Johan Bruyneel over mogelijke fusie: “Niemand met geldig contract komt op straat te staan”
foto: Raymond Kerckhoffs
maandag 25 september 2023 om 09:58

Johan Bruyneel over mogelijke fusie: “Niemand met geldig contract komt op straat te staan”

Johan Bruyneel heeft op social media gereageerd op de op handen zijnde fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step, waaraan de laatste maanden in het grootste geheim gewerkt is. De Belgische oud-ploegleider houdt allereerst een slag om de arm, maar geeft ook antwoord op enkele vragen die zijn ontstaan door het nieuws.

“Als de fusie daadwerkelijk doorgaat, komt niemand met een geldig contract op straat te staan”, benadrukt Bruyneel. Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step hebben op dit moment samen 50 renners onder contract staan voor 2024, terwijl het maximum 30 renners is voor een ploeg. Daarnaast is er ook ‘dubbele’ bezetting qua staf.

“De ploegen zullen een oplossing moeten vinden. Betaal op zijn minst het resterende deel van hun contract en zoek een andere ploeg die zonder kosten een renner kan krijgen… Anders geeft de UCI geen groen licht voor de fusie”, zegt de voormalig ploegleider van US Postal, Discovery Channel en Astana.

Vrijheid voor sommige renners
“Ik wil daar ook nog aan toevoegen dat elke renner die onder contract staat bij het team dat verdwijnt of haar WorldTour-licentie verkoopt, en niet deel wil zijn van deze fusie, vrij is om naar een andere ploeg te vertrekken. Voor hen kan het huidige team dat niet voorkomen, omdat de ploeg waarmee de renner een contract heeft in dat geval ophoudt te bestaan”, aldus Bruyneel.

In een ander bericht op social media reageert Bruyneel nog op de WorldTour-licentie die mogelijk vrijkomt als de fusie rondkomt. “Mijn verwachting is dat een ProTeam dat de stap wil maken de licentie koopt van een van de twee fuserende ploegen. In dat geval denk ik dat Jumbo-Visma de licentie behoudt en Soudal Quick-Step die van hun verkoopt.”

RIDE Magazine
19 Reacties
25-09-2023 10:31
Leuk dat jullie Johan er uit pikken, maar dit zeggen heel veel wielervolgers op Twitter/X en elders. Wat maakt zijn mening beter/interessanter?
    25-09-2023 11:58
    Hetzelfde dat een tweet van Trump meer aandacht krijgt dan deze post van jou natuurlijk. Lekker boeiend wat een nukubu van deze fusie vindt, ik hoor het liever van mensen die er dichterbij staan.
    25-09-2023 12:13
    Vriend van....
25-09-2023 10:53
Heeft iemand eigenlijk al aan volgend scenario gedacht? Beide ploegen houden gewoon hun licentie. De ene ploeg wordt dus Soudal-Visma of Visma-Soudal, maakt niks uit. De andere wordt Quickstep-Napoleon games. (Of een andere 2de sponsor. Maakt ook niks uit eigenlijk. De ene ploeg (Soudal-Visma) wordt de rondeploeg. De andere Quickstep -... wordt de klassieke ploeg. Ze hebben beide de mensen én de knowhow op dat specifieke gebied. Sommige renners gaan naar ploeg A, anderen gaan naar ploeg B...Zo kunnen pakweg Evenepoel, Landa, Van Wilder. Cataneo enz naar Soudal-Visma, en pakweg Benoot, Kooij, Van Aert, Laporte enz naar Quickstep-.... Problemen opgelost toch? Stel voor beide ploegen een eigenaar en manager aan (zelfs al is dat maar theoretisch voor de UCI) en klaar is kees. Misschien bedoelde Plugge net dát toen hij de 3 grote rondes won en toch zei: we gaan nu kijken hoe we nóg beter kunnen worden.
    25-09-2023 11:05
    Interessant idee! Ben wel benieuwd hoe dit eruit ziet in de grote ronde. Twee teams die eigenlijk voor 1 'ploeg' rijden. Dat zou helemaal een doodsteek zijn voor de grote rondes....
    25-09-2023 11:11
    Zoals het nu is dus… 2 ploegen…
    25-09-2023 11:18
    Dus als ik het goed begrijp blijven het volgens jou twee verschillende ploegen, die wat renners uitruilen waar ze niet vanaf willen en die op zoek moeten naar nieuwe sponsors om het financieren?

    Klinkt logisch
    25-09-2023 11:22
    Maar dan moeten ineens wel alle banden tussen beide teams weer doorknipt worden. Anders gaat de UCI dat nooit aanvaarden. Dus een eenmalige uitwisseling aan renners, sponsors & personeel kan eventueel wel, maar daarna moeten het weer twee onafhankelijke teams worden.
    25-09-2023 11:23
    Zou de UCI tegenhouden, mag expliciet niet volgens regels enig verband tussen teams zijn. Begrijpelijk in zo'n kleine sport.
    25-09-2023 11:33
    Is dit geen koersvervalsing?
    25-09-2023 12:17
    Is voor geen enkel van de problemen een oplossing
    Hoe in godsnaam gaat die klassieke ploeg alles betalen?
    Lefevre wil stoppen dus dat kan dan ook niet.

    2025 zie ik de fusie doorgaan
    Tudor of uno-x neemt plek over in WT en de overbodige renners hebben een jaar om ploeg te vinden
    25-09-2023 12:33
    Hoe kan de UCI zoiets tegenhouden als de managers en verantwoordelijken voor beide ploegen totaal verschillend zijn? Ze kunnen natuurlijk wel vermoeden en bijna zeker zijn zelfs, dat er banden tussen de 2 ploegen zijn, maar als je dat niet zwart op wit kan aantonen, dan heb je geen poot om op te staan. Dergelijke zaken zijn in het voetbal ook schering en inslag. Wat het financiële betreft, is er toch geen probleem? De kasseiploeg om het zo te zeggen heeft Quickstep en ... en de rondeploeg heeft Soudal-Visma plus een rits co-sponsoren. Let op, ik zeg niet dat ik zo'n constructie ok zou vinden, dat is nog iets anders, maar het zou zo maar kunnen toch?
25-09-2023 11:13
Wellicht een mogelijkheid voor Tudor om echt richting WordlTour te gaan als één van de huidige koplopers onder de PC teams de licentie van Soudal overnemen.
    25-09-2023 11:53
    Dan heeft Tudor wel het probleem dat ze al 27 man voor 2024 hebben vastleggen.

    Het is dat Movistar al een WT-licentie heeft, maar anders.....
    25-09-2023 11:53
    Tudor gaat zo en zo de WT in, hun sponsoren, relaties én resultaten wijzen er op dat ze dat voor elkaar krijgen tegen eind 2025 wanneer de licenties herverdeelt worden…
    25-09-2023 14:38
    Ik dacht aan Israël als logischte optie, maar die hebben denk ik al die Wild Card. Achter Eolo Kometa zit veel geld, maar die ploeg is lang niet World Tour waardig
25-09-2023 10:19
Ik heb even berekend hoeveel mensen Bruyneel nog relevant vinden.

0.
    25-09-2023 11:44
    Lekker voor jezelf praten.
    26-09-2023 15:19
    Zeer met HV eens. Bruyneel verdient dit podium niet.
    Ik ben niet van de cancelcultuur, maar snap oprecht niet waarom de redactie steeds weer met hem op de proppen blijft komen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine