Juichende Fabio Jakobsen looft lead-out: “Misschien wel snelste ooit”

dinsdag 24 januari 2023 om 00:50
Juichende Fabio Jakobsen looft lead-out: “Misschien wel snelste ooit”

foto: Cor Vos

De Ronde van San Juan kende een wat valse start voor Fabio Jakobsen, maar op de tweede dag van de Argentijnse ronde kon hij wel meesprinten. En hoe. De Hulk van Heukelum won de etappe voor Fernando Gaviria en Ion Aberasturi.

De blije Jakobsen haalt in het flashinterview nog even de eerste rit aan: “De finale van de etappe van gisteren was gevaarlijk. Maar ik heb gisteravond met de organisatie gesproken en ze beloofden me dat de laatste vijf kilometer van vandaag veilig zouden zijn. Daar zijn ze in geslaagd, daar ben ik blij om. Dan is het ook heel mooi om hier te koersen en ik ben natuurlijk ook heel blij om te winnen.”

Jan Hirt en Pieter Serry hebben de wedstrijd goed gecontroleerd vandaag. Daarnaast hebben we geweldige lead-out met Remco Evenepoel, Yves Lampaert en Michael Morkov, misschien wel de snelste die ik ooit had. Ik ben heel trots op ze, want zonder hen kan ik niet winnen. Ze hebben me in de perfecte positie afgezet en daarna was het een close gevecht met Fernando Gaviria.”

Lees meer:
Fabio Jakobsen boekt eerste seizoenszege in tweede rit Vuelta a San Juan

De etappe was een warme aangelegenheid. Vele fietscomputers gaven temperaturen van ver boven de veertig graden aan. Dat maakte de dag voor de Europees kampioen geen gemakkelijke. “In Nederland ligt er sneeuw, dus daar kan ik niet heel goed tegen, maar ik kan ermee dealen. Ik denk dat we zo’n anderhalve liter water per uur drinken; drie bidons.”

“Het was een eindeloze dag”, liet Jakobsen voorts optekenen in gesprek met Sporza. “Na 130 kilometer zei ik tegen Yves Lampaert dat het leek alsof we al 300 kilometer aan het fietsen waren. Gelukkig ging de finale vrij snel.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

havana 24 januari 2023 om 06:57

Bizar wat een temperaturen!

0
Limal 24 januari 2023 om 08:34

San Juan ligt ongeveer evenver van de evenaar als Noord-Afrika (Marokko, Tunesië, Egypte etc), maar dan natuurlijk zuidelijk ipv noordelijk. Bovendien ligt het ook diep landinwaarts, ver van een verkoelende zee of oceaan. Bij gevolg is de gemiddelde dagtemperatuur in januari er 35 graden Celcius. Er is dus niets bizar aan de temperaturen die er nu gelden ;-)

0
Romāns Vainšteins 24 januari 2023 om 09:41

Het zijn wellicht logische temperaturen doch wel degelijk bizarre om in te fietsen. Ik haak althans af boven de 30. Sowieso verbaas ik me elk seizoen opnieuw dat die lui zich in vliegtuigen van de één na andere weersomstandigheid laten slepen. En dan in Nice en de Tirreno ziek worden. Goh joh echt?

2
Maillot à Pois 24 januari 2023 om 09:43

@Limal
ik lees in ’t artikel ‘ver boven de 40°’ – bizar is misschien sterk uitgedrukt, maar dan toch precies ‘warmer dan normaal’? Lijkt me sowieso een stevige beproeving voor het lichaam om in deze temperaturen te koersen, ik vraag me af of dat wel zo ideaal is als voorbereiding op de belangrijke afspraken later in het seizoen.

0
Mooie Sjors 24 januari 2023 om 09:47

Herinner me een tijdje terug nog een VTM-docu over Tom Boonen (over zijn laatste seizoen waarbij Koen Wauters van Clouseau hem volgde), en die sprak toen bij de Ronde van San Juan van een (gevoels?)temperatuur van meer dan 50 (!) graden.

0
Limal 24 januari 2023 om 11:40

@Maillot, dat waren de fietscomputertjes die “ver boven de 40” aangaven – voor zover ik weet was het volgens officiële metingen net geen 40 gisteren. Er 200 km in volle zon in rondrijden kan niet gezond zijn, maar het zijn wel gewoon zomertemperaturen die je daar mag verwachten.

0

Stelletje bofkonten !
Hier in het zuiden van NL en noorden van B nog steeds verrekkus koud met zout op de fietspaden en nattigheid van heb ik jou daar.
Die mannen motte niet klagen.

0
user26942 24 januari 2023 om 08:45

Royale lead out, maar eerlijk gezegd denk dat evenepoel, als hij wil, zo los van het peloton wegrijd.

0
thenewGOAT 24 januari 2023 om 10:32

Dat is misschien een brug te ver, maar in ieder geval echt waanzinnig wat die jongen kan. Hij rijdt op zijn 1’tje een volledige Ineos-Grenadiers trein aan gort…Wie Ganna,wat Ganna,waar Ganna…?? Zelden of nooit vertoond dit. En dan ook nog eens met de regenboogtrui om, hij zou met zijn status ook gewoon kunnen wegblijven uit die lead-out, maar doet het toch maar mooi. Wat een baas.

1
Romāns Vainšteins 24 januari 2023 om 12:15

Met het doen van die leadout blijft hij lekker weg uit de chaos ook.
In de giro zoiets doen lijkt me dan weer onverstandig, pikken ze daar überhaupt een spurter mee?

0
thenewGOAT 24 januari 2023 om 18:40

Neen Romans. In de Giro alle ballen op Remco. Zoals de kaarten nu liggen rijdt Fabio de Tour en Merlier de Vuelta.

0
LeoR 16 24 januari 2023 om 09:14

300km fietsen met nadien een snelle finale. Maakt Jakobsen zich klaar voor MSR? :)

0
FeitenZijnFeiten 24 januari 2023 om 10:32

Hij kan geen molshoop over, zou me erg verbazen

-1

Net binnen

Populair

Materiaalzone