Jonas Vingegaard over pechmoment in kasseienrit: “Ik was een beetje in paniek”

woensdag 6 juli 2022 om 19:46
Jonas Vingegaard over pechmoment in kasseienrit: “Ik was een beetje in paniek”

foto: Cor Vos

Het beeld van vier rondrennende Jumbo-Visma-renners en een volgwagen staat veel wielerfans nog bij na de kasseienrit in de Tour de France 2022. De oorzaak was een pechmoment bij kopman Jonas Vingegaard, die van fiets moest wisselen. “Achteraf had ik beter kunnen afstappen en die ketting eraf moeten trekken, maar ik panikeerde een beetje”, zegt hij tegen de NOS.

“Het was een shit dag voor ons”, aldus Vingegaard. “Primož Roglič heeft wat tijd verloren en ik ook. Dat is jammer. Primož is ook nog eens gevallen, maar ik denk dat hij oké is. Dat is het belangrijkste. Ik had zelf pech en verloor 13 seconden op Pogačar. Voor mij kon het erger, maar voor Primož is het een groot verlies. We moeten nu vooruit kijken, en kijken wat we in de bergen kunnen doen.”

Maar wat gebeurde er bij zijn pechmoment? “Ik en een andere renners botsten tegen elkaar aan. Toen raakte hij mijn versnellingsapparaat en ging mijn ketting eraf. Achteraf had ik beter kunnen afstappen en die ketting eraf moeten trekken, maar ik panikeerde een beetje”, legt hij uit. “Het was de hele dag erg stressvol. Achteraf had ik het anders moeten doen, maar ik kan dat nu niet meer veranderen.”

Van Aert en Laporte
Het verschil met Tadej Pogačar, die ten aanval trok op een van de zwaarste stroken, was op een gegeven moment een minuut. Mede door hulp van gele trui Wout van Aert en Christophe Laporte werd dat in de finale teruggebracht tot 13 seconden. “Ik heb de beste helpers in de wereld. Met eerst nog Nathan Van Hooydonck en Tiesj Benoot, maar toen viel Primož en hebben zij gewacht. Ik had Wout en Christophe. Zij deden geweldig werk om het gat te dichten. Daar moet ik ze ontzettend voor bedanken.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Koers 6 juli 2022 om 19:52

https://www.youtube.com/watch?v=tZ-aR7r_zRs
Prachtige wissels. Dit gaat een hele mooi Netflix aflevering worden met alle hectiek en stof.

Glorious 6 juli 2022 om 19:55

Het was wel comedy capers hahaha. Blij dat het ok is gekomen.

Wheely 6 juli 2022 om 20:16

Komisch muziekje eronder en je ligt dubbel inderdaad.

Glorious 6 juli 2022 om 19:53

Met één kopman nu is alles veel duidelijker. Roglic kan nu nog echt aanvallen, vorig jaar was hij er niet meer bij en kijk de prestaties.

Dave Dubbeldammer 7 juli 2022 om 09:01

Een paniekerig kopmannetje tegen een chille Pogacar. Wie het nog niet doorhad, zou het na gisteren wel moeten weten.

goldone123 6 juli 2022 om 19:56

eerlijk, dit geeft ervaring dit is zn 1e jaar als echte kopman, die van een jaar geleden tel ik niet echt mee.

Dion 6 juli 2022 om 19:58

Als ineos een beetje meehelpt is het verlies van hen op pogacar 0 seconden. Echt ongekend wat een passief team.

Mystery Rider 7 juli 2022 om 10:11

Waarom moet Ineos meehelpen, de titel kandidaten zijn Pogacar, Roglic en Vingegaard.

Trapje lager Vlasov en eventueel O’conner…

De drie kopmannen van Ineos staan daar nog onder…bovendien heb ik regelmatig Pidcock aan de kop zien sleuren en meehelpen…dus ze hebben hun duit in het zakje gedaan net zoals Bora.

Romāns Vainšteins 6 juli 2022 om 20:00

Ik vind Vingegaard open en gedreven overkomen, het kwartje lijkt gevallen te zijn. Veel succes tegen de terminator Jonas, een voorouder van je kon een walvis aan dus dat moet lukken, misschien.

Quesada Quesada 6 juli 2022 om 20:23

Echt mens.

Mechia 6 juli 2022 om 20:39

Maakt wel een sterke indruk! Hopelijk kan Roglic op niveau koersen en de aanval openen. Wel denk ik dat Pogacar dan gewoon meerijdt en overneemt en dan is het alsnog ieder voor zich.

jv88 6 juli 2022 om 20:56

Idd Laporte en Van Aert geweldig werk geleverd maar Jonas oogde ook erg sterk. Maar Poga is een zware kluif. Die valt vaak bijna maar nooit helemaal. Al liep hij op een gegeven moment niet meer in op de kop met toch een grimas op het gezicht. Wie weet ?

Jean Dumas 6 juli 2022 om 21:06

Jumbo wekt een beetje de indruk van overgeconcentreerd te zijn. Zeer goede organisatie vooraf, maar improvisatievermogen beperkt. Niets ten nadele van Pogi en zijn ploeg, maar dat is een stuk minder.

reusjen 6 juli 2022 om 22:33

Hoe noem je de organisatie nadat binnen 10 km beide kopmannen op achterstand lagen dan. Ik vond eigenlijk dat ze dat heel netjes deden. Het is niet makkelijk om in alle hectiek de juiste mannetjes op de juiste plek te krijgen.

Anna 6 juli 2022 om 21:44

Veel commentaar op deze actie gezien op Twitter, maar vind het niet eens zo gek gezien dit de eerste grote ronde is waarin hij echt de kopman is (na vorig jaar).

Opzich logische gedachte dat je nog verder probeert te komen op de fiets van een ander. En dat hij dan vervolgens nog wisselt naar de fiets van Kuss lijkt me omdat dit de gemaakte afspraak was (zoals Kruiswijk aangaf in het interview).

Baroudeur Baroudeur 6 juli 2022 om 21:59

Had zelf misschien eens moeten overnemen in de achtervolging, dan waren ze misschien terug tot bij Pogacar gekomen. Altijd aan het handje moeten lopen van Van Aert, net zoals Roglic. Bij de eerste bergrit zal het wel duidelijk worden en wordt de focus volledig gelegd op Groen.

25sep 6 juli 2022 om 22:57

Jonas blijft de enige (in mijn herinnering) die Pogi gekraakt heeft in de afgelopen 2 jaar. En hij is een stuk sterker dan vorig jaar. Het is nog niet gespeeld

Mirra 6 juli 2022 om 23:09

Legendarische beelden wel, fietsendans

De Siepel 7 juli 2022 om 00:18

Wel even in het vervolg leren…hoe leg ik een ketting erop

Mystery Rider 7 juli 2022 om 10:15

Desondanks alle hectiek hebben ze als ploeg wel getoond dat ze er staan wat betreft team play en team spirit – uiteindelijk allemaal voor hetzelfde doel en de juiste renners op de juiste plaats om de kopmannen uit de nood te helpen.

Wout na een mentaal zware wedstrijd de motor om de schade voor Vingegaard te beperken! RESPECT!

Ik vond het een HEEL erg sterke team prestatie – ondanks het geklungel !

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone