Joao Almeida wil volgend jaar weer deelnemen aan Giro d’Italia

maandag 24 oktober 2022 om 19:04
Joao Almeida wil volgend jaar weer deelnemen aan Giro d’Italia

foto: Cor Vos

Als het aan João Almeida ligt, staat hij volgend jaar opnieuw aan de start van de Giro d’Italia. De Portugees heeft voor zijn gevoel nog wat goed te maken in de Italiaanse ronde: dit jaar moest hij in de slotweek in kansrijke positie opgeven wegens een coronabesmetting.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

De coureur van UAE Emirates hoopt in 2023 dus sportieve revanche te boeken in de Ronde van Italië, al heeft hij nog geen zicht op zijn definitieve programma. Maar Almeida heeft dus wel een duidelijke voorkeur. “Ik wil me weer op de Giro concentreren. Ik kan terugblikken op een redelijk goed seizoen, al had ik wel wat meer verwacht van de Giro. Maar ik heb over het algemeen wel goede resultaten behaald en ook veel geleerd”, citeert The National.

Almeida begon het wielerseizoen 2022 met een vijfde plaats in de UAE Tour en werd vervolgens achtste in Parijs-Nice en derde in de Ronde van Catalonië. In die laatste ronde won hij bovendien de koninginnenrit naar Boí Taüll. Na een teleurstellende Giro d’Italia wist hij in het najaar weer zijn gram te halen. In de Ronde van Burgos won hij de slotrit en werd hij tweede in de eindstand, in de Vuelta a España eindigde hij – na een sterke slotweek – als vijfde in het eindklassement.

Almeida hoopt er volgend dus weer bij te zijn in de Giro, al denkt zijn ploeg UAE Emirates er misschien ook wel aan om de Portugese allrounder als een soort luxehelper van Tadej Pogačar naar de Tour de France te sturen.

Dit artikel delen:

17 Reacties

josi 24 oktober 2022 om 21:14

Een voorkeur voor rijden voor eigen kans boven knechten voor Pogi, da’s natuurlijk niet zo raar.

3
Krakowic 25 oktober 2022 om 09:49

Ik stel voor dat Pogacar dan ook naar de giro gaat, samen met REV en Roglic, dan kunnen ze het daar mooi uitvechten met elkaar. De verliezer kan dan altijd nog naar de tour. Al blijft dit waarschijnlijk bij dromen.

0
Lalsacien 25 oktober 2022 om 10:58

Als alle favorieten wegblijven uit de Tour is de kans groter dat er weer eens een Fransman wint. Duivels dilemma voor Prudhomme.

0
Romāns Vainšteins 25 oktober 2022 om 10:17

Almeida naar de giro, Pogacar naar de tour en Ayuso naar de vuelta is een uitstekend idee. Het is een bijzonder allround coureur met een bovengemiddeld sterke tijdrit en hij is nu weer een goed jaar taaier en ervarener. Ik zie alle grote jongens ‘gewoon’ naar de tour gaan en dan is hij hier groot kanshebber voor de eindzege, ook is het iemand die je prima zonder 100% op hem afgestemde ploeg afvaardigen kan. Formolo lijkt me een betere man om met oa Majka de Pogikar te trekken in Frankrijk.

0
jappe666 25 oktober 2022 om 11:11

In het geval van Almeida lees ik die quote eerder als “Ik wil overal starten waar Pogacar of Ayuso niet aan de start staan”. Zal wel iets soortgelijks worden veronderstel ik:

Giro: Almeida, Novak, Ulissi, Wellens, Covi, Ackermann, Polanc, Laengen

Tour: Pogacar, Trentin, Majka, Bennett, Grossschartner, McNulty, Formolo, Bjerg

Vuelta: Yates, Ayuso, Soler, Hodeg, Molano, Hirschi, Bax, Oliveira

0
Marlin 25 oktober 2022 om 14:39

Jouw Emirates Tourploeg is zeker niet sterk genoeg of hooguit even sterk als de Jumbo Tourploeg. Hoogst gevaarlijk voor Pogacar. Zelf zal hij misschien iets sterker voor de dag komen dan in 2022. Maar dat zal waarschijnlijk niet volstaan tegen een Vingegaard die zich enkel op de Tour concentreert. Als Pogacar zijn kansen wil verhogen, dan zal hij met de sterkst mogelijke Tourploeg aan de start moeten staan. Dus met Almeida, Yates, Majka, McNulty, Soler, Bjerg. Ayuso is nog te jong, maar kan uitgespeeld worden als (mede)kopman in Giro of Vuelta, om ervaring op te doen. De andere vermelde renners zijn eigenlijk tweede garnituur klimknechten en kunnen best hun ding doen in Giro of Vuelta.

-2
Mooie Sjors 25 oktober 2022 om 14:52

Ben vooral benieuwd naar het programma van de grote Pogacar zelf. Weer UAE Tour, Strade, Tirreno, MSR, Vlaanderen, WP en LBL om dan via Dauphiné wellicht naar de Tour te gaan & het WK, en dan nog het Italiaanse najaar. Of wordt het omgegooid?

0
Marlin 25 oktober 2022 om 14:24

Zo werkt het niet. Almeida is een goede renner. Maar geen toprenner. Al helemaal niet de betere renner dan Evenepoel, wat Almeida al dacht te zijn of te worden toen hij Quick-step verliet. Emirates zal Almeida niet opofferen in de Giro waar hij hooguit een ereplaats kan halen. Deelnemen aan de Giro (voor een ereplaats) zou ertoe leiden dat Almeida niet of slechts op halve kracht Pogacar zou kunnen bijstaan tijdens de revanche-Tour 2023. Dat terwijl Emirates in 2023 met de sterkst mogelijke (helpers)ploeg aan de start zal willen staan. Met Majka, McNulty en Almeida.

-1
Beer 25 oktober 2022 om 14:29

Jammer dat het zo gelopen is. Was een coole tandem; Evenepoel-Almeida. Zou ook nu nog kunnen werken sportief gezien; ware er niet de voorgeschiedenis en botsende ego’s.

-1
Marlin 25 oktober 2022 om 14:49

Klopt, Beer. Hoewel ik ze niet heel lang samen zag in dezelfde ploeg, hadden ze inderdaad een sterk koppel kunnen gevormd hebben in 2022 en 2023. Een kapitale fout van Almeida, die nu allicht zijn beste jaren zal slijten als (meester)knecht van Pogacar. Terwijl Almeida anders na een goede leerschool bij Lefevere zelf als kopman bij een iets mindere ploeg had kunnen meestrijden voor een top vijf plaats in grote rondes. Iets wat hij als meesterknecht (als toekomstige vervanger van Majka) niet zal kunnen doen.

-1
Maillot à Pois 25 oktober 2022 om 14:57

Ik snap je stokpaardje nog steeds niet, Marlin, zelfs niet als we er van uit gaan dat Almeida inderdaad voornamelijk in dienst van Pogacar zal moeten rijden, wat dit jaar duidelijk niet het geval was.
Waarom precies is Almeida in jouw ogen zoveel slechter af als meesterknecht van Pogacar dan als meesterknecht van Evenepoel?

0
Romāns Vainšteins 25 oktober 2022 om 15:03

Daar nog even los van: als Almeida de kant van knecht opgeduwd wordt binnen UAE: dan kan hij toch ook nog ergens anders gaan rijden?

1
Cochise 25 oktober 2022 om 15:14

Die botsende ego’s zijn trouwens ook luchtkastelen. Het is niet omdat Almeida het sneu vond om die ene keer z’n kansen te moeten opofferen dat hij botst met Evenepoel. Integendeel, die twee kwamen en komen best goed overeen.
Is Yates ook niet gehaald voor de Tourploeg?

0
Beer 25 oktober 2022 om 15:36

Je mag de botsende ego’s iets ruimer nemen dan Evenepoel en Almeida. Lefevere zit er ook nog ergens tussen. Mijn punt is vooral dat Almeida voor Evenepoel de perfecte secondant was en had kunnen zijn met zijn beestachtige doorzettingsvermogen. Anderzijds had Almeida bij QS ook wel kansen voor eigen rekening gekregen.

0
Maillot à Pois 25 oktober 2022 om 19:59

@Beer
Akkoord dat hij een hele goede secondant voor Evenepoel had kunnen zijn. Dus vanuit het standpunt van QS/Evenepoel is het zeker jammer dat hij weg is gegaan. Maar waarom het vanuit het standpunt van Almeida een kapitale fout zou zijn, wordt daarmee nog steeds niet verklaard. Is in dienst van Pogacar slechter dan secondant van Evenepoel? Zou hij bij QS vaker voor eigen kans kunnen gaan dan bij UAE? Niets uit het afgelopen seizoen dat daarop wijst.

0
Cochise 25 oktober 2022 om 22:09

En als het sportieve verschil dan niet zo groot is geeft dat extra nulletje op de loonbrief wel de doorslag. Voor geld danst zelfs een beer heb ik me laten vertellen.

0
Dikke Vrouw 24 oktober 2022 om 19:53

Ik wil moet ik moet me weer op die giro concentreren zijn ..

-2

Headlines

Populair

Materiaalzone