José De Cauwer geeft Evenepoel Giro-advies: “Meerijden, kijken en volgen”
José De Cauwer blijft nuchter wanneer het over de Giro-ambities van Remco Evenepoel gaat. “Een top vijf bij zijn debuut zou straf zijn. Het podium ronduit fenomenaal.”
Alle toppers willen naar de Tour de France. En omdat de Giro al dertien dagen na de Tour begint, met ook nog eens een WK ertussen, zijn er geen klassementsrenners die de dubbel doen. Dat komt goed uit voor Remco Evenepoel, die op zijn twintigste zijn debuut zal maken in de Ronde van Italië. “Al moet je dat toch met een korrel zout nemen”, vertelt José De Cauwer aan Het Nieuwsblad. “Vincenzo Nibali, Richard Carapaz, Simon Yates en Jakob Fuglsang zijn ook geen kleine jongens.”
De Sporza-analist ziet zelfs een nadeel aan het minder kwalitatieve deelnemersveld. “Het zal er misschien voor zorgen dat hij mee de koers moet dragen, maar daarvoor heeft hij de ploeg niet. Ik adviseer hem om mee te rijden, te kijken en te volgen. Hij zal wel een tweetal mannen bij zich hebben die hem op de juiste plek afzetten in de bergen. Diep in de finale kan je nog eens kijken, dan kan je niet zoveel meer verkeerd doen. Hoogstens een halve minuut verspelen door een foutje.”
Surfen op de trein van Ineos
Daarnaast zou De Cauwer Evenepoel zijn Giro laten afstemmen op Carapaz en zijn sterke Ineos-team. “Hij kan mee surfen op die trein. Remco wil een grote coureur worden in de grote ronden: dan moet je de rits opentrekken als de groten dat doen. Met andere woorden: niet meegaan in ontsnappingen en op die manier sluiks tijd nemen. Hij is Remco Evenepoel en heeft al een bepaalde status. Hij moet naar de groten kijken.”
De Cauwer blijft realistisch als het over het resultaat in Milaan gaat. “Het podium? Dat zou fenomenaal zijn op die leeftijd. Zelfs als hij de top vijf haalt, vind ik dat straf. Niet op een kwartier van de eindwinnaar, hé. Maar op zo’n minuut of drie. Wat hij voorlopig gedaan heeft, is al geweldig. En als er iets is wat hij niet kan, dan zien we dat wel in de Giro. Daarna volgt een tussentijdse afrekening, al is hij dan nog altijd maar twintig.”
Advies van Decauwer lijkt verstandig (en dan kan hij heel misschien een 'Carapazje' doen ...). Ik verwacht in ieder geval wel enig vuurwerk van hem in de slotfase van belangrijke etappes. En dat zou al genieten zijn, wat mij betreft.
Ik verwacht dan ook een Yates scenario. Twee weken domineren en iedereen aan gort rijden. Daarna zichzelf lekker tegenkomen, al verbaast het me niet als Remco straks geen inzinkertjes lijkt te kennen.
Knox, Cattaneo, Joao Almeida, Serry, Honore +Jakobsen en lead-out?
Cattaneo, Serry, Knox, Almeida... Daar kom je al een eind mee.
Gezien de Giro tijdens de klassiekers valt, is het logisch dat Jungels de Tour + klassiekers rijdt, net als Alaphilippe. Bennett zal ook wat mannetjes meekrijgen in de Tour. Andere gasten die sowieso de klassiekers rijden, zullen ook de Tour rijden (Lampaert, Asgreen...). Serry rijdt sowieso vaak de Giro en is sterk op het vlakke en het middengebergte, Cattaneo is gehaald om Evenepoel en Knox bij te staan in de bergen, dus dat zou vreemd zijn moest die dan nu plots niet in eigen land gaan rijden. Almeida was de luitenant van Evenepoel in Algarve en deed dat voortreffelijk, maar is ook nog jong. Dus nog afwachten, maar zo'n minder druk bezette Giro zou ook voor hem dus wel goed kunnen. Mogelijk geven ze liever een extra plaats aan de trein voor Jakobsen. Keisse lijkt zowel voor Evenepoel (mentale rust, vaderfiguur) als voor Jakobsen (ervaring, sprint) belangrijk te zullen zijn. Gezien er amper sprints zijn in de tour, zie ik ze Morkov met Jakobsen mee sturen en Sénéchal naar de Tour in de plaats. Gokje voor de Giro: Evenepoel, Knox, Jakobsen, Keisse, Morkov, Cattaneo, Serry... en dan is er nog één plekje vrij. Honoré? Almeida? Ballerini?
PS: Waar las je dat, HarryJohan? In een artikel van 10 januari, voor het corona tijdperk? Haha. Als Sénéchal niet de klassiekers rijdt zou het me ten sterkste verbazen.
**** Nibali
*** Evenepoel, Carapaz
** Yates, Fuglsang
* Soler, Ciccone, ...
Leeftijd is natuurlijk geen excuus. Wat goed is, komt vroeg. Bernal en Pogacar hadden alvast weinig tijd nodig om uit te halen.
Ik weet niet of je in je eerste giro op die leeftijd meteen voor het klassement moet gaan. Of dat je beter kunt kijken of je kunt knallen in de eerste tijdrit, misschien het roze kunt pakken, en dan proberen dit even vast te houden. En daarna de teugels wat laten vieren, en er in de tweede en derde week een of twee ritten uitkiezen om lekker offensief te koersen.
Maar ik verwacht eerlijk gezegd dat Evenepoel zo eager gaat zijn om meteen te proberen een zo hoog mogelijk klassement te rijden.
Ook benieuwd of hij recht kan blijven de gehele ronde. Ik kan niet veel minpunten bij hem vinden alleen dat hij relatief vaak valt (is niet handig in grote rondes).
Voorts heeft hij weinig zwaktes. Is enorm sterk tegen de klok, en kan ook solo finishen (dus in tegenstelling tot vele renners die ook goed tijdrijden, maar diezelfde kwaliteiten verliezen na 150km koers). Zou in principe heel zuinig moeten KUNNEN rijden, gezien hij klein en aero is, en hoge wattages kan trappen in aerobe inspanning. Testen wezen uit dat hij ook geen vermogen verliest boven 1800 meter. Is licht, en trapt w/kg waarmee hij ook in de bergen moet kunnen meestrijden...
Of dat allemaal na 3 weken lukt nog, moeten we afwachten. Qua recuperatie in ritjes van 1 week was er voorlopig geen probleem (blijkt ook uit het feit dat hij met Dennis de vloer veegde in de tijdrit in Algarve, terwijl hij heel de week voor het klassement reed, en Dennis zich gespaard had met het oog op die tijdrit).
Yep, dat klinkt allemaal typisch Evenepoel. Heb je eens een atypische (potentiële) ronderenner, willen ze daar zo vroeg mogelijk de spontaniteit uit krijgen om er ook een gezichtsloze volger van te maken.
Laat die jongen gewoon zijn ding doen. Als hij het potentieel heeft om grote rondes te winnen, zal hij er misschien minder dan mogelijk binnen halen door zijn onstuimigheid, maar degenen waar het wel lukt, zullen heel memorabel zijn.