Joshua Tarling wint openingstijdrit in O Gran Camiño, maar tijdsverschillen tellen niet
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 22 februari 2024 om 17:13

Joshua Tarling wint openingstijdrit in O Gran Camiño, maar tijdsverschillen tellen niet

Joshua Tarling heeft de openingstijdrit in O Gran Camiño 2024 op zijn naam geschreven. De 20-jarige Europees kampioen in deze discipline versloeg Darren Rafferty en Pablo Castrillo, waardoor de Brit van INEOS Grenadiers ook de eerste leider is. Tijdsverschillen zijn er niet; vanwege hevige rukwinden telt alleen de uitslag van de tijdrit mee.

Vanwege de harde wind in Galicië werd – mede door een valpartij van David Gaudu in de verkenning – voor de start van de tijdrit besloten dat er na afloop geen tijdsverschillen zouden zijn in het klassement. De renners reden met andere woorden alleen voor de zege en velen van hen besloten het dan ook rustig aan te doen, met name het laatste deel van de route was verraderlijk. Ook werd besloten dat er op gewone koersfietsen gereden werd.

De renners moesten van en naar A Coruña 14,8 kilometer afleggen tegen de klok, over overwegend vlakke wegen, al zaten er ook drie kortere hellingen in. Joey Rosskopf was de eerste die serieuze werk maakte van zijn tijdrit, meet Ethan Hayter en een verrassend sterke Wilco Kelderman kwamen er snel onderdoor. De Nederlander stond daarna heel lang aan de leiding, omdat anderen zich met name in het laatste deel van de route stukbeten op zijn tijd.

Tarling krijgt wel de leiderstrui maar pakt geen tijdwinst in het algemeen klassement – foto: Cor Vos

Uiteindelijk was het de verrassende Xabier Mikel Azparren van Q36.5 Pro Cycling die onder de tijd van de Visma | Lease a Bike-renner doorging. Het was echter wachten op toptalent Tarling, die nog een enorme hap van Azparrens tijd afdeed. Uiteindelijk nestelden Rafferty – dat andere toptalent (ook 20 jaar) – en de verrassende 23-jarige Spanjaard Pablo Castrillo (Equipo Kern Pharma) zich met Will Barta tussen hen in. Kelderman werd uiteindelijk zesde.

Klassementsrenners als Egan Bernal, Carlos Rodríguez en titelverdediger Jonas Vingegaard namen geen risico’s en kwamen op geruime tijd van Tarling binnen. Vrijdag staat iedereen echter in dezelfde tijd aan de start van etappe twee.

RIDE Magazine
24 Reacties
22-02-2024 17:48
Is het geen idee om ploegen te verplichten alle tijdritten op de normale fiets te rijden? Als je er over nadenkt voegen die tijdritfietsen weinig toe. Behalve dan dat je er sneller op bent. Ze zijn een stuk gevaarlijker, de houdingen die renners erop moeten nemen zijn onmenselijk en ik kan me niet voorstellen dat fietsmerken veel tijdritfietsen verkopen aan normale stervelingen…
    22-02-2024 17:54
    Behalve als ze aan triatlon doen. Hoewel je je kan afvragen of je normaal bent als je aan triatlon doet
    22-02-2024 18:05
    Al sinds 1992 100% mee eens. Tijdritfietsen is het enige onderdeel waar materiaal écht een verschil maakt, graag weg er mee. Daarvoor heb je al autoracen en dat soort dingen.
    22-02-2024 18:12
    @SSJ haha, nee in een profpeloton rondrijden, dan ben je wel gezond in je kokosnoot wil je zeggen?
    22-02-2024 18:17
    Daar is wat voor te zeggen, maar ik kan persoonlijk wel genieten van die schitterende gestroomlijnde tijdritfietsen. En dat het materiaal een verschil maakt: tot op zekere hoogte wel, maar er zijn fietsfabrikanten die juist daarom in de wielersport stappen. Anders kunnen we net zo goed zeggen dat ze altijd allemaal op exact dezelfde fiets moeten rijden. Lijkt me ook geen goed plan.
    22-02-2024 18:20
    Mag er dan wel een triatlonstuur op of zelfs dat niet? Want dan gaan we terug naar pre 1989… in juli een volle 35 jaar geleden
    22-02-2024 18:42
    Waarom niet verder terug? Ik zeg vast verzet!
    22-02-2024 19:33
    Kan me in beide kanten van het verhaal vinden.

    Commercieel is een tijdritfiets een minder interessant product, en of je nu op een gewone fiets of op een tijdritfiets rijdt, zou voor de spanning eigenlijk weinig uit moeten maken.

    Maar ik kan ook wel genieten van de marginal gains op materiaalvlak, en hoe mooi sommigen op zo'n fiets zitten. Evenepoel op zo'n tijdritfiets is prachtig, maar ook een Ganna in een italiaanse kampioenentrui. Het oog wil ook wat, en dan is zo'n geperfectioneerde tijdritfiets met een daarop gebeitelde renner gewoon een stuk mooier dan iemand op zijn gewone velo met zijn kromme stuurtje.
    22-02-2024 20:29
    Ik volg Sean. Iedereen gelijk voor de wet, met de fiets waarmee de gewone wedstrijden worden gereden.
    22-02-2024 20:57
    Mooi het gaat over koers of materiaal. Inderdaad het voegt niets toe.
    Het maakt het wel allemaal logistiek moeilijker en duurder. Op zich mooi om te zien en klinkt mooi dat zoeven van dichte wielen maar in feite overbodig.

    En commercieel kunnen en willen juist een aantal fabrikanten zich hiermee onderscheiden, hun A merk en specialist zijn benadrukken. Die gebruiken de TT fiets als een marketingtool. Bij bepaalde merken moet je er één uitstallen in je showroom of kom je niet in een bepaalde staffelm(volume) korting wanneer je het niet doet. Dus geen commerciële waarde is nogal subjectief.
    22-02-2024 21:04
    Je moet eens gaan kijken welk fortuin er in de fietswisselzone van een ironmanwedstrijd bij elkaar staat Sean :-P
22-02-2024 17:23
Het koste hem geen eens veel moeite zo leek het, wat een fenomeen is dit zelfs op dit lastige parcours is hij een klasse apart. Als ik zo naar de tv keek had er volgens mij best gewoon gereden kunnen worden, maar liever dit dan het wel normaal doen en het te onveilig blijkt
    22-02-2024 17:47
    Tarling is gewoon een fenomeen. Dat ze voor de veilige optie kozen snap ik wel al had ik ook het gevoel dat het met het gevaar nu meeviel. Maar dat is altijd makkelijk praten achteraf.
    22-02-2024 17:51
    Tarling is inderdaad next level. Elke keer dat je denkt: dit is de ultieme tijdrijder (Cancelarra, Martin, Dumoulin, Ganna, Evenepoel etc.etc.) komt er weer een betere. Prachtige discipline.
    22-02-2024 18:07
    Als alle klassenentsmannen op hun dooie akkertje rondrijden dan kost het inderdaad weinig moeite om te winnen lijkt me
    22-02-2024 19:08
    Ganna is natuurijk ook next level maar vrij inconsistent. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat hij zich op veel verschillende dingen focust, en dan met name de baan en dan weer af en toe klimmen ook. In principe moeten mannen als Tarling en Ganna het een Evenepoel onmogelijk maken op een vlakke tijdrit. Ze zijn 1 meter 94 en ruim boven de 80kg als ze vol op de tijdrit-fitheid zitten. Vooral Tarling is imposant, wil je echt geen ruzie mee.
22-02-2024 18:46
"Houding onmenselijk" : dat is ook een fabeltje. Het is juist heerlijk om je helemaal op te spannen op zo'n fiets en door de wind te snijden. Het gevaar van de windstoten kan je opvangen door aangepaste wielhoogtes te gebruiken...
    22-02-2024 19:05
    Ik denk dat ze gewone fietsen hebben gezegd omdat er dan geen discussie meer is over wielhoogtes. De regels voor een gewone fiets gelden dan, inclusief wielhoogtes. De organisatie had ook kunnen zeggen "velgen max 35mm hoog" maar dan voeg je eigenlijk weer een nieuwe set regels toe.
    22-02-2024 21:02
    @makkelijk, is het niet ook gewoon omdat je toch iets beter kan sturen met een gewone fiets? Met een tt kan je ook wel redelijk sturen als je niet in je beugels ligt, maar je kan je steunen wel perfect afstellen maar het stuur is niet of minder aanpasbaar dus je zit dan wel iets minder goed dan op je koersfiets als je recht zit.
    22-02-2024 21:03
    Inderdaad je kunt erop trainen en afstelling let erg nauw ivm aerodynamica en zit. Sommigen vinden daarmee in de weer zijn geweldig, vooral als ze er goed in zijn.
    Het is een erg mooie aspect vd sport. Echter moet toegeven, een tijdrit kan evengoed op de standaard fiets met bijv standaard voorgeschreven stokken op het stuur.
23-02-2024 04:53
overtrokken gedoe van neutralisatie, was wel mooi parcours verder,
22-02-2024 19:11
Kijk kijk, de wind draait. En nu doorpakken. Definitief weg met de tijdritfiets op de weg. Gevaarlijk, een economisch gedrocht en oneerlijk omdat de gene die het meeste geld over de balk kan gooien de snelste combinatie fiets-mens kan kopen.
22-02-2024 20:30
Nieuws van de dag is dat Kelder op zijn fiets is blijven zitten ondanks de wind.
22-02-2024 21:47
Tarling is op een vlakke tijdrit niet te verslaan. Als hij 6 watt/kg draait tegenover Evenepoel, Wout en zelfs Ganna is er geen houden aan. Hij weegt dik 90kg. Tegenover Remco 62kg en Wout 75kg. Dat is op het vlakke en een niet zo lange afstand niet goed te maken!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine