Interview Tom Veelers: “Kittel en Degenkolb waard om voor te rijden”

dinsdag 25 juni 2013 om 08:06
Tom Veelers

foto: Sirotti

Argos-Shimano droomt ervan in het openingsweekend van de Tour de France het geel te pakken met zijn snelle sprinter Marcel Kittel. De Duitser kan daarbij rekenen op de hulp van Tom Veelers. De 28-jarige Tukker heeft een belangrijke taak in de sprinttrein van de Nederlandse formatie. WielerFlits sprak met hem.

In dienst rijden
“We gaan met een duidelijk doel richting de Tour. Marcel en John zijn onze speerpunten. Daarvoor gaan wij rijden”, legt Veelers uit bij de presentatie van zijn ploeg op het hoofdkantoor van sponsor Argos. Vorig jaar bij zijn debuut in de Tour mocht hij na de snelle opgave van Kittel voor eigen kansen rijden. Het resulteerde in een derde, vierde en zesde plaats. “Ik zat nog een heel stuk verwijderd van een echte etappewinst. Het is mooi wat ik heb kunnen laten zien, maar ik weet dat we met Marcel zijn capaciteiten een etappe kunnen winnen. Ik zou mijn ereplaatsen graag inwisselen voor een etappezege van hem.” Veelers heeft geen moeite met een dienende rol en rijdt zonder problemen in dienst van anderen. “Dit is denk ik nog leuker,” bekent hij. “Ik weet dat Marcel en John het echt waard zijn om voor de rijden. Ik vind het ook leuk om zelf uitslagen te rijden, maar in een Touretappe zou echt alles moeten kloppen wil ik top drie rijden. Bovendien vind ik vind het mooi om het plan te smeden waarmee we de finale aanvangen.”

Tom Veelers

foto: Marcel Koch

De Team Argos-Shimano Express
De taakverdeling bij Argos-Shimano is helder. Veelers voelt zich daar prettig bij. “We weten waar we aan toe zijn en wat het ultieme doel is. In deze ploeg is veel structuur. Dat is erg fijn,” geeft hij aan. Veelers heeft als leadout-man de taak zijn kopman zo goed mogelijk af te zetten. “Mijn finish ligt op tweehonderd meter”, legt hij uit. In de vlakke ritten is rolverdeling in de sprinttrein helder. “Roy Curvers rijdt voor John Degenkolb. Dan komt Koen de Kort, dan ik en dan Marcel. Roy Curvers zet ons vrij, John houdt het tempo hoog, Koen en ik versnellen vervolgens door, waarna Marcel kan sprinten,” legt hij uit. Het klinkt makkelijker dan dat het is.”Er zijn maar twee of drie sprints op een jaar die ideaal lopen. Die gaan zoals wij dat graag zien. Dat ik als laatste man op vierhonderd meter gebracht wordt door Koen en vervolgens Marcel tweehonderd meter later afzet.”

Tom Veelers

foto: Marcel Koch

Twee Duitse kopmannen
Kittel en Degenkolb zijn volgens Veelers twee erg verschillende karakters. “John is heel onrustig in de sprint. Hij ziet en doet heel veel en moet echt rustig gehouden worden om zo fris mogelijk aan de sprint te beginnen. Marcel vertrouwt meer op mijn wiel. Die blijft daar zitten en heeft er meer vertrouwen in dat het goed komt.” De Duitsers delen bij Argos-Shimano het kopmanschap.”Er zijn zes etappes waar we voor Marcel kunnen gaan. Als we hem aan de streep kunnen krijgen rijden we voor hem, anders voor John. Daarnaast zijn er nog drie of vier etappes waarin het lastig is, maar wanneer John kan overleven we wel iets kunnen. Hij gaat in de regel beter heuvelop dan Marcel en mij.”

Tom Veelers

foto: Marcel Koch

Sprinten in de Tour
Veelers verwacht in de Tour een paar pittige sprints. “Het tempo is echt heel hoog. Iedereen is op het hoogste niveau wat ze kunnen zijn. In de Tour heb je met alle sprinters te maken. In de ZLM Toer had je ook de wereldtop, maar daar waren ze met drie. In de Tour heb je ook renners als Sagan, Goss en Bouhanni. Ze zijn met meer, de top is veel breder.” De Argos-trein geniet respect in het peloton. “Je merkt dat doordat renners achter ons gaan zitten in plaats van ertussen. Ze weten dat het werkt en wij hebben daarmee respect afgedwongen. Als ze achter Marcel zitten in de laatste kilometer krijgen ze de beste lead-out die ze maar willen”, legt Veelers de status van zijn ploeg uit. “Ik denk dat wij samen met Lotto tot de besten behoren,” denkt hij. “Cavendish heeft zijn treintje op dit moment minder goed op orde. Het is niet zo goed als in zijn HTC-tijd. Dat was in het verleden de meest gerespecteerde trein.” Angst voor de hectiek in de massasprints kent Veelers niet. “Wat is angst? Je hebt wel eens een keer wat schrik, maar dat is gewoon een keer doorademen en weer verder. Als je je daardoor laat beïnvloeden, ben je gezien.”

Lees ook:
“Sprinttrein Argos-Shimano kan zich meten met de wereldtop”

Dit artikel delen:

Headlines

Materiaalzone

Populair