Jakob Fuglsang gaat voor klassement in Giro

maandag 18 november 2019 om 19:59
Jakob Fuglsang gaat voor klassement in Giro

foto: Cor Vos

Jakob Fuglsang richt zich volgend jaar op het klassement in de Giro d’Italia. Dat zegt de Deense kopman van Astana tegen TV2 Sport over zijn voorlopige programma. “Ik wil nog steeds een keer te proberen om voor mijn kans te gaan in het klassement. Het ging de laatste jaren niet zoals gehoopt, dus het is verstandig om iets nieuws te proberen in de Giro”, zegt hij.


Fuglsang heeft in 2016 de Italiaanse ronde al eens gereden en toen eindigde hij als twaalfde. De laatste jaren focuste hij zich op de Tour de France. Voor de Deen is de Giro in 2020 een van zijn hoofddoelen, naast de Ardennenklassiekers en de Olympische Spelen. In de Tour de France gaat hij naar verwachting als helper starten.

“Op dit moment lijkt het erop dat ik de Tour ga rijden als helper van Miguel Ángel López. Ik denk ook dat het parcours van de Giro goed bij mij past en dat de Tour goed bij López past”, aldus Fuglsang, die kort na de Ronde van Frankrijk mikt op de Spelen in Tokio.

Voor Fuglsang zijn de Olympische Spelen een bijzonder evenement, want in 2016 pakte hij in Brazilië zilver achter Greg Van Avermaet. Ook toen reed de Deen eerst de Tour als knecht. “De Tour rijden voor het klassement en daarna top zijn op de Olympische Spelen, dat is heel moeilijk denk ik”, aldus Fuglsang. In december worden bij Astana de programma’s definitief bepaald.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Arry1337 18 november 2019 om 20:11

Als hij mee doet kan hij winnen, maar of hij ook zal winnen betwijfel ik

Geit in mijn Kelderman 19 november 2019 om 08:21

Zo, wat een open deur zeg.

Bouvage 18 november 2019 om 20:14

Dat is wel veel, als hij wil pieken in de giro kan hij de klassiekers wel vergeten en andersom. Dan ook nog helpen in de tour lijkt me geen al te best idee voor de OS.

Dat had wel gekund als voorbereiding, maar met al een giro in de benen waarin hij er dan waarschijnlijkalles uit heeft geperst snap ik deze puzzel niet helemaal.

josi 18 november 2019 om 20:33

Als je 34 bent en 1 keer top-10 gereden hebt in een grote ronde, is het wellicht tijd om tot het inzicht te komen dat je nooit het podium zult halen. Hoe gaat hij de Giro combineren met de heuvelklassiekers, waarin hij tot de besten behoort? Het lijkt me onmogelijk om top te zijn in AGR, WP en LBL en dat ook nog te zijn in de allesbeslissende laatste Giro-week.

Maglia Rosa 18 november 2019 om 23:23

De kans dat het niet lukt is natuurlijk aanzienlijk, maar dat kan geen reden zijn om er niet voor te gaan. Fuglsang reed dit jaar op een heel ander niveau dan alle voorgaande jaren. Met dit niveau kan er veel. Als je dat combineert met een goede voorbereiding en veel zelfvertrouwen kan er veel. Zie Hesjesdal, Horner.

Samlambeej 18 november 2019 om 21:00

'drømmen om regnbuestriberne og den gule trøje' was de titel van zijn boek uit 2018.

Dan zou hij toch de volle focus op Martigny en bijkomend Tokio moeten leggen?
Misschien nog een leuk verhaal met een paar dagen Geel in de Tour erbij en de carrière is af, toch?

Romāns Vainšteins 19 november 2019 om 07:43

Klinkt eerder als een complexe doch toffe Deense waaier-spurt of niet (?) – klassieker wier finale in het halfdonker plaatsvindt.

iLLan 18 november 2019 om 21:20

Het wordt druk in de Giro denk ik.

Jean Dumas 19 november 2019 om 03:28

Carapaz, Nibali, Kruijswijk, Pogacar, Fuglsang. Wie weet wat Ineos, Trek en Jumbo nog meer afvaardigen.

KimJungPoels 19 november 2019 om 07:48

Carapaz, Kruijswijk en Pogacar zijn toch nog helemaal niet zeker? Bardet wel.

west 19 november 2019 om 08:43

Kruijswijk is bij Jumbo de kopman die het minst belang heeft bij Tokio en dus het minst belang bij het rijden van de Giro.

kelderfan 19 november 2019 om 09:29

Steven Kruijswijk zal het minste belang hebben bij de OS, maar hij is ook de enige kopman van TJV, die komend seizoen 2 GT´s kan rijden.

west 19 november 2019 om 09:33

Dit jaar was Tour-Vuelta toch ook het plan?