Jonas Vingegaard kritisch op parcours Parijs-Nice: “WorldTour-onwaardig”
maandag 9 maart 2026 om 08:37

Jonas Vingegaard kritisch op parcours Parijs-Nice: “WorldTour-onwaardig”

Nee, Jonas Vingegaard had niet zijn meest plezierige dag op de fiets in de openingsetappe van Parijs-Nice. Toen er in het slot best veel werd gevallen, zat de kopman van Visma | Lease a Bike met de daver op het lijf.

Vingegaard zat achter verschillende incidenten en kwam daardoor iets later binnen, maar omdat die zaken binnen de laatste drie kilometer gebeurden, verloor hij geen tijd in het klassement.

“Het was stressvol. Heel stressvol. Ik hoop niet dat al mijn koersdagen dit jaar zo zullen zijn. Dan wordt het niet leuk”, was Vingegaard eerlijk tegenover het Deense Feltet.

Volgens Vingegaard had dat vooral te maken met het parcours. “Ik vond de route vandaag niet bijzonder goed. Ik vind het niet waardig voor een WorldTour-wedstrijd. Er waren slechte wegen, voortdurend rechts en links, verkeersdrempels. Vooral de laatste afdaling, die we drie keer reden, was niet goed genoeg voor een WorldTour-wedstrijd”, aldus de tweevoudige Tourwinnaar.

Het Deense medium legde de kritiek ook voor aan organisator ASO, maar zij wilden niet reageren.



De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. Een van de verhalen is met Visma | Lease a Bike-kopman Jonas Vingegaard, die de Giro d'Italia en Tour de France gaat combineren deze zomer. Hoe kijkt hij daarnaar uit? En welke hobby's houden hem bezig buiten de koers? In de Zomergids lees je verder alles over de Tour de France en de Tour Femmes, over de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Nienke Vinke en nog veel meer!

Bestel de Zomergids
Tour de France Poster
21 Reacties
09-03-2026 09:41
Goh, Vingegaard die kritiek heeft op het parcours en andere zaken.
Dat komt gelukkig niet heel vaak voor. Kasseien, gravel, Mont Martre,
meefietsers, ploeggenoten enz. Allemaal geen probleem voor Jonas..
    09-03-2026 11:28
    Goh Attenoje die niet onderbouwde kritiek heeft op Visma. Dat komt gelukkig niet heel vaak voor.
    09-03-2026 11:48
    Goh, sheriff Yogibear die met zijn stofkammetje uit zijn holster de reacties nagaat om kritiek te vinden op zijn ploegje.
    Dat komt gelukkig ook niet heel vaak voor.
    09-03-2026 11:57
    Het is tenminste wel een renner die zijn durft open te trekken.
    Zonder onderbouwing wat roepen vanaf de zijkant is altijd makkelijk.
    09-03-2026 13:09
    Vingegaard heeft het volste recht om zijn beslommeringen te delen, sterker nog prima dat hij dergelijke discussies opwerpt. Veel andere topers doen dat trouwens ook.
    09-03-2026 13:11
    Liever van die kritische gasten dan kerels die met hun privé-jet in het rond vliegen denk ik dan.
09-03-2026 09:49
Hij heeft gewoon 100% gelijk. Waar blijft die externe toetsing op veiligheid vanuit renners, is het vaak over gegaan. Wielrennen is niet meer met 45 per uur op een finish afstormen, het gaat gewoon te hard voor obstakels in het parcours in de laatste km’s.
    09-03-2026 09:55
    Ja, waarom ze dit als renners/ploegen vooraf nog steeds niet voor elkaar hebben mogen ze zichzelf wel aanrekenen. Neemt niet weg dat organisaties de eerste verantwoordelijke zijn om een fatsoenlijk parcours uit te tekenen, en dat renners die achteraf klagen alsnog het volste recht hebben om ze daar op aan te spreken.
    09-03-2026 12:31
    Maar ondertussen krijgt Jan Publiek massaal een orgasme van de meest gehypte koers van het jaar, die van afgelopen zaterdag, waar nb chaos en ronduit gevaarlijke passages geheel aanvaardbaar geworden zijn…
    09-03-2026 12:40
    In de Strade weet je wat je te wachten staat dus daar ben je echt op voorbereid.

    Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de finale van een etappe in Parijs Nice 100% verkent.
    Dan is het veel gevaarlijker want dan kan je verrast worden.
09-03-2026 20:30
Iedereen heeft z'n bek vol over veiligheid. Dan zal door de organisatie wel op gelet zijn? Of wil Vingegaard een op zijn maat gemaakt parcours? 'Parcours, bodyguards', lijkt wel een viswijf te worden. Hij had aan de start van de Strade moeten staan!
09-03-2026 09:03
Helaas is er een publiekgerichte ontwikkeling gaande die steeds meer aanstuurt op eindlussen in bebouwing, hoe urbaner des te linker.

Het idee: 'ze weten al waar ze rijden want zijn er eerder geweest, dat is veiliger' gaat wat mij betreft niet op. Juist wanneer men de boel kent zullen er juist meer risico's genomen worden.

Overigens zag ik het grote gevaar gisteren niet in extreme mate, ik reageer meer op overkoepelend niveau.
    09-03-2026 09:28
    Het klopt wat je zegt, maar dan ligt de verantwoordelijkheid wel 100% bij de renners zelf.
    Jij en ik rijden waarschijnlijk ook elke dag dezelfde weg naar het werk, maar daarom nemen wij ook nog geen bocht aan 100km/u omdat we er de 451451356ste keer voorbij rijden.
    Jezelf en de risico's correct inschatten lijkt me een essentieel element in eender wat je doet.
    09-03-2026 09:46
    Je wilt niet weten hoeveel mensen toch nog even snel door rood rijden om op tijd op het werk te zijn.

    En voor de normale werknemer is er niet echt een beloning, voor deze renners wel.

    Dus ja als die zien dat ze ergens sneller doorheen kunnen dan proberen ze dat.
    Dat zie je echt in elke koers.
    Als ze het fietspad kunnen nemen, of in het gootje kunnen rijden om de kasseien te vermijden, dan gebeurt dat.
    09-03-2026 10:59
    Deels heb je gelijk, Jappe, maar je kan woon-werkverkeer natuurlijk niet 1 op 1 vergelijken met een wedstrijd tussen 154 beroepsrenners. Bij dat laatste draagt de inrichter (en de controleurs) van de wedstrijd onvermijdelijk mee een verantwoordelijkheid.
    09-03-2026 12:53
    @Limal:

    Het concept blijft op zich hetzelfde. Van mij mag je er ook Max Verstappen en een haarspeldbocht van maken. Die gaat ook niet plots 300 km/u rijden daar omdat het al het 70ste rondje van de dag is.

    Een parcours wordt niet meer of minder gevaarlijk omdat je er de zoveelste keer passeert (tenzij het parcours op zich veranderd is natuurlijk door modder of grind van volgwagens, of spoorvorming zoals bij veldrijden etc), maar puur en alleen door de roekeloosheid van de renners zelf, en dat is nog altijd een keuze die ze zelf maken. Bv die bocht naar links gisteren de laatste kilometer, daar is niets mis mee. Laat hen die op training 100x nemen, en ze doen dat 100x probleemloos, zelfs als ze de voorbereiding op de sprint zouden simuleren. Het probleem is daar niet het parcours, maar een onverantwoorde keuze van een renner om niet te remmen om plaatsen te winnen, in de wetenschap dat hij wel tegen een ander zal botsen die hem naar de juiste richting duwt, ook al heeft dat tot gevolg dat hij zijn concullega op die manier rechtdoor de dranghekken in beukt. Zou wat mij betreft gerust met een gele kaart mogen bestraft worden, want dat is een bewuste en gevaarlijke actie waarbij hij een collega hindert/uitschakelt.
    09-03-2026 14:04
    Voorlopig denk ik niet dat gemeenten wedstrijden kunnen organiseren, zonder daarbij in urbane gebieden te komen. Het is voor de horeca, middenstand, toerismesector dat aankomstplaatsen een wedstrijd willen organiseren. Ironisch gezien: hoe beter de infrastructuur voor recreatieve fietsers, hoe onveiliger voor wielerwedstrijden.
    Wedstrijden in het Midden Oosten of in China finishen vaak op heerlijk lelijke brede lange rechte wegen.
09-03-2026 11:35
Aan de andere kant moeten we ook toegeven dat; zelfs al geven ze de laatste 20 km op een autorace circuit/gesloten parcours dus (breed, geen obstakels, geen publiek op de weg of aan de rand van de weg ) ze het toch ook nog kunnen verwezenlijken om massaal tegen de grond te gaan....dus aan wat ligt het?
Wellicht zoals al meermaals aangegeven is dat bijna iedereen meedoet en zich overal tussen plooit op gevaar van lijf en leden van zichzelf en zijn collega's in de laatste 3 km tot aan de streep om één luttel UCI puntje mee te graaien.
Salarissen en eer worden getoetst aan de UCI punten /ranking.
    09-03-2026 13:06
    Valt op zich makkelijk op te lossen met 2 regels:

    * Wanneer zich op 10km van de streep nog 50 of meer renners in 1 groep bevinden, krijgt enkel de eerste renner per team UCI-punten.
    * Wanneer een renner met een gele kaart bestraft wordt in (aanloop naar) de sprint, worden al zijn ploegmaten 5 plekken teruggezet in de rituitslag.

    Dan wordt aanvallend koersen extra aangemoedigd, nemen knechten gele kaarten niet meer voor lief en gaat iedereen vol voor (niets minder dan) de winst, ipv met 5 man in de top-20 te proberen eindigen.
09-03-2026 13:57
Ondanks dat ik het eens ben met de reactie van Attenoje hierboven, zou er meer aandacht moeten gaan naar de parcoursen. Strenge UCI-boetes, controles, officiële UCI-waarschuwingen en dan waar nodig afgekeurde wedstrijden, zo moet de UCI te werk gaan.

In een peloton rijden is inherent gevaarlijk. Grotere consequenties aan gele kaarten zou ook helpen.

Dat wielrenners te snel gaan, is natuurlijk onzin. Redelijk ironisch, voor een professionele sport die gaat om wie het eerst aan de finish is.
09-03-2026 16:22
Krieties daar kunnje mee op het schoolbord schrijven Jonas. Hup, aan het werk.

Reacties zijn gesloten.