Iwan Spekenbrink (Team DSM): “Het enige waar we streng op zijn, is respect hebben voor elkaar”
woensdag 8 december 2021 om 14:00

Iwan Spekenbrink (Team DSM): “Het enige waar we streng op zijn, is respect hebben voor elkaar”

Interview Team DSM neemt dit jaar afscheid van een aantal sterkhouders. Daartegenover staat alleen de komst van een aantal jonge talenten én John Degenkolb. Toch is teammanager Iwan Spekenbrink overtuigd dat 2022 beter wordt. “We werken hard aan een stevige ruggengraat. Waarin iedereen voor elkaar door het vuur gaat. Daar hoort af en toe ook een vertrekker bij. We hebben vaak genoeg niét ons best gedaan om iemand per se in de ploeg te houden.”

2021 was allesbehalve een hoogstaand jaar voor Team DSM. Dat werd ook duidelijk in onze WielerFlits-rapportcijfers. Daarnaast kwam het Nederlands-Duitse WordTour-team het voorbije jaar een paar keer in een negatief daglicht te staan door vroegtijdige vertrekkers. Ook na ons eerdere interview met coaches Rudi Kemna en Matt Winston bleef het rommelen.

Dus leek het ons interessant om nog eens poolshoogte te nemen in Deventer, waar het team haar uitvalsbasis heeft. Iwan Spekenbrink ging graag in op onze uitnodiging. Ploegleider Roy Curvers kent het huis al veertien jaar en schoof mee aan. Spekenbrink zegt het niet met zoveel woorden, maar we begrijpen dat hij niet vrolijk werd van de teneur rond de berichtgeving van zijn team.

Jullie kunnen ons toch niet kwalijk nemen dat we berichten over renners die bij jullie vertrekken?
Spekenbrink: “Dat doen we ook niet. Het is jullie taak. Maar als we de nieuwsberichten lezen, lijkt het alsof elke renner die bij ons vertrekt, ontevreden is en absoluut weg wil. Let wel: elk verhaal is anders en we mogen en kunnen niet iedereen over dezelfde kam scheren. Maar vaak genoeg hebben wij bewust niet ons best gedaan om renner x of y niet per se in de ploeg te willen houden, is daar een geschiedenis aan voorafgegaan en paste de renner niet in de filosofie van het team. Wij geloven met z’n allen heel hard in onze manier van werken. Ze bracht ons al succes en we willen ons eraan vasthouden.”

Leg je ons jullie filosofie nog één keer beknopt uit?
Spekenbrink: “Met veel plezier. Het gaat over moderne teamtopsport. Uitzonderlijke atleten, die heeft elke ploeg. De grote trend in de sport is dat de teams over begeleiders beschikken die experts zijn in hun vakgebied en met hun kennis het verschil maken door uit elke atleet het beste te halen. Ook dat hebben andere ploegen. Maar daar bovenop gaat het bij ons over het samenwerken. Als dat onderdeel op punt staat, als we dat met z’n allen samen doen, stuwen we onze ploeg naar een uitzonderlijk hoog niveau.”

Spekenbrink: “Ik wil dat duiden met een voorbeeld uit de Tour de France 2013, waarin Marcel Kittel vier etappes won. Marcel won met machtige sprints, maar het ging om onze sprinttrein die ontzag inboezemde. En dat gebeurt niet ineens. Dat is een geleidelijk proces.”

Curvers: “In één van die finales zat mijn werk erop en liet ik me uitzakken. Maar de sprint was plots ontregeld en het zag ernaar uit dat we een mannetje tekort zouden komen. De snelheid was wat uit de groep. Daarop kon ik toch nog met een ander team, dat een voorwaartse beweging maakte, meeliften. In extremis kon ik leadout Tom Veelers alsnog in goede positie brengen.”

Spekenbrink: “Roy was naar de kl*ten, maar heeft zichzelf binnenstebuiten getrokken om toch nog tien essentiële meters op kop te rijden. Als je voor elkaar door het vuur gaat, ontstaat er iets magisch… Vervolgens zit je in de bus. De sfeer is top. Er was één doel en daar ging iedereen voor. Niemand deed dat terughoudend vanwege eventuele andere persoonlijke ambities. Iedereen zag wat Roy deed en welke prestaties er op die manier op het hoogste niveau geleverd kunnen worden. Het team steeg boven zichzelf uit en iedereen wilde toen die trap extra doen. Dat maakt je als team uitmuntend.”

“Iedereen die weet wat topsport is, kent dat. Kijk naar het Nederlandse voetbalelftal dat zich in 1988 tot Europees kampioen kroonde. Diezelfde jongens werden twee jaar later op het WK vroegtijdig uitgeschakeld omdat ze het niet meer samen deden. Samenwerken is de essentie van teamsport.”

Wat is er bij jullie verkeerd gelopen?
Curvers: “De sterke ruggengraat die we hadden, waarmee we al jaren gewend waren op die manier te werken, is intussen verdwenen. Kijk, als je zes mensen in de selectie hebt die samenwerken, dan volgt de zevende vanzelf. Die voelt de groepsdruk. Dat heeft ons al die jaren heel erg geholpen. Ook bij het succes in de Giro 2017 was dat de basis. Het leek in die jaren allemaal vanzelfsprekend. Ondertussen zijn we erachter gekomen dat het allesbehalve vanzelfsprekend is.”

Spekenbrink: “Die ruggengraat is cruciaal. Anderen motiveren is een grote kwaliteit. Ervoor zorgen dat alle focus naar hetzelfde doel gaat en er geen onderlinge wedijver is. Atleten en begeleiders die elkaar sterker maken.”

Bij Team DSM anno 2021 moeten jongens die niet in deze filosofie passen, eruit? Ook al is er soms nog een lopende overeenkomst…
Spekenbrink: “Laat ons zeggen dat een – al dan niet vroegtijdig – afscheid bespreekbaar wordt als iemand niet meer honderd procent mee wil in onze visie. Omdat we niet alleen naar die ene atleet of dat bewuste staflid kijken, maar naar de hele groep. Het samen vol overgave voor het doel gaan, willen we koesteren. De drive en passie zijn nodig om het vuur brandend te houden.”

“We willen niet teveel negatieve dingen moeten managen. Commitment is een van onze essentiële pijlers. En dat is niet alleen een recht, maar ook een verplichting. Maar om op je openingsvraag terug te komen, het kan dus perfect zijn dat er al een geschiedenis aan vooraf is gegaan, voor jullie opvangen dat een renner vertrekt. Dat er al een grens getrokken is.”

“In alle teamsporten gebeurt het dat een sporter wel eens buiten de selectie valt of er zelfs op een uitgaande transfer wordt aangedrongen om de groepsdynamiek en de passie om prestaties te leveren, te beschermen. Meestal zijn die momenten waardevol en draagt het zelfs bij aan de ontwikkeling van de sporter. Maar soms ook niet, en dan weten en aanvaarden we dat het op een exit zal uitdraaien.”

“Het is gemakkelijk om iemand gewoon te geven wat hij of zij wil en de atleet zo tevreden te houden. Maar we willen vooral de voltallige groep die voor dat doel wil gaan, tevreden houden. Daarom trekken we af en toe zo’n grens. In de kern is het dus niet anders dan in alle andere teamsporten, maar in het wielrennen is het inderdaad wat ongebruikelijker.”

Die achtergrondinfo bereikt ons niet. Waarom weigeren jullie ons dan te vertellen waarom Hirschi – om maar eentje te noemen – vertrekt?
Spekenbrink: “Omdat wij loyaal zijn. Dat is ook een van onze kwaliteiten. We gaan de sporter niet zomaar onder de bus gooien. Niemand is perfect. Het is menselijk dat een renner of collega minder goed functioneert, en daarom is dat geen slecht persoon. Team DSM houdt van de wielersport en de mensen die daar hun leven aan wijden. Dus gaan we niemand publiekelijk voor schut zetten. Maar daarom is het goed dat we jullie dit nog eens kunnen duiden, ook al noemen we geen namen.”

“Maar het is wel vervelend dat er over Team DSM geschreven wordt dat wij er een hobby op nahouden om protocollen te bedenken, terwijl net de menselijke waarden centraal staan. Wij willen integer zijn.”

Curvers: “Er zijn trouwens ook jongens die niet afvloeien, maar een andere rol krijgen. Daar ben ikzelf een goed voorbeeld van. Ik kwam bij de ploeg met (kopman-)ambities. Op een bepaald moment besef je dat dat niet gaat werken en kom je voor een keuze te staan. Of je zoekt een andere ploeg, of je gaat binnen hetzelfde team een nieuw pad bewandelen waar je ook voldoening uit haalt.”

Cees Bol wint een rit in Parijs-Nice

Zijn jullie ook zelfkritisch als een jaar – zoals 2021 – niet goed is geweest?
Spekenbrink: “We stellen onszelf elke dag in vraag. Dat is ons performance model. Voor alle duidelijkheid, aan onze filosofie twijfelen we niet. Maar dan is er ook nog de uitvoering ervan. Dan vragen we ons af of we het wel goed uitgelegd hebben. Of iedereen op de juiste plek zit. Uiteraard maken we fouten. Gelukkig gaat niet alles perfect. Want hoe moet je dan de volgende dag aan de slag?”

Hoe reageren jullie sponsors?
Spekenbrink: “We hebben verstandige partners, die niet opportunistisch zijn. In sport kan je winnen en verliezen. Overigens, 2021 was niet goed, maar ook niet rampzalig. De Tour was slecht, het voorjaar was aanvaardbaar, weliswaar zonder uitschieters. De Vuelta was goed. Het vrouwenteam presteerde op niveau. Maar jullie hebben een punt, er mag iets meer van ons verwacht worden.”

Curvers: “Het voorjaar, dat is ook een momentopname. Ik had niet het idee dat ‘het proces’ niet klopte. Het dubbeltje viel gewoon net de andere kant op. Søren Kragh Andersen had zomaar Milaan-San Remo kunnen winnen. Tiesj Benoot had iets te laat (in Luik-Bastenaken-Luik) zijn topvorm te pakken. En je rijdt nu eenmaal ook tegen andere teams, dat heb je niet in de hand.”

Krijgen jullie een telefoontje van de DSM-CEO als die leest dat ook Tiesj Benoot wil vertrekken?
Spekenbrink: “Er is voldoende communicatie, op allerlei niveaus. Zowel met de directie als met de marketeers. Zij weten dat we op een mooie manier werken. Dat we het beste uit ons team willen halen. Dat we onze mensen beschermen. Menselijke waarden zijn de basis van alles wat we doen. Onze partners zijn juist trots op onze manier van werken. Dus nee, er is geen onrust. Trouwens, op een heel ander niveau hebben zij met dezelfde uitdagingen te maken. Ook zij hebben een plan en moeten daar mensen zien in te passen.”

Bij de meeste teams heeft een kopman net iets meer zeggenschap dan een helper. Mogen we zeggen dat dat bij jullie niet het geval is? Dat elke renner ondergeschikt is aan de filosofie, het plan?
Spekenbrink: “Als je succesvol wil zijn, moet iedereen zijn bijdrage leveren. In een winnend team heb je iemand nodig die het mag afmaken, maar we doen dit samen. Iedereen die zinnige dingen zegt, heeft een stem. Daar wordt naar geluisterd zolang het op basis van goede argumenten en met respect voor elkaars rol is. Trouwens nog een misvatting over onze ploeg is dat het team boven het individu zou staan. Dat is niet zo: er is het team én er is het individu. Die moeten elkaar sterker maken.”

Het gevoel blijft dat jullie toch een strikte en strenge visie hanteren, met weinig inspraak.
Spekenbrink: “Ach, het enige waar we streng op zijn, is respect hebben voor elkaar. En we hameren erop dat we elkaar nodig hebben. Iedereen in zijn rol moet de ander sterker maken. Als dat het ‘bevechten’ van elkaars verantwoordelijkheden wordt, zijn we in de verkeerde dingen energie aan het steken en grijpen we in. Al de rest is bespreekbaar. En dat is ook wat wij willen.”

Nog even terug naar 2021. De Tour was slecht, maar de Vuelta dan weer prima. Vanwaar dat verschil?
Spekenbrink: “De manier waarop er met tegenslagen werd omgegaan. Die hebben we omgezet in energie en dat is terugbetaald. Een interne strijd om de bergtrui? Die was er niet. Iedereen heeft zijn steentje bijgedragen.”

Wat liep dan fout in de Tour de France? Je kan toch niet alles herleiden tot een gebrek aan samenwerking of ruggengraat? Er zijn gewoon ook renners onder de verwachtingen gebleven.
Spekenbrink: “Ja, er zijn renners die individueel minder gepresteerd hebben in vergelijking met vorig jaar.”

Daar mag je toch namen op plakken? Benoot was bijvoorbeeld niet op z’n best, Cees Bol kon het in de sprints niet afmaken.
Curvers: “Zijn sprints hebben inderdaad niet goed uitgepakt. Maar hij won in het voorjaar wel een rit in Parijs-Nice op het allerhoogste niveau. Dus kunnen we zeggen dat hij een stap gezet heeft. In de Tour zat hij er een paar keer dichtbij.”

Spekenbrink: “Wanneer kunnen we winnen? Als we onze sprinter een goede uitgangspositie bezorgen. En als we allemaal overtuigd zijn dat dat kan. Als iedereen eerlijk met zichzelf is, dan zeggen we ook dat we er niet toe gekomen zijn om hem in ideale positie af te zetten. En al helemaal niet met de juiste mindset. Er speelden teveel andere dingen, die er niet toe hebben bijgedragen een ritzege te behalen. In die sprints hadden dingen beter gekund.”

Cees Bol heeft ons zelf aangegeven dat hij niet top was.
Spekenbrink: “Dat was voor hem de veilige manier. Hij wist ook dat veel andere dingen niet goed gingen, dus dat was ook prima teamwork van hem om te zwijgen. Wat had hij moeten zeggen? Ik ben niet top, maar de anderen hebben het ook verkloot. Dat is geen teamwork.”

Ploegleider Marc Reef – foto: Cor Vos

Er vertrekken niet alleen renners, ook in de staf is best wat verloop. Zo vertrekt Marc Reef.
“Marc is top! Een heel eerlijke jongen. Hij mag altijd bellen, we staan voor hem klaar. Omgekeerd ook.”

Reef vertrekt naar Jumbo-Visma. Hij is niet de eerste die die overstap maakt. Van Dongen, Engels, Zeeman, … Hoe kijken jullie daarnaar?
Spekenbrink: “Zonder arrogant te zijn, dat betekent dat wij een steengoede organisatie hebben, met veel goede mensen. En we kijken uiteraard vooral naar onszelf. Al ben ik de laatste om te ontkennen dat ze bij Jumbo-Visma heel hard fietsen. Maar ik ben blij, dat van de mensen die onze ruggengraat moeten vormen, er maar weinig vertrekken.”

Curvers: “Ik ben ook nog maar net coach, natuurlijk. Haha, grapje. Maar als mensen bij ons prima functioneren en dan overstappen en daar dan ook weer goed werk leveren, dan geeft dat aan dat ze niet in een héél andere wereld terechtkomen. En het geeft ook aan dat in een kleine vijver gevist wordt.”

Laten we tot slot even vooruitblikken op 2022. Wordt dat beter dan dit jaar?
Spekenbrink: “Ik wil eerst nog even zeggen dat resultaten niet alles zeggen. Wij moeten niet per se in de top drie van de WorldTour eindigen. Dat is onze filosofie niet. Daar gaat een verkeerde druk vanuit. Minstens zo belangrijk: het proces waarin we zitten, de weg náár het resultaat. Want dan focussen we op waar we invloed op hebben.”

Maar de essentie van de wielersport blijft wel wedstrijden winnen.
Spekenbrink: “Ja. Maar als Feyenoord tien wedstrijden voor het einde van het seizoen beseft dat ze geen kampioen gaan worden, stappen ze niet uit competitie. Ze gaan de resterende wedstrijden gebruiken om beter te worden in functie van het volgende jaar.”

2022… Hirschi en Van Wilder zijn al weg. Roche gaat op pensioen. Met onder meer Hindley, Storer en wellicht ook Benoot (na publicatie van het interview op dinsdagochtend is bekend geworden dat Benoot voor twee jaar naar Team Jumbo-Visma vertrekt, red.) vertrekken nog een aantal sterkhouders. Daartegenover staat alleen de komst van John Degenkolb en een aantal jonge talenten. Dat lijkt niet meteen een grote versterking.
Spekenbrink: “Toch denk ik dat we volgend jaar een prima seizoen tegemoet gaan. Dat zeg ik op basis van wat we daarnet al uitgelegd hebben. We hebben heel goed gekeken naar en nagedacht over wat we nodig hadden. Ik merkte op onze eerste samenkomst een hele goede vibe, mindset en dynamiek. Het is geen knopje dat je zomaar aanzet, dus het blijft werken. Maar het voelde wel goed.”

Degenkolb (links) en Spekenbrink (rechts) in 2016 – foto: Cor Vos

Wij vinden de terugkeer van John Degenkolb verrassend. Zijn niveau is niet meer wat het was toen hij vertrok. Dan moet hij wel een heel goede teamspeler zijn.
Spekenbrink: “Dat is de juiste conclusie. John is een topsporter. Gepassioneerd. Fanatiek.”
Curvers: “Hij zal op het einde van het jaar niet afgerekend worden op het aantal overwinningen.
Spekenbrink: “John brengt cultuur. Vuur. Hij gaat de jongens om hem heen beter maken. In de periode dat hij bij ons reed, deed hij dat al. Hij vertrok na dat bewuste ongeval tijdens ons trainingskamp in Spanje. Hij kreeg ergens anders een beter voorstel. Wij hebben toen voor Michael Matthews gekozen. Zo lopen de dingen soms. Maar het contact is altijd warm gebleven. Zijn ritzege in de Tour van 2018 (in Roubaix, red) was één van onze mooiste overwinningen. Klinkt gek, want hij reed helemaal niet bij ons. Maar je mag niet onderschatten wat daar in Spanje gebeurd is. We hebben samen heel wat doorstaan.”

RIDE Magazine
75 Reacties
Sorteer op:
7 december 2021 11:50
Dit interview getuigt toch eigenlijk ook van weinig zelfkritisch vermogen. Maar weer datzelfde verhaaltje blijven ophangen over samenwerking (CoOpErAtIoN), alsof bij andere ploegen iedereen puur voor eigen succes rijdt. Nauwelijks je eigen rol kritisch bekijken, doen alsof alles goed ging maar gewoon een beetje tegenzat. Ik vind het weinig overtuigend, geloof er niet in dat het volgend jaar veel beter zal gaan.
    7 december 2021 15:18
    "Maar weer datzelfde verhaaltje blijven ophangen over samenwerking (CoOpErAtIoN), alsof bij andere ploegen iedereen puur voor eigen succes rijdt."

    Wel ironisch dat het verhaal al tig keer verteld is, maar jij nog steeds niet weet wat het inhoudt.
    7 december 2021 15:59
    Pardon? Lees nou eens wat er staat. Ze zeggen dat elke ploeg uitzonderlijke atleten heeft, en begeleiders die experts zijn in hun vakgebied. "Maar daar bovenop gaat het bij ons over het samenwerken."

    En om dat 'samenwerken' te illustreren kom je met een voorbeeld uit de Tour van 2013 waarin de sprinttrein ontregeld raakt en Curvers terug naar de kop komt om een extra beurt te doen.

    En dat zou niet bij een andere ploeg kunnen, maar alleen vanwege de unieke samenwerkcultuur bij Team DSM? Veeg me op, hoor.
    7 december 2021 19:24
    Panache heeft gewoon een punt. Kennelijk zelf eea niet goed gelezen en begrepen.

    Samenwerken is niet hetzelfde als voor elkaar door het vuur gaan. Samenwerken doe ze inderdaad overal, althans dat willen ze allemaal. Juist dat laatste stukje typeert de pure inzet en wilskracht daar de topsporter zich onderscheid.
    7 december 2021 23:02
    Dat heeft dan dus niks met samenwerking te maken. Eerder met nog wat dieper durven gaan.
7 december 2021 11:27
"Ik wil dat duiden met een voorbeeld uit de Tour de France 2013"

Lijkt me niet communicatief heel handig, met zo'n oud voorbeeld komen. Wekt toch een beetje de indruk van "Toen waren we nog wél goed".
    7 december 2021 13:36
    Precies mijn gedachte. Nederlands elftal 1988 ook niet zo lekker gekozen (toen was het de klasse van Van Basten, Gullit en topvorm van Wouters die de doorslag gaf, niet het teamwork).
    Giro 2017 is ronduit onzin als voorbeeld, want toen van Dumoulin in zijn eentje te goed voor de rest (en 2018 verloor hij door te weinig teamwork, zelf net niet goed genoeg en Froome exceptioneel, maar dat kan gebeuren).
    Had dan de Tour van 2020 als voorbeeld genomen, of die waarin Matthews groen en Barguil bollen won. Maar ja, er zijn maar een paar vertrekkers, en dat zijn wel de mannen die toen de meeste resultaten haalden...

    Wel mooi uitgebreid winter-interview, dank daarvoor.
    7 december 2021 14:00
    @Turtlehead en Kieft en Mühren en Van Breukelen en van Tiggelen.... Zeker meer een team dan in 1990. Zelfde gold voor Frankrijk, in 2018 echt een team en 2021 elf goede spelers.
    7 december 2021 21:28
    Iwan heeft heel veel woorden nodig. Ik in dit geval minder: vanuit het voetbal kunnen we leren dat als de trainer zo faalt je de trainer wisselt.
    Tijd voor een nieuwe ploegmanager ….bijvoorbeeld Knaven, De Jongh, Cornelissen, Kroon.
7 december 2021 11:28
Goed uitgebreid interview, waarin het volgens mij al scheelt dat nu Iwan zelf en Curvers in het Nederlands kunnen antwoorden. Mag ik gezien de vraagstelling er vanuit gaan dat Tiesj de uitgang heeft gevonden?
Genoeg zaken waar ik het niet eens ben met Iwan bv Bol maar deze openheid naar de pers toe mag wel vaker wat mij betreft.
    7 december 2021 11:33
    Het moet wel gezegd worden, dat de heren vakkundig om de hete brei dansen.
    Quote: "wellicht ook Benoot vertrekken". Vertrekt Benoot nu wel of niet?
    7 december 2021 11:57
    Dit zal na de ploegenpresentatie morgen wel duidelijker worden denk ik. Als hij vertrekt zal hij daar niet bij zijn ;)
    7 december 2021 13:51
    @jvh93 hirschi was vorig jaar ook op de ploegpresentatie en ging uiteindelijk ook weg
7 december 2021 11:42
Goed interview. De vragen die we allemaal hebben, worden gesteld. Alleen jammer dan Iwan zo afgrijselijk veel onnozele managementcursussen heeft gevolgd. Lijkt wel alsof je met een advocaat in een verhoor zit. We doen alles goed en volgens ons perfecte plan en ja, alles gaat naar de t*fus maar dat rekenen we niemand aan we zijn allemaal keurige mensen. Als ik als ambitieuze renner aan het begin van het seizoen vraag naar mijn kansen en ik krijg dit gekwebbel terug, snap ik wel waarom men verder zoekt. Heel veel praten maar niks zeggen.
    7 december 2021 12:01
    Hier ben ik het wel mee eens. Het klinkt allemaal een beetje als een wandelende managementcursus en ik vraag me af in welke mate je daarmee doordringt tot wielrenners. Vaak toch een heel ander soort van mensen.

    Verder vind ik wel dat er veel heisa wordt gemaakt na 1 zwak seizoen. (Al zie ik met de selectie voor volgend jaar nu ook weer niet zoveel mogelijkheden tot verbetering.)
    7 december 2021 15:33
    Ik denk dat Iwan het probleem is. Hij heeft destijds goed werk verricht met Argos en denkt daarom dat hij het orakel is.]
    Zeg echt niet dat alle renners geen blaam treft, misschien is het Hirschi na zijn succes wel naar het hoofd gestegen, dat weet ik niet.
    Maar als structureel bijna iedereen vertrekt dat je recht lullen wat je wil, dan zit er iets scheef. En als dat behalve je renners ook je staf is, kan dat maar aan één iemand liggen.
    Dat ie dat zelf niet toegeeft, dat snap ik dan ook wel weer.
7 december 2021 12:14
Een helder verhaal en voor een ploeg met een bescheiden budget de beste manier om tot succes te komen.

Wel erg jammer dat WF niet direct vraagt of Bennoot blijft of niet.
    7 december 2021 12:29
    Ja, dat we daar niet aan gedacht hebben...
    7 december 2021 15:02
    haha , daar moest Nico gewoon nog even een apart artikel over schrijven ;-)
7 december 2021 12:23
‘We zijn streng in respect hebben voor elkaar’ Ehm, ja, (het veel misbruikte woord) respect is een gevolg en geen doel, Iwan …
7 december 2021 12:27
Aardige haardos heeft ie ineens weer..
    7 december 2021 14:03
    Zelfde kapper als Frank De Boer.
7 december 2021 12:50
De bijdrage van Wielerflits aan dit interview is prima inderdaad. Dat van DSM wat minder. Kritisch in de spiegel kijken lukt niet en Spekenbrink klinkt steeds meer als een omhooggevallen gymleraar van de basisschool.
    7 december 2021 23:00
    Ajb zeg. Als je gesprekspartner als vb een jaargang van 8 jaar geleden pakt, dan mep je hem daar toch mee om de oren. En kan iemand nou es vragen hoe dat ‘cooperation’ er in dagelijkse gang v zaken uitziet? Of iig hoe het vertaald moet worden? Het blijft zo ontzettend oppervlakkig en voorspelbaar. Wees wat kritischer. Je mag als WF best wat porren hier en daar!
7 december 2021 13:12
Wat gebeurd er nu met Benoot? Dat is eigenlijk de enige vraag die ik me stel.
7 december 2021 13:30
Jongens, jongens.. Alle plezier in het wielrennen vergaat je toch als je deze middle-manager hoort praten..

Al dat hameren op samenwerken.. Net alsof ze daar uniek in zijn. Neem TJV ("samen winnen") of DQS ("the wolfpack"), enige verschil: die ploegen winnen ook nog weleens wat..

Alleen Curvers zegt hier per ongeluk iets interessants over: "De sterke ruggengraat die we hadden, waarmee we al jaren gewend waren op die manier te werken, is intussen verdwenen."
Ik had daar nog wel iets meer over willen lezen..
7 december 2021 13:36
Ik weet dat het verhaal Van Wilder al uitgebreid is uitgespit. Dat hij in hun ogen geen teamplayer was is wel duidelijk. Maar waarom mocht hij dan aanvankelijk niet weg als de teamprotocollen duidelijk stellen dat zo'n renners die niet mee zijn in het verhaal ondanks een lopend contract naar de uitgang worden begeleid?
7 december 2021 13:41
Alweer een paar sterkhouders ( gaan) vertrekken en weinig degelijke renners ( John Degenkolb) ingekocht, tenzij een mirakel zou het mij verbazen dat die in 2022 en verder nu ineens overal vooraan gaan meespelen. Dat word ondanks dat sterke gelul bij team DSM waarschijnlijk weer de onderste regionen van de Pro Teams.
    7 december 2021 15:30
    Je kunt er alles van zeggen, maar ze hebben wel al een paar keer zo'n soort comeback gehad met jonkies
7 december 2021 13:44
Mooi werk weer. Jammer alleen dat ze niet zijn geconfronteerd met hun rapportcijfer en de vraag hoe ze dit gaan verbeteren. ;)
    7 december 2021 15:30
    Haha ja dat is de grote misser inderdaad! Waarom mocht youri niet mee interviewen?
    7 december 2021 15:52
    "Wielerflits? Of jullie ons mogen interviewen? Is goed, zolang jullie maar niet die !$!#@ Youri meenemen!"
7 december 2021 13:46
Een goed en lang interview zonder negatieve insteek, goed werk. Het geeft ook een van de spaarzame mogelijkheden om dieper op de materie in te gaan en buiten de waan van de dag om aan te voelen wat er aan scheelt bij dit team. Vanwege de menselijke maat en het fatsoen weigeren Curvers en Spekenbrink om ergens echt schuldigen aan te wijzen. Voor ons jammer, wel fijn voor de werknemers. Toch staan er hier en daar wat aanwijzingen waarmee een puzzel te leggen is. Uitgangspunt is duidelijk "samenwerken is de essentie van teamsport" en "iedereen in zijn rol moet de ander sterker maken" dat zijn binnen een organisatie/team mooie uitgangspunten om als collectief beter te presteren. Maar daar zit (denk ik, is mijn vermoeden) ook een botsing tussen twee culturen. Je hebt immers de cultuur van het absolute toptalent die al van jongs af aan denkt dat hij een hele grote gaat worden en waar familie, vrienden, alles heeft moeten wijken om die ambitie waar te maken (laten we zeggen een type Van Wilder). Daarnaast heb je een groep werkpaarden met wat minder talent en ambities, maar die met veel plezier fietsen en wat minachtend als pelotonvulling gezien worden (ik noem geen namen). In de omkadering heb je ook die twee groepen. Idealiter zijn binnen jouw team de trainers, therapeuten, artsen, performance managers, windtunnelspecialisten, soigneurs, etc. de allerbesten ter wereld, maar in de praktijk is dat natuurlijk niet zo. Het toptalent bevind zich (in de geest van het toptalent) dus logischerwijs tussen heel wat 'middelmaat'. Zoals ik de zaken lees wordt van iedereen, dus ook van renners, verwacht dat ze anderen beter maken. En zoals ik het lees overstijgt dat de eigen groep en betreft het zowat de hele organisatie. En waar bijt het dan, waar zal irritatie ontstaan? Ik beperk mij tot de meest zichtbare : het toptalent. Het toptalent is gewend om zelf het middelpunt van het universum te zijn, alles draait in zijn ogen om hem en om zijn groei naar de top. Iedereen om hem heen heeft als functie om het toptalent beter te maken en te laten winnen. Dat is de wereld zoals het toptalent het graag heeft, maar die vind je niet bij DSM. Bij DSM wordt verlangd dat je als toptalent feedback geeft aan de performance manager (om hem ook te laten excelleren) en je vult netjes al je waarden en metingen in, zodat je coach handvaten heeft om een betere coach te worden. Tot op bepaalde hoogte gaat dat goed, maar als er twijfel ontstaat over vakmanschap of je hebt het gevoel dat het eenrichtingsverkeer is, dan ontstaat er een neerwaartse spiraal. De filosofie zoals ik hem begrijp lokt bij een stel jonge honden een alles of niets mentaliteit uit en dan gaat het of heel goed, of heel slecht. Dat is precies wat we zien (slecht in 2019, 2021 en goed in 2017, 2018, 2020). Je hebt een veel betere balans nodig binnen de renners. Nieuwe aankoop John Degenkolb zorgt voor balans, dat is een goede zet, maar om de flow omhoog te krijgen heb je ook een winnaarstype nodig, maakt niet uit wie als je er maar op kunt bouwen. Het makkelijkst zou een gearriveerde sprinter zijn (zoals Bennett, Ackermann of Cort) want als er niemand is om je aan op te trekken dan is de kans groot dat het ook volgend jaar als een pudding in elkaar dondert omdat de jonge honden wederom geen bewijs krijgen dat de filosofie succesvol is.
    7 december 2021 14:18
    Wat Sunweb wil past eigenlijk alleen bij een team-effort focus waarbij het speerpunt (maakt idd niet uit welk type coureur exact) ook goed in de heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel grote groep van respectbehoevenden ligt.

    Mij is volkomen duister wie die rol vertolken gaat.
    8 december 2021 07:54
    Een lange interessante reactie, Panache, af en toe een kopje en een fotootje had de leesbaarheid echter verhoogd
    8 december 2021 08:10
    Beste Panache,

    Nog steeds blijf je uit je nek lullen wat betreft Van Wilder. Na al voor enkele dozijn malen voor aap te hebben gestaan, doe je dat nog steeds vol overgave. Daar moeten we respect voor hebben. Het "type Van Wilder" is helemaal niet wat jij ervan maakt, en dat was dan ook helemaal de reden niet waarom hij weg wou. Als je nog steeds niet begrepen hebt dat het verhaaltje van DSM hier kant noch wal raakt (het is één grote tegenstrijdigheid). Respect en cooperation zijn zeer belangrijk voor het management van DSM, maar helaas zijn deze begrippen maar in één richting van toepassing. Gelukkig zien er andere WF'ers wel dwars door het verhaaltje dat Kemna en Spekenbrink ophangen.

    Wel schitterend dat DSM een geniale ingeving had betreffende het feit dat wielrennen een teamsport is, en dat als je echt voor elkaar door het vuur gaat, dat dat het verschil kan maken. Wel lef hebben dat hij hun geheim hier gewoon te grabbel gooit. Wat als andere teams dit innovatieve idee gaan overnemen?
    8 december 2021 11:32
    Wanneer je het gemak waarmee je scheldt en tiert nu eens gaat gebruiken om te onderbouwen en argumenteren 11, dan kom je misschien ergens. Vele flitsers hebben mijn bijdrage met interesse gelezen en dat doet mij deugt. Dat de post jou verleidt tot een woede-uitbarsting is oprecht vreemd, daar mag je best aan gaan werken.
7 december 2021 14:13
Zou mooi zijn als renners als Aresman, Leknessund, Brenner,Dainese en Donavan weer een stap kunnen maken komend seizoen. Verder te hopen dat SKA en Bol hun vorm van 2020 terug vinden.
7 december 2021 14:13
Beste nico en maxim: goed stuk om te lezen, maar officiële spelling is toch echt per se!

Ik zie m in dit stuk op 2 manieren (aan elkaar en los van elkaar, beide met accent aigu) voorbij komen, maar niet op de juiste manier.
    7 december 2021 14:21
    je hebt helemaal gelijk! Passen we aan
7 december 2021 14:27
Fijn interview inderdaad.
7 december 2021 14:34
"We zijn elke dag zelfkritisch"
"Cees Bol heeft vorig seizoen een stap gezet"
Ja hallo
    7 december 2021 15:30
    Zeggen ze dan welke kant op?
    7 december 2021 15:36
    Geen trap teveel gedaan ook, wel stappen gezet. Gaat waarschijnlijk dus naar jumbo waar ie aansluit bij de hardloopgroep van dumoulin, van aert, roglic
    7 december 2021 19:28
    Humor, mooi.
7 december 2021 14:57
Mooi interview, maar het blijft net iets teveel aan de oppervlakte. Jammer dat er niet iets meer focus in het interview ligt op de pijnpunten die door vertrekkende en blijvende renners genoemd worden:
- Te weinig topsportervaring bij experts in begeleidingsteam
- Grote problemen met materiaal waardoor renners lange tijd niet hebben kunnen trainen op tijdritfietsen.
- Starheid in opstellingen, kopmannen en tactiek

Misschien iets voor een uitgebreide podcast
    7 december 2021 15:13
    Prima onderwerpen, maar zinloos als de leiding van team DSM daar zo ontkennend tegenover staat. Die pijnpunten ontwijken is tactiek, niet per toeval. Dat leren ze op de managementcursus.
7 december 2021 16:30
Ga het verhaal niet eens lezen, maar wat een zwamneuzen bij DSM zeg
    7 december 2021 16:44
    als je niet leest, maar wel reageert dan zwam je een eind weg ja
    7 december 2021 16:49
    Ach jochie toch. I couldn’t care less
    7 december 2021 20:03
    Couldnt care less, maar wel zoveel dat je snel komt checken of iemand of je comment heeft gereageerd.
7 december 2021 19:20
Goed en duidelijk verhaal. Ja er zal hier en daar best iets niet gegaan zijn zoals velen wensen dat het moet gaan maar hij geeft duidelijk aan dat dat laatste beetje geven voor de ploeg cruciaal is voor hun.
Klopt dat dit ook een enorme extra drive geeft wat we nu ook bij TJV zien alhoewel bepaalde volgers gemankeerd want idolaat kijken.

Verder een sterk punt. Men is niet zo opportunistisch, zij en sponsor zoals dat elders wel vaak een rol speelt wat hun vertrouwen geeft in hun visie en standvastigheid.
De toekomst zal het verder uitwijzen.
7 december 2021 19:25
De korte samenvatting is dus dat ze vroeger een kopman had die kon winnen en dat de knechten daarom bereid waren om zich het snot voor de ogen te fietsen. En dat ze nu die kopman niet meer hebben maar in plaats daarvan cooperation en dat dit niet voldoende is om de knechten zich nog steeds het snot voor de ogen te laten fietsen.

En voor de rest, als je zegt dat je niet over vertrekkende renners praat omdat je respect voor ze hebt.. Dan moet je ook niet met een insinuatie komen als: "Dus gaan we niemand publiekelijk voor schut zetten.", want daarmee zeg je dus dat er iets gebeurd is waarmee je hem voor schut kan zetten. En daarmee heb je dus stiekem precies bereikt wat je zegt dat je niet wilt.
    7 december 2021 19:41
    Eens, vroeger hadden ze sterren die moesten winnen met behulp van knechten en nu een verzameling talent dat door samenwerking tot successen moet komen. Het probleem is natuurlijk dat er slechts een paar renners successen behalen en vaak meer dan één wat betekend dat die zich logischerwijs niet meer ondergeschikt willen maken en daar ligt dan de kiem voor weer een vertrek. Ga je winnen bij DSM moet je weg wezen. Of men het leuk vindt of niet, some animals are more equal than others. Dat proberen te onderdrukken gaat nooit zorgen voor een goede sfeer.
    7 december 2021 22:01
    Als jullie een beetje kunnen puzzelen kan je uit het verhaal opmaken dat ze de afgelopen jaren moeite hebben gehad om de teamgeest te creëren die ze voorheen wel hadden. Te veel losse ego’s en te weinig toewijding tot het Team DSM dogma om iedere pion te respecteren om beter te worden volgens hun “Keep Challenging” principe.
    8 december 2021 07:33
    Ja, dat zeg ik. Teamgeest krijg je dus als je een kopman hebt die het werk van het team af kan maken. Zonder die kopman lukt het dus niet om een goede teamgeest te creëren.
7 december 2021 19:56
Cooperation en nu ruggengraat de nieuwe management term. Sympathie zijn ze bij mij wel kwijt in ieder geval.
7 december 2021 20:31
we hebben respect voor elkaar. contracten respecteren we dan weer niet.
7 december 2021 22:52
Wat een gelul, zeg! En je mag als interviewer wel wat harder en kritischer zijn. Marketeers hebben ze zelf wel…!

Reacties zijn gesloten.