken bij de ProTeams, die gegarandeerde deelnames aan grote rondes en/of klassiekers geeft.

Huidige kopman Giacomo Nizzolo keurt de komst van Alaphilippe goed – foto: Cor Vos

Doorselecteren
Toch rijdt de Zwitserse formatie al heel wat WorldTour-koersen. Dit jaar waren dat er tot op heden zestien, waaronder Strade Bianche, de Amstel Gold Race, Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen. Voor een klassiekerspecialist als Alaphilippe lijkt hij bij de Zwitserse ploeg sportief gezien dus weinig in te leveren. Met Scott is er ook een goede fietsensponsor aan boord en aan het budget lijken er geen haken en ogen te zitten. Ook zou hij zijn oom en huidige individuele trainer Franck Alaphilippe kunnen meenemen, wiens verbintenis bij Soudal-Quick-Step eind vorig jaar niet werd verlengd.

Bovendien is het grote doorselecteren begonnen bij Q36.5 Pro Cycling. Liefst 21 van de 27 renners die onder contract staan, hebben een aflopende verbintenis. De ploeg wil graag flink investeren in de kwaliteit van de selectie, omdat een heel aantal jongens te licht bevonden zijn in de eerste twee beginjaren. Door iemand als Alaphilippe te binden kan dat ook andere sterke coureurs over de streep trekken om bij Q36.5 Pro Cycling te tekenen. Met de ex-wereldkampioen is een wildcard voor een grote ronde ook een stuk dichterbij. Een win-win voor beide partijen?

Zwaaien Asgreen en Alaphilippe af bij Lefevere? – foto: Cor Vos

flag-ch Q36.5 Pro Cycling 2024


flag-ch Q36.5 Pro Cycling-renners met doorlopend contract tot eind 2025

RIDE Magazine
21 Reacties
19-07-2024 10:51
Ik zou zeggen: wegwezen... bij een manager die voortdurend uit de school klapt inzake personele aangelegenheden. De man is niet helemaal goed.
    20-07-2024 08:35
    Het is niet allemaal even fraai maar de waarheid is ook dat sinds hij een moddervet contract heeft gekregen dat hij niet of nauwelijks heeft geleverd. Als je in het dagelijks leven een nieuwe CEO aanstelt en die levert niet, al dan niet door zijn levensstijl, wordt die daar ook op afgerekend door zijn qandeelhouders. Deels publiekelijk. Zie het hele ajax debacle vorig jaar.
19-07-2024 09:13
Lijkt me logisch als ie bij Lefevere vertrekt. Als je zo'n bak sjit van je baas over je heen hebt gekregen, dan is het klaar. Nu nog even de stenen uit de straat fietsen om een zo goed mogelijk contract elders te ritselen. Al zal Lefevere dan wel weer klaarstaan met "kijk eens hoe ik hem nog weet te motiveren in zijn laatste seizoen, hij is als een zoon voor me!".
    19-07-2024 23:41
    Maar nu eventjes een laatste keer zijn best doen om elders een mooi contract te versieren en daar dan uit te bollen, dat is dan wel oke?
19-07-2024 10:07
Echt een soort uitserveerploeg, voor de nooit doorgebroken renners genre Brambilla etc, en de uitbollers. Dan kan je beter terecht bij Tudor of zo
    19-07-2024 10:42
    Klopt, maar juist dat willen ze nu blijkbaar wel aanpakken.
    19-07-2024 22:47
    Ja, met het risico dat de immer sympathieke julien nét dat gaat doen… uitbollen
19-07-2024 22:20
Remco vindt het vast ook ok, 3 miljoen op jaarbasis erbij om de ploeg te versterken met écht goeie, sterke klimmers, Landa niet te na gesproken. Maar met jongens als Knox, Hirt. van Wilder, Vervaeke enz ga je de strijd met UAE en Visma niet kunnen aangaan, hoe hard die jongens ook hun best doen.
    19-07-2024 22:48
    Hirt en Van Wilder doen het wel, maar er moet idd meer power bij. Tegelijkertijd hoop ik dat ze een nieuwe klassieke groeidiamant erbij krijgen
    19-07-2024 22:57
    Ja Hirt is meer dan behoorlijk de laatste dagen, maar was in het begin oa op de Galibier nergens, en Ilan is zelden echt slecht, maar ook zelden in staat tot wat Landa nu doet. Ik weet wel, die jongens zitten echt vol goeie wil, en doen hun stinkende best, maar een Yates, Almeida, Jorgenson, Kuss, De Plus, en nog wat anderen zullen ze nooit worden. Als je echt 100% voor winst in de Tour wil gaan zijn dat nochtans de mannen die je vroeg of laat nodig hebt. Langs de andere kant besef ik ook wel dat er zo geen 50 rondrijden in het peloton, en dat er velen van dat niveau langdurige contracten hebben. Maar goed, je kan maar beter met een goed gevulde portemonnee op jacht gaan denk ik dan.
    19-07-2024 23:17
    Ik hoorde dat Wout Poels naar SQS zou gaan.
    19-07-2024 23:37
    @de zeboe. Start Patje naast een juniorenploeg nu ook met een seniorenploeg misschien?
    19-07-2024 23:44
    Na deze Tour kan je deze onzin toch niet blijven verkopen? Van de Galibier (waar Remco naast Pogacar de enige was die nog een ploegmaat had) tot vandaag (waar bij de laatste 12 in de favorietengroep nog 3 SQS zaten) was zijn ploeg top.
    20-07-2024 00:01
    @cohise. Erbij zitten en all-in moeten gaan om gewoon maar te kunnen volgen, is nog iets anders dan het werk dat oa Almeida, Yates, kuuss en die anderen meestal doen. Je gaat me niet horen zeggen dat ze een "slechte" ploeg hebben bij SQS, maar de jongens die Remco in steun heeft zijn niet opgewassen tegen diegene die ik vernoemd heb, dat kun je toch niet ontkennen. Als Remco écht de komende jaren voor tourwinst wil gaan (wat volgens mij zeker kan) dan gaat er toch nog wat meer bij moeten. Dus sorry, maar ik vind niet dat dat "onzin" is, ik zou het eerder realisme noemen.
19-07-2024 22:27
Alaphilippe verdient wel een leuker team om zijn carrière verder te zetten.

Q36.5 is een team dat momenteel vrijwel niets doet met de spaarzame kansen die ze krijgen op het hoogste niveau, dan blijken ze gewoon anonieme pelotonvulling te zijn, hun beste renners zijn momenteel Steimle, Moschetti en Howson. Dan zijn er teams, die niet noodzakelijk betere renners hebben, maar wel meer een "hier zijn we, we komen er aan!" mentaliteit tonen.
20-07-2024 08:33
Ik zou het verrassend vinden mocht Alaphilippe niet verhuizen naar het rijkste Franse team. Of zou hij echt nog de drive hebben om terug de opperpuncher te worden? (in dat geval niet bij Q36.5 natuurlijk, maar bij een van de topteams met de beste begeleiding - als een van hen hem nog wil)
    20-07-2024 09:40
    Als je met de rijkste Franse ploeg Total energies wil zeggen, dan is dat zeker zo als je naar de "ranglijst" van de grootste en machtigste bedrijven kijkt. Of ze echter ook het meeste investeren in hun wielerploeg valt zeer te betwijfelen, waarom rijden ze dan nu in de Tour met enkel tweederangs figuren rond? Ok, tweederangs figuren klinkt niet echt respectvol, maar ik bedoel maar, mocht hun sponsorbudget inderdaad rechtevenredig zijn met de rijkdom van het bedrijf dan hadden ze heus wel 1 of meerdere toppers binnengehaald in de voorafgaande seizoenen, en niet enkel een uitbollende Sagan. Met andere woorden, Total energies heeft zeker het geld om de topploegen te evenaren en zelfs te overklassen, maar dat betekent of niet dat ze het ook effectief aan de ploeg spenderen, wat (toegegeven) eigenlijk wel best een beetje vreemd is.
    20-07-2024 10:25
    Ik bedoelde eigenlijk niet één team in het bijzonder, maar eerder 'het' Franse team dat momenteel het meeste wil/kan uitgeven aan Alaphilippe. Hij is publicitair zó belangrijk dat het voor elk Frans team het equivalent zou zijn van tien Tour-ritten winnen en je zou dus denken dat pakweg TotalEnergies, Decathlon of Groupama er wel enkele miljoenen extra voor veil hebben. Aan financieel aantrekkelijke keuze geen gebrek zou ik dus denken, met het voordeel van vaak bij het gezin te kunnen zijn (wat hij ook steeds belangrijker vind is mijn indruk). Daarom zie ik Q36.5 als een weinig waarschijnlijke bestemming. Enkel een financieel straf bod van een topteam lijkt me een logisch alternatief. Maar on verra, de keuze voor Quickstep als jonge franse renner was ook niet de meest voordehandliggende.
    20-07-2024 11:04
    @limal. Q36,5 lijkt mij ook heel vreemd. Tudor zou dan wellicht meer voor de hand liggen. Volgens mij heeft Julian onlangs zelfs een optrekje gekocht aan het meer van Genève (waarschijnlijk niet voor het mooie weer aldaar, maar soit ) op die manier zou hij "werk" en gezin perfect kunnen combineren met een ploeg die echt niet verkeerd is, en wellicht nóg stappen zal zetten de komende jaren....zoals je zegt, on verra:-)
    20-07-2024 12:18
    Follow de immo aanwinsten: van een appartement in Ronse naar het meer van Geneve: het zegt genoeg, zoniet alles :)
19-07-2024 12:45
Ik zou het wel mooi vinden

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine