John Lelangue: “Heb vertrouwen dat we onze WorldTourlicentie niet verliezen”

John Lelangue: “Heb vertrouwen dat we onze WorldTourlicentie niet verliezen”

© Nico Dick

zondag 16 januari 2022 om 17:35
Interview

Lotto Soudal-CEO John Lelangue sprak deze middag in Spanje met de media. Zijn team bengelt onderin de UCI-ranking en moet vrezen voor haar statuut als WorldTourteam in 2023. Lelangue maakt zich absoluut geen zorgen. Niet over dat statuut, evenmin over het vinden van een naamsponsor die Soudal moet vervangen.

Immer positief ingesteld. Zo kennen we John Lelangue. Dat straalt de 51-jarige teammanager ook uit. Zelfs over de resultaten van 2021 hoor je hem niet klagen. “Oké, vorig jaar was een pechjaar”, zegt hij. “Toch zag ik ook positieve signalen. De jongeren ontplooien zich. Vermeersch en Van Moer zijn mooie voorbeelden.”

“Met Caleb Ewan in Milaan-San en Florian Vermeersch in Parijs-Roubaix haalden we twee podiumplaatsen in monumenten. En we pakten twaalf overwinningen, waarvan acht in de WorldTour. Verder heb ik genoten van onze aanvallende koersstijl. Maar daarmee pak je geen UCI-punten. Dat systeem is niet in het voordeel van onze manier van koersen. Dat is echter ons DNA. Ik wil dat niet veranderen.”

Punten pakken
Het gerucht deed even de ronde dat Lotto Soudal zijn sprinter en kopman Caleb Ewan dit jaar meer wilde uitspelen in kleinere wedstrijden, om zo meer – broodnodige – punten te pakken en een eventuele degradatie te vermijden. Het team verkeert immers in acuut gevaar. Eind 2022 wordt immers een ranking van de voorbije drie jaar opgemaakt en alleen de beste achttien teams behouden hun WorldTourstatuut.

CEO John Lelangue en Yana Seel, de nieuwe chief business officer van Lotto Soudal – foto: © Nico Dick

“Ik heb er alle vertrouwen in dat we bij die beste achttien eindigen. Zonder Caleb zijn programma aan te passen”, zegt Lelangue. “Hij voegt alleen Gent-Wevelgem en De Panne toe in vergelijking met vorig jaar. Dat zijn geen kleinere wedstrijden. Maar we gaan onze punten pakken. Caleb zijn sprinttrein is versterkt. Onze jongeren komen opzetten. Ik verwacht ook wel wat van Arnaud De Lie. Victor (Campenaerts, red) is er ook bijgekomen. We gaan aanvallend blijven koersen. Zonder te veel te focussen op die punten. Dat komt vanzelf wel.”

Zoektocht naar nieuwe sponsor
Ook wat betreft de zoektocht naar een nieuwe tweede naamsponsor verloopt volgens Lelangue zonder enige vorm van stress. “Dat we vroeg hebben geweten dat Soudal vertrekt, geeft ons daarin een voordeel. Dat zorgt zowel voor ons als voor eventuele partners opportuniteiten. Er zijn intussen verschillende contacten en die zijn positief. Een pak bedrijven wil zich identificiëren met ons team en heeft dezelfde waarden. Onze ploeg is sexy genoeg. Bovendien hebben we met de Nationale Loterij een stabiele hoofdsponsor, met een lange historie in het wielrennen. Maar als je vraagt of er al een handtekening gezet is? Nee, op vandaag nog niet. We hebben nog tijd.”

Lelangue had het ook nog over Philippe Gilbert, die eind dit jaar afscheid neemt. Hij ziet een dubbele rol weggelegd voor zijn boegbeeld. “Hij zal nog resultaten neerzetten, daar moet je niet aan twijfelen. Maar daarnaast is hij voor de ploeg belangrijk als mentor. Een geboren leider. Als hij spreekt, luistert iedereen. Hij laat de ploeg groeien. Of hij nog de Tour gaat rijden? Hij maakt in elk geval uit van de voorselectie van tien, maar Phil zal die plek niet opeisen als hij conditioneel niet in orde is. Zo fair is hij.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Tom Bidon 15 januari 2022 om 22:00

Dus tussen de lijnen gelezen heeft Lelangue heeft geen plan, zowel voor hun WT-status te vrijwaren als een nieuwe sponsor binnen te hengelen. Gilbert mag zijn zin doen, Ewan mag zijn zin doen.

Als Lotto zakt, mogen ze die vent wel aan de deur zetten. Daar gaat verschrikkelijk weinig initiatief en inspiratie vanuit.

Mwielerfan 15 januari 2022 om 22:27

Maar ik kan me ook best voorstellen dat ze met zelfde strategie wat meer winnen. Ewan lijkt toch de beste sprinter ter wereld, mogelijk samen met Bennett, maar het is natuurlijk de vraag of bora hem goed kan brengen.

Viktrodriguez 16 januari 2022 om 09:04

Allemaal leuk en aardig dat Ewan wellicht de beste sprinter ter wereld is. Met een pure sprinter als Ewan win je de WT-puntenoorlog niet. Je bent beter af met een mindere sprinter, die wat meer bijdraagt aan het klassieke voorjaar dan in de tombola van MSR.

kiekske 16 januari 2022 om 09:36

Ze hadden vorig jaar Ewan moeten laten starten in Gent Wevelgem. Hij was in de vorm van zijn leven. Na Milaan San Remo stoppen heb ik nooit gesnapt

SoloSlim 17 januari 2022 om 12:50

Zeker de 3daagse van De Panne.. die moet hij gewoon altijd rijden. Gratis punten!

Mwielerfan 15 januari 2022 om 22:29

Campenaerts gaat waarschijnlijk ook wel een aantal klassementen rijden tussen 2 en 10. Misschien ook in klassieker

Viktrodriguez 16 januari 2022 om 09:01

Ik heb er wat minder vertrouwen in dan Lelangue. Lotto teert feitelijk op één sprinter, die buiten MSR weinig gaat scoren in het klassieke (WT-)voorjaar. Voor de rest hopen ze teveel op vrijbuiters en het doorbreken van talenten (en daar zijn ze bij Lotto ook niet echt goed in). En dat Campenearts en Wellens nog her en der wat goede uitslagen in klassiekers en rondes rijden, maar dat is ook allesbehalve een garantie. Dit is overigens al jaren het probleem bij die ploeg, ook voor Lelangue en ook al met Greipel.

Mensen doen wat lacherig over hoe de UAE teert op één coureur, maar A) hij scoort tenminste flink in koersen met een hoop punten (klassiekers, AK) en B ) dat team buiten hun speerpunt is een stuk beter.

Alfons Haavers 16 januari 2022 om 09:46

Budget van UAE is ook 3x dat van Lotto naar verluidt. Dan heb je ook iets meer ruimte voor kwaliteit naast die ene slokop.

JensVdB 16 januari 2022 om 09:53

UAE en Bahrein hebben een heel land als sponsor

5211 16 januari 2022 om 10:06

Just JensVdB. De UAE is dan ook bijna 3 x zo groot als ons land.

Ronellenfitsch 16 januari 2022 om 18:04

Ik weet niet welke mensen lacherig doen over UAE, maar ik weet wel dat punten ze geen ene reet interesseert als ze de Tour en alle klassiekers kunnen winnen. De lulkoek dat het draait om punten houden ze ook bij sporza in stand. Slechts 1x per vijf jaar ofzo moeten de drie zwakste ploegen soms een beetje op die punten letten. Verder boeit het niemand iets, en terecht.

plattenband 16 januari 2022 om 18:48

Sponsoring heeft niks met landen te doen natuurlijk. Hoe groot een land is maakt niet uit. Bahrein is trouwens een klein eiland. Bij UAE en Bahrein zijn het de oliecentjes die ’t hem doen. Ben eigenlijk wel benieuwd wat dat in de toekomst gaat geven als die vorm van inkomsten geleidelijk smelt of misschien zelfs helemaal wegvalt. Minder belangrijk in koerstermen maar niet te onderschatten in zeker al voetbal.

Inderdaad, Lotto heeft niet ’t budget om veel meer en beter aan te trekken.

En ik ben overtuigd van de kwaliteit in de breedte. Daarom ook mijn overtuiging dat ploegen als QSA en TJV de betere zijn omdat ze gewoon meer kunnen presteren/winnen met meer renners. Als je als ploeg op één renner moet rekenen en die valt plots voor maanden uit, dan heb je het vlaggen.

Mwielerfan 16 januari 2022 om 23:39

Dat Wellens in een aantal heuvel rondes klassement rijdt is vrijwel gegarandeerd. Heeft er zelfs paar jaar op rij wat gewonnen

Jean Dumas 16 januari 2022 om 10:12

Lelangue verliest zijn WT-status niet, want hij is dikke mik met ASO. Paar keer meezitten in de vlucht van de dag in de Tour. Zal nodig zijn, want nu Wanty doorbreekt willen alleen Franse ploegen nog in de kijker rijden.

Polleke 16 januari 2022 om 12:30

Er zijn geen punten voor het meezitten in de kansloze Johny’s (sic) vlucht… zal toch aan de meet moeten gebeuren… en John likt zich wel ergens anders in als het bij Lotto (ook weer) slecht afloopt voor hem… vergeet nooit zijn legendarische uitspraak na het Landis debacle : “ Ik wist van niks…” als manager zijnde…

Koekebakker 16 januari 2022 om 10:39

Is ergens dat tussenklassement te vinden, met de punten per ploeg van de afgelopen 2 jaar samen?

tdola 16 januari 2022 om 19:31

Dat vroeg ik me ook af

Cochise 16 januari 2022 om 22:40

1. Quick Step-Alpha Vinyl 25.417,37
2. Jumbo-Visma 22.833,67
3. Ineos Grenadiers 22.626,99
4. UAE Team Emirates 20.858,66
5. Bahrein-Victorious 15.115
6. Bora-Hansgrohe 14.960,5
7. Trek-Segafredo 13.184,66
8. Astana 13.081
9. Alpecin-Fenix 13.039
10. Groupama-FDJ 12.329
11. Team DSM 11.469,71
12. EF Education 10.939,32
13. AG2R 10.779
14. Team BikeExchange 9.672,33
15. Movistar 9.609
16. Israel Start-Up Nation 9.062,66
17. Intermarché-Wanty-Gobert 9.005
18. Arkéa-Samsic 8.697
19. Cofidis 8.287
20. Lotto-Soudal 7.935
21. Qhubeka 6.986,99
22. TotalEnergies 4.610
23. UNO-X 4.194,46
24. B&B Hotels 3.891
25. Sport Vlaanderen-Baloise 3.007

Koekebakker 16 januari 2022 om 23:06

@Cochise: dank!

En moeten ze dan bij de 1e 18 eindigen, ongeacht of de ploegen boven hen WT-teams zijn? Want er zijn toch maar 18 WT-ploegen nu? Of heeft Arkea WT-ambities en tellen ze dan wel mee? Alpecin wil het toch sowieso niet?

Cochise 16 januari 2022 om 23:41

Er zijn 18 licenties. Als een ploeg geen WT-licentie aanvraagt schuift iedereen een plekje op.
Arkea wil het sowieso wel, hebben net nog verklaard dat ze het op een sportieve manier willen afdwingen (met dit systeem dus).
Alpecin is inderdaad nog een vraagteken. Als ze uit de WT blijven moeten ze er op gokken dat ze elk jaar het beste proconti-team zijn. Die kans is groot maar je weet maar nooit. Stel dat Mathieu eens een half seizoen mist met z’n rug en Merlier of Philipsen eens zwaar vallen kan je wel eens pech hebben.

Gangmaker 16 januari 2022 om 16:50

Met deze CEO manager word het absuluut niets, die had echt bij ieder normaal bedrijf ( geen overheidsbedrijf waar vriendjespolitiek de maatstaf is) reeds lang buiten gelegen. Overal waar hij aan de slag is geweest ( o.a. Phonak, BMC) zijn ze daar toch ook jiets beter geworden dankzij hem.

Gebruikersnaam 16 januari 2022 om 20:58

4 (semi-)grote Belgische wielerploegen is misschien gewoon te veel voor zo’n klein land, ook al is het wielergek. Wel jammer voor het lokale wielrennen dat de meest Belgische zou sneuvelen, maar misschien is dat dan ook een voorbijgestreefd concept. Lotto is misschien al jaren afhankelijk van een buitenlandse sprinter, maar blijft in de breedte wel vooral een lokaal project, toch meer dan QS, Wanty of Alpecin.

Het is een ploeg die vooral Belgische renners wil laten ontwikkelen, maar in praktijk rijden er daarvan gewoon te weinig bij Lotto, terwijl het net een vrij veelbelovende generatie is waar er genoeg opties zijn.

plattenband 16 januari 2022 om 21:51

Geen idee of je een ploeg echt kan linken aan een land. We mogen ons wel gelukkig prijzen dat er instellingen zijn die zo’n doelstelling nastreven. Dat geeft wat zekerheid in het wielrennen en geeft idd jonge gasten de kans zich te ontwikkelen. Zo heb je Lotto, TopSport Vlaanderen, FDJ en misschien nog andere.

Maar in ieder land is het nu eenmaal hetzelfde. Het ene jaar hebben ze nauwelijks deftige renners, het andere staan er plots 5 toptalenten recht. Scoren die onmiddellijk dan staan de grote ploegen direct met groot geld te zwaaien en doen de “goede-doel ploegen” al niet meer mee. Dan doen deze ploegen het met potentieel talent en dan groeien daar na 3 jaar pas enkele uit tot een degelijk of eventueel goeie renner. Stel dat Vermeersch volgend jaar een klassieker wint, zal Lotto hem dan nog lang kunnen houden?

Turtlehead 16 januari 2022 om 22:39

Los van het land: Lelange heeft netjes op tijd afscheid genomen van Greipel en Ewan ervoor teruggekregen. heel slim. Alleen ook al z’n geld aan Gilbert en Degenkolb uitgegeven (wss om zijn sponsor te pleasen, die vervolgens toch naar Ome Pat ging), en daarmee zijn hele ploeg én budget én toekomst verknald.
Bovendien krijgt ‘ie ook Wellens absoluut niet aan de praat (zou toch regelmatig in de top 10 van grote WT koersen en klassementen van kleine rondes moeten zitten zou je zeggen).
Nu komt Campenaerts. prima voor de PR en de breedte (en hem enorm gegund), maar dat is toch óók geen uitslagen-man. Dat motiveert de jonge gasten toch ook niet erg denk ik: hard werken voor 2e rangs kopmannen (Ewan daargelaten).
Heel dom alles bij elkaar.

Mwielerfan 16 januari 2022 om 23:43

Campenaerts rijdt veel goede uitslagen, maar weinig overwinningen

IIPacKMasteRII 17 januari 2022 om 11:23

Deze ploeg loopt eigenlijk al een decennium achter de feiten. Quasi onzichtbaar in het voorjaar, falende kopmannen en vreemde transfers. Ewan is de duidelijke uitzondering, zoals ook Greipel en VDB dat waren. Renners met een duidelijk doel en de juiste omkadering om dat doel te bereiken.
Verder komt het allemaal erg onprofessioneel over. Steeds die interviews met ploegleiders die dan uitleggen waarom het weer niet is gelukt. Jammer.
Hoe kan het dat deze ploeg geen deftige kopman heeft voor de Vlaamse klassiekers ? Dit is al uiteindelijk al jaren zo. Roelandts, Wellens, Degenkolb, Gilbert. Iedereen ziet toch dat deze renners geen grote klassieker gaan winnen in dat shirt ?
Komend jaar wordt weer meer van hetzelfde… Vermeersch, moet hij het nu gaan doen dan ? Veel te veel gevraagd van zo een jonge renner. Die wordt beter gebracht in de schaduw van een echte kopman.

Murcia 17 januari 2022 om 11:32

Grotendeels met je eens, de ploeg heeft niet alleen de slag met DQS verloren in België maar nu gaat AF hen voorbij en Wanty krijgt ook steeds meer een eigen smoel. Men heeft op Ewan na nogal wat verkeerde keuzes gemaakt in het aankoopbeleid en de begeleiding van renners laat te wensen over. Met een krimpend budget moet je dan uitkijken voor degradatie. De druk wordt nu immens op de jonge kerels terwijl in een ideale situatie die achter een brede rug van een erkende kopman konden schuilen. Die rol past niet bij een Campenaerts, prima renner en een heerlijke persoonlijkheid maar geen Kopman met de hoofdletter K.

Headlines

Materiaalzone

Populair