Jonathan Vaughters: “Stoppen Sky is een wake-up-call voor de sport”
foto: Sirotti
vrijdag 14 december 2018 om 09:11

Jonathan Vaughters: “Stoppen Sky is een wake-up-call voor de sport”

“Het stoppen van Sky is een wake-up call voor het wielrennen. Het is een moment waarop je beseft hoeveel er moet veranderen.” Jonathan Vaughters – teammanager van EF Education First-Drapac – luidt in de media de noodklok. Volgens de Amerikaan moet het huidige verdienmodel in het wielrennen op de schop.

Zes eindzeges in de Tour de France. Overwinningen in de Giro d’Italia en Vuelta a España. En klassieke zeges als Milaan-San Remo en Luik-Bastenaken-Luik. De Britse ploeg vierde de afgelopen seizoenen grote successen, maar toch zal Sky Sports aan het einde van 2019 stoppen als sponsor.

Dit is volgens Vaughters een zorgwekkende ontwikkeling. “Het is echt een wake-up call. Op dit moment stelt eigenaarschap weinig voor. We moeten naar een systeem waarin ploegen altijd toegang krijgen tot de topwedstrijden. We moeten ontzettend veel veranderen.”

Dave Brailsford – teammanager van Sky – liet donderdag nog weten een toekomst te zien voor de ploeg. Vaughters denkt echter dat het moeilijk zal worden voor de Britse formatie om op dezelfde voet verder te gaan. “Er is nog nooit een dergelijk hoog bedrag betaald voor sponsoring. Het zal ook moeilijk voor ze worden om in te krimpen.”

Voordelen 
Vaughters luidt dan wel de noodklok, hij ziet echter ook voordelen. “Sky gaf namelijk twee keer zo veel uit als de op één na rijkste ploeg. Sponsoren die voor 15 à 20 miljoen wilden instappen, werden op die manier afgeschrikt. Want met dergelijke bedragen bouw je geen winnende ploeg.”

RIDE Magazine
16 Reacties
Sorteer op:
14 december 2018 09:18
Iedereen is het erover eens dat het verdienmodel moet veranderen. Echter is er een partij tegen (en begrijpelijk): de oganisatoren. En juist die heb je nodig als ploeg. En zij jou.

De enige manier die ik zou weten is door collectief alle grote wedstrijden te boycotten en je eigen competitie op te zetten. Het geld dat daar dan mee opgehaald wordt verdeel je vervolgens onder de wielerploegen.

De sponsoren zullen jouw echter willen zien schitteren in de grote koersen als de TdF, RvV, Giro et cetera en zij zullen niet blij zijn als jij een of ander nieuw nietszeggende koersje wint dat je nota bene met je eigen 'vrienden' hebt opgezet. Je bent dus haast wel verplicht om de monumenten te rijden.

Het is een cirkel die moeilijk te doorbreken is.
14 december 2018 09:24
De beste man heeft natuurlijk 99% gelijk. Een beetje vergelijkbaar als bij de criteriums zouden ploegen startgeld moeten krijgen om mee te doen met een wedstrijd. En samen met de winstpremies zou dat bedrag voldoende moeten zijn om een ploeg te financieren. Maar zoals altijd is iedereen te bang voor zijn eigen hachje om echt eens op te staan tegen de machtige ASO. Als Sky, Movistar, Sunweb, AG2R, EF Education-First, Jumbo, Astana en alle andere ploegen nu eens tegen de ASO zeggen: Nee, we komen volgend jaar niet meedoen aan de TdF, behalve als je ons een miljoen startgeld betaald. En hetzelfde voor de Giro en Vuelta. En dan ook met z'n allen volhouden. Dat kost de ASO 18 tot 20 miljoen per ronde. Er moet toch zeker een veelvoud in de kas vloeien voor de ASO aan tv-gelden, sponsoring en geld van start- en finishplaatsen. Heeft iemand eigenlijk enig idee naar de financiële situatie van de ASO of enig idee waar ik dat zou kunnen vinden?
    14 december 2018 14:17
    Miljoen heeft heel weinig effect. Daar kan een ploeg niet op draaien
    14 december 2018 14:29
    Omzet van de Groupe Amaury waar de ASO onder valt is rond de 400 miljoen.
14 december 2018 09:30
Hij heeft op zich gelijk dat het verdienmodel zuigt, maar hij gedraagt zich de laatste tijd als een kleinzerige puber. Elke ploeg met meer budget dan hij heeft een suikeroom, elke ploeg met minder budget liegt daarover. Kortom: het ligt nooit aan Vaughters zelf, die altijd uit hetzelfde vaatje tapt qua aanpak, en qua SEG-renners.
14 december 2018 11:03
Het probleem is dat veel organisatoren zelf iedere euro moeten omdraaien en zelf afhankelijk zijn sponsoring en overheden. Een hoop geld van de winstgevende koersen van de ASO wordt gebruikt om hun verliesgevende wedstrijden überhaupt te kunnen organiseren en het zou me verbazen als het bij de RSC veel anders is. Het is dus ook niet zomaar dat die even met zoveel geld over de brug kunnen komen. Daarnaast valt voor wegwielrennen een belangrijke optie grotendeels weg die voor veel andere sporten een belangrijke bron van inkomsten zijn: stadionrecettes. Dat laatste kan maar een beetje ondervangen worden door entree op sleutelpunten in de koers, zoals finishplekken en beklimmingen onderweg.

Daarnaast helpt dat constante gedoe tussen het vleugellamme UCI en organisatoren, met ASO en RSC voorop, ook niet. In veel andere sporten zou een concept als de World Tour allang vermarkt zijn, in het wielrennen is het iedere organisatie voor zich, waarbij de groteren het makkelijker hebben dan veel kleintjes.

Daarbij is het al jaren bekend dat het anders moet qua verdienmodel in het fietsen, maar is er tot op heden geen goed alternatief van de grond gekomen, wat er ook geprobeerd wordt. Kennelijk is het toch niet zo makkelijk.
14 december 2018 12:20
Hoeveel wake up calles hebben we inmiddels achter de rug ?

Volgens mij gaan ze aankomend seizoen voor de weetikhoeveelste x op rij met 200 dikbetaalde uitgemergelde mannetjes de topkoersen aanvangen op fietsen van grofweg 10000-15000 per stuk.

Er is kortom nog marge.
14 december 2018 12:48
Ik vind hem een beetje verward overkomen. Deze problemen staan toch los van de sponsoring door 1 specifieke partij?
En dat jaloerse geklaag over andere ploegen begint ook een beetje storend te worden..
14 december 2018 14:28
De structuur verhinderd simpelweg de ontwikkeling. Er wordt verdiend aan koersen, met name door de ASO. De koersen die financieel niet aantrekkelijk zijn organiseren ze niet. Het is een bedrijf die de winsten jaarlijks over zijn aandeelhouders verdeeld. Als de UCI eigenaar was zouden ze wellicht die >200 miljoen jaarlijks onder ploegen kunnen verdelen, dan wordt de reputatie van de sport een primair belang voor deze ploegen en zijn ze minder afhankelijk van sponsoring en startgelden.
Normaal gesproken zou Eurosport geen voet aan de grond krijgen omdat je daarmee sponsoren benadeeld. Die zien de wedstrijd uiteraard het liefst op tig zenders volledig uitgezonden worden. Bij voorkeur op een zender als Sporza, zenders die bijdragen aan de beleving van de sport. De belangen van het wielrennen staan niet centraal in de huidige structuur.
Je ziet het ook terug in de toepassing van doping regels. Men wil heldere regels, een level playing field en duidelijke straffen. Je wilt een dopingzaak niet maanden lang in de pers hebben, dat wil je zo snel mogelijk afhandelen. Desnoods ten koste van het individu. Nu gaat de zgn. 'gerechtigheid' van Froome ten koste van de sport als geheel.
Sky nokt ermee, ze zullen het zat zijn om miljoenen te betalen voor een door schandalen geplaagde wielerploeg. Dat doen ze op een zorgvuldig uitgekozen moment. Ondanks de berichtgeving geloof ik niet dat ze makkelijk een nieuwe sponsor zullen vinden met Dave aan het roer.
14 december 2018 15:55
In 2020 geen sky. De vlag kan dan juist uit.
14 december 2018 16:24
"We moeten naar een systeem waarin ploegen altijd toegang krijgen tot de topwedstrijden."

Helemaal eens. En geef het dan gelijk een fancy naampje, ProTour of WorldTour ofzo. Dan zullen de sponsors massaal toestromen en zich tot in de eeuwigheid aan de sport verbinden...

Maar serieus, ben het eens met Romans. Wat zou er nou met meer sponsors daadwerkelijk verbeteren voor de ploegen in de wielersport? Het salaris van hun medewerkers waarschijnlijk. Minder slapeloze nachten voor de Vaughters en Brailsfords van deze wereld. En voor het publiek?

De UCI zou als organisatie een aantal grote nieuwe sponsors moeten binnen hengelen, zoals bv. de UEFA doet met de Champions League. Dit geld kan dan gebruikt worden om alle WT koersen aan minimale eisen te laten voldoen qua organisatie en tv coverage. Nu zit je bij de ronde van Catalonië nog 3 uur naar een uitzending met 1 motor voor en 1 achter het peloton te kijken. Dan heb je het over verbeteringen voor de fan en juist die zorgen voor het bestaansrecht van profsport.
14 december 2018 16:25
Ik volg Vaughters niet, volgens mij is dit eerder een anti-wake-up call: een groot probleem lost zichzelf op. Droom lekker verder. Uiteraard moet er iets gebeuren, budget- of salaris-cap zou een prima begin zijn. In de discussie over het verdienmodel lopen een beetje twee zaken door elkaar heen. Zekerheid op de lange termijn en hoge begrotingen. Dat eerste is gewenst, dat laatste eigenlijk niet, zie voetbal, al is er uiteraard wel een grens waaronder je profploeg kunt draaien.
Iemand een idee wat de winst van de ASO per jaar is? Ik zie hier vaak omzetten voorbij komen, net als (onbekende?) sponsoring van verlieslijdende koersen, maar hoeveel 'ruimte om te plukken' zit daar?
    14 december 2018 16:43
    Heb even geen bron maar ik dacht zoiets tussen de 40 en 50 miljoen. Die winst wordt mede opgebracht door de French Open (golf) en de Dakar-rally. Uit het wielrennen levert de Tour het meeste op, maar het schijnt dat ze ook koersen organiseren die verliesgevend zijn.
    Een budget-cap lijkt me wenselijk, ben geen voorstander van steeds meer geld naar ploegen. Dat de 18 ploegen in de eredivisie van het wielrennen over 25 tot 30 renners moeten beschikken en aan alle wedstrijden mee moeten doen is bespottelijk. Kortom: van mij mag dat WT-gedrocht liever vandaag dan morgen bij het grof vuil worden gezet.
    Edit: volgens The Inner Ring bedroeg de winst in 2016 van de ASO bijna 46 miljoen euro; zo’n 50% van dat bedrag kwam uit de Tour. Ter vergelijking: met de Dauphiné 2016 behaalde men een winst van 11.000 euro.
    http://inrng.com/2017/11/amaury-sport-accounts-finances/
    14 december 2018 19:54
    @Jacco
    Dank! Met die 20-30 miljoen uit de tour gaan we het wielrennen ook niet redden. Moeten we wat anders verzinnen.
15 december 2018 02:30
Sky heeft de hele Engelse voetbalcompetitie om zeep geholpen. De normale mensen maken plaats voor toeristen en bobo's. Toegangskaarten zijn voortaan voor de elite. Ik vind het vertrek niet erg moet ik eerlijk zeggen
15 december 2018 21:13
Er zullen altijd wel mensen blijven wielrennen. Met of zonder sky.
Eigenlijk ben ik wel blij als zo’n schimmig team als sky zou worden ontbonden

Reacties zijn gesloten.