Jonas Vingegaard: “Het idee is om in 2023 weer de Tour de France te rijden”

woensdag 26 oktober 2022 om 14:42
Jonas Vingegaard: “Het idee is om in 2023 weer de Tour de France te rijden”

foto: Cor Vos

De kans is groot dat Jonas Vingegaard volgend jaar zijn titel gaat verdedigen in de Tour de France. De Deense kopman van Jumbo-Visma benadrukt dat er nog geen knopen zijn doorgehakt, iets wat sportief directeur Merijn Zeeman eerder ook al deed. “Maar het idee is om terug te gaan naar de Tour de France. Ik zou verrast zijn als dat niet het plan was”, aldus Vingegaard tegen Cyclingnews.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Als titelverdediger in de Tour is het altijd moeilijk, maar ik ben klaar voor de uitdaging”, gaat hij verder. “Ik weet dat het nog lastiger wordt om er te winnen, maar dat hoort erbij. Ik heb nu de ervaring op zak hoe het is om de Tour te winnen. Ik weet dat ik gewoon op mezelf moet focussen, zodat ik zo goed mogelijk aan de start kan staan van de Tour de France 2023.”

In het uitgebreide interview met Cyclingnews vertelt Vingegaard ook over de manier van werken bij Jumbo-Visma. “Ik vind het leuk om mij voor te bereiden op grote wedstrijden. Het trainen en de gehele voorbereiding. Het is interessant om te zien wat ik beter kan doen, waar ik van kan leren van het voorgaande jaar om elk seizoen stappen te maken”, zegt de Deen. “Ik denk altijd aan het proces en hoe dat beter kan. Ik heb ook al nagedacht over volgend seizoen. Ik wil voorkomen dat ik ziek word na Luik, omdat mijn opbouw naar de Tour dan vertraging oploopt.”

Quality time
Na zijn overwinning in de Ronde van Frankrijk werd Vingegaard uitgebreid gehuldigd in zijn thuisland (“Het was groots, veel groter dan ik had verwacht”) en daarna nam hij rust. Pas eind september keerde hij terug in koers in de CRO Race. Vingegaard zou problemen hebben met de roem van de Tourwinst, maar dat ontkent hij stellig. “Die nieuwsberichten waren erg overdreven”, geeft hij aan. “Ik had gewoon een pauze nodig, dat was het.”

“Er waren geen problemen. Ik heb mijn rust gepakt en genoten van quality time met mijn familie en vrienden. We hadden een barbecue, ik genoot van een wijntje of een biertje… Ik heb niet veel nodig om blij te zijn, ook al heb ik de Tour de France gewonnen”, zegt Vingegaard.

Er was ook veel discussie over zijn niet-deelname aan het WK wielrennen. “Het was tijdverspilling geweest om naar Australië te gaan, want dat parcours lag mij niet. Ik had wel eerder kunnen koersen, maar ik voelde dat ik die pauze echt nodig had. Ik heb alleen de Bretagne Classic uit mijn originele programma gehaald. Ik ben in plaats daarvan gaan trainen in Spanje en heb daarna de CRO Race gereden. Ik heb het seizoen goed afgesloten en voel mij goed, zo vlak voor 2023.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

josi 26 oktober 2022 om 15:02

Ik zou ook verrast zijn als het niet het plan was om weer de Tour te rijden. Zowel uit sportief en commercieel oogpunt blijft dat toch de grootste vis in de wielervijver.

2
Wheely 26 oktober 2022 om 15:22

Goed idee!

2
girardengo 26 oktober 2022 om 15:00

Een weerlegging van allerlei verhalen dus.

1
Maillot à Pois 26 oktober 2022 om 15:27

Dat Vingegaard zelf naar de Tour terugwil is de logica zelve, dat lijkt me geen groot nieuws.
En waarschijnlijk zal dat ook gebeuren. Dat JV/Zeeman het nog niet met zoveel woorden gezegd willen hebben, is omdat ze ook Roglic tevreden willen houden. Ik denk dat die nog niet klaar is om de Tour uit zijn hoofd te zetten.

1
Yeez 26 oktober 2022 om 15:38

Nee, de meetings zijn nog niet geweest dus formeel gezien heeft Zeeman nog niets te melden

2
Maillot à Pois 26 oktober 2022 om 16:01

Uiteraard, maar formeel heeft ook Vingegaard nog niets te melden om dezelfde reden.
Hij zegt wel dat hij er van uit gaat. En als Zeeman er zeker van zou zijn dat niemand in de ploeg zich er gepasseerd zou door voelen, zou hij volgens mij ook wel al zeggen dat een nieuwe Tourdeelname binnen de verwachtingen ligt.

-1
Jean Dumas 26 oktober 2022 om 16:25

Leuk idee.

1
Bielefeld 26 oktober 2022 om 15:12

Ik vermoed de verdeling Roglic de Giro + Vuelta en Vingegaard de Tour. En daar teams omheen bouwen. Van Aert zou best weleens voor de Giro kunnen kiezen ook. Benieuwd waar Kelderman wordt opgesteld. Giro + Vuelta of Tour + Vuelta.

0
Massimo Bataille 26 oktober 2022 om 15:30

Ik zou denken:
Giro: Roglic, Van Aert, Foss, Dennis
TdF: Vingegaard, Roglic, Kruijswijk, Kuss, Bouwman, Laporte, Van Baarle, Hooydonck/Affini
Vuelta: Kelderman, Valter, Kooij, Benoot
En met er altijd wel iemand ziek/geblesseerd is, zal er wel ergens ng wissels zijn

0
Groetjesaandevoetjes 26 oktober 2022 om 15:35

Kelderman gaf al aan dat hij niet meer naar de Tour hoeft, dus Giro/Vuelta lijken me zeker aannemelijker. Ik denk dat Roglic zelf nog naar de Tour wil, maar snap wel dat de ploeg hem wellicht liever ook in de Giro heeft. Wellicht dat Foss met een betere vorm ook nog wel te porren is voor de Giro, want veel tijdrit kms (alhoewel er ook veel zware bergen zijn). Kruijswijk zou ook nog wel prima in de Giro kunnen met zijn taaiheid. Van Aert, Van Baarle, Laporte, Benoot dragen het klassieke voorjaar, dus zie die niet naar de Giro gaan. Zelfs met het WK begin Augustus zie ik Van Aert nog steeds voor de Tour gaan.

1
Rufusvb 26 oktober 2022 om 15:41

Heerlijk die speculatie! Kan niet wachten tot het weer zover is!

0
Anton van Valouwe 26 oktober 2022 om 15:48

Vingegaard zonder de hulp van v. Aert in de Tour, zou wel eens een moeilijk verhaal kunnen worden…

2
Promiz Rigloc 26 oktober 2022 om 21:06

Ook Kruijswijk heeft toch al aangegeven zeer graag terug te willen keren richting de Giro ?

0
Quick Stijn 27 oktober 2022 om 11:16

Giro: Kelderman, Foss, Kooij

0
Quick Stijn 27 oktober 2022 om 11:18

Tour: Vingegaard, Roglic, van Aert. In de Vuelta misschien wel alle klassementsrenners, afhankelijk van hoe het loopt

1
Romāns Vainšteins 26 oktober 2022 om 15:17

Klinkt allemaal reuzeverstandig qua rust nemen. Iemand die weet wat hij wel of niet aankan zo te lezen.

Dat van de tour sowieso zou ik wellicht nog wel van het parcours af laten hangen. Het is een gast die het van taaiheid en zwaarte hebben moet: aankomende giro is daarvoor geweldig. Mocht de tour komen met iets dat meer voor de sterke finishers/punchers is met een vlakke chroni aan het einde is aldaar de kaart Roglic/van Aert spelen plausibel zat. Ergens verwacht ik zo een tour die het op een secondespel uit wil laten lopen, we zullen het snel zien.

0
SoloSlim 26 oktober 2022 om 16:48

Nog meer rust nemen.. Hopelijk zien we hem buiten de tour toch nog ergens anders meedoen voor de prijzen.
Ook al ben ik minder fan van Pogacar, het is wel lovenswaardig dat hij het hele jaar door wil winnen!

2
Marcel de Gendt 26 oktober 2022 om 18:45

Taaiheid en zwaarte? Of koersen op het allerhoogste niveau?

Qua parcours is de Giro vaak een ander paar mouwen dan de TdF. Maar de TdF is iedere dag opletten en heel vaak met het mes tussen de tanden. En qua niveau / vorm is het in de TdF gewoon een slag hoger; iedereen in topvorm en de beste renners mee.

Op basis van afgelopen TdF (en eigenlijk ook die daarvoor) lijkt Vingegaard tot zijn recht te komen als het niveau gewoon heel hoog is. En met goede ondersteuning.

Daarom lekker naar de TdF, liefst samen met Roglic (die schrijf ik nog niet af), en dan tegen Pogi, Evenepoel, en wie weet ook weer Bernal en de rest van de klassementstoppers. Ook al is de Giro de mooiste grote ronde met de mooiste beker, het draait uiteindelijk toch om die 3 weken Frankrijk.

1
Wim Kruithof 26 oktober 2022 om 18:49

Soloslim, hij heeft gewoon prima gekoerst dit jaar hoor, ook buiten de Tour om en was succesvol in de Drome Classic en meermaals in Kroatië.

Dus een lege huls, wat mij betreft…

-1
Promiz Rigloc 26 oktober 2022 om 21:12

@Soloslim ..> Misschien handig om te weten dat Vingegaard dit jaar meer koersdagen heeft als Pogacar.

Echter lijken het er bij Pogacar misschien wat meer te zijn omdat hij meer eendagswedstrijden rijd.

P.S En die Dauphiné zegen heeft hij natuurlijk gewoon geschonken aan Roglic, want zelfs een blinde zag toen al dat Vingegaard beter was. ;)

1
Mooie Sjors 26 oktober 2022 om 23:02
Quote:
P.S En die Dauphiné zegen heeft hij natuurlijk gewoon geschonken aan Roglic, want zelfs een blinde zag toen al dat Vingegaard beter was. ;)

Met de zegen van Vingegaard als het ware.

1
De Onechte gaviaal uit Ochten 26 oktober 2022 om 18:21

Goed idee wel vind ik

0
Natte spons 27 oktober 2022 om 09:08

Ik kan me niet voorstellen dat ze de Tour zonder tweede kopman gaan starten, dus ik verwacht dat Roglic ook naar de Tour gaat, tenzij hij zelf aangeeft dat hij de Giro Vuelta combi wil doen.

0
Polleke 26 oktober 2022 om 15:18

Voila, uit de eerste hand… geen gepotdraai, down to earth en logisch… zo kan het dus ook…

-2
JelleNijdam88 26 oktober 2022 om 15:32

Het is niet alsof hij mentale problemen breed in de media zou uitmeten mocht dat het geval zijn, dus zoveel zegt een interview ook niet.

0
SoloSlim 26 oktober 2022 om 16:49

En binnen een paar weken eenzelfde verklaring van WvA

1
jan jansen 26 oktober 2022 om 18:02

Maakt niet zoveel uit, Remco gaat de tour winnen
Remco is de beste
Hup Remco

-2
Anton van Valouwe 26 oktober 2022 om 15:50

Zeeman heeft zelden wat te melden, dus daar verandert niets aan!

-6
Sjonge Jonge 26 oktober 2022 om 16:28

Gelukkig is deze reactie wel van veel toegevoegde waarde.

2
De Zeboe van de Zoncolan 27 oktober 2022 om 11:03

Zeeman is dan ook verantwoordelijk voor de prestaties, niet voor communicatie

1

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone