Jasper Philipsen blijft ondanks veel interesse langer bij Alpecin-Deceuninck, contract tot eind 2028
foto: Cor Vos
vrijdag 21 juni 2024 om 15:38

Jasper Philipsen blijft ondanks veel interesse langer bij Alpecin-Deceuninck, contract tot eind 2028

Jasper Philipsen blijft trouw aan Alpecin-Deceuninck. De sprintkopman heeft zijn aflopende contract bij het Belgische WorldTeam van Mathieu van der Poel verlengd met maar liefst vier jaar. Philipsen blijft zo tot eind 2028 bij Alpecin-Deceuninck, ondanks dat er veel interesse was van andere topteams de afgelopen periode. “Ik zit hier graag, en ik heb het gevoel dat ons verhaal nog niet uitgeschreven”, aldus Philipsen.

Philipsen en Alpecin-Deceuninck maakten dat nieuws vrijdag bekend bij een persconferentie in aanloop naar het BK wielrennen van zondag in Zottegem. Daar is de sprinter een van de grote favorieten voor de Belgische titel. Het is een volgend testmoment voor Philipsen in aanloop naar de Tour de France, waar hij zijn vier ritzeges en winst in het puntenklassement van 2023 hoopt te herhalen.

De nieuwe manager van Philipsen, Alex Carera, liet zich de laatste maanden meermaals uit over de contractsituatie van zijn pupil. Onder meer kapitaalkrachtige teams als UAE Emirates en BORA-hansgrohe, dat binnenkort Red Bull erbij krijgt als hoofdsponsor, werden in verband gebracht met de sprinter. Tudor Pro Cycling werd ook genoemd, maar haakte afgelopen voorjaar af. De optie om langer te blijven bij Alpecin-Deceuninck was ook altijd een optie.

“Ik heb Alex gezegd dat de komende vier, vijf jaar mijn topjaren zullen worden. Ik hoop een ploeg te vinden waar ik het beste uit mezelf kan halen. Dat kan ook in mijn huidige ploeg zijn. Alle opties zijn open. Ik zal het volledige plaatje bekijken en dan beslissen”, gaf Philipsen eerder aan in gesprek met Het Laatste Nieuws.

De keuze is dus gevallen op een langer verblijf bij Alpecin-Deceuninck, waar ook Mathieu van der Poel al verlengde tot 2028. “Een contract tot 2028 is lang, maar het is vooral een periode om samen nog mooie successen te realiseren. Ik zit hier al van 2021 en voel me hier heel goed. Ik vind hier de juiste insteek en de juiste mindset. Onze doelen lopen gelijk. De sfeer is hier heel goed, ik voel me hier thuis”, geeft Philipsen aan.

RIDE Magazine
10 Reacties
21-06-2024 15:54
Verstandige keuze.
Philipsen weet dat hij bij Alpecin--Deceuninck de vrije hand krijgt en voldoende steun.
Zijn salaris zal ongetwijfeld (en terecht) flink omhoog gaan.
Voor dit team van Gebr. Roodhooft ook een goede zaak.
21-06-2024 16:13
Vraag me af of een ploeg er werkelijk topbedragen voor wil neerleggen. Hij wint ritten in de Tour maar door de manier waarop en die antipathieke uitstraling levert het volgens mij veel minder positieve return op dan pakweg 1 ritzege van Mohoric.
    21-06-2024 17:11
    Je vertelt het alsof het feiten zijn. (En wat een geluk voor de geïnteresseerde ploegen dat hij niet heeft toegehapt!)
    21-06-2024 17:35
    Ja idd, denk dat geen team zit te wachten op een paar rit overwinning in de tour
21-06-2024 16:06
Meest verstandige keuze die hij kon maken lijkt me. Prima ploeg met doelstelling die goed bij hem passen. Hoeft nergens tweede viool te spelen in de wedstrijden die hem op het lijf zijn geschreven. Prima ondersteuning voor de sprints. En waarschijnlijk ook een flinke salarisverbetering (die hij overigens met zijn resultaten ook heeft afgedwongen).
21-06-2024 19:04
Niet heel raar aangezien hij de beste "knecht" voor zijn koersen in de ploeg heeft.

Anders wint hij echt geen koersen als Milaan San Remo en mogelijk Parijs Roubaix.
21-06-2024 17:46
En niet eens afsluiten met ‘Because I want to keep my hair’?
21-06-2024 19:28
Logische keuze. Hij zit daar goed, en dicht bij huis. Kan zijn wedstrijden min of meer kiezen.
21-06-2024 20:04
2 problemen voor de aantrekkelijkheid van het wielrennen;

1. meer en meer kopmannen krijgen contracten over meerdere jaren. Kan je als koersfan stilaan fluiten naar dat transfermoment waarbij je hoopt dat een bepaalde kopman bij een bepaalde ploeg terecht zou komen! Alle toppers jarenlang bij hetzelfde team. Neem nu Uno-X of Tudor dat hoopt te groeien. Op die manier moeten ze jarenlang wachten om hopelijk die ene topper eens binnen te krijgen.

2. De rijken worden rijker, de armen armer. Grote ploegen zoals UAE, Visma, Ineos konden al met geld smijten, nu blijkt daar bv Bora bij te gaan komen. Droom je als kleinere ploeg dan eens van een topper, dan gaat die voor grof geld zijn kansen opofferen door tussen andere toppers te gaan rijden in dezelfde ploeg. Spijtig voor de aantrekkelijkheid van de koers. UCI zou een budgetplafond moeten instellen. Waarom kiest Yates bv om één van de vele te zijn in een ploeg terwijl hij bij andere ploegen perfect onbetwist kopman kan zijn.
    21-06-2024 20:21
    Omdat Yates heeft ondervonden dat hij niet graag de (enige) kopman is...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine