Interview Koos Moerenhout: “Met Vos hebben we weer een extra troef”
Foto: Sirotti
donderdag 23 juni 2016 om 13:00

Interview Koos Moerenhout: “Met Vos hebben we weer een extra troef”

Koos Moerenhout doorkruist vrijdag tijdens het Nederlands kampioenschap voor vrouwen de wegen van zijn geboorteplek Goeree-Overflakkee in de ploegleidersauto van Rabobank-Liv, iets wat hij als actief renner nooit heeft mogen meemaken. “Nu Marianne Vos terug op niveau is, moet zij een van onze belangrijkste troeven worden. Een topprestatie van haar en de andere rensters zou onze ploeg in ieder geval geen windeieren leggen in de zoektocht naar een nieuwe sponsor”, blikt Moerenhout vooruit in een interview met WielerFlits.

Thuismatch
Moerenhout kreeg als régional de l’étape de kans om, in samenspraak met de organisatie van het NK, een zo attractief mogelijk parcours uit te tekenen in zijn geboorteplek Goeree-Overflakkee. Vol passie en enthousiasme heeft de tweevoudig Nederlands kampioen op de weg het over ‘misschien wel een van de zwaarste NK’s in de geschiedenis.’ “Ik reken op een zware waaierwedstrijd: één langgerekte koers met hele gave beelden. Onderschat zo’n waaierkoers zeker niet. Dat kan minstens zo zwaar zijn als een bergrit in de Tour”, waarschuwt de Zuid-Hollander. “In een bergrit heb je zelfs nog de tijd om te herstellen in de afdaling, terwijl er in een waaierkoers helemaal geen ruimte voor herstel is. Dat maakt het zelfs lastiger.”

Volgens de laatste voorspellingen werken de renners dit weekend hun wedstrijden af met windkracht vier vanuit het westen. Volstaat dat om het peloton helemaal uit elkaar te rijden? “Dat moet genoeg zijn. Zeker voor de mannen, die naast de plaatselijke rondjes met finish op de Brouwersdam ook een grote lus op het eiland rijden. Daar is altijd wind, met genoeg kansen om als ploeg de boel op de kant te gooien. Voor mijn rensters wordt dat lastiger, omdat ze enkel die lokale rondjes rijden. Maar dat zal ons niet beletten om onze uiterste best te doen om er een zware wedstrijd van te maken. Mijn parcourskennis kan in ieder geval wel in ons voordeel spelen tijdens de wedstrijd.”

Als je het te gevaarlijk vindt om een week voor de Tour te koersen, dan moet je ook niet meer deelnemen aan de Dauphiné of Ronde van Zwitserland.

Zwaktebod
Toch ziet niet iedereen de schoonheid van de omloop in. Getuige daarvan is de afwezigheid van de Nederlandse toppers als Robert Gesink, Wout Poels, Wilco Kelderman en mogelijk Bauke Mollema en Steven Kruijswijk op het Zuid-Hollands eiland. “Een zwaktebod”, volgens Moerenhout. “Ik snap best dat sommigen hebben ingezien dat ze op een vlak parcours als het deze niet de grootste kans hebben om te winnen, maar dan denk ik andersom: je kan je ploeg misschien wel helpen om te winnen. Van diezelfde ploeg verwacht je dat ze de komende drie weken voor jou op kop rijdt in de Tour. Dan vind je hier de perfecte kans om iets terug te doen.”

“Het is in ieder geval duidelijk dat hier in de toekomst verandering in moet komen. Als je geblesseerd of ziek bent is het natuurlijk een ander verhaal, maar het NK is een wedstrijd waar elke topper aanwezig zou moeten willen zijn. Er is inmiddels al wel een regelgeving van de KNWU, maar ofwel moet deze worden nageleefd, ofwel moet er – mede onder druk van de ploegen zelf – extra overleg komen om bij de renners te benadrukken wat het belang van deze wedstrijd is en hoe speciaal de zichtbaarheid van de trui is als je hem zou winnen. Als je het als renner te gevaarlijk vindt om een week voor de Tour nog een koers te rijden, dan moet je ook niet meer deelnemen aan de Dauphiné of de Ronde van Zwitserland.”

Bij de vrouwenwedstrijd doet dit probleem zich zelden voor. Moerenhout komt vrijdag ‘gewoon’ met onder anderen Marianne Vos, Anna van der Breggen, Thalita de Jong, Lucinda Brand en co aan de start van het NK. “In de breedte hebben we een hele sterke ploeg. We hebben zelfs meerdere opties. Het is alleen jammer voor de rensters dat er geen klimmetje in het parcours zit, maar dat is in Goeree-Overflakkee niet te vinden. We zullen moeten rekenen op de wind om de wedstrijd lastig te maken. Je kan ook gokken op de sprint van Marianne, maar je moet weten dat ook Kirsten Wild, Annemiek van Vleuten en nog een aantal andere rensters in dat scenario sterk zullen zijn.”

Of Vos haar oude niveau nog ooit haalt, kan ik niet met zekerheid zeggen. Op klimmend gebied komt ze nog te kort, maar je ziet wel een groei.

Vos
Marianne Vos, die deelneemt aan een kampioenschap op de weg: het is alweer van het WK van 2014 in Ponferrada geleden. Dat heeft alles te maken met de overbelasting waarmee ze vorig seizoen te maken kreeg. Met een etappezege in de Aviva Women’s Tour gaf Vos vorige week aan dat ze weer op een hoog niveau rondrijdt, maar is dat al haar beste vorm? “Ze is zeker nog niet op haar niveau van voor haar blessure. Je ziet wel een duidelijke groei. In de Women’s Tour merkten we dat ze op klimmend gebied nog tekort komt ten opzichte van een aantal toppers, anderzijds zijn er ook signalen die heel positief zijn, zoals haar overtuigende etappewinst in de sprint van de vierde rit.”

Het is nu afwachten of de tweevoudig wereldkampioene op de weg, zevenvoudig wereldkampioene in het veld en Olympisch kampioene op de weg haar oude niveau ooit nog evenaart. “Helaas kan ik niet in de toekomst kijken, en zeker niet in haar lichaam en hoofd. Of ze haar oude niveau ooit nog haalt, dat weet niemand. Maar ze gaat dus wel wel vooruit. Je hebt twee referenties: waar ze naartoe wil en waar ze vandaan komt. Ze weet nog niet waar ze exact naartoe wil, maar als je kijkt waar ze vandaan komt, heeft ze al een enorm sterke weg afgelegd. Gezien haar recente prestaties, zie ik haar dan ook in staat om vrijdag mee te doen voor de overwinning tijdens het NK op de weg.”

Keerpunt
De extra troef was best welkom voor de Rabo-Liv-ploeg, die in het afgelopen voorjaar meer dan eens het onderspit moest delven voor de rensters van Boels-Dolmans, met de Britse wereldkampioene Lizzie Armitstead op kop. Rabo-Liv was enkel aan de winnende hand in de Waalse Pijl, dankzij een sterke Anna van der Breggen. “Er zijn een aantal verklaringen voor de dominantie van Boels-Dolmans. Deze ploeg heeft net als wij enorme stappen gemaakt, alleen zijn zij – net als de voorbije jaren – traditioneel net iets sneller uit de startblokken geschoten. Onze doelen liggen nu eenmaal later in het seizoen, met het NK, de Giro d’Italia en de Olympische Spelen. Zet daarbij het feit dat Armitstead aan een topseizoen bezig is, en dan is er snel sprake van dominantie. Al is er in de Waalse Pijl een soort van keerpunt gekomen.”

Het is al een tijdje geleden dat we nog een update kregen over het voortbestaan van Rabobank-Liv. Hopelijk volgt er snel goed nieuws voor ons.

“Nu we weer over Marianne Vos kunnen beschikken, hebben we naast een alleskunner en een winnaar ook iemand die zeer sterk in de sprint is in huis. Dat hebben we de voorbije maanden ook wel een beetje gemist. Met zo iemand erbij, maakt het de ploegentactiek gewoon vele malen makkelijker. Als het niet lukte om weg te komen, dan bleven we sowieso met lege handen achter. Nu hebben we in dat scenario Marianne nog. Toch vind ik dat we erin geslaagd zijn om het wegvallen van Vos goed op te vangen. Waar er vier jaar geleden nog een groot gat achter Marianne was, is dat gat nu redelijk goed gevuld. We kunnen ook zonder haar een goede koers neerzetten en grote wedstrijden winnen. En dat was ook een van de doelstellingen van de ploeg: in de breedte sterker worden.”

Onzekerheid
Door het afhaken van hoofdsponsor Rabobank, is het voor Moerenhout en co afwachten of ze dit project de komende jaren wel kunnen blijven voortzetten. Na bijna zes maanden onzekerheid, is er nog niets bekend over een eventuele opvolging. “Lastig”, vindt Moerenhout. “Er komt ook meer en meer interesse van andere ploegen in onze rensters. Hopelijk komt er snel goed nieuws, want het laatste bericht is al van een tijdje geleden. Toen kregen we te horen dat er nog niets was, maar dat kan snel veranderen. Ik ga ervan uit dat we komende week weer een update krijgen. Misschien is er dan wel goed nieuws. Het enige wat ik kan doen, is de ploeg een dienst bewijzen door goede wedstrijden te blijven afleveren. Een zege op het NK zou ons geen windeieren leggen.”

RIDE Magazine
19 Reacties
Sorteer op:
22 juni 2016 10:26
Vos heeft jaren enorme roofbouw op haar lichaam gepleegd maar na een jaar met relatief weinig fietsen is ze nu duidelijk wel op de goede weg. Het zou mij niet verbazen als ze de Olympische wegrit en het wereldkampioenschap van dit jaar wint.
22 juni 2016 10:32
@ghostwriter
Laten we de verwachtingen niet al te hoog maken, ze is klimmend nog lang niet op niveau om Armitstead en Guarnier te volgen...
22 juni 2016 10:33
Het probleem met het statement van Koos over het verplichten van renners mee te doen met het NK m.u.v. ziekte/blessures is dat renners die geen motivatie/andere doelen hebben lichte blessures en kuchjes gaan veinzen. Dan kan je de regels nog zo goed handhaven maar de renners die in voorbereiding zijn op een Tour de France komen toch niet.
22 juni 2016 10:59
@Chaba: Inderdaad. Je kunt moeilijk een duidelijke grens trekken voor wat een echte blessure/ziekte is en wat meer een smoesje is. Ik ben het ook eens met Moerenhout dat dit een kans is om eens wat terug te doen voor de ploeg en dat het dan jammer is dat geen enkele topper daar gebruik van maakt.
22 juni 2016 11:05
@chaba
Het gaat over Marianne, roofbouw plegen als je maar 10 uur traint per week is natuurlijk onzin, winnen met overmacht tast je lichaam niet aan. Die overbelasting had niks met fysiek te maken. Sprint bergop ging met overmacht vorige week dus de macht is er weer.
22 juni 2016 11:09
Renners hebben gedurende het jaar voldoende mogelijkheden iets terug te doen voor andere renners. Ze hebben echter geen enkel moment de verplichting iets terug te doen en wanneer hun ploeg andere doelstellingen belangrijker achten, dan zal de keuze snel uitvallen in het voordeel van dat belangrijkere doel. Waarom het NK ieder jaar als een uitzondering in dat verhaal naar voren moet worden gebracht door types als Moerenhout ontgaat me eerlijk gezegd een beetje. Niemand maakt zich bijvoorbeeld druk om het NK tijdrijden, waar echt nagenoeg niemand komt. Terecht, maar wanneer een NK zo'n uitzonderlijke wedstrijd is, waarom dan hier geen jaarlijkse roeptoeterij Koos?
22 juni 2016 11:15
Schipperaar: enig idee hoe overtraining en overreaching ontstaan?
Roofbouw is op meer manieren te interpreteren. Gezien de situatie van Vos het afgelopen jaar is er wel degelijk sprake van roofbouw. 10u trainen is 1 ding, maar ook jij hebt geen flauw idee wat er naast 10u trainen nog meer gedaan werd. Vaak is de training niet het probleem, maar de rust die ingebouwd wordt.
Zomaar stellen dat 'de macht' er weer is kun je ook niet doen. Vaak is het het gevolg van overtraining dat het lijf een barriere opwerpt waardoor je net die extra 2-3% mist om net wat dieper te kunnen gaan. Die barriere gaat in veel gevallen ook nooit meer weg, legio voorbeelden van m.n. duurlopers die niet meer echt in het rood kunnen na overtraining. Noem het een soort zelfbescherming van het lijf (ofwel: een snelheidsbegrenzer).
Dat weten we pas als ze écht op de proef gaat worden gesteld: zware koers, hitte, etc.
22 juni 2016 11:27
@har77
Stuk zitten kan fysiek en mentaal, bij het tweede is herstel veel moeilijker omdat de lust voor trainen wegvalt. Sporten doet goed als je je goed voelt, andersom werkt vaak niet, wel tijdelijk waardoor progressie moeilijker wordt. Ze lacht en straalt weer, de rest komt vanzelf hoop ik.
Heb trouwens iets meer vertrouwen in het vrouwen wielrennen, zeker na zo'n domper als gisteren.
22 juni 2016 11:51
@schipperaar
Staat toch duidelijk wat over het NK in. Ik doel op de alinea in het begin over zwaktebod. Dus zou niet weten waarom het perse over Marianne moet gaan.
22 juni 2016 11:59
@chaba
Ja, het ging ook over nk, maar dat speelt al dagen lang. Waar ik moeite mee heb, is dat velen het vrouwen wielrennen niet serieus nemen terwijl hun inspanning weliswaar korter maar zeker niet minder inspannend is gezien gem die soms maar 5% verschillen.
Een renner uit Zimbabwe krijgt meer aandacht dan onze nationale trots, de enige motor die ze gebruikt, is de witte, melk.
22 juni 2016 12:35
Eens met 'vlek', ik vind het logisch dat iedere renner zijn eigen doelen stelt. Een startverplichting gaat niet werken, renners gaan inderdaad blessures faken, vroeg uit de wedstrijd stappen, etc. Wanneer je dit wilt dat deze mannen starten, moet je ervoor zorgen dat ze van het NK een doel maken. En dat zou kunnen door:
1. het aanzien van de trui te verbeteren
2. parcours aanpassen zodat deze mannen kans hebben op winst (misschien een keer op de antillen starten, op Saba hebben ze een bergje van bijna 900 meter)
3. nadenken over plaats op kalender (hele lastige).
4. plaatsing voor WK bepalen aan de hand van uitslag NK (niet bevordelijk voor kansen NL op WK)
22 juni 2016 14:01
@schipperaar
Dat komt misschien omdat het niveau van het vrouwenwielrennen zo laag is. De gemiddelde Nederlandse mannelijke junior is in staat het halve vrouwenpeloton naar huis te rijden.
22 juni 2016 14:32
Als ze die kampioenschappen nou eens verplaatsen naar het einde of begin van het seizoen.. dan heb je gewoon veel meer renners. En rijd je ook een heel aaneengesloten seizoen in de trui. IPV in 2016 in de tour en 2017 in de giro bijv. Maar vooral de geringere impact van eventuele valpartijen is belangrijk.
22 juni 2016 15:30
@Moerenberg dat ligt misschien aan het verschil tussen mannen en vrouwen maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het niveau van vrouwenwielrennen laag is. En het niveau van wielrennen is eigenlijk totaal niet relevant bij een sport als wielrennen. Ik merk het niet als mannen 20 of 22kmpu een berg op rijden.

Wat meer van belang is, zeker vanuit sponsoroogpunt, is of een koers attractief is en dat zijn de vrouwenkoersen zeker. Het probleem is dat kijkers de namen niet allemaal kennen en dus de verhoudingen niet kunnen inschatten zoals je dat wel kan bij de mannen.
22 juni 2016 15:41
@moerenberg
Junioren leveren ook strijd, vaak veel meer dan profs en ben zeker dat marianne menigeen de baas kan, traint waarschijnlijk ook met mannen. Wel bekrompen als je stelt dat het nivo laag is, bij de marathon zijn de mannen ook een kwartier sneller, heeft echter niets met de strijd onderling te maken.
22 juni 2016 17:05
Tijdens de OS zeuren we toch ook niet dat mannen sneller kunnen rennen of zwemmen dan Schippers of Kromo? Mannen zijn nu eenmaal sterker en sneller, daarom sporten ze niet samen. Maar bij wielrennen blijft het een ondergeschoven kindje, hoeveel succes de Nederlandse dames ook hebben. En blijkbaar is dit internationaal een probleem, want er is nauwelijks een dameskoers live op tv, of zelfs maar via een goede ticker te volgen. Tennis, hockey, zwemmen, atletiek, enzovoort is een stuk beter te volgen; ik zou eigenlijk niet weten waarom wielrennen achter blijft.
23 juni 2016 15:14
Volgens mij is Vos drievoudig wereldkampioen op de weg.
23 juni 2016 17:30
@rkfiets
Inderdaad. Er is een inhaalslag te maken. Dat geldt overigens ook nog wel voor andere sporten, bijvoorbeeld het vrouwenvoetbal. Maar aandacht is altijd ongelijk verdeeld. Ook het baanwielrennen is minder in tel. De Tour lijdt daarentegen aan te veel aandacht (maar dat is mijn persoonlijke mening).
23 juni 2016 22:04
Régionale... Oei, Koos is een vrouw geworden. Maak er maar régional van. :)

Reacties zijn gesloten.