Jelle Wallays voor twee jaar naar Lotto Soudal

maandag 21 september 2015 om 13:24
Jelle Wallays voor twee jaar naar Lotto Soudal

foto: Sirotti

Het hoge woord is eruit bij Jelle Wallays. De Belg maakt eind dit seizoen de overstap van Topsport Vlaanderen-Baloise naar Lotto Soudal. Dat bevestigde hij na afloop van ploegentijdrit van het WK wielrennen in Richmond.

De 26-jarige renner hoopte vorig jaar al op contract bij een WorldTour-ploeg. Ondanks zijn zege in Parijs-Tours 2014 bleef dat uit. Dit seizoen liet hij zichzelf opnieuw opmerken in de klassiekers. Wallays won dit voorjaar Dwars door Vlaanderen.

Tijdens de Tour de France kwam de geruchtenmolen over de interesse van Lotto Soudal opgang. Wallays sprak ook met Etixx-Quick-Step en Trek, maar kiest uiteindelijk voor een verbintenis van twee jaar bij Lotto Soudal. Het enige wat nog ontbreekt is een handtekening. “Normaal gezien komt alles binnenkort in orde”, aldus Wallays tegenover Belga.

“Er is een mondeling akkoord met Lotto Soudal. Alleen de handtekening moet nog gezet worden. Ik zal er een contract tekenen voor twee jaar. Ik ben er nog niet mee bezig welke rol ik daar zal vervullen. Laat me eerst dit seizoen nog afwerken, de rest zien we volgend jaar wel. Ik ben alleszins blij en trots dat ik die overstap maak.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

wolfje 21 september 2015 om 13:31

Dacht dat hij naar Trek zou gaan. Lotto Soudal wordt erg sterk in het voorjaar

LinusGerdemann 21 september 2015 om 13:35

Dit was DE ideale versterking voor LottoNL-Jumbo. En als ik dan uit vrij betrouwbare bron begrepen heb dat LottoNL hem niet eens benaderd heeft vind ik dat meer dan een gemiste kans. Was een ideale man geweest naast Vanmarcke. Hadden ze meer gehad dan aan Campenaerts.

klootje kriekeljon 21 september 2015 om 13:38

Grappig dat je dat zegt LG, ik heb regelmatig moeten denken aan Wallays afgelopen maanden als het over versterkingen ging. Dacht alleen telkens dat die jongen wel vast zou liggen omdat zijn naam nergens viel.
Nu blijkt dus van niet joh. Bizar, voor mij misschien wel de beste van bij Topsport.

LaurentJalabert 21 september 2015 om 13:52

Eigenlijk gek dat hij dit jaar nog voor TSV gereden heeft. Laat toch al een aantal jaren zien dat hij goed is in het klassieke werk. Zeker voor ploegen als Ettix en Lotto een zeer aantrekkelijke aanvulling, aangezien hij Belg is.
Goede keus om naar Lotto te gaan denk ik.

HoofdIsVrij 21 september 2015 om 13:58

Indrukwekkend hoeveel renners TSV de laatste jaren elk seizoen weer aan de WT levert. Ze doen goed werk daar en zijn echt een heel belangrijke schakel in het Vlaamse wielrennen.

west 21 september 2015 om 13:59

Hij zal het hard onderhandeld hebben, vandaar dat ie vorig jaar ook niet voor misschien minder genoegen heeft genomen. En bij LottoBE zal met het vertrek van VDB wat budget vrij zijn gekomen. En dat buiten ogenschouw gehouden denk ik nog dat LottoNL de strijd financieel nooit aan kan met -BE. Helemaal niet om de meest gewilde Belg van het moment.

fietskoen1 21 september 2015 om 14:54

Goede versterking! Hopelijk mag hij in koersen zoals Dwars door Vlaanderen wel voor zijn eigen kans blijven gaan. Anders een super knecht die de wedstrijd kan openbreken.

Pieter01 21 september 2015 om 14:57

Lotto lijkt maar laat in gang geschoten te zijn dit jaar. Vraag me af welke renners ze nu nog kunnen aanwerven, want er zullen nog enkele vrije plaatsen zijn als niet iedereen een contractverlenging krijgt. Sergeant is volgens mij fan van Ten Dam, maar dat is eigenlijk een renner zoals Monfort.

tendam 21 september 2015 om 15:39

@linusg
Wallays haal je als kopman, dan snap ik dat ze er niet een tweede Vlaamse kopman voor de klassiekers bij nemen. Daarnaast is deze jongen toch sowieso veel interessanter voor de Vlaamse Lotto (waar Vanmarcke misschien na volgend jaar ook wel heen gaat).

rosencrantz 21 september 2015 om 16:04

Ik snap niet waarom Wallays in een keer zo gegeerd blijkt. Aangezien hij al 26 is, gaat hij niet veel verbeteren, lijkt mij. Naar Lotto-Soudal lijkt mij de meest logische transfer. Hogerop maar in België. Veel te lang bij Topsport blijven hangen.

Cadellie 21 september 2015 om 16:33

Edit redactie: Artikel is online

Stablinsky 21 september 2015 om 17:38

@rosencrantz
De beste jaren van een wielrenner zijn normaal gezien het 29e – 30e levensjaar. Gilbert is daar het beste voorbeeld van. Voor zijn 26e was het ook nog niet indrukwekkend. Sommige renners zijn al vroeg toppers, zoals bvb. Boonen en Dumoulin, maar dat zijn absolute uitzonderingen. De meesten hebben meer tijd nodig.

Romāns Vainšteins 21 september 2015 om 19:01

Ik vind Wallys een uitstekend coureur maar nou niet meteen gewezen kopman hoor. Roelants, Gallopin, Benoot, Debusschere… Make your pick.. Het wordt een mooi blok dat aanvallend moet gaan koersen vanwege juist het gemis aan een absolute kopman. LTJ had hem goed kunnen gebruiken in de Vlaemsche klassiekers maar of hij en Vanmarcke klikken kan ik natuurlijk niet weten.

Gebruikersnaam 21 september 2015 om 20:10

@rosencrantz

Moet hij dan verbeteren? Hij is goed genoeg om semi-klassiekers te winnen, er zijn genoeg ploegen voor wie zo’n renner een aanwinst is.

Othello 21 september 2015 om 20:45

Een contract tekenen zonder bezig te zijn met je rol in de ploeg… Ik hoop dat ie slimmer koerst.

kelderfan 21 september 2015 om 23:00

Het waren toch Campenaerts en Wallays in die koppeltijdrit. Die Wallays was vorig jaar al toe aan een overstap.

rosencrantz 22 september 2015 om 10:30

@kelderfan : en eigenlijk het jaar daarvoor ook al, hij is te lang blijven hangen.