Johan Bruyneel: Tadej Pogacar is niet onklopbaar

Johan Bruyneel: Tadej Pogacar is niet onklopbaar

Foto: Cor Vos

Door Johan Bruyneel
maandag 11 juli 2022 om 09:20
Opinie

Het contrast met twaalf maanden geleden is groot. Na de achtste rit naar Le Grand Bornand in de Tour de France van 2021 had Tadej Pogacar een voorsprong van liefst vijf minuten op Jonas Vingegaard. Nu bedraagt dat verschil na de achtste rit slechts 39 seconden. Dat is een voorsprong van niks, waarmee duidelijk wordt dat deze Tour nog volledig open is.

Met twee ritzeges en de gele trui om zijn schouders blijft Tadej Pogacar de grote favoriet om de Ronde van Frankrijk opnieuw te winnen. Maar, hij is zeker niet onklopbaar. Vrijdag, in de rit naar Longwy, vond ik hem indrukwekkend naar de zege sprinten. Een dag later naar La Planche des Belles Filles had hij het echter een stuk moeilijker. Misschien zijn wij een beetje verwend geraakt door zijn optredens en gaan we er automatisch van uit dat hij overal met kop en schouders bovenuit steekt. Dat is in deze Tour vooralsnog niet het geval.

Jonas Vingegaard gaat een geduchte tegenstander worden. Vorig jaar kwam de Deen tot zijn eigen verrassing in de top van het klassement terecht. De strijd om het geel was toen na de eerste Alpen-rit al beslist. Met de dag ging de Deen daarna beter rijden en bracht hij Pogacar op de Mont Ventoux zelfs even in de problemen.

Het zelfvertrouwen dat Vingegaard in die Tour heeft opgedaan heeft hij direct in dit seizoen mee genomen. Zijn tweede plekken in de Tirreno-Adriatico en het Critérium du Dauphiné bewijzen dat hij opnieuw sterker is geworden. Dat beeld zie je ook in deze Tour.

Foto: Cor Vos

Hoe de Jumbo-Deen versnelde op 200 meter van de finish op La Planche des Belles Filles terwijl iedereen honderd procent aan zijn limiet zat, was vrij indrukwekkend. Als je vervolgens ziet dat Pogacar nog naar hem toe kruipt en hem voor de streep alsnog passeert, dan zie je de echte winnaar in de Sloveen.

Toch vind ik dat Pogacar en zijn UAE Emirates ploeg op La Planche des Belles Filles een fout hebben gemaakt. Er was een ideale mogelijkheid om de gele trui voor enkele dagen aan een ongevaarlijke renner te geven en een sterke ploeg voor enkele dagen de controle over de wedstrijd te laten nemen.

Ik had het ideaal gevonden wanneer Lennard Kämna met twee à drie minuten voorsprong de gele trui had overgenomen. Dan had je met BORA-hansgrohe een goede ploeg gehad die op kop van de wedstrijd zou rijden, waardoor je je eigen team kunt sparen. Natuurlijk geef je niet gauw een zege cadeau in de Tour en was La Planche des Belles Filles voor Pogacar heel bijzonder. Als je de Tour wilt winnen, moet je bij iedere actie echter denken aan het geel in Parijs. Daar moet je soms andere prijzen voor opofferen.

Vallei
Zeker als je weet dat UAE Emirates in de komende twee weken meer dan genoeg werk moet op knappen. Zij hebben nog te maken met twee blokken die in de breedte nog steeds heel sterk zijn: Jumbo-Visma en INEOS-Grenadiers. Daarbij zijn ze met Vegard Stake Laengen een belangrijke pion door corona kwijtgeraakt. Wanneer je de gele trui moet verdedigen, dan heb je in de bergritten niet alleen klimmers nodig, maar ook renners die een berg over komen om vervolgens in de vallei het tempo te bepalen. Laengen was daar een ideale man voor en die gaan ze de komende weken op bepaalde momenten zeker missen.

Vooralsnog lijkt de Tour vooral een tweestrijd tussen Pogacar en Vingegaard te worden. In de rechtstreekse duels blijft Pogacar de favoriet. Willen Jumbo-Visma en INEOS-Grenadiers een kans maken, dan zullen ze zijn ploeg onder druk moeten zetten. Dat betekent dat mannen als Primoz Roglic, Adam Yates en Felipe Martinez niet tot de laatste berg moeten wachten, maar al eerder het initiatief moeten nemen.

Zijn ploeg afmatten en Pogacar isoleren, zijn de belangrijkste taken voor de concurrentie. Al maakt zijn rechterhand Rafal Majka vooralsnog een sterke indruk op mij. Wanneer hij bergop het tempo bepaalt, zijn er geen tien renners meer die kunnen aanhaken.

Foto: Cor Vos

In de man-tegen-man duels moeten we het eerst nog zien of iemand in staat is om Pogacar op achterstand te rijden. Toch zal met name Vingegaard motivatie hebben na zijn actie op La Planche des Belles Filles en hieruit moed putten voor de Alpen en Pyreneeën. Het gaat in ieder geval een heel andere Tour dan vorig jaar worden.

Groen
In Lausanne sprintte Pogacar knap naar de derde plek. Maar de grote winnaars op Zwitserse bodem waren Wout van Aert en Jumbo-Visma. Ik vind dat Jumbo-Visma het slim heeft aangepakt om in Lausanne te helpen om het peloton gesloten te houden.

Met zijn tweede ritwinst heeft Van Aert de groene trui zo goed als binnen. De enige die hem nog zou kunnen bedreigen is Pogacar, maar die zal helemaal niet bezig zijn met het puntenklassement. Als Van Aert hier en daar nog wat punten sprokkelt is het groen op zak. Dat hij na acht ritten zo’n grote kloof in dit klassement heeft geslagen, tekent zijn klasse.

Jumbo-Visma heeft hiermee Van Aert tevreden gesteld. De groene trui, twee ritzeges en vier dagen de gele trui. Dit betekent dat de ploeg nu helemaal kan overstappen op plan A. En dat is hun code geel. Het winnen van de Tour de France. Alle aandacht kan nu op hun belangrijkste doel gericht worden. Het kunnen nog twee heel leuke en spannende weken worden.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Reutemeteut 9 juli 2022 om 19:47

Bruyneel heeft gelijk.

0
Spirit 9 juli 2022 om 20:44

in dit geval ja

0
Pietspeed 10 juli 2022 om 10:26

Bruyneel heeft ongelijk. Vooralsnog is dat namelijk niet gebleken.

0
Handige Harry 9 juli 2022 om 19:52

Parcours vorig jaar was ook wel anders
Je hebt nu nog geen bergrit gehad waarin je de concurrentie op grote achterstand kon rijden.
Wat voor de spanning natuurlijk helemaal prima is.

0
Glorious 9 juli 2022 om 19:55

Klopt zeker

0
Koers 9 juli 2022 om 19:57

Het is Pogacar tegen Jonas/Jumbo. Pogacar uiteraard favoriet, maar een slechte dag of waaiers en de Jumbo’s zitten bij elkaar, dan heb je een prachtteam om uit te halen. Daarnaast zijn de Ineos knapen wellicht nog een factor.
Puntje van aandacht is wel Roglic, uiteraard kan die ook nog flink stijgen (zeker met de tt), maar hij kan ook de reden zijn dat andere teams mét Pogacar gaan rijden omdat ze Roglic voor willen blijven als de Jumbo’s een aanval doen.

Pogacar uiteraard favoriet, maar de echte metingen worden in de echte bergen gedaan.

0
Wildebert 9 juli 2022 om 20:25

Parijs is nog ver en nog wat open deuren. Hopelijk dat er eens iemand anders wint in Parijs dan de ozo voorspelbare Pogiboy. En door.

0
Wheely 9 juli 2022 om 20:27

Mooi optimistisch stuk vanuit TJV oogpunt. Zeer benieuwd naar hoe en of ze dit kunstje gaan klaren.

0
Spirit 9 juli 2022 om 20:45

Ook wel een realistisch stuk vind ik
Bruyneel heeft wel slechtere stukken geschreven

0
Romāns Vainšteins 9 juli 2022 om 20:58

Dinsdag is eigenlijk de etappe dat je wel moet. Superhoog, superzwaar. Als Pogi daar kraakt woensdag meteen opnieuw. Etappe meteen na de rustdag zit vreemd gepland, wie weet vind pogi dat niet leuk na een dag lang interviews en verdekte beschuldigingen pareren. Ik zou als Jumbo met een lulsmoes die dag Vingegaard bij de pers weghouden en van Aert als spreekbuis opvoeren. Mind games.

Edit pffff, woens en donderdag bedoel ik. Dan gaat best een gedeelte niet op .,..,,.,

Soit, die 2 ritten en indien bloedheet kan 18 ook een killer zijn.

0
Merlinappa 10 juli 2022 om 10:08

Als de wind dinsdag nou iets aantrekt kan dat ook nog wel leuk worden, de richting is in ieder geval al goed voor waaiers in het laatste gedeelte. Wie weet..

0
cyclingzeeuw 9 juli 2022 om 20:28

Helemaal eens met Johan. Ook in de Podcast The Move heeft hij het hierover. Pogi heeft al zijn ploeg wat mij betreft te hard laten werken en dat kan hem zeker gaan opbreken. Jumbo en Ineos hebben een gigantisch voordeel wat dat betreft. Als er meerdere bergen in een etappe zitten kunnen ze bijvoorbeeld Kruiswijk of zelfs Roglic vooruit sturen. Dan ben ik benieuwd wie van UAE ze gaan terug halen. En Jonas zit in dat geval lachend in het wiel.

0
Panache 9 juli 2022 om 21:19

"Als er meerdere bergen in een etappe zitten kunnen ze bijvoorbeeld Kruiswijk of zelfs Roglic vooruit sturen. Dan ben ik benieuwd wie van UAE ze gaan terug halen."

Nou niemand denk ik, die interesseren niet.

"En Jonas zit in dat geval lachend in het wiel."

Denk eerder dan Jonas dan lachend uit het wiel gekletst wordt.

Als er één constante is bij Pogacar dan is het dat hij normaliter de aanval zoekt voordat een team hem in problemen kan brengen, de vogel is dan gewoon gevlogen. Pogacar is namelijk van het anticiperen en niet van het reageren. Er is buiten ziek/vallen slechts één manier om het te doen kantelen en dat is dat Vingegaard in de echte bergen gewoon beter is (dat zou best kunnen, zien we etappe 11 wel).

0
vincenzo 9 juli 2022 om 20:31

Wat is dat toch met die altijd heersende opvatting dat de ploeg die het geel heeft, die trui tegen alles en ieder moet verdedigen en daardoor de wedstrijd moet dragen? Ze kunnen de trui ook later nog "weggeven" aan een ongevaarlijke renner als ze er van af zouden willen.

0
Gijsbert Van Beers 9 juli 2022 om 20:59

Was ook mijn idee. Maar wielrennen is een sport van tradities. Een sprintrit eindigt daarom ook altijd in een sprint. Out of the box denken bestaat niet in het wielrennen.

0
ti-raleigh 9 juli 2022 om 20:40

Zeker kan de sterkte van een ploeg doorslaggevend zijn maar in het geval van Pogacar al stukken minder. Pogacar kan als geen ander de koers lezen en derhalve gebruik maken van andere ploegen. Misschien vindt TJV een paar medestanders, maar ze gaan heus niet allemaal tegen Pogacar rijden. En trouwens zo slecht is die ploeg nog helemaal niet. Toen ze er moesten zijn, waren ze er ook.

0
Napoleon 10 juli 2022 om 03:18

Met een sterke ploeg had hij in de kasseienrit Vingegaard op anderhalve minuut kunnen zetten, dan had hij de knock-out uitgedeeld. Nu staat hij wel voor, maar is hij nog niet zeker.

0
Romāns Vainšteins 9 juli 2022 om 20:42

Ik ben iig eveneens hoopvol gestemd dat deze tour een stuk closer en misschien zelfs episch spannend worden gaat. Bruyneel miszegt hier niets.

0
SprintMaster 9 juli 2022 om 20:51

Dat is wel een erg optimistische titel. Tot nu toont hij geen teken van zwakte, integendeel: glansrijk in de tijdrit en op de kasseien. Op La Planche kon hij dan geen verschil maken maar was de aanval ook minder dan 1 km. De zwakte van de ploeg kan wel een zorg worden.

0
RodyTur10 9 juli 2022 om 21:01

Bruyneel weet hoe je een Tour moet winnen, dus ik neem zijn woorden zeer serieus.

0
paustovski 10 juli 2022 om 11:00

Hij heeft het volgens de officiële uitslagen nochtans nog nooit gedaan, ook niet als ploegleider.

0
IlPirata 9 juli 2022 om 22:47

Volgens mij schreef hij recent nog dat Jumbo helemaal de groene trui links moet laten liggen en alles op de gele trui moet zetten. Niks veranderlijker dan een mens blijkbaar. Veel open deuren, dat wel. Neemt niet weg, dat er geen speld tussen te krijgen is, dit artikel.
Hopelijk een beetje spanning komende twee weken, zou goed zijn voor de Tour, want de meeste fervent wielerliefhebbers (‘niet mevrouw uit Zetten’) kiezen mede door het koersverloop, al jaren voor de Giro of de Vuelta als meest favoriete ronde. Met name de Giro, eigenlijk gewoon de mooiste en qua parcours ook al jaren de zwaarste.

0
Natte spons 9 juli 2022 om 23:31

Eigenlijk zegt hij nu dat ze met 1 rit hun best doen (vandaag) de groene trui eigelijk al binnen hebben (de rest kon van Aert bijna alleen) en er geen moeite meer in hoeven te steken. Bijna dezelfde strekking als het verhaal eerder, met het grote verschil dat ze de trui nu al bijna binnen hebben.

0
IlPirata 9 juli 2022 om 23:44

@Natte sponsNatte spons

Ok, prima, maar eerst wilde hij toch dat Jumbo alles op de gele trui zou zetten en dat beiden niet mogelijk zou zijn?Geen renners voor Van Aert. Anyway, Van Aert regelt het gewoon wel, meesterlijk.

0
VerstandOpNul 9 juli 2022 om 23:38

De sleutel ligt bij TJV en Ineos: durven ze Pogi het vel over de oren te trekken wanneer hij geïsoleerd komt te zitten.. Tot nu toe heb ik daar weinig van gezien en plooit het koersverloop telkens zijn kant op..

0
xistnc 10 juli 2022 om 00:14

Vanochtend was wat dat betreft al een dubbeltje op zijn kant voor Pogacar. Die heeft na de massale valpartij echt gezwijnd.

0
tramontana 10 juli 2022 om 01:47

Ideaal moment om zo’n artikel te publiceren, laat ons hopen dat het woensdagavond niet hopeloos gedateerd is. Een meter na de streep in La Planche zagen we Vingegaard bijna van zijn fiets vallen, een minuut later stond Pog comfortabel interviews te geven.

0
poortje de dijkenstoemper 10 juli 2022 om 08:20

Moge de beste renner winnen

0
De Siepel 10 juli 2022 om 09:57

Veel wishful thinking. Tot op heden is Pogacar de sterkste en is Majka een prima tweede man. Ps jammer dat de mooiste bergritten doordeweeks zijn. Is dat toeval? Of wil de organisatie te grote drukte voorkomen?

0
Marlin 10 juli 2022 om 10:32

Eigenaardige vergelijking met vorig jaar. Niet het aantal ritten (8) moet je vergelijken, maar wel het soort ritten dat al achter de rug is. Uitgezonderd de ene, wel lastige middengebergte klim van La Planche des Belles Filles (na een gemakkelijke aanloop) hebben de renners nog geen echte bergen gezien. De rit van Le Grand Bornand vorig jaar is te vergelijken met de elfde rit van woensdag met aankomst op de Granon. Dan pas kunnen we een voorzichtige vergelijking maken. Net zo goed wacht Pogacar nog wat langer om echt grote verschillen te maken. Of maakt Vingegaard van die ene zwakkere dag van Pogacar gebruik om tijd goed te maken of zelfs even de gele trui over te nemen.

0
Polleke 10 juli 2022 om 11:04

Vraagje aan WF, mogen we weer kritisch zijn of worden we gecanceld zoals in de vorige “analyses” van RK en JB ?

0
Deel Koeper 10 juli 2022 om 12:46

Zolang hij nooit slechte dagen kent, is hij wel onklopbaar.

Ja, ja, vreselijk ingestort enkele dagen terug, won wel de rit. Ja, ja, slecht moment op de Ventoux vorig jaar, eindigt die dag wel voor Vingegaard. Dat zijn dus geen slechte of zelfs maar zwakke dagen, dat is hooguit even op je adem trappen en je gewoon herpakken.

0
SprintMaster 10 juli 2022 om 12:46

Mee eens indien ze hem verplicht alle resterende etappes op de fiets van Bjerg laten rijden. :-) Al zou het nog leuker zijn als Walscheid zijn ploeggenoot zou zijn.

0
Massimo Bataille 11 juli 2022 om 10:21

Al die verhalen over het mindere team van UAE etc. Het is paradoxaal beter voor Pogacar om een ‘slechter’ team te hebben.

Al de rest moet net hopen dat zijn ploeg beter is ( of zelf op kop rijden als Jumbo/INEOS) zijnde.
Want hoe sneller de ploegmaats van Pogacar weg zijn, hoe vroeger hij aanvalt.
En dan zijn er maar weinigen die hem kunnen volgen.

Dus bidden dat Majka blijft goed rondrijden, anders wordt het moeilijker en moeilijker om hem te kloppen

0
Bzuidema 11 juli 2022 om 10:41

Je kan het ook omdraaien. je mag hopen dat pogacar niet een goede dag krijgt waar hij nog een half minuutje of minuut pakt op de rest. tot nu toe zijn het nog korte aanvallen geweest waar die steeds wat seconden pakt. Vingegaard kan nog goed volgen maar kan hij ook aanvallen? je kan wel zeggen stuur roglic en team ineos allemaal in de aanval maar dan branden ze zichzelf ook op. die bergen zijn te zwaar daarvoor.
we zullen het woensdag en donderdag wel zien.

0
Marlin 11 juli 2022 om 11:23

Wat we wel weten, is dat het opnieuw niet van Roglic zal komen. Heel wat volgers van WF bleven de voorbije weken maar beweren dat Roglic de nr. 1 was van Jumbo. Dat hij zeker niet kansloos was tegen Pogacar. Tegen alle valabele argumenten van kenners in.
Twee jaar geleden werd Roglic al geklopt door Pogacar. Deels door de falende ploegtactiek van Jumbo. Deels door een matige klimtijdrit. De ploegleiding/Roglic vond het eerder tijdens de Tour nodig “vriend” Pogacar een cadeautje te schenken door hem alleen te laten wegrijden. Nadien viel Poglic niet meer aan, tenzij op het allerlaatst in de laatste bergrit. Wat slechts enkele seconden opleverde.
Sindsdien is Roglic twee jaar ouder geworden, en duidelijk op de retour. Dat zagen we onlangs nog in de Dauphiné. Pogacar daarentegen is nog veel sterker geworden. Daarenboven gaat Roglic er vaak bij liggen, en bleek Vingegaard in de Daupiné eigenlijk de beste renner van de ploeg te zijn.
Roglic is nu al uitgeschakeld voor de rangschikking, laat staan voor de eindzege. Hij verliest geleidelijk aan meer tijd. De pijn en het verkrampt op de fiets zitten, zal bij een van de zware bergritten voor een inzinking zorgen. Wel kan hij nog een belangrijke rol spelen, door, nu het nog kan, Pogacar onder druk te zetten. Gisteren reeds had Roglic moeten aanvallen. Niet om Pogacar eraf te rijden, maar wel om hem te isoleren van zijn ploeg. Kruijswijk, Benoot, Kuss kunnen Roglic lanceren voor een versnelling. Vingegaard hoeft dan slechts in het wiel van Pogacar te volgen. Uiteraard zal Roglic nadien wegzakken. Maar of hij nu vijfde, twaalfde of vijfentwintigste eindigt, dat heeft totaal geen belang. Enkel het succes van de ploeg (via Vingegaard) is belangrijk. Maar ik vermoed dat het zootje ploegleiders weer tot de Champs Elysées zal wachten om de aanval op Pogacar in te zetten.

0
Michiel 11 juli 2022 om 11:34

Hoe bedoel je

0
Anton van Valouwe 11 juli 2022 om 11:48

Beetje warrig verhaal, maar toch dank voor de moeite!

0

Headlines

Populair

Materiaalzone