Jan-Willem van Schip over diskwalificatie: “Helaas op een niet zo feilbare UCI gestuit”

zaterdag 12 juni 2021 om 10:16
Jan-Willem van Schip over diskwalificatie: “Helaas op een niet zo feilbare UCI gestuit”

foto: Cor Vos

Jan-Willem van Schip heeft zaterdagochtend op eigen, typische wijze gereageerd op zijn diskwalificatie in de Baloise Belgium Tour. Op zijn Instagrampagina zegt hij: “Door te erkennen dat ik sneller wilde zijn, ben ik er voor gegaan om met dit stuur te rijden. Ik was me daarbij van geen kwaad bewust, maar ik ben helaas op een niet zo feilbare UCI gestuit.”

Verder heeft de baanwielrenner het nog over Altijd Blijven Boren, havermout afwegen en fouten maken, maar inhoudelijk gaat de coureur er niet verder op in.

Zijn ploeg BEAT reageerde gisteravond, wel in verhalende vorm, al op de uitsluiting van Van Schip. “Sinds de lancering van het ABB-stuur hebben we overleg hierover met de UCI. Op geen enkel moment hebben zij ons laten weten dat het stuur niet toegestaan zou zijn.”

“Op de ochtend voor de start van de derde etappe hebben we onze intenties om met het stuur te rijden besproken met de UCI-commissaris ter plaatse”, eindigen ze. “Hier hebben we groen licht gekregen om met het stuur te starten. De UCI heeft hier geen enkel voorbehoud bij gemaakt. BEAT meent dat de diskwalificatie onterecht is en Jan-Willem van Schip in grote mate dupeert.”

Dit artikel delen:

40 Reacties

Michelangelo 12 juni 2021 om 10:25

(H)eerlijke reactie van JW!

Dit maakt waarom ik renners als Van Schip een absolute meerwaarde vind in het profpeloton. Hopelijk blijft ie nog lekker lang zo doorboren!

Merlinappa 12 juni 2021 om 13:40

Volledig mee eens.

Pietspeed 12 juni 2021 om 17:43

Alle ophef, commotie, reclame etc is gewoon misplaatst, hoe authentiek en eerlijk van t Schip ook overkomt of is. Als idd de kwestie met de betreffende UCI commissaris is besproken en die heeft ondubbelzinnig verklaard dat dat stuur is toegestaan. Dan heeft de UCI idd een probleem en die commissaris zeker. De toepasselijke regels geven overigens een uitsluiting, startverbod aan….

Vanaf 1 april was vlg tekst al te lezen. Geen woord Spaans, gewoon ondubbelzinnig duidelijk.

After announcing a number of updates to its protocols in a wide-ranging statement on Thursday, the UCI provided updated text for its rules and regulations in a memorandum on Monday. As expected following Thursday’s statement, new UCI rules that will go into effect on April 1 reiterate a prohibition on the so-called “super tuck,” but in a less expected development, the UCI’s updated rules also include language reiterating a prohibition on “using the forearms as a point of support on the handlebar” outside of time trials.

In other words, riders will no longer be allowed to employ what some refer to as “invisible aero bars,” the extremely common technique of resting on the forearms on the handlebars of a road bike in a way that emulates the reduced drag of riding with aero bars.

Klein Verzet 12 juni 2021 om 10:33

Groots !

Trouwens, toen Fignon de Tour verloor van … Ach, laat maar.

Turtlehead 12 juni 2021 om 10:38

#stoerehaarband?

Draadband 12 juni 2021 om 12:08

Ja, daar moest ik ook direct aan denken, hoe Laurent Fignon de 1989 Tour de France niet won omdat Greg Lemond’s ploegleider Jose de Cauwer toestemming had gekregen van de wedstrijdjury voor het opzetstuur … geen diskwalificatie achteraf toen …

xistnc 12 juni 2021 om 10:34

Hup Schippie!

En hopelijk zet BEAT nog wel ff een jurist op deze zaak, want ook dit UCI-gestuntel kan de wielersport prima missen.

Turtlehead 12 juni 2021 om 10:39

Die gozer is echt maf, wel leuk.

Lex 12 juni 2021 om 10:43

Jan Willem. Blijven boren en gewoon doorgaan.Waren er maar meer wielrenners zoals jij. Maar vechten tegen dr burocratische Uci is wel moeilijk met hun eigen kulregeltjes. Doorgaan met onwikkelen

Savojor 12 juni 2021 om 10:48

Misschien moeten JW en BEAT even iets meer research doen voordat ze zo verongelijkt gaan lopen doen. Hier een paar interessante tweetjes:

https://twitter.com/laflammerouge16/status/1403447598296543236
https://twitter.com/laflammerouge16/status/1403464553451642882
https://twitter.com/laflammerouge16/status/1403464555183943682

Oftewel, het stuurtje zelf mag technisch gezien wel(ook al is het natuurlijk gewoon gevaarlijk). Vandaar ook dat het door die UCI commissaris is goedgekeurd. Maar er op leunen zoals JW doet mag dan weer niet. De UCI heeft een tijdje terug letterlijk een foto van JW gebruikt om aan te geven hoe het niet moet..

Turtlehead 12 juni 2021 om 11:08

Dank voor de links. Klinkt niet onlogisch: een ‘triathlon-stuur-effect mag natuurlijk niet: met je armen op het stuur liggen in een rit-in-lijn.
Dat is dan toch eigenlijk wel weer heel simpel en logisch in lijn met de regels.

Alleen hadden ze dan gisterochtend wel ff kunnen zeggen: ‘Je mag ermee koersen, maar geen onderarm erop laten rusten.’

Navardauskas 12 juni 2021 om 11:49

Wat een kansloos verhaal.

Dat stuur is gemaakt om erop te liggen, dat is toch vanaf het begin duidelijk.
UCI die gotcha speelt. Zielige vertoning.

Panache 12 juni 2021 om 12:08

Goede post Savojor, om wat ratio in een emo discussie te plaatsen.

Edwin Jansen 12 juni 2021 om 13:14

whaha. Het lijkt wel op Asterix en Obelix en vrijgeleide A38! Echt waar als dat verhaal klopt dan mag het jurylid bij deze gekroond worden tot koning bureaucratie!

Julien Van der Aert 12 juni 2021 om 13:36

Precies dit maakt de situatie zo vreemd vanuit de UCI. Wat verwacht zo’n UCI commissaris? Dat dit stuurtje gemonteerd is voor de sier? Hele vreemde gang van zaken dat dit stuur door een fout van de UCI in koers komt en vervolgens de renner er voor moet boeten alsof die valsgespeeld heeft.

Merlinappa 12 juni 2021 om 13:44

@savajor

Het is een grijs gebied. Je ziet dagelijks tientallen renners die zo aero mogelijk op de hoods zitten waarbij hun onderarm ook (een beetje) op het stuur rust. Dit wordt toegelaten. Strikt genomen is het ook tegen de regels.

Dit stuur wordt door een jurylid goed bevonden, dus dan ga je er vanuit dat je ook mag leunen, zo lang je maar je shifters vast houdt. Overigens heeft de uci gezegd dat het om het stuur ging, niet de houding. Wat het verhaal nog gekker maakt.

Daarnaast heeft beat al maandenlang contact geprobeerd te zoeken met de uci over dit stuur, maar de uci heeft werkelijkwaar nergens op gereageerd.

Ook ben ik nog steeds benieuwd waarom dit stuur gevaarlijk zou zijn. Niemand die dit zegt heeft mij een goede reden kunnen geven.

Dikke vrouw 12 juni 2021 om 11:01

De uci lijkt het stuur kwijt

Murcia 12 juni 2021 om 11:19

Het is altijd populair om de UCI van alles de schuld te geven maar in dit geval hebben ze bij BEAT gegokt en verloren. Zorg dat je dit soort innovaties niet inzet zonder de goedkeuring vanuit Aigle zwart op wit te hebben. Een lokale UCI-commissaris omlullen is niet voldoende. In de pers en op social media standje 4 inzetten voor promotie van dit stuur is nog dommer. Collega wielrenners en ploegen ergerden zich dood en trokken natuurlijk aan de bel waarop Aigle met de sanctie komt. Je kon er gewoon op wachten.

Wheely 12 juni 2021 om 11:29

Soms moet je iets forceren als je verandering wilt, pas als je over de grenzen gaat weet je waar die liggen. Je kunt het ook zien als taak van innovators om dit soort dingen uit te proberen.

Cayolle 12 juni 2021 om 11:42

Dan nog gaat de sanctie (diskwalificatie) veel te ver. Je kunt JW niet bestraffen voor de fout van een lokale UCI-commissaris.
En als de UCI dit soort innovaties wil verbieden (wat ik nog wel kan begrijpen omdat je uiteindelijk ook niet wil dat ze met een ligstuur gaan rijden) moet je wel gewoon harde regels opstellen (met beperkingen voor afmetingen etc.) en niet achteraf iemand uit koers nemen hiervoor terwijl de regels verre van duidelijk zijn.

Savojor 12 juni 2021 om 11:43

Z'n beetje alle (grote) ploegen zijn constant bezig met innoveren op het gebied van materiaal, aerodynamica, kleding, voeding etc. BEAT en van Schip doen soms net alsof zij de enige zijn die op deze manier bezig zijn, terwijl het voor hun in werkelijkheid enkel draait om PR en marketing.

Nee, van Schip is gewoon een vrij vermoeiende gast met een irritante gimmick. En BEAT is ook net te veel een popie-jopie ploegje dat graag wil laten zien hoe bijzonder ze wel niet zijn.

Guushovd 12 juni 2021 om 12:02

Ik ben het met je eens Murcia.

Ik denk zelfs dat Beat en JWVtS de diskwalificatie hadden ingecalculeerd.

Lendilonus 12 juni 2021 om 14:54

Kijk hier komt de aap uit de mouw bij Savojor, we zijn niet voor de uitsluiting omdat dit stuur gevaarlijk is maar gewoon omdat we Jan-Willem een bijdehante kerel vinden. Die gast is 27 en heeft zover ik weet nog nooit een valpartij of een gevaarlijke situatie veroorzaakt terwijl hij al jaren met een klein stuurtje rijdt in de wedstrijden waar positioneren en goed kunnen sturen van levensbelang is. Daarnaast lijkt me dat je ervanuit mag gaan dat je wanneer je toezegging hebt van de lokale commissaris en de organisatie dat het oke is, het daadwerkelijk ook oke is. Zal me niets verbazen als over een jaar of 10-15 iedereen zo’n stuur heeft. Ipv innovatie tegen houden kunnen we het beter omarmen, maarja leg dat maar eens uit aan die fossielen bij de UCI.

Zjoske 12 juni 2021 om 13:08

Hoort een stuur ook niet commercieel verkrijgbaar te zijn voor de gewone consument? Zoals dat ook een eis is voor de fiets zelf?

Merlinappa 12 juni 2021 om 13:39

Dat is deze ook. :)

Edwin Jansen 12 juni 2021 om 13:10

Het is een nieuw hoofdstuk in de klucht die de UCI jury leden tombola heet. Het is niet de eerste keer dat de UCI jury leden de eigen regels van de UCI niet naleven en of geen straffen opleggen of zwaardere straffen dan volgens de eigen regels. Het is natuurlijk ronduit belachelijk dat hij niet verder mag koersen in deze ronde! Het lijkt er elke keer weer op dat je afhankelijk bent van het humeur en de politieke gesteldheid van het jurylid wat eruit rolt. Gisteren in Zwitserland ging het perfect zoals het hoort, maar dit lijkt weer op een soort geldingsdrang van het jurylid om maar het signaal af te geven dat experimenteren en de grenzen van de geschreven regels opzoeken niet door de UCI gepruimd wordt. Vooral niet lastigvallen die UCI.

Edwin Jansen 12 juni 2021 om 13:15

Gewoon lekker doorgaan Jan Willem, maak ze gek daar in Aigle!

Julien Van der Aert 12 juni 2021 om 13:29

De volgende regelementen soap van de UCI… Kan de UCI niet gewoon de hand in eigen boezem steken? Toegeven dat ze een "fout" hebben gemaakt door dit stuur en deze houding toe te staan in de koers van gisteren, is toch niet zo moeilijk? Mijn inziens ontstaat deze situatie alleen doordat de UCI zo onduidelijk communiceert.

Ik ben blij om te zien dat er renners zijn die willen concurreren op slimmigheidjes, in plaats van de medische foefjes van vroeger. Types als JW zijn echt een verrijking voor het peloton. Blijkbaar denkt de UCI daar anders over.

WernerFranke 12 juni 2021 om 13:40

De reactie van het jurylid is duidelijk. Hij kende het stuur niet, maar Beat drong aan en zei dat ze toestemming hadden van de UCI. De jury heeft hem laten starten, maar een foto doorgestuurd naar Aigle waar ze verklaard hebben dat ze dit stuur altijd al afgekeurd hebben. Conclusie: Beat en van Schip zijn gewoon leugenaars die graag het slachtoffer uithangen.

Julien Van der Aert 12 juni 2021 om 14:53

Die vind ik wat kort door de bocht. Links en rechts sijpelt door dat de betreffende commissaris geen idee had of dit stuur legaal was of niet. Van het Schip heeft met het stuur mogen starten vanwege die duidelijkheid. Erg flauw om dan met terugwerkende kracht te straffen toch?

WernerFranke 12 juni 2021 om 14:59

Ik vind het vooral flauw om je startrecht af te dwingen met het argument “het mag van de UCI” terwijl het blijkbaar in vorige gesprekken altijd werd afgekeurd.

Merlinappa 12 juni 2021 om 15:18

‘het mag van de UCI’ is volgens mij geen flauw excuus, maar een volledig valide reden om ermee te starten.

WernerFranke 12 juni 2021 om 15:21

Behalve dat de UCI altijd zei dat het verboden was, en dus was het niets minder dan een leugen.

Merlinappa 12 juni 2021 om 16:05

Nee, de UCI heeft het stuur nooit verboden verklaard. Sterker nog: BEAT heeft talloze malen contact gezocht met de UCI over dit stuur, maar de UCI heeft alles stoicijns genegeerd. Nul respons, letterlijk.

WernerFranke 12 juni 2021 om 16:31

Bewijs staat in de tweets in een reactie hierboven? Met foto erbij in de reglementswijziging onder de noemer not allowed, en dat enkele maanden geleden. Dat telt voor mij als antwoord van de UCI.

Merlinappa 12 juni 2021 om 19:52

Dat ging om de houding en niet het stuur.

Cochise 12 juni 2021 om 13:41

Opvallend.
De commissaris in kwestie beweert helemaal geen toestemming te hebben gegeven. Hij zegt dat hij enkel een foto naar Rogers heeft gestuurd omdat hij dacht dat het verboden was.

Merlinappa 12 juni 2021 om 14:04

De organisatie zegt dan weer dat er wel toestemming is gegeven. Klinkt voor mij als een commissaris die zich heeft vergist en de schuld niet op zich wil nemen, typisch UCI.

Dolfy 12 juni 2021 om 14:05

Van Schip is de stuur-Cipollini.

Jean Dumas 12 juni 2021 om 14:09

Sporza bevestigt dat Schip met nieuw stuur mocht vertrekken, ondanks het feit dat de Franse huisvader met beslagen bril die voor UCI-commissaris doorgaat nog wachtte op goedkeuring van het hoofdkantoor.

Normale maatschappij: commissaris wordt uit koers genomen.
Wielersport: renner wordt uit koers genomen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair