Van Emden wijst schuldige valpartij aan: “Vermeersch reed me van de fiets”

woensdag 26 mei 2021 om 08:42
Van Emden wijst schuldige valpartij aan: “Vermeersch reed me van de fiets”

foto: Cor Vos

Jos van Emden moest de Giro d’Italia verlaten na een zware valpartij aan het begin van de vijftiende etappe. Het resultaat? Vijf gebroken ribben, een gekneusde long en de nodige schaafwonden. Een paar dagen later wijst hij in gesprek met De Telegraaf naar Gianni Vermeersch als veroorzaker van de crash. “Ik zou het wel waarderen als hij nog een berichtje zou hebben gestuurd om te vragen hoe het met me gaat.”

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Van het ziekenhuis van Udine is Van Emden intussen naar het ziekenhuis hospitaal van Genk gebracht. Daar legt de Nederlandse tempobeul uit hoe het met hem gaat: “Lachen en hoesten zijn verschrikkelijk. Ik heb niet eerder ribben gebroken, alleen een keer een AC-luxatie gekregen, in Dwars door Vlaanderen. Dat was niks, vergeleken bij deze keer. Of die keer dat er een barst zat in een rib. Ze zijn nu helemaal doormidden, van rib drie tot zeven. Het is goed kloten”, vat Van Emden de situatie samen.

De ervaren kracht van Jumbo-Visma kan zich de valpartij goed heugen en hij wijst dan ook een schuldige aan: “Gianni Vermeersch reed me gewoon van de fiets. Hem had ik al een keer in de ronde aangesproken op zijn gevaarlijke rijgedrag. Mijn ploegmaat Paul Martens heeft het zien gebeuren. Vermeersch trok ineens naar links. Daarbij zal hij wel achter mijn achterwiel zijn blijven hangen, en daar vloog Jos.”

“Ik had geen schijn van kans, kon mijn remmen niet eens aanraken”, vervolgt Van Emden. “Wanneer je met 65 per uur rijdt of nog harder, dan stuiter je lekker op de grond. Ik wist al dat het voorbij was toen ik nog in de lucht hing. Ik had nog airtime, zoals ze dat noemen. De klap was enorm. Ze vielen over me heen, waardoor ik onmiddellijk in ademnood raakte en verschrikkelijk veel pijn voelde achter op mijn rug.”

Rentree in augustus?
Van Vermeersch vernam Van Emden na de valpartij niks meer. “Voordat ik weer een beetje bij de pinken was, was hij al verdwenen. Hij zal niets aan de hand hebben gehad. Ik zou het wel waarderen als hij nog een berichtje zou hebben gestuurd om te vragen hoe het met me gaat, omdat hij dondersgoed weet dat hij de veroorzaker was van die valpartij.”

Van Emden verwacht dit seizoen nog weer in actie kunnen komen: “Met een dag of acht moeten de ribben weer aan elkaar beginnen te groeien. Volgens mij zal ik een week of drie niet kunnen fietsen. In mijn eigen, meest gunstige berekening denk ik dat ik ergens in augustus weer kan koersen.”

Update 26/06

Intussen heeft Vermeersch met Van Emden gesproken, zo bevestigt hij aan WielerFlits. “We hadden een lang en rustig gesprek en hebben de zaak uitgeklaard.”

Dit artikel delen:

50 Reacties

Djamolidin Abdoezjaparov 26 mei 2021 om 08:57

Ferme woorden. Ik smul al van de mogelijke reactie!

Aart van Woud 26 mei 2021 om 10:58

Dat was ook mijn eerste gedachte, al ga ik er niet van smullen.

Vinyakke 26 mei 2021 om 08:58

Foei Gianni! Al zijn er meestal wel 2 kanten aan een verhaal dus nog even onder voorbehoud…

Sander van der Sluis 26 mei 2021 om 08:59

Echt jammer voor Jos, in deze vorm richting slottijdrit had hem misschien wel een mooie top 5 plek kunnen opleveren. Beterschap voor hem!

Veloburto 26 mei 2021 om 09:00

Normaliter kunnen die veldrijders wel goed sturen

Yeez 26 mei 2021 om 09:14

Daardoor kun je ook onbesuisde acties doen, omdat je denkt zomaar even door het peloton te sturen. Niet iedereen houd daar rekening mee. Hopelijk komt Vermeersch met een reactie

nickdt 26 mei 2021 om 09:01

Zo niks voor Jos dit, om een collega zo publieke aan te vallen. Zal dus wel helemaal klaar zijn geweest met Vermeersch en zijn gevaarlijke rijgedrag (Moet ook paal en perk aangesteld worden, als je opzettelijk gevaarlijk rijdt en daar op wordt aangesproken maar je doet er niets mee, moet je gewoon uit koers gehaald worden, omdat je anderen dan in gevaar brengt).

Ab Normaal 26 mei 2021 om 09:45

Ik heb het niet gezien, weet wel dat dit niet de eerste keer is dat er geklaagd wordt over het gedrag van Vermeersch.
En Van Emden lijkt me niet het type dat snel een collega beschuldigd.

Marik 26 mei 2021 om 09:04

Er is eigenlijk maar 1 optie voor Vermeersch. Het gevang in.

Turtlehead 26 mei 2021 om 09:05

Einde carrière wat mij betreft.

Miko1983 26 mei 2021 om 09:06

Nee hoor Marik, dat is enkel van toepassing als er (gevoelsmatig) onrecht wordt aangedaan bij bepaalde Zuiderburen. Als ze zelf wat uitvreten standaard antwoord; niets aan de hand.
Iets met een mantel en liefde……heel veel liefde ;)

HJJH 26 mei 2021 om 20:18

Pfffff….

Miko1983 26 mei 2021 om 09:04

Inderdaad helemaal niets voor Jos dit. Die Gianni moet bijna wel een echte asociale piloot of een ontzettende eikel zijn. Benieuwd naar zijn kant van het verhaal, maar zal wel stil blijven.

Turtlehead 26 mei 2021 om 09:06

Hoe zit het met een schadevergoeding eigenlijk?

Yeez 26 mei 2021 om 09:07

Niks voor Jos om dit inderdaad te doen, maar eerder in de ronde had Vermeersch het al met zowel Jos als Sabatini aan de stok door een gevaarlijke sprintvoorbereiding. Beelden staan bovenaan in het artikel hieronder:

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210512_96513636

Joaquim Agostinho 26 mei 2021 om 09:14

Goed dat je dit plaatst, wellicht een wraakactie van dit vervelende ventje, hoop dat dit nog een staartje krijgt!

Yeez 26 mei 2021 om 09:14

Wraakactie weet ik niet, want hij is zelf ook hard op zijn plaat gegaan volgensmij

Joaquim Agostinho 26 mei 2021 om 09:33

OK, minimaal een recidivist.

VerstandOpNul 26 mei 2021 om 09:32

Ik geloof Jos

Panache 26 mei 2021 om 09:33

Goed dat dergelijke zaken in de publiciteit komen (zo lang er geen twijfel is over de persoon en de roekeloosheid). Op termijn wordt het wielrennen daar veiliger van.

Peet Gute 26 mei 2021 om 09:36

Foei Foei Foei Jos

Lalsacien 26 mei 2021 om 09:52

Foei foei foei Impey.

Henk van Bouw 26 mei 2021 om 09:55

Want? Een gevaarlijke coureur moet maar de hand boven het hoofd gehouden worden?

Aart van Woud 26 mei 2021 om 11:00

Leg die eens even uit Peet?

TI Rellie 26 mei 2021 om 12:14

Wat een “enge” tekst van Peet Schlechte. Bah Bah Bah

Peet Gute 26 mei 2021 om 15:53

zomaar iemand de schuld geven terwijl het gewoon een gevolg is van een kettingreactie zoals er dagelijks tientallen gebeuren maarja, Joske is een brave ollander en Gianni is een agressieve kwalijke Belg …. 't is hier geen site voor wielerliefhebbers, gewoon een site voor wielerhooligans met oranje oogkleppen op salut en de kost ik hoepel hier op, Belarus is er niets tegen met wat er hier allemaal wordt gepubliceerd en als je wat tegengas wilt geven wordt je gewoon geband
Ik volg al 60 jaar het wielrennen en geniet er nog dagelijks van maar deze site is een vloek voor deze mooie sport.

Secondant 26 mei 2021 om 09:45

Jos van Emden is toch wel een van de meest sympathieke jongens van het peloton, hoge gunfactor. Zegt altijd waar het op staat, heeft humor (zeker in interviews en podcasts) en klaagt eigenlijk nooit. Als hij dan wel eens klaagt (zoals nu over Vermeersch) twijfel ik er eigenlijk niet aan. Hoop echt dat we deze man na zijn carriere (die nog zeker 2 jaar zal duren) nog blijven horen en zien. Een soort Karsten-Kroon rol bij Eurosport bijvoorbeeld.

Ronellenfitsch 26 mei 2021 om 10:00

Volledig mee eens!

Sagan=hulk 26 mei 2021 om 09:47

Het is al langer van in het veldrijden geweten dat Vermeersch een bijzonder asociale instelling heeft. De pers blijft hem maar opvoeren als een geweldige jongen, dit kan niet blijven duren. In het peloton zullen ze ondertussen wel klaar zijn met hem.

Lendilonus 26 mei 2021 om 10:07

Het helpt voor de reputatie in de media natuurlijk bij zo'n jongen dat hij normaal gesproken betaald wordt om de ballen uit zijn broek te rijden voor Mathieu die er natuurlijk overal goed op staat. Als je echter zoals op dat filmpje van Yeez niet eens even je om kan draaien als een aantal gerespecteerde senioren in het peloton je aanspreken op je gedrag zegt dat heel veel over jou als persoon. Dat hij vervolgens Jos na zo'n valpartij niet een berichtje kan sturen zegt nog meer.

DeTourwinjeinbed 26 mei 2021 om 09:56

Als je het filmpje van ‘Yeez’ hierboven ziet…. Asociale houding om met je rug naar iemand te blijven zitten als diegene tegen je probeert te praten.

Hier heeft Gianni alleen zichzelf mee.
Zo zullen Sabatini of Jos in de toekomst zich niet inhouden om een trapje extra te doen mocht hij weg willen geraken uit het peleton.

FasTom 26 mei 2021 om 10:00

Normaal als je met je voorwiel iemands achterwiel raakt, ben jij het zelf die valt, en niet degene wiens achterwiel je hebt geraakt. Vreemde uitleg van Van Emden, maar Vermeersch zal er wel voor iets tussen zitten.

Yeez 26 mei 2021 om 10:17

Ook Vermeersch is gevallen

Emergo 26 mei 2021 om 10:20

Er staat iets meer dan alleen raken !

ssj 26 mei 2021 om 11:47

Maar niet als degene die half voor je rijdt ineens enorm van zijn lijn afwijkt waardoor je op je plaat gaat.

Silent Hill 26 mei 2021 om 10:10

Hier al toonde Gianni zijn agressieve rijstijl.

Na Bouhanni en Moscon een nieuwe badboy !

Jungle Man 26 mei 2021 om 10:24

Allemaal leuk en aardig deze beschuldiging. Er kan wellicht wel wat aan de hand zijn geweest. Maar waarom heeft de jury dan niet ingegrepen?

S. Morgenstern 26 mei 2021 om 10:25

Valpartij was toch niet in beeld?

Tom De Kenner 26 mei 2021 om 10:24

Gewoon goed in de gaten houden die Vermeersch, en kordaat optreden van zodra fouten kunnen worden vastgesteld. Sommigen zijn nooit geleerd. Goed dat Van Emden namen noemt.

Jori 26 mei 2021 om 10:52

Vermeersch heeft inmiddels al sorry gezegd

Yeez 26 mei 2021 om 10:55

Jammer dat daar eerst heisa in de media voor moet zijn. Dat was in 2015 met Nys ook al zo. Had hem gesierd als die meteen zelf de handschoen had opgepakt en gebeld

Jori 26 mei 2021 om 11:00

Lijkt wel zo, ook met het feit dat Van Emden en Sabatini oa al eerder klaagden. Maar had van de Nys situatie nog nooit eerder gehoord tot vandaag en dat is al van 2015. Kan me dus slecht verder uitlaten over zijn gedrag, wat we dus ook niet eens in beeld hebben gezien. Enkel heeft hij wel de schijn tegen

Michelangelo 26 mei 2021 om 11:04

Aan een verhaal zitten altijd twee kanten. Goed dat man en paard genoemd wordt, ook goed dat man en paard dan kunnen reageren.

Hopelijk geeft dit waar nodig sturing aan bepaalde renners die roekeloos door het peloton gaan. Misschien dat Vermeersch er inderdaad zo eentje is, dan is het goed dat dit gebeurt. Jos lijkt me zoals hierboven al genoemd niet het type dat zomaar wat roept, dus wie weet is een beetje druk van buitenaf op Vermeersch wel goed.

Romāns Vainšteins 26 mei 2021 om 11:11

Een wijzend vingertje kan nooit kwaad nee, hopelijk wordt ie er bescheiden van, dan hebben we er weer eentje aan de juiste kant van het spectrum gekregen.

Scott Sunderland 26 mei 2021 om 11:28

Jos heeft kennelijk wel een aantal dagen gewacht in de hoop dat Vermeersch zelf contact zou opnemen met hem. Niet gebeurd. Jos is boos.

vroege vlucht 26 mei 2021 om 12:02

Als een bescheiden, sympathiek en ervaren iemand als Jos dit zegt en je hebt van andere renners ook al feedback gekregen dan zou het verstandig zijn als Vermeersch zijn eigen gedrag op de fiets eens gaat analyseren. Misschien dat de ploeg hem hierbij kan helpen.

antilek 26 mei 2021 om 12:04

Gewoon een rechtzaak van maken. Info bij Lefrevel en co.

Glorious 26 mei 2021 om 12:07

Vermeersch ken lache

Headlines

Materiaalzone

Populair