Jonas Vingegaard maakt indruk op Ventoux: “Wilde voor mijn kans gaan”

donderdag 8 juli 2021 om 08:30
Jonas Vingegaard maakt indruk op Ventoux: “Wilde voor mijn kans gaan”

foto: Cor Vos

Jonas Vingegaard was op de Mont Ventoux de grote verrassing in de favorietengroep. De jonge Deen van Jumbo-Visma plaatste in de slotfase van de monsterklim een aanval die zelfs geletruidrager Tadej Pogačar niet kon volgen. “Ik had het gevoel dat de anderen aan het lijden waren”, reageert Vingegaard tegen TV2 Sport.

“Ik merkte dat ze niet zo goed aan het samenwerken waren”, aldus de invalkopman van Jumbo-Visma over de situatie in de elitegroep toen het man-tegen-man was in de slotfase van de Ventoux. “En daarom wilde ik gewoon voor mijn kans gaan. Ik heb mijn best gedaan. Dat was genoeg om van ze weg te rijden, en dat was heel leuk.”

Vingegaard pakte ruim een halve minuut op de concurrentie, waaronder de ongenaakbaar geachte Pogačar. “Het is waanzinnig vet om zo aan te vallen, moet ik toegeven. Dit had ik waarschijnlijk niet verwacht. Ik vind het wel gek om van Pogačar weg te rijden”, vertelt de Deen, die zijn voorsprong in de lange afzink richting Malaucène weer kwijtraakte. Een groepje met Pogačar, Rigoberto Urán en Richard Carapaz haalde hem nog bij.

Voor de rest van de Tour de France heeft Vingegaard, die nu derde staat op 5.32 minuut van de gele trui, weinig verwachtingen. “Dit is pas mijn tweede grote ronde. Dus het kan zijn dat ik in de derde week helemaal wegval. Maar dat weet ik nu nog niet. Ik bekijk het dag per dag”, zegt hij.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

36 Reacties

NCyclingfan 8 juli 2021 om 08:43

Ik moet bekennen dat ik harder voor deze jongen juich dan voor Kelderman…

0
Cedrych Van der Graaff 8 juli 2021 om 10:21

Jaa ik ook. Maar ik vind dat verder ook niet raar ofz. Er wordt iets te gevoelig gedaan over juichen voor buitenlanders bij jumbo

0
Wheely 8 juli 2021 om 10:33

Het mooie van wielrennen is dat je voor meerdere ploegen en nationaliteiten kunt juichen, gewoon mooi dat een talent als Vingegaard voor TJV rijdt en dit laat zien maar als Kelderman was weggereden uit de groep der favorieten had ik het uiteraard ook mooi gevonden. De overwinning van Van Aert was hoe dan ook prachtig nog even los van het shirtje.

0
Piet 8 juli 2021 om 10:49

Als Cyclingfan kun je dan beter je naam aanpassen in Jumbofan. Ik kan van iedere renner genieten, ook van een Cavendish die 3 ritten op zijn naam zet.

0
Turtlehead 8 juli 2021 om 08:45

Het zal hem veel vertrouwen geven, hopelijk knalt hij nog ergens weg.
Vorig jaar redde hij de meubelen voor Roglic in de Vuelta op de Angliru, dus toen hield ie het drie weken goed vol. Hopen maar…

0
S. Morgenstern 8 juli 2021 om 08:51

Toen had hij de eerste weken halve en hele ritten vrij

0
madeinstars 8 juli 2021 om 08:54

Het was daar overigens Kuss die de meubelen van Roglic redde. Vingegaard nam daar wel op indrukwekkende wijze het eerste deel van de klim voor zijn rekening.

0
ChefSpijker 8 juli 2021 om 10:36

De Angliru zat toen ook aan het einde van de tweede week. Aan het einde van de derde week waren het Hofstede (vanuit vlucht) en vooral Soler en Mas die Roglic de eindzege bezorgden.

0
KevinK1986 8 juli 2021 om 08:55

Heb hele goede hoop dat deze jongen het podium gaat halen in Parijs. Waanzinnig hoe hij zich, na de Vuelta vorig jaar heeft ontwikkeld. Na die explosie in de UAE tour en de JV show in het Baskenland, nooit gedacht dat hij hier in de Tour al zo zou excelleren. Chapeau

0
Wheely 8 juli 2021 om 09:06

Gisteren de beste bergop. Hopelijk houdt hij die vorm vast en wint hij nog een van schaarste ritten met aankomst boven. Podium rijden zou fantastisch zijn.

Mooie foto trouwens, met een glimlach Pogacar uit het wiel rijden.

0
S. Morgenstern 8 juli 2021 om 09:25

Heeft wel de pech, als je dat zo kunt noemen, dat volgende week woensdag pas de eerstvolgende aankomst bergop is. Daarvoor zijn er eigenlijk geen kansen om de verhoudingen van gisteren eventueel om te zetten in ritwinst.

0
hnac 8 juli 2021 om 09:35

Niet alleen de beste bergop, maar dik de beste ooit in de laatste 6km van de Mont Ventoux:

Chalet Reynard → Mont Ventoux (6.10 km, 8.07 %, 492 m)

2000 | 18:27 | Pantani
2002 | 17:50 | Armstrong
2007 | 17:14 | Moreau
2009 | 17:50 | A.Schleck, Contador
2013 | 17:42 | Froome
2021 | 17:40 | M.A.Lopez
2021 | 16:40 | Vingegaard

0
Merlinappa 8 juli 2021 om 09:47

@hnac

Als ik het goed begreep wel de wind flink mee daar, scheelt ook al.

0
Pannenkoek 8 juli 2021 om 09:48

Oef dat klinkt niet goed. Hoe stond de wind? Wind mee kan wel een enorm verschil maken

0
hnac 8 juli 2021 om 09:54

@Merlinappa, dan zal het voornamelijk de wind zijn. Ik vind het namelijk een bizar verschil.

0
Emergo 8 juli 2021 om 10:25

Och, de heren Pogacjar, Uran en Carapaz waren iook sneller dan Armstrong en consorten.

0
Wheely 8 juli 2021 om 10:26

Het is de wind mijn kind.

0
alexwheely 8 juli 2021 om 10:44

Wind mee, wind tegen….
Is dat het enige criterium?
Geen woord over de aanloop naar de laatste klim in de etappe.
Geen woord over het voortraject tot aan deze etappe
Geen woord over het koersverloop

Er zijn zoveel factoren te bedenken waarom deze verschillen ontstaan en daarom is het niet eerlijk om de resultaten naast elkaar te leggen.
het gaat hier om de prestatie op zich.

0
ChefSpijker 8 juli 2021 om 10:48

Gister hadden ze een flink zwaardere rit voor de Ventoux dan de standaard Ventoux-ritten uit het verleden. Dat zou juist in zijn nadeel spreken.

Maar dat men steeds sneller fietst is toch niet gek. Betere begeleiding/trainingsschema’s, betere voeding/ketonen, beter materiaal. En gister bleef het lang gesloten op de Ventoux. Een Lopez vertrok vorige maand zowat aan de voet solo. Dat je dan de laatste 6 km een stuk trager fietst is wel logisch.

0
Tom Dirkx 8 juli 2021 om 13:27

Het is veel meer dan alleen maar ‘wind’. Ving viel aan; da’s mooi. In die andere etappes zaten ze wellicht de kat uit de boom te kijken of er waren andere redenen (veel voorsprong?) om niet altijd 100% volle bak te gaan. Soms hang je gewoon een paar minuten in het wiel van iemand om wat bij te komen; maakt niet uit wat de snelheid is; als je maar wint!

0
japio 8 juli 2021 om 09:09

Hij en de andere concurrenten van Pogacar zullen toch weer een sprankje hoop hebben. Nog niet direct dat ze bloed ruiken, maar wie weet is er toch nog wat te halen. Uiteindelijk zijn we net halverwege, en er is nog heel wat klimwerk te gaan.
Of het was gewoon het enige mindere moment, en Pogacar komt verder niet in de problemen. Reden genoeg om het te blijven volgen iigeval.

0
Cedrych Van der Graaff 8 juli 2021 om 10:27

Ik zie in hem wel de vervanger van roglic. Geen klassementrenner bij jumbo, buiten roglic, heeft zo’n punch als vingegaard. Valt nog heel wat bij te schaven. Leuk hoe zo’n talent opleeft bij jumbo

0
harryjohan71 8 juli 2021 om 10:38

Eerst maar zijn contract verlengen anders is hij al vertrokken voor Roglic einde contract is. Er zijn vast kapers op de kust

0
Romāns Vainšteins 8 juli 2021 om 10:42

Roglic lijkt me zowel beter als nog lang niet klaar met zijn carrière.

0
S.t.B 8 juli 2021 om 10:53

Kan volgend jaar een mooie tridente worden. Roglic-Vingegaard-Foss. Met Wout erbij betekent dat wel een volslagen uitgesloten kans op een ploegentijdrit.
De organisatie laat ze nog liever een etappe in de Seine zwemmen.

0
Daboytommy 8 juli 2021 om 11:10

Zet daar ook nog Tom en Dennis bij… wow

0
Murcia 8 juli 2021 om 11:18

@S.t.B
Of wat ze vroeger ook wel deden, een ploegentijdrit van 4 of 5 kilometer. Dan houd je de verschillen wel klein.

0
S.t.B 8 juli 2021 om 11:28

Een ploegenproloog zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar zelfs dan denk ik dat de organisatie overweegt zwembadjes langs het parcours te laten leeglopen als TJV aan de beurt is.

0
Tom Dirkx 8 juli 2021 om 13:45

Wanneer ik Heerser van het Heelal wordt dan moet iedere ‘Grote Ronde’ verplicht VIER tijdritten hebben! Ten eerste een proloog van een kilometer of 6-8. Maar ook een ploegentijdrit van, pakweg, half uurtje, 40 minuten. Dan nog een ‘redelijke’ klimtijdrit (het hoeft geen Mt. Ventoux te zijn maar wel een aardige bult). En de dag voor de finale een individuele ‘gewone’ tijdrit ook van een half uurtje of zo. Genoeg om wat verschillen te laten zien. Zo mogen de mannen hun individuele kwaliteiten (kunsten?) tonen.

0
WoutMathieu 8 juli 2021 om 11:30

Jammer dat ie op de top nog net niet bij de Trek-mannen was.

0
vanSpringel 8 juli 2021 om 12:19

Ik begrijp niet dat de JV ploegleiding hem na bereiken van de top (punten) hebben gesommeerd terug te laten zakken. Die verspilde energie in de afdaling. 3 tegen 1. Hij gaat in de afdaling echt geen tijd pakken op die 3 achter hem.
Dat heeft hem aan de streep weer 3 plekken gescheeld. Verspilde energie.

0
xistnc 8 juli 2021 om 12:33

Hebben ze dat op die manier – heb je daar een bron bij?

Ik had het idee dat hij gewoon zelf niet ideaal daalde, waarbij de anderen bovendien het groepsvoordeel hadden.

0
Tomasz 8 juli 2021 om 12:47

Ik ben heel blij dat ze dat niet hebben gedaan. Wielrennen is toch veel leuker als de renners zelf hun keuze maken?

0
Ward 8 juli 2021 om 12:49

Vingegaard reed inderdaad geen al te strakke lijnen. Volgende winter maar in de leer bij Van Aert op stage. Wel knap hoe hij gewoon all in ging natuurlijk. Daar zou je ook punten voor moeten krijgen :)

0
xistnc 8 juli 2021 om 12:35

De grap dat Van Aert op hem had moeten wachten is natuurlijk bedoeld als humor om te lachen. Maar vanuit bepaalde hoek hoorde ik ook serieuze kritiek hoe Vingegaard het in zijn hoofd haalde om achter Van Aert aan te springen.

0
Murcia 8 juli 2021 om 12:42

De heer Wuyts schoot inderdaad meteen in de stress, Vingegaard was hard op weg om eeuwige vijand nummer twee te worden in het universum van Michel.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone