Jakobsen en Lampaert domineren met Deceuninck-Quick-Step in Hammer Sprint

Door , zaterdag 8 juni 2019 om 17:07
Jakobsen en Lampaert domineren met Deceuninck-Quick-Step in Hammer Sprint

foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick-Step heeft opnieuw huisgehouden tijdens de Hammer Series in Limburg. Zaterdag waren het Fabio Jakobsen en Yves Lampaert die tijdens de Hammer Sprint de lakens uitdeelden, waardoor het team van Patrick Lefevere morgen met riante voorsprong aan de Hammer Chase begint.

Remco Evenepoel was vrijdag niet te stoppen tijdens de Hammer Climb: de Belg bezorgde Deceuninck-Quick Step een riante voorsprong op de concurrentie voor aanvang van de Hammer Sprint. Bij de ploeg van Patrick Lefevere waren de ogen zaterdag gericht op een andere diamant in ontbolstering, namelijk Fabio Jakobsen.

Jakobsen dominant
De 22-jarige sprinter uit Heukelum ging direct verder met waar Evenepoel de dag ervoor gebleven was: met punten sprokkelen! Jakobsen wist de eerste ronde namelijk direct de volle buit te pakken. Ook in de tweede ronde pakte de Nederlander opnieuw een sloot punten, waardoor het duidelijk werd dat Deceuninck-Quick Step wederom de te kloppen ploeg was.

Ook Lampaert bezorgt Deceuninck-Quick-Step de nodige punten
Niet alleen Jakobsen pakte in veelvoud punten namens de Belgische ploeg, maar ook Yves Lampaert. De Belgisch kampioen maakte na de tweede ronde onderdeel uit van een kopgroep met daarbij hardrijders Taco van der Hoorn, Owain Doull, Maciej Bodnar en Cameron Meyer. De leiders bleven geruime tijd weg, maar werden in de zesde ronde weer teruggepakt.

Jakobsen neemt stokje weer over van Lampaert
Nadelig voor Deceuninck-Quick Step was dat niet: Jakobsen bleef punten pakken. Cees Bol en Sep Vanmarcke eindigden als eerste in de volgende rondes, maar Jakobsen was er daarachter als de kippen bij om de overige punten van de concurrentie af te snoepen. Aan de finish onderstreepte de Nederlander nog eenmaal zijn dominantie door de volle buit te pakken, waardoor Deceuninck-Quick-Step morgen met grote voorsprong aan de Hammer Chase begint.

BORA-Hansgrohe en Jumbo-Visma waren achter Deceuninck-Quick Step op straatlengte afstand de nummers twee en drie in uitslag. Bodnar en Van der Hoorn waren voor deze ploegen de renners die de nodige punten binnenhaalden.

Uitslag flag-nl Hammer Sprint Limburg 2019
1. flag-be Deceuninck-Quick Step – 1307 punten
2. flag-de BORA-hansgrohe – 706 punten
3. flag-nl Jumbo-Visma – 541 punten
4. flag-de Team Sunweb – 460 punten
5. flag-au Mitchelton-SCOTT – 457 punten
6. flag-nl Team Ineos – 418 punten
7. flag-us Trek-Segafredo – 342 punten
8. flag-us EF Education First-Drapac – 315 punten
9. flag-ae UAE Team Emirates – 158 punten
10. flag-za Dimension Data – 140 punten

Dit artikel delen:

31 Reacties

Pol 8 juni 2019 om 17:15

Ik vond de organisatie niet vlekkeloos weinig of geen seingevers gezien.Ging drie keer maar net goed.Met fietsers en brommers.

Nelson 8 juni 2019 om 17:56

Gisteren in Vaals was het nog erger. Wanneer je vanuit België kwam, stond er een seingever op 5 (vijf) kilometer van het parcours waar niemand voorbij mocht. En dan maar verwonderd zijn over het gebrek aan toeschouwers.

LB108 8 juni 2019 om 18:04

Is gewoon iedere koers in NL hetzelfde. Mensen kijken gewoon naar niks.
Sommige komen dan naar de koers maar vergeten dat er renners komen aangereden…

Ivanoviclover 8 juni 2019 om 17:28

Zo wat een baas die Jakobsen.

tdola 8 juni 2019 om 17:28

Ineos en Michelton maken geen kans meer op 1e plek, want starten in 2e groep.

Stand 1e groep
1. DCQ
2. Bora
3. TJV
4. Sunweb
5. Trek
6. Lotto Soudal
7. CCC
8. Education First

DCQ zal wel winnen, wellicht kan tjv nog in buurt van Bora komen?
CCC kan misschien nog iets naar boven opschuiven.

west 8 juni 2019 om 17:38

Door de overige ploegen (minus Dqs) gereden alsof ze de tweede plek in de Tour moesten verdedigen. Heel defensief voor zo’n onbelangrijk wedstrijdje.
Off-Topic; Hammer series…
Een ham(m)er is een ding dat ergens in één keer een klap op geeft. Snel klaar.
Het verschil tussen een conventionele wielerwedstrijd en de Hammer series is dat bij de Hammer series in plaats van dat in één klap aan de finish de winnaar bepaald wordt, bij de Hammer series de winst in meerdere stapjes berekend wordt…

MichielH 8 juni 2019 om 17:40

Ik heb nog nooit met een klap van een hamer kunnen volstaan, jij wel?

Random wielerliefhebber. 8 juni 2019 om 17:42

dat heb ik totaal niet gezien, ploegen proberen gewoon te kijken naar hun plaatsje en dan is het soms verstandig om door te rijden want iedereen wil bij de beste 8 horen om in de eerste groep te mogen starten bij de chase.

Heeft niks te maken met een 2e plek verdedigen

Romāns Vainšteins 8 juni 2019 om 17:48

Gekunsteld gepruts waarvan het jammer is dat echte wielrenners er tijd aan schijnen te moeten besteden.

Poeksel 8 juni 2019 om 17:54

Ik vroeg het gisteren ook al: een tijd lang had je goede bijdragen, maar de laatste tijd is het zeer matig. Hoe komt dat, RV? Iets aan de hand?

Nelson 8 juni 2019 om 18:17

Daar is iets van. Zolang hier geen individuele winnaar aan gekoppeld wordt, blijft het voor de meerderheid van de renners een verplicht nummer. Niks meer, niks minder.

wulu 9 juni 2019 om 11:42

Pfff lekker zuur doen omdat je het zelf misschien niet leuk vind? Die mannen koersten er gisteren echt wel voor, Jakobsen trok meteen met vd Hoorn een waaier. Meteen koers 95km lang, maar het is natuurlijk geen conservatieve manier van koersen, dus laten we lekker negatief doen…

Martino87 8 juni 2019 om 17:55

Ben benieuwd of de hammer series een lang leven beschoren is.

guyremgabdel 8 juni 2019 om 18:23

hammer series = jammer series.
Geen mens die er aan uit geraakt en totaal zinloos. Afvoeren dat onding.

Geraint 8 juni 2019 om 19:29

Zo moeilijk is het nochtans niet.

ifor 8 juni 2019 om 18:26

Ik zie een hoop renners met plezier rondrijden. Van mij mag het blijven als een specialisme hoor!

Brabander 8 juni 2019 om 18:48

Precies. Is toch gewoon leutig zo, als afwisseling. En als je ziet hoe sommigen er in vliegen (was vorig jaar ook al) vinden veel renners dat ook. Er wordt nu niet bepaald afwachtend gekoerst

Romāns Vainšteins 8 juni 2019 om 19:07

Van mij mag het ook blijven maar dan als een niche met eigen beoefenaars en niet als dat zogenaamd futuristisch wielrennen wat het poogt te zijn. Ik vind het nepwielrennen en de toon waarop het hier belicht wordt van een hoog Vegni<3Zwift – gehalte.

Poeksel 8 juni 2019 om 19:18

Het gaat echt niet goed met je, RV. Misschien even een retraite doen?

Romāns Vainšteins 8 juni 2019 om 19:48

'De hammer games dwongen mij !'

Samlambeej 8 juni 2019 om 21:00

Gisteren was leuk omdat die Remco Bodnar en Van Avermaet pijn deed maar als het gewoon Van Avermaet vs. Bodnar was geweest had ik nie gekeken. Je voelt toch dat sommige ploegen er ook het hunne van denken.
Voor wie het nog niet duidelijk was: "attention boys, next finish line, koeietongen in madeirasaus, very yummy'(Luc Meersman) was een verwijzing naar de dubbele punten maar net zo zeer een smakelijke spot naar dit concept.

Tonydepony 8 juni 2019 om 19:00

Sorry, ik kan er echt niet aan uit waarom er zo veel haat op is. Het is attractief koersen, renners kunnen zich niet wegsteken. Is het omdat het iets nieuws is en niemand daar tegen kan??
Toch veel liever dit dan een of ander stom rondje zoals boucles de la moyenne of de ronde van Luxemburg.
Het is ook niet de bedoeling om alle andere koersen te vervangen met dit soort format maar 3 keer in het jaar is dit echt de max. Als je het niets vindt, kijk gewoon niet.

Covadonga 8 juni 2019 om 19:36

Verandering is eng. Sommige mensen trekken dat niet en gaan dan negatief doen.
Uiteindelijk komt het wel goed, al is er vaak wel speciaal management voor nodig.

Polleke 8 juni 2019 om 20:08

Velon (de organisator) gaat zo en zo imploderen want op dit “bussiness-model” gaan ploegen ook niet rijker worden en dat is ze wel beloofd….nog een paar keer Hammer en dan is het show the money time….

Samlambeej 8 juni 2019 om 21:04

Is me ook nog niet geheel duidelijk hoe de ploegen hier rijker van worden. Rondjes rijden en toeschouwers in de periferie laten consumeren? Tja, als je eeuwig rondjes gaat rijden blaas je toch heel lichtzinnig een paar grote charmes van het wielrennen de lucht in. De heroiek van de afstand en omgeving, het toeleven naar en bepaald punt in de regio, vul aan:

Peter Lippens 8 juni 2019 om 22:13

Duidelijk dat sommigen echt niet van verandering houden. Als oude rot kan ik enkel beamen dat het moderne wielrennen meestal erg saai om volgen is met ontsnappingen die enkele kms voor de meet steevast worden ingelopen en massasprints geregeld of ontregeld door treintjes, dat bestond vroeger gewoon niet. Verandering dringt zich op, dit is een stap in de goede richting maar waarom alles zo ingewikkeld maken. Maar kortere attractieve wedstrijden lijken mij toch de richting waarin het wielrennen moet evolueren. Het veldrijden lijkt me daarvan alvast ook een goed voorbeeld, een uur topsport waarin meestal veel is te beleven tenzij een zekere Mathieu VDP de rest steevast overklast …..

Tonydepony 8 juni 2019 om 22:48

Dit is gewoon eens iets anders. Dit moet ook helemaal geen ‘stap in de goede richting’ zijn. Het is gewoon een uniek format dat apart moet blijven bestaan. Het is niet alsof hierdoor de ronde van vlaanderen ineens ook een driedaagse wordt met een ploegentijdrit over de muur. Dit is niet ‘de toekomst’ van het wielrennen maar gewoon een leuke soort race die er ook mag zijn, zoals bvb strade bianche speciaal is met zijn onverharde paden.

freirefreire 9 juni 2019 om 00:14

@Tony, helemaal gelijk in. Wielrennen zal zeker blijven bestaan zoals het nu is, maar dit format is bijzonder en het is best aardig. Verwacht hier geen WK’s in of hernieuwde opzetten van grote rondes, maar wat mij betreft heeft het bestaansrecht.

sooike 9 juni 2019 om 09:23

Ook ik ben een ouwe rot in het wielervak en ben het eens met dit soort wedstrijden. Alleen vond ik het wel opmerkelijk dat een andere ouwe rot, vriend José Decauwer, zich afvroeg bij wie de pers moet zijn als ze meer willen weten over de achtergronden van dit commercieel opgezette evenement. Het is blijkbaar allemaal wat anoniem, wat oppervlakkige contacten met de buitenwereld. Als zo’n leuk evenement echt gewicht wil meegeven, zul je toch allereerst moeten afstappen van amateurisme, zowel wat de beveiliging van het parkoers betreft als service aan pers en publiek. De podiumceremonie van de eerste dag was er eentje van drie minuten met nog geen honderd toeschouwers. Dat is ook voor de ploegen minder interessant. De NOS zag geen brood in rechtstreekse uitzendingen, Sporza wel. Ook dat is bijna alleszeggend over de uitstraling van dit evenement. Maar, alle begin is lastig, ik juich dit soort initiatieven in ieder geval van harte toe. Zonder vernieuwingen graaft zelfs de wielersport zijn eigen graf !

wulu 9 juni 2019 om 11:51

Kijk ouwe rotten die dit toejuichen :)

Helemaal mee eens met dit commentaar en die van sooike, we mogen zeker kritisch zijn als wielerliefhebbers. Maar dat afzeiken om het afzeiken, heeft totaal geen zin en komt vooral heel zuur over…

john 9 juni 2019 om 10:00

Zo nog een dag en dan zijn we van deze shit af ,ik denk niet nou de geldkraan dicht gedraaid word (ons Limburgs belasting geld ja daar weet de Hr Koopmans goed mee om te gaan zie 850.000 euro aan het Sunweb project)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.