Jay Vine verrast op Pico Jano: “Plan was eigenlijk vroege vlucht, dit is onwerkelijk”

donderdag 25 augustus 2022 om 17:42
Jay Vine verrast op Pico Jano: “Plan was eigenlijk vroege vlucht, dit is onwerkelijk”

foto: Cor Vos

Jay Vine heeft de zesde etappe van de Vuelta a España gewonnen. De Australiër van Alpecin-Deceuninck viel op enkele kilometers van de finish aan, kreeg een ontketende Remco Evenepoel en Enric Mas achter zich, maar hield sterk stand. “Het is onwerkelijk”.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Voor Vine is het zijn eerste profzege, nadat hij dit seizoen een aantal keer dicht bij de zege was. “Het is ongelooflijk, ik heb hier heel hard voor gewerkt”, vertelde de jonge renners na afloop in het flashinterview. “Ik wou mee met de ontsnapping van de dag, maar ik kreeg te maken met een lekke band. Dat ik het dan afmaak in de klassementsgroep, is onwerkelijk.”

Op een aantal kilometers van de finish ging Vine aan. Alleen Mark Padun bleef nog over uit de vlucht. “Ik moest van ver aangaan. Ik was echter geen gevaar voor het klassement, waardoor niemand naar mij keek”, aldus Vine. “Er gingen heel wat dingen door mijn hoofd. Ik heb vooral aan mijn vrouw gedacht, zij heeft de laatste jaren alles voor mij gedaan. Het is tijd voor mij om dat terug te betalen”, zei hij met een glimlach.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Scrabslag 25 augustus 2022 om 17:53

Prachtig. Eigenlijk te gek voor woorden dat deze man geen prof was geweest zonder zwift

7
NiM 25 augustus 2022 om 18:59

Zat ik ook te denken!

0
jenzrscl 25 augustus 2022 om 17:53

Knap !mooie overwinning , nu vol voor bollen

6
Polleke 25 augustus 2022 om 18:22

Reed de laatste 6,7 km dus eigenlijk even hard als Remco/Mas… niet zo maar een lucky-strike… sterk baaske…

5
11 na 11 26 augustus 2022 om 07:03

Van het moment dat Evenepoel aan gaat, verliest Vine slechts 5 à 10 seconden, terwijl hij anderhalve minuut pakt op de groep Roglic.

1
Pietspeed 25 augustus 2022 om 19:43

Grappig dat Vine betrekkelijk weinig reacties krijgt tov het rood van Evenepoel. De winnaar was toch echt Vine vandaag, knappe prestaties om alle AK topfavorieten de baas te zijn. Laatstelijk nog een opmerking dat ploeg om alleen Mathieu draait, niet dus.

5
WernerFranke 25 augustus 2022 om 21:05

Best dat dat niet zo is, anders was de ploeg in diepe crisis sinds begin mei.

0
vevie 25 augustus 2022 om 18:19

Idd, echt een hele goede renner. Was al prima in de kleinere etappekoersen. Mooi zege!

3
Zeeuw 25 augustus 2022 om 19:02

Mooi zo een renner via zwift ontdekken

2
Gunther Leonhardt 25 augustus 2022 om 20:31

Een geweldige prestatie van Jay Vine. Hij reed in die bergrit in de Ronde van Noorwegen mensen als Chaves, Sheffield, Geoghegan Hart en Hayter op minuten en bleef heel lang in het wiel van REv hangen. Geen toeval, da’s nu duidelijk.
Is dit nu geen belangrijke kandidaat voor de bergtrui? Ik weet dat hij geen sprint heeft, maar op die slotbeklimmingen moet hij normaal altijd bij de beteren zijn.

1
assen 25 augustus 2022 om 20:41

Wat gaat Vine nog doen deze Vuelta, wat worden zijn doelen?
– Top 10 rijden?
– Nog minstens 1 etappe proberen te winnen?
– Bergtrui?
Persoonlijk zou ik voor de twee onderste doelen gaan.

1
WernerFranke 25 augustus 2022 om 21:07

Gaf een schitterende indruk vandaag, maar kon zich wel sparen gisteren en staat al meer dan 6 minuten achter plek 10.

0
de dorpspastoor 25 augustus 2022 om 21:25

Ik weet niet of hij ooit droom van een klassement. Want als je zulke benen hebt, zou het zeker een poging waard zijn om top 10 te rijden en dan van daaruit verder te kijken. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je ook de volgende wedstrijd niet echt een kans krijgt voor het klassement.

Maar voor mij hebben 2 etappes en de bergtrui toch net wat meer allure dan een top 10 plek in de Vuelta. Top 5 wordt alweer een ander verhaal.

1

Als ik me niet vergis is hij ook gehaald om klassementen te rijden, dus het zou maar zo kunnen dat hij dat al gaat proberen. In die veronderstelling was ik eigenlijk al. 6 minuten achter plek tien zegt na een kleine week eigenlijk nog niks. :)

0
Maillot à Pois 26 augustus 2022 om 08:24

Vine is zeker een potentiële klassementsman en is met het oog daarop gehaald door Alpecin. Hij heeft het ook al in enkele kleinere rondjes laten zien, werd 2de in de rondes van Turkije en Noorwegen. In Noorwegen was hij trouwens het “Janneke” dat als enige de schade tot een halve minuut wist te beperken in de bergrit die Evenepoel won.
Ik vermoed dat hij in de Vuelta niet dadelijk een klassement beoogt, want het lijkt er op dat hij eergisteren heeft laten lopen met het oog op de vroege vlucht gisteren.
Ik snap de redenering van de dorpspastoor niet heel goed. Waarom zou hij als hij nu niet voor een klassement gaat daar in de toekomst de kans niet voor krijgen? Te meer omdat hij voor Alpecin rijdt, waar de concurrentie op dat gebied niet heel groot is.

0
Gibo 25 augustus 2022 om 21:11

zeer knap zijn krappe voorsprong verdedigd.
Reed sneller de slotklim op dan alle favorieten.
de kans is reëel dat dit niet zijn laatste ritoverwinning van deze vuelta is. Zeker als hij in een vlucht geraakt die tot het einde reikt zal hij moeilijk te kloppen zijn.

1

Prachtige overwinning van Jay. Zonde dat het deels wordt ondergesneeuwd door de Evenepoel-gekte. Hij was gisteren nochtans beter dan Remco!

-1
11 na 11 26 augustus 2022 om 07:08

Hij kreeg de vrijheid eerder te vertrekken zonder alle klassementsman op zijn wiel te zien plakken omdat hij al op minuten staat in het klassement. Deed het de dag voordien kalmer aan. Geweldige prestatie maar ze moet wel binnen de juiste context gezien worden.

0
Maillot à Pois 26 augustus 2022 om 07:30

Maar hij houdt grotendeels stand tov Evenepoel nadat die zijn aanval plaatst én loopt uit op alle andere AK renners die vanaf dan voluit gaan om het verlies te beperken.
Laat ons dus zeggen: even goed als Remco en Mas, beter dan al de rest

1

Wat maillot zegt. Evenepoel kwam praktisch niet dichterbij.

0
de adelaar 25 augustus 2022 om 19:27

Waar is @Harryjohan71 met zijn commentaar?

-3

Headlines

Populair

Materiaalzone