Jonathan Vaughters: “Stoppen Sky is een wake-up-call voor de sport”
“Het stoppen van Sky is een wake-up call voor het wielrennen. Het is een moment waarop je beseft hoeveel er moet veranderen.” Jonathan Vaughters – teammanager van EF Education First-Drapac – luidt in de media de noodklok. Volgens de Amerikaan moet het huidige verdienmodel in het wielrennen op de schop.
Zes eindzeges in de Tour de France. Overwinningen in de Giro d’Italia en Vuelta a España. En klassieke zeges als Milaan-San Remo en Luik-Bastenaken-Luik. De Britse ploeg vierde de afgelopen seizoenen grote successen, maar toch zal Sky Sports aan het einde van 2019 stoppen als sponsor.
Dit is volgens Vaughters een zorgwekkende ontwikkeling. “Het is echt een wake-up call. Op dit moment stelt eigenaarschap weinig voor. We moeten naar een systeem waarin ploegen altijd toegang krijgen tot de topwedstrijden. We moeten ontzettend veel veranderen.”
Dave Brailsford – teammanager van Sky – liet donderdag nog weten een toekomst te zien voor de ploeg. Vaughters denkt echter dat het moeilijk zal worden voor de Britse formatie om op dezelfde voet verder te gaan. “Er is nog nooit een dergelijk hoog bedrag betaald voor sponsoring. Het zal ook moeilijk voor ze worden om in te krimpen.”
Voordelen
Vaughters luidt dan wel de noodklok, hij ziet echter ook voordelen. “Sky gaf namelijk twee keer zo veel uit als de op één na rijkste ploeg. Sponsoren die voor 15 à 20 miljoen wilden instappen, werden op die manier afgeschrikt. Want met dergelijke bedragen bouw je geen winnende ploeg.”
I suppose I should be badmouthing Brailsford today, like he did regards me when our team was in jeopardy. But hey, guess what? I’m not going to! Because this isn’t a failing of Dave Brailsford. This is a wake up call to start reinventing the way professional cycling is structured
— Jonathan Vaughters (@Vaughters) 12 december 2018
De enige manier die ik zou weten is door collectief alle grote wedstrijden te boycotten en je eigen competitie op te zetten. Het geld dat daar dan mee opgehaald wordt verdeel je vervolgens onder de wielerploegen.
De sponsoren zullen jouw echter willen zien schitteren in de grote koersen als de TdF, RvV, Giro et cetera en zij zullen niet blij zijn als jij een of ander nieuw nietszeggende koersje wint dat je nota bene met je eigen 'vrienden' hebt opgezet. Je bent dus haast wel verplicht om de monumenten te rijden.
Het is een cirkel die moeilijk te doorbreken is.
Daarnaast helpt dat constante gedoe tussen het vleugellamme UCI en organisatoren, met ASO en RSC voorop, ook niet. In veel andere sporten zou een concept als de World Tour allang vermarkt zijn, in het wielrennen is het iedere organisatie voor zich, waarbij de groteren het makkelijker hebben dan veel kleintjes.
Daarbij is het al jaren bekend dat het anders moet qua verdienmodel in het fietsen, maar is er tot op heden geen goed alternatief van de grond gekomen, wat er ook geprobeerd wordt. Kennelijk is het toch niet zo makkelijk.
Volgens mij gaan ze aankomend seizoen voor de weetikhoeveelste x op rij met 200 dikbetaalde uitgemergelde mannetjes de topkoersen aanvangen op fietsen van grofweg 10000-15000 per stuk.
Er is kortom nog marge.
En dat jaloerse geklaag over andere ploegen begint ook een beetje storend te worden..
Normaal gesproken zou Eurosport geen voet aan de grond krijgen omdat je daarmee sponsoren benadeeld. Die zien de wedstrijd uiteraard het liefst op tig zenders volledig uitgezonden worden. Bij voorkeur op een zender als Sporza, zenders die bijdragen aan de beleving van de sport. De belangen van het wielrennen staan niet centraal in de huidige structuur.
Je ziet het ook terug in de toepassing van doping regels. Men wil heldere regels, een level playing field en duidelijke straffen. Je wilt een dopingzaak niet maanden lang in de pers hebben, dat wil je zo snel mogelijk afhandelen. Desnoods ten koste van het individu. Nu gaat de zgn. 'gerechtigheid' van Froome ten koste van de sport als geheel.
Sky nokt ermee, ze zullen het zat zijn om miljoenen te betalen voor een door schandalen geplaagde wielerploeg. Dat doen ze op een zorgvuldig uitgekozen moment. Ondanks de berichtgeving geloof ik niet dat ze makkelijk een nieuwe sponsor zullen vinden met Dave aan het roer.
Helemaal eens. En geef het dan gelijk een fancy naampje, ProTour of WorldTour ofzo. Dan zullen de sponsors massaal toestromen en zich tot in de eeuwigheid aan de sport verbinden...
Maar serieus, ben het eens met Romans. Wat zou er nou met meer sponsors daadwerkelijk verbeteren voor de ploegen in de wielersport? Het salaris van hun medewerkers waarschijnlijk. Minder slapeloze nachten voor de Vaughters en Brailsfords van deze wereld. En voor het publiek?
De UCI zou als organisatie een aantal grote nieuwe sponsors moeten binnen hengelen, zoals bv. de UEFA doet met de Champions League. Dit geld kan dan gebruikt worden om alle WT koersen aan minimale eisen te laten voldoen qua organisatie en tv coverage. Nu zit je bij de ronde van Catalonië nog 3 uur naar een uitzending met 1 motor voor en 1 achter het peloton te kijken. Dan heb je het over verbeteringen voor de fan en juist die zorgen voor het bestaansrecht van profsport.
Iemand een idee wat de winst van de ASO per jaar is? Ik zie hier vaak omzetten voorbij komen, net als (onbekende?) sponsoring van verlieslijdende koersen, maar hoeveel 'ruimte om te plukken' zit daar?
Een budget-cap lijkt me wenselijk, ben geen voorstander van steeds meer geld naar ploegen. Dat de 18 ploegen in de eredivisie van het wielrennen over 25 tot 30 renners moeten beschikken en aan alle wedstrijden mee moeten doen is bespottelijk. Kortom: van mij mag dat WT-gedrocht liever vandaag dan morgen bij het grof vuil worden gezet.
Edit: volgens The Inner Ring bedroeg de winst in 2016 van de ASO bijna 46 miljoen euro; zo’n 50% van dat bedrag kwam uit de Tour. Ter vergelijking: met de Dauphiné 2016 behaalde men een winst van 11.000 euro.
http://inrng.com/2017/11/amaury-sport-accounts-finances/
Dank! Met die 20-30 miljoen uit de tour gaan we het wielrennen ook niet redden. Moeten we wat anders verzinnen.
Eigenlijk ben ik wel blij als zo’n schimmig team als sky zou worden ontbonden