Jonas Vingegaard: “Als de kans er is, ga ik Tadej Pogačar ook aanvallen”

zaterdag 16 juli 2022 om 19:07
Jonas Vingegaard: “Als de kans er is, ga ik Tadej Pogačar ook aanvallen”

foto: Cor Vos

Jonas Vingegaard staat nog altijd soeverein aan de leiding in de Tour de France 2022. Op de persconferentie na afloop sprak de 25-jarige Deen met respect over zijn naaste belager Tadej Pogačar, die opnieuw diverse malen zijn gele trui onder vuur nam. Vingegaard verroerde echter geen vin. “Tadej zal iedere poging benutten om aan te vallen.”

De rit van zaterdag naar Mende was amper twaalf kilometer oud toen over de koersradio ‘Attaque Pogačar’ schalde. Maar al wat we van voren zagen, had geen Jumbo-Visma-tenue aan. “Ik was niet verrast door zijn vroege aanval, maar ik zat wel iets te ver van achteren in het peloton om direct op hem te reageren. Op het einde moest ik zelf een klein gaatje dichten, maar daar slaagde ik in en dat koste me niet al te veel energie.”

“Ik vond het geen makkelijke rit, dan hadden we 200 Watt moeten rijden”, gaat Vingegaard verder. “Ik heb iedere keer geprobeerd Pogačar te volgen en ik ben blij dat ik daarin geslaagd ben. Ik verwacht dat Tadej aanvalt bij iedere mogelijkheid die hij ziet. Maar ik wil het dag per dag bekijken. Eerst volgt nog de rit van zondag, dan de rustdag van maandag voordat we de Pyreneeën in gaan.”

Aanval is de beste verdediging
Vingegaard had naar eigen zeggen niet veel moeite met de hitte in het Centraal Massief, waar zijn metertje in Mende bijna veertig graden Celsius toonde. Toch moest hij daar opnieuw aan de bak, omdat Pogačar opnieuw vol doortrok naar de meet. “Die sprintjes ziet hij ook als een nieuwe kans, om toch maar te proberen een paar seconden te rapen. Ik probeer steeds gewoon zijn wiel te volgen.”

“Tot op heden is me dat steeds gelukt”, stelt de kopman van Jumbo-Visma vast. “Ik verwacht dat hij dat zal blijven doen, dat zal me niet verbazen. Of ik hem zal blijven volgen? Dat hangt af van de benen. Zeg nooit, nooit. Maar op dit moment lijkt het gat tussen hem en mij best groot. Alleen is het wel een lange tijdrit die eraan komt, dus er kan veel gebeuren. Dus als de kans er is, ga ik hem ook aanvallen.”

Vingegaard blaast stoom af op Mende – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

30 Reacties

poortje de dijkenstoemper 16 juli 2022 om 19:14

Jonas hoeft niet aan te vallen , gewoon uit het wiel rijden is voldoende

0
joost1234 17 juli 2022 om 06:23

Vingegaard blijft tot aan parijs in t wiel van pogacar zitten. Ik geloof niet dat die m nog een x lost. Zijn bergop gewoon gelijkwaardig en pogacar heeft zn slechte dag al achter de rug

0
Wheely 16 juli 2022 om 19:20

Die twee moeten wel oppassen dat er straks niet een derde hond van Ineos met de buit vandoor gaat. Ok ze steken er nu nog met kop en schouders boven uit maar kan me voorstellen dat dat niet eeuwig duurt met dit soort inspanningen.

0
Alfons Haavers 16 juli 2022 om 19:31

Die Ineos-boys lijken mij te onmachtig om nog te verrassen. Eigenlijk mis je hier (een goeie) Bernal om vanuit hun hoek voor wat spanning te zorgen.

0
Murcia 16 juli 2022 om 19:39

G. en Adam zijn beiden nu niet bepaald het super aanvallende type. De eerste heeft nog minder grote aanvallen gedaan dan Froome. En ze moeten hopen dat de zuinige strategie hen straks nog iets oplevert. Zoals het nu staat is plek 3 het hoogst haalbare.

0
martini151 16 juli 2022 om 19:42

Ik denk eerder dat Thomas er nog doorheen gaat zakken. Yates daarentegen lijkt langzaam sterker te worde

0
vevie 16 juli 2022 om 22:27

Wat de rest zegt. Je kan er niet met de buit van door als je nooit aanvalt. Thomas heeft idd in zijn carrière zelfs véél minder aangevallen dan Froome. Uitstekende renner, maar het prototype van een saaie AK-man. Boring!

Yates is veel aanvallender, maar die heeft, na de rit waar hij Vingegaard en WVA kon volgen op dat muurtje, duidelijk de benen niet. Goed genoeg voor een mooie plek, maar nooit goed genoeg om de top 2 en Thomas te volgen. Het zou Ineos sieren als ze met zo een sterk team wat proberen aankomende week, maar het zal niemand verbazen als Thomas weer alleen volgt en Yates niet beter kan. Een Carapaz of Bernal had nooit zo defensief gekoerst. Ze worden node gemist.

0
Blackcanyon 16 juli 2022 om 20:31

Conclusie aan de hand van de uitspraak van Vingegaard: hij was vandaag niet in staat aan te vallen.
Je kon vooraf weten dat die laatste klim een belangrijk punt was. Maar alle jumbo’s waren voordien al opgerookt door Wanty. Want als ze niet op kop reden zou Meintjes in het geel komen.
Kruiswijk loste zonder uberhaupt iets gedaan te hebben voor Jonas in de laatste 100km.
Als ze met Roglic nog enigszins in het klassement hadden staan had die met de kopgoep meegekund en hadden ze niet de hele dag hoeven rijden. Dan had jumbo een veel sterkere positie. Maar nu wordt Roglic ingezet als knecht die een beurtje op kop doet, of de jus is op bij hem.
Ik zeg niet dat de ploeg UAE sterker is dan Jumbo, maar
een mindere dag van Vingegaard en het is over.
Jumbo drijft op Vingegaard maar nog veel meer op Wout van Aert. Het wordt nog een zware week voor Jumbo.

0
goldone123 16 juli 2022 om 20:51

Hij hoeft ook niet aan te vallen.

0
goldone123 16 juli 2022 om 20:51

Hij hoeft ook niet aan te vallen.

0
goldone123 16 juli 2022 om 20:55

Ja en een minder dag van pogi precies het zelfde het is wat als, heb je niets aan we gaan het zien in de bergen.

0
MrAquila 16 juli 2022 om 22:52

Maar dan drijft UAE toch ook op Pogi. Daarnaast zei Kruiswijk in een interview na de etappe dat hij zich min of meer gewoon liet lossen. Omdat de klim toch man tegen man zou worden

0
Blackcanyon 16 juli 2022 om 23:22

Klopt mrAquila. UAE drijft op Pogi en heeft een minder sterke ploeg. Maar bij Jumbo begint op van Aert na de rest er door te zitten, terwijl zij het werk moeten doen. Niet gedwongen door UAE, maar door wanty. En als ze door wanty gedwongen worden dan kunnen ze door veel ploegen gedwongen worden. Dat zijn onbewust bondgenoten voor Pogi. En zijn ploeg kan dus frisser blijven.
Pogi moet in de komende bergetappes weer hopen dat er een groep veel voorsprong pakt.
Jumbo mag enkel renners laten gaan die heel ver in t klassement staan.

Kruiswijk mag natuurlijk nooit er vanuit gaan dat t toch man tegen man wordt. Hij moet gaten dichten en indien nodig zijn fiets man afgeven.

0
nobrakes 17 juli 2022 om 09:28

Het ging zo te zien op de playstation heel goed gisteren. Kansloos van jumbo dat ze dat niet lukt. Misschien kunnen ze afsluiten zonder opslaan en opnieuw doen. Oh nee wacht… dat kan niet

0
Peetvader 16 juli 2022 om 21:09

Laat ons hopen. Zou toch spijtig zijn de Tour te winnen met 1 aanval en voor het overige volgen.

0
goldone123 16 juli 2022 om 21:17

In hoop zelf ook dat vingegaard het een keer probeert.

0
Dikke Vrouw 16 juli 2022 om 21:30

Zet m op jonas !

0
Marlin 16 juli 2022 om 21:43

@Blackcanyon
“een mindere dag van Vingegaard en het is over”.

Wat een onzinnige opmerking. Iedereen kan een mindere dag hebben. Als Pogacar zelf een mindere dag heeft (wat hij nog niet gehad heeft, hij woekerde gewoon te veel met zijn krachten op de Galibier) dan staat hij op 5 minuten. Ik, en de neutrale analisten, kunnen enkel vaststellen dat de meer explosieve Pogacar zijn tegenstander Vingegaard niet uit het wiel krijgt. Dat is wat telt.
Overigens kunnen zowel Thomas, Bardet, Gaudu of Quintana de Tour nog winnen als zowel Vingegaard als Pogacar elk nog een paar mindere dagen kennen. Alles kan, maar het moet nog geloofwaardig blijven.

0
Blackcanyon 16 juli 2022 om 22:29

Nee, niet zo onzinnig als jouw reactie. Jumbo ging met 2 kopmannen herinner je je dat nog?. Pogi valt aan en kan dat dus. Vingegaard zegt dat hij wil aanvallen als de kans er is, maar kan t kennelijk niet. Vingegaard zal zijn bisonkit hard nodig hebben.

Ik garandeer dat t morgen bergafwaarts gaat met Jumbo na de cotes des cammazes.

0
goldone123 16 juli 2022 om 23:14

@blackcanyon waar haal je dit vandaan, je bent wel grappig trouwens lach me kapot , en dat ze van jumbo allemaal lossen betekent helemaal niks, dat hij niet aanvalt betekent ook helemaal niks, geen idee waar je dat hebt gezien

0
goldone123 16 juli 2022 om 23:17

@marlin helemaal met je eens, vingegaard heeft een mindere dag gehad en dat was op de alphe duez.

0
goldone123 16 juli 2022 om 23:17

@marlin helemaal met je eens, vingegaard heeft een mindere dag gehad en dat was op de alphe duez.

0
goldone123 16 juli 2022 om 23:17

@marlin helemaal met je eens, vingegaard heeft een mindere dag gehad en dat was op de alphe duez.

0
Murcia 16 juli 2022 om 23:29

Mag ik het lijstje van de neutrale analisten en wie staan er eigenlijk op? En als Pogacar geen mindere dag had op woensdag dan vraag ik mij af of we wel naar dezelfde beelden hebben zitten kijken. Het gaat om het resultaat van die dag en hij verliest met boni’s meer als drie minuten op zijn directe concurrent. Dat hij zich eerder die dag nog top voelde maakt geen moer uit.

0
Blackcanyon 16 juli 2022 om 23:33

Waar ik t vandaan haal dat het na de cote des cammazes berafwaarts gaat met jumbo goldone123? Dat is heel simpel. Na die klim komt een afdaling!

0
goldone123 17 juli 2022 om 00:46

@blackcanyon dat is geen antwoord op mijn vraag, je zegt dat jumbo minder word op een etappe, alleen betekent 1 etappe niks, anders was pogi net zo slecht geweest.

0
Blackcanyon 17 juli 2022 om 05:57

Benoot op de rekker en zegt zelf dat hij niet zijn beste dag had en niet bij de les bij de eerste aanval van Pogi. Van Hooydonk goed, maar kan dit niet nog dagen volhouden.

Lijkt mij duidelijk dat Roglic geen schim is van zichzelf. En die verliest voor de zoveelste keer veel tijd. Maar zelfs als je 1 etappe 10 minuten verliest zegt het wat: je bent weg uit het klassement (behalve Meintjes)
Kruiswijk hangt in t wiel van Vingegaard en lost veel te vroeg.
Net voor de slotklim, toen het er op aan kwam waren er nog Pogi met 2 UAE knechten en was Vingegaard helemaal alleen.

Maar goed, er zijn kennelijk mensen die dit niet willen zien en blind achter hun kruidenier aan hossen.

0
JopieZ 16 juli 2022 om 21:50

Parijs is nog ver

0
JopieZ 16 juli 2022 om 21:55

Ritten in het centraal massief zijn altijd lood zwaar en slecht te controleren. Iedere ploeg die het geel verdedigd heeft het zwaar. Banesto, US postal, sky, al deze ploegen zijn wel een keer bijna kopje onder gegaan in het centraal massief.

0
sooike 17 juli 2022 om 08:37

Het plan met Roglic lijkt me duidelijk. Gisteren een korte inspanning en daarna sparen voor de bergen komende week. Kansloos voor het klassement, maar als helper waardevol. Ik zou bij JV maar oppassen voor Thomas en Bardet. Die twee rijden “geruisloos” mee , zonder een trap te veel. Vingegaard is sterk, maar er zijn misschien wel onverwachte kapers op de kust, die zich tot nu toe afzijdig hebben gehouden.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone