‘Ineos maakt binnen 48 uur overname Team Sky wereldkundig’

dinsdag 19 maart 2019 om 08:25

foto: Cor Vos

Team Sky zal binnen 48 uur bekendmaken dat chemiebedrijf Ineos vanaf 2020 de nieuwe hoofdsponsor van de wielerploeg wordt. Dit meldt The Guardian.


Volgens de Britse kwaliteitskrant was Dave Brailsford met vier partijen serieus in gesprek, maar geen van de andere partijen was in staat het aanbod van Ineos te overtreffen. Het budget van de ploeg van Dave Brailsford zal stijgen naar veertig miljoen pond, een krappe 47 miljoen euro. Hierdoor lijkt het volgens The Guardian zeker dat Geraint Thomas, Chris Froome en Egan Bernal voor de ploeg zullen blijven rijden.

Chemiegigant Ineos is in handen van Jim Ratcliffe, die zich met een geschat vermogen van 21 miljard Britse pond de rijkste man van Groot-Brittannië mag noemen. Vorige week werd de 66-jarige al in verband gebracht met de Britse WorldTour-formatie.


Update 10.20 uur

Cycling Weekly meldt dat Ineos voor de start van de komende Ronde van Frankrijk het stokje als hoofdsponsor overneemt. “Ik verwacht niet dat de naam van de ploeg voor de start van de Giro d’Italia wijzigt, maar waarschijnlijk wel voor de Tour”, zegt een bron binnen Team Sky tegen het Britse wielermedium.

Tevens wordt gemeld dat de deal met het chemieconcern van Ratcliffe later vandaag al wordt aangekondigd.

Dit artikel delen:

39 Reacties

mooiman 19 maart 2019 om 08:30

Budget van 47 mln. Pfff

Gladiool 19 maart 2019 om 08:42

Zonde. Sky wordt alleen maar rijker en dus groter. Had liever een kleinere sponsor gezien. Of een budget grens. Of iets om wat meer nivellering en verdeling van kopmannen te krijgen.

achtpuntzes 19 maart 2019 om 08:42

Kom op man, 47 miljoen…

Heb nu al geen zin meer in deze ploeg, zover ik dat al had.

evos01 19 maart 2019 om 08:48

UCI zullen een FLINK GRAANTJE meepikken.
Ik word niet goed.
Sla Sky over!!!

LucasR 19 maart 2019 om 09:41

Waar baseer je dat nou weer op?

Remco98 19 maart 2019 om 08:54

Jongens rustig aan, ik heb nog nooit een zak geld een koers zien winnen.

Pivaro 19 maart 2019 om 09:09

Precies..
Onze sport is niet te koop. Zolang je maximaal acht renners mag opstellen, kan er nog van alles gebeuren.

Geit in mijn Kelderman 19 maart 2019 om 09:39

Wat is dit nou weer voor hemeltergende onzin? Alsof Sky de Tour de laatste jaren net zo zaaddodend saai had kunnen maken zonder torenhoog budget.

Joachim 19 maart 2019 om 10:20

Goeie renners helpen wel om koersen te winnen en die koop je/hou je met veel geld.

Stenalic 19 maart 2019 om 12:56

Haha beetje Vannieuwkercke napraten… sowieso was die uitspraak dikke onzin.

Jungle Man 19 maart 2019 om 08:56

normaal vind ik het goed nieuws als er een nieuwe sponsor zich aandient, maar in dit geval heb ik zoiets dat een ploeg (sky) iets te schimmig is en daardoor schadelijke is voor het wielrennen en zou ik er niet rouwig om zijn geweest als deze ploeg ter ziele was gegaan

klassementsrenner 19 maart 2019 om 09:33

Natuurlijk hoort Sky bij de rijkste ploegen, maar volgens mij zijn UAE en Bahrain met MC Laren nog rijker.

koos verrek 19 maart 2019 om 09:34

Brailford kan aan zijn verlanglijstje beginnen. Hoelang ligt Ala nog onder contract?

thorsen 19 maart 2019 om 09:36

Normaal gesproken is het goed nieuws als een wielerploeg een nieuwe sponsor vind. In dit geval twijfel ik echter..

Geit in mijn Kelderman 19 maart 2019 om 09:41

Het slechtste nieuws in tijden. In plaats van een nivellering in budgetten zien we een verdere scheefgroei ontstaan. Vrees voor nog meer Tours a la de laatste 6 a 7 jaar met een ultra dominante ploeg die iedere vorm van spanning er uit perst.

ikbenprocycling 19 maart 2019 om 15:35

Als de andere teams cojones hebben ipv kogellagertjes als ballen, boycotten ze de Tour de France komende jaren. De Tour is toch waar het dit soort megalomane sponsors om gaat. Laat dat chemieconcern die Tours maar alleen afleggen (maw voor joker rijden). Hopelijk haken ze dan snel af, maar in het slechtste geval richten ze zich dan op de Giro en Vuelta duurzaam verkrachten. Het verkeerde soort duurzaamheid dat je tegenwoordig van een chemieconcern hoopt.

chasse patat 19 maart 2019 om 09:42

Wie zei ook alweer dat wielrennen een sport was van de gewone man en het volk ?

Dolledriesoldebroek 19 maart 2019 om 09:46

Vind het nu al een grote schijtploeg, en zal er alleen maar een grotere hekel aan krijgen! Hopelijk zullen de renners van sky die ik wel waardeer als kwiat, bernal en van baarle er niet te lang meer rijden..

Bah….

Jotto-Lumbo 19 maart 2019 om 09:52

pff 47 miljoen..

HoofdIsVrij 19 maart 2019 om 09:55

Iemand een idee wat de budgets zijn van de andere ploegen? Dan kan ik het in perspectief zien.

Polleke 19 maart 2019 om 10:01

Gemiddeld een miljoentje of 12/13….Sky zou dus 4x sterker moeten zijn als alle anderen, althans in budget uitgedrukt…

rahimns 19 maart 2019 om 10:52

@Polleke dat is ook weer niet zo. UAE, CCC zitten ergens tussen de 25-30 miljoen. Sunweb, Deceuninck-Quickstep zitten rond de 19 miljoen. FDJ, AG2R en Trek-Segafredo op 18 miljoen, Bahrein en Astana op 17 miljoen en TJV zit rond de 15 miljoen samen met Movistar, Lotto-soudal, Mitchelton-Scott en Katusha. Dimension-data heeft ongeveer 13 miljoen te besteden en EF zit aan de onderkant met ongeveer 11-12 miljoen. Bora is alweer wat lastiger te bepalen omdat de fietssponsor een groot deel van het salaris van Sagan ophoest.

HoofdIsVrij 19 maart 2019 om 11:25

@rahimns
Bronnen hiervan? Ik dacht dat CCC qua budget serieus omlaag was gegaan. Had BMC dan boven de 30 miljoen?

rahimns 19 maart 2019 om 13:17

@Hoofdisvrij het budget van CCC zal voor dit jaar niet het probleem zijn geweest, eerder het tijdstip dat de sponsor werd vastgelegd. Daarmee was het lastig geworden om nog toprenners vast te leggen. Denk dat het team er volgend jaar toch significant sterker zal zijn. Verder is het goed speuren op het internet om de diverse bronnen te vinden voor de budgetten. Het is in ieder geval wel duidelijk dat de budgetten wel hoger liggen dan wat Polleke noemt, maar komen in ieder geval niet in de buurt bij SKY wat nu ook al tussen de 35 tot 40 miljoen te spenderen heeft. Wat trouwens tot nu toe nog niet echt uitdrukt in overwinningen want die liggen tot nu toe een stuk lager dan vorig jaar op dit tijdstip.

josi 19 maart 2019 om 09:58

Vraag me af waarom ze het budget nog verder verhogen, in wat/wie moet dat dan geïnvesteerd worden?

Jori 19 maart 2019 om 10:03

Sagan en 2xYates lijken mij nog wel wat toe te voegen

martini151 19 maart 2019 om 11:01

Sagan lijkt me niet het type die voor Team Sky zal gaan rijden. Hij wil gewoon plezier hebben in de koers en niet aan strakke ploegeninstructies vast zitten. Daarbij komt dat hij nu betaald wordt door de fietsensponsor, waardoor hij sws weinig last zal hebben van een krap salaris ;)

ivo001 19 maart 2019 om 11:47

Sagan koerst veel te vrij en intuïtief voor Sky denk ik.
Denk eerder aan renners als Boasson Hagen, Impey en Fuglsang. Die passen prima in de trein in GT’s, en sterk genoeg als kopman voor de andere rondes.

EddyB1958 19 maart 2019 om 13:13

Hagen reed al van 2010 tot 2014 bij Sky, die gaat niet terugkeren.

Viktrodriguez 19 maart 2019 om 13:50

Als je klein beetje het verhaal van voornamelijk Simon hebt gelezen, dan weet je dat die nooit voor deze toko gaat rijden. Simon Yates komt weliswaar uit die Britse wielerschool waaraan de ploeg is gelieerd (a la Rabobank toentertijd in NL sponsoren ze de gehele bond en opleiding), maar heeft later bewust voor een andere ploeg en route dan Sky gekozen, juist vanwege die ploegstructuur. Verder is deze ploeg Tourgeil, waar hijzelf toch redelijk de schurft aan de Tour heeft. Ondanks een andere sponsor verwacht ik namelijk niet een andere leiding en daarbij gewoon een voortzetting van wat Sky nu doet.

Sonsbach Allstars 19 maart 2019 om 10:20

Als eenmaal de sjeiks hun intrede hebben gedaan in een sport….

Voorts ben ik wel benieuwd hoeveel van die 47 miljoen wordt gebudgetteerd onder medische begeleiding en hoeveel onder juridische begeleiding. En vervolgens zou ik dat graag willen vergelijken met andere teams. En tenslotte ben ik vooral ook benieuwd naar kritische journalistiek die dit soort vragen eens onderzoeken.

Romāns Vainšteins 19 maart 2019 om 10:22

Hoog tijd dat de schijt de ventilator in vliegt dan.

Ivanoviclover 19 maart 2019 om 12:09

Ik erger me nu al aan de komende transfergeruchten. Natuurlijk win je met geld koersen. Je haalt de toppers en talenten weg bij de concurrentie door ze een duizelingwekkend salaris te bieden. Ze gaan van rijkste ploeg naar nog rijker. BAHHH.

leegloper 19 maart 2019 om 13:06

Wat een bedrag. Misschien gaan ze ook aan Roglic trekken.

xistnc 19 maart 2019 om 15:49

Dat doen ze al een paar jaar.

Wielerfan1987 19 maart 2019 om 13:49

Sterker nog… met dit Budget kan Sky de renners aantrekken (die voor het geboden salaris nooit zullen weigeren) om niet alleen het klassement van de Tour, maar ook van de Giro, Vuelta, Baskenland, Dauphiné, Tirreno, Zwitserland, Catalonië en zelfs klassiekers als San Sebastian, Lombardije, Luik etc volledig te domineren.

Ploegen als Jumbo Visma, Sunweb, Education First, etc kunnen nog zo hun best doen om met een ideologie en filosofie goed te presteren en te proberen hun beste renners te behouden.

Maar dit team gaat het all star team van deze generaties worden voor zover ze dat nu nog niet zijn.

We zullen US Postal revisited 3.0 gaan zien waar enkel dopingploegen als Astana enige weerstand aan zullen kunnen bieden.

Bummetje 19 maart 2019 om 15:43

Per 1 mei 2019 wijzigt de teamnaam al!
Dus toch al vóór de Giro, in tegenstelling tot wat er in dit artikel staat.

ikbenprocycling 19 maart 2019 om 15:47

Andere teams zullen zich nog intensiever moeten gaan prostitueren om (wie weet het fijne?) mensenrechten onderdrukkende en mogelijk jihad-promotende sjeiks en Chinese containergiganten (overbodige rotzooi vs kwetsbare natuur, who cares?), en noem maar op, binnen te hengelen.

Er komt wellicht nog eens een moment dat een wielerliefhebber alleen al principieel geen volger kan blijven van de WT.

Jean Dumas 19 maart 2019 om 15:48

Ze zullen naast Bernal en Sosa nog wel een grote renner kopen voor de toekomst, iets van Yates of zo.