Jasper Philipsen op weg naar Alpecin-Fenix

Jasper Philipsen op weg naar Alpecin-Fenix

© Cor Vos

zondag 23 augustus 2020 om 12:42

Is er een toptransfer in de maak bij Alpecin-Fenix? De kans dat de ploeg van Mathieu van der Poel zich straks versterkt met Jasper Philipsen, wordt naar verluidt steeds groter. Een week geleden gaf de Kempenaar al aan te vertrekken bij UAE Team Emirates.

Jasper Philipsen staat in de belangstelling van meerdere topteams. Maar volgens onze bronnen is het – best verrassend – Alpecin-Fenix dat in pole position ligt om de Kempenaar in te lijven. De broers Roodhooft deden Philipsen een aantrekkelijk voorstel  en ook Philipsen zelf zou het op zijn beurt wel zien zitten om aan de zijde van Mathieu van der Poel het klassieke voorjaar in te duiken.

Voor Alpecin-Fenix zou dit, op de komst van Tim Merlier na, alvast de grootste transfer van de voorbije jaren zijn. En misschien wel een signaal dat het team verder werkt om binnen afzienbare tijd de stap naar de WorldTour te zetten. Philipsen, nog altijd maar 22, wordt immers beschouwd als een van de grootste talenten. Hij heeft een sterke sprint in de benen en wordt verondersteld op termijn ook te kunnen scoren in de klassiekers.

In 2018 werd Philipsen op 19-jarige leeftijd al prof bij Hagens Berman Axeon, het team van Axel Merckx. Nog een jaar later koos hij voor UAE Team Emirates. Daar reed hij in 2019 een overvol programma. Hij won een etappe in de Tour Down Under en sprokkelde een pak ereplaatsen, ook in massasprints tijdens de Tour de France. Vorige week won hij een rit in de Tour du Limousin, voorlopig zijn enige overwinning in 2020.

Dit artikel delen:

37 Reacties

ProfrondeZevenbergen 23 augustus 2020 om 12:46

Dat zou een mooie transfer zijn.

krypton 23 augustus 2020 om 12:48

Hij ziet z’n kans schoon om de komende jaren rustig te ontwikkelen in een omgeving waar hij sowieso een van de belangrijkste renners is en misschien dan ook eens een mooie (semi-) klassieker te winnen als de concurrentie allemaal naar teamgenoot Van der Poel kijkt. Helemaal geen slechte stap.

jvh93 23 augustus 2020 om 12:56

dat denk ik ook! en past daarnaast ook prima in de ambitie van Alpecin

Matxin 23 augustus 2020 om 12:49

Hoe veel geld heeft Alpecin-Felix dan wel niet als ze meer kunnen bieden dan een heel aantal WT-teams?

A.M.M. Jonkers 23 augustus 2020 om 12:52

Meer dan andere teams hadden gedacht……

S. Morgenstern 23 augustus 2020 om 13:34

Genoeg om hun tweede renner meer te bieden, dan dezelfde renner een stuk verderop in de rij bij een WT-ploeg zou verdienen. Vind ik niet zo vreemd.

john 23 augustus 2020 om 13:49

Gelukkig kiest hij niet voor het grote geld ,en gaat hij waarschijnlijk naar alpecin .Maar ja getekend heeft hij nog niet dus effe afwachten

A.M.M. Jonkers 23 augustus 2020 om 12:50

Alpecin-Fenix c.q. Gebr. Roodhooft hebben nooit hun ambities onder stoelen of banken gestoken. Toetreding tot de World Tour-teams is logisch.
Wel verrassend dat Jasper Philipsen deze overstap maakt, maar deze ploeg zou in 2021 al promotie kunnen maken naar de hoogste klasse in het profwielrennen.
En, wie weet wat er nog in het vat zit.
Veel renners zijn einde contract en daaronder zitten er heel wat die nog in onzekerheid verkeren omtrent 2021……
De Gebroeders hebben connecties genoeg….en blijkbaar hele goede sponsors!

Oblomov 23 augustus 2020 om 13:55

Riekt inderdaad naar concrete World Tour plannen/ambities.

Groningen 23 augustus 2020 om 13:00

De druk en verwachting bij UAE was, zeker in het begin te groot, denk ik. Werd als jonge renner onvoldoende beschermd. Denk wel dat dit een goede stap voor hem zou zijn. Liever een klein stapje terug en verder groeien dan in een topteam als knecht blijven hangen

blix 23 augustus 2020 om 13:04

De broers krijgen vaak kritiek omwille van de fouten die ze maken (het zijn ook maar mensen), maar hun sterkte is dat ze die fouten meteen aanpakken.
Vorig jaar rolde Mathieu iedereen in zijn eentje op, maar dit jaar lukt dat niet. Het is dit jaar dan ook duidelijk geworden dat de ploeg rond Mathieu gewoon te zwak is op WT-niveau om het mindere presteren van hun kopman op te vangen. Maar kijk: de broers spelen meteen op de bal en daar komt Philipsen aan als medekopman. En Philipsen zal wellicht niet de laatste versterking zijn (nadat de bezem door de huidige kern is gegaan).

Een ploeg als Lotto-Soudal zou nog wat van kunnen leren van hun aanpak.

HSV 23 augustus 2020 om 13:41

Er hoeft niet hard gebezemd te worden denk ik zo. De ploeg is lekker aan het winnen en pakt best wat punten. Alleen Modolo weet ik niet wat ik ervan moet denken. De rest draait naar behoren.

Natte spons 24 augustus 2020 om 09:48

Modolo wordt op deze manier de sprint aantrekker van Philipsen, dan hoeft deze ook niet te worden afgedankt, maar krijgt een mooie nieuwe rol. Modolo is met zijn sprint ervaring een prima koerskapitein/aantrekker voor Philipsen.

koos1 23 augustus 2020 om 13:08

Die zag ik niet aankomen, wel een hele mooie versterking voor de ploeg. IN de klassiekers een hele sterke renner naast Van der Poel en in andere koersen een kopman en renner die in sprints voor overwinningen kan zorgen

Wheely 23 augustus 2020 om 13:09

Mooie transfer. Lijkt me wel dat als je hem als sprinter wil uitspelen dat hij een goede leadout nodig heeft. De basis van dit team zal nog wel wat sterker mogen.

lander luypaert 23 augustus 2020 om 13:19

Mooie transfer voor Alpecin. Al vraag ik mij toch af of hij daar stappen zal kunnen zetten.

KnightBiker 23 augustus 2020 om 13:23

Overlapt het profiel van Merlier, Philipsen & tot op zekere hoogte MVDP niet een beetje teveel? Deels zullen ze alle drie op dezelfde type koersen mikken.

rosencrantz 23 augustus 2020 om 13:25

Inderdaad. Mooie transfer voor Alpecin, maar misschien niet voor Philipsen

Vinyakke 23 augustus 2020 om 13:26

Dat was ook mijn eerste reactie. Sportief gezien en vreemde keuze naar mijn mening.

-Stijn- 23 augustus 2020 om 13:46

Voor hoeveel jaar heeft Merlier nog contract?

Barry Batsbak 23 augustus 2020 om 13:48

Patrick Lefevre speelt deze tactiek al jaren succesvol uit. Die heeft in het voorjaar een selectie staan waarvan de rijders praktisch allemaal koersen kunnen winnen. De broertjes hebben nu al jaren commentaar gehad dat ze een tamelijk zwak team hebben met toevallig die ene show-pony, dus versterking in de breedte is wat dat betreft een prima zet. En Philipsen is een veelbelovende rijder dus ook dat lijkt me goede keuze. Leuke transfer.

Wheely 23 augustus 2020 om 13:51

Merlier en Philipsen ala maar VdP zal zich toch niet meer als sprinter opstellen lijkt me. Ook al is hij misschien superrap. Voor Modolo lijkt me dit ook niet echt top. Philipsen is denk ik de rapste van die drie.

-Stijn- 23 augustus 2020 om 13:55

Ik vindt dit niet zo als de quick-step tactiek, daar heb je renners met verschillende kwaliteiten die allemaal kunnen winnnen, merlier en philipsen lijken mij iets te dicht bij elkaar en zullen allebei willen sprinten, niet?

KnightBiker 23 augustus 2020 om 15:30

+1 Stein – Quick step heeft renners die elkaar completeren in dezelfde koersen, niet meerdere renners die baat hebben bij hetzelfde koersverloop.

Barry Batsbak 23 augustus 2020 om 15:54

Ja, jemig. Je moet ergens beginnen met de verbreding van de kwaliteit in je selectie. Je bent ook afhankelijk van wie er op de markt beschikbaar is. Als je een voorjaarskoers kan starten met 1 potentiële winnaar en 6 waterdragers of met 3 potentiële winnaars die ook voor elkaar willen rijden en 4 waterdragers, dan zijn je kansen in het tweede geval volgens mij toch gunstiger. Is slechts een mening.

Rico. 23 augustus 2020 om 13:47

Gaat Wuyts weer helemaal door het lint als hij straks 5 minuten op kop moet rijden voor MvdP in de Ronde.

Panache 23 augustus 2020 om 14:05

Stel dat dit gerucht klopt. Wat een weelde voor de Nederlandse kopmannen om een Belgische knecht van de buitencategorie ter beschikking te hebben. Philipsen zal naar verwachting per direct de Modolo sprints mogen overnemen en dan ieder jaar bekijken of de tijd rijp is voor een beschermde status in een topklassieker.

ruudenkit 23 augustus 2020 om 14:22

knightbiker dat was ook mijn gedachte, nu nog Garcia Cortina erbij ;-)

Frank V 23 augustus 2020 om 14:31

Van alle grote koersen rijden in een seizoen naar amper eigen kansen. Vreemde move. Toprenner voor Alpecin. Hoop dat dit dan de aanzet is naar de WorldTour.

ThorHushovd 23 augustus 2020 om 14:51

Nou vanuit Alpecin inderdaad een mooie move! Vanuit perspectief van Philipsen is het echt onvoorstelbaar dat hij dit doet. Wat zonde, met zo’n veel belovend perspectief om dan te downgraden naar een pro continentale ploeg waar ze alles elk jaar nog moeten uitvinden en er een alleenheerschappij is.

Ik zag hem liever meeschuiven naar AG2R waar hij met Naesen en GvA twee fantastische leermeesters zou hebben.

HSV 23 augustus 2020 om 19:08

Ik zou procycling stats es bekijken.. afc draait in de breedte heel behoorlijk!

Kannibaal van Schepdaal 23 augustus 2020 om 19:34

AG2R zou inderdaad een goeie keuze zijn. Als Alpecin niet WT wordt in 2021, is dit.een stap terug en dus een vreemde keuze voor zo’n talent.

jappe666 23 augustus 2020 om 15:54

Vind dit geen gekke move.
Merlier rijdt vooral de .1-koersen, terwijl MvdP graag bijzonder aanvallend koerst.
Dan kan Philipsen gewoon in de wachtkamer blijven zitten en wachten tot de rest hem terug voorin brengt en het dan afmaken in de sprint.

Sowieso met de ambitie van Alpecin zullen er meer dan genoeg koersen op de kalender komen, MvdP kan ook niet alles rijden.

Ben Geerts 23 augustus 2020 om 15:55

Mooi, win win situatie

Erkanermaar1dewinnaarzijn 23 augustus 2020 om 16:10

Mooi bericht

Murcia 23 augustus 2020 om 16:50

Philipsen zal wel bedingen dat hij tweede kopman wordt en ik denk dat het voor hem een mooie keuze is. Stond bij UAE stil en ik heb nog steeds de verwachting dat hij uiteindelijk meer een klassiekerrenner wordt. Bij Alpecin gaat hij in de schaduw van Mathieu prima kunnen gedijen. De enige verrassing is dat zowel Lotto-Soudal als DQS hem niet hebben kunnen binnenhalen. Met name Lelangue zou naar mijn mening alles op alles moeten zetten voor een versterking als deze.

stalle 23 augustus 2020 om 16:55

Niet leuk voor deze renner.Verdiende beter.

Headlines

Materiaalzone

Populair