Britse multimiljardair in beeld als nieuwe hoofdsponsor Team Sky

vrijdag 15 maart 2019 om 12:30

Team Sky - Foto: Cor Vos

Dave Brailsford zoekt nog altijd naar een nieuwe geldschieter nadat mediabedrijf Sky eind vorig jaar aangaf er aan het einde van dit jaar mee te zullen stoppen als hoofdsponsor van zijn wielerploeg. Volgens diverse media is de zoektocht echter bijna ten einde. Onder meer The Times noemt Jim Ratcliffe als belangrijkste gegadigde om het stokje van Sky over te nemen.


Ratcliffe is een vermogend man. Als oprichter en hoogste baas bij chemieconcern Ineos mag hij zich de rijkste man van het Verenigd Koninkrijk noemen. Zijn vermogen wordt geschat op 21 miljard Britse pond.

Zelf is Ratcliffe, die resideert in Monaco, regelmatig op de racefiets te vinden. Ook met andere sporten heeft de steenrijke Brit wel wat: zo sponsorde hij onder meer een zeilteam en vorig jaar heeft hij volgens The Times nog geprobeerd om voetbalclub Chelsea te kopen.

Eerder was ook het Colombiaanse oliebedrijf Ecopetrol in beeld als nieuwe hoofdsponsor van Team Sky, maar deze deal is intussen afgeketst. Ploegleider Matteo Tosatto kondigde onlangs aan dat Team Sky voor de start van de Giro d’Italia openbaart wie de nieuwe hoofdsponsor wordt.


Update 15 maart, 12.30 uur

Als we Cyclingnews mogen geloven, dan zal Team Sky volgend seizoen verder gaan onder de naam Team Ineos. Het chemieconcern – onder leiding van de zeer vermogende Ratcliff – zou de voorbije weken al diverse gesprekken hebben gevoerd met de Britse sterrenformatie.

Dit artikel delen:

42 Reacties

jan jansen 14 maart 2019 om 10:26

Slecht nieuws.
Een ploeg die zo domineert, ook met hun invloed op doping gevallen, zou beter kunnen vertrekken.

Fast Freddy 14 maart 2019 om 14:07

Inderdaad

reusjen 14 maart 2019 om 10:46

Als dit doorgaat veranderd er dus helemaal niets, dat zou jammer zijn. Ik had toch wel hoop op een sponsor met een kleiner budget.

Jandepandaman 14 maart 2019 om 11:15

Rijke man neigt naar nog meer geld… net wat het wielrennen nodig heeft.
Hoopte ook op een kleiner budget zodat er meer differentiatie van wereldtoppers zou plaatsvinden.

evos01 14 maart 2019 om 11:18

BRRRRRRRRRexit

Geit in mijn Kelderman 14 maart 2019 om 11:38

Alsjeblieft niet zeg. Genoeg oersaaie Tours gehad nu door die kakploeg.

EddyB1958 14 maart 2019 om 12:07

Sorry, maar aan die saaiheid, die er al lang was voor Sky, hebben ook de andere ploegen schuld.

reusjen 14 maart 2019 om 12:27

Dat is deels waar, Sky koopt de beste renners en op één of andere manier paat bij hen elke renner in een trein bergop die zo constant hard rijdt dat anderen niet weg komen. Dit heeft een verlammend effect.

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:19

Tussen armstrong en sky was het anders prima.

Hollow Knight 14 maart 2019 om 12:09

Tjah, de Tour zal wellicht nog twintig jaar lang gewonnen worden door ongetalenteerde Britten.

Pffff.

Mystery Rider 14 maart 2019 om 17:02

Remco en Matthieu zullen er wel een paar keer tussen zitten in die 20 jaar!

limburgia 14 maart 2019 om 13:03

Er zijn meer kapitaalkrachtige mensen en bedrijven op aarde als Ratcliff en Sky , dus de managers van de ploegen zijn geheel vrij zo iemand of zo’n bedrijf als sponsor voor zijn ploeg te zoeken , want wie zoekt zal vinden .

west 14 maart 2019 om 13:25

Je kan nu wel roepen dat het met die kerel allemaal, net zo saai, hetzelfde blijft of erger wordt, maar voor hetzelfde geld heeft die Ratcliffe net zo’n tik van de molen gehad als Tinkov…

arjando.ooms 14 maart 2019 om 13:40

Wanneer je Parijs-Nice bekijkt hoeft veel geld niet perse saai te zijn. Ook niet wanneer er een aantal ploegen sportief de aansluiting weten te maken.

De Giro vorig jaar is door Froome ook niet perse gewonnen omdat ze het meeste geld hadden. De tour daarentegen weer wel.

Fast Freddy 14 maart 2019 om 14:10

De afgelopen tour en nog 6 tours, de afgelopen 7 jaar…

AWestie 14 maart 2019 om 14:56

Ze hadden wel genoeg geld en organisatie om tijdens de epische Giro-etappe van Froome een uitgekiend plan uit te schrijven waar iedereen van de begeleiding bij mee hielp onderweg. Dat kan niet iedere ploeg.

arjando.ooms 14 maart 2019 om 22:07

@Awestie

Eens, al heeft dat meer met organisatiekunst dan geld te maken. Maar een grote staf helpt enorm.

chasse patat 14 maart 2019 om 14:01

Tja, dat is het lot van professionele sport. Moet worden gedragen door sponsoren. Sponsorplafonds instellen lijkt mij ook een gekunstelde maatregel.

Fast Freddy 14 maart 2019 om 14:11

Een salary cap is bewezen effectief.

Mystery Rider 14 maart 2019 om 17:04

@Fast Freddy – serieus, salary cap???

Willen we dat ook even invoeren in het voetbal, even kijken of Ronaldo dan ook nog 3 keer scoort in 1 champion’s league match of dat hij op 33 op pensioen gaat, hahahaha!

betonmolen 14 maart 2019 om 14:21

Het is pas echt nieuws als het bevestigd wordt. Na de vorige geruchten heb ik zoiets van het zal wel weer. Eerst zien dan geloven

john 14 maart 2019 om 14:41

Chemie concern, ja dan kunnen ze hun troep bij de baas bestellen ,en af en toe wat ponden doorschuiven naar de UCI en de story gaat gewoon door

EddyB1958 14 maart 2019 om 15:01

Ineos is petrochemie, ik zie renners geen petrochemische producten nemen.

Bikeage 15 maart 2019 om 13:19

Wel als ze daar harder van gaan fietsen!!!!11!!!1!!

Ivanoviclover 14 maart 2019 om 18:04

De doodsteek voor het wielrennen als het waar is.

kielabokki 15 maart 2019 om 02:30

Sky kon wel een financiële impuls gebruiken. Kunnen ze de Yates-broers toch nog overtuigen om hun wagonnetjes aan te haken.

koos verrek 15 maart 2019 om 13:18

Is dat die man met 21 miljard pond? Die man die zomaar Chelsea zou kunnen kopen? Zou zomaar eens kunnen het budget van SKY van 35 naar 50 miljoen euro gaat. Drinkgeld voor deze beste man!

Agos-Vidalos 15 maart 2019 om 13:52

Voortreffelijk dat het huidige budget van deze ploeg intact blijft en daarmee ook de instandhouding van hun dominantie. Graag zie ik een tweede superformatie het strijdtoneel betreden om de Sky-ploeg naar de kroon te steken. Zij moeten het belangrijkste segment vormen en de sport naar een hoger niveau brengen. Oh nee, dat kan natuurlijk niet. De buurman vertelde mij laatst iets over commercie in de wielersport en een onrendabel verdienmodel. Dan te bedenken dat de meeste wielrenners weinig winnen en nog minder verdienen t.o.v. bijvoorbeeld wereldster Neymar. Diezelfde Neymar moest leedzaam toezien hoe zijn teamgenoten in de laatste minuut de wedstrijd uit handen gaven, dit was aanleiding genoeg voor Neymar om beledigende teksten de wereld in te slingeren op social media. De beste man is een karikatuur van zichzelf geworden, maar het is entertainment en verkoopt, hoe erg ik het ook verafschuw. Sagan is de enige wielrenner die mij te binnenschiet die eenzelfde pr-waarde heeft als van een gemiddeld profvoetballer.

Wijs alle conservatieve belangenbehartigers aub de deur! Deze sport kan prima groeien naar een dynamisch speelveld met meerdere ploegen van het kaliber Team Sky! Hulde voor de wetenschappelijke benadering en het ethisch grensoverschrijdende gedrag omtrent de medische begeleiding. Dan had de UCI het speelveld maar beter moeten afbakenen voor de imperialistische psychopaat Sir David John Brailsford.

Don’t shoot the messenger.

jooprioolpijp 15 maart 2019 om 14:54

Wat is nu precies je punt? Graag nog een ploeg à la Sky zodat we meer Neymar-achtigen (die jij zegt te verafschuwen) in het wielrennen krijgen? En is grensoverschrijdend gedrag niet gedrag dat over de afgebakende grenzen heengaat? Hulde daarvoor?
Ik ben helemaal voor een rationele aanpak van sportbegeleiding, maar van hoogoplopende commerciële belangen is m.i. nog nooit een sport leuker geworden. Een ander verdienmodel voor het wielrennen zou zeer mooi zijn, en een salariscap zou daar prima onderdeel van kunnen uitmaken – level playing field en zo. Als er genoeg zakken met geld langskomen kan altijd nog die cap omhoog als we dat liever doen dan b.v. investeren in jeugd- en vrouwenwielrennen.

EddyB1958 16 maart 2019 om 09:10

Neymar-achtige coureurs blijven die recht op hun fiets?

r525 15 maart 2019 om 14:31

Wat een positiviteit hier weer zeg, ik ben blij dat er nog mensen zijn die geld in het wielrennen willen steken.

Wel grappig dat destijds onder het bericht over het nieuwe budget van Jumbo louter positieve reacties te vinden waren. Lekker hypocriet weer.

vlek 15 maart 2019 om 14:36

Voorkeuren zijn niet per definitie hypocriet.

r525 15 maart 2019 om 14:57

Mee eens, niet per definitie. Maar dat gevoel bekruipt me nu wel.
Nee, ik ben ook geen groot supporter van Sky. Maar toch is het goed dat er nog mensen zijn die er geld in het wielrennen willen steken, groot of klein budget. Er zijn genoeg voorbeelden afgelopen jaren van sponsornood. En ondanks dat ik dus geen fan van ze ben (Sky / Bahrein / UAE), ben ik toch blij dat er een paar zakken geld bij gekomen zijn.

pedro 15 maart 2019 om 15:42

Dat is appels met peren vergelijken. Bij Jumbo ging het niet om een budget dat (verreweg) het grootste budget van de hele WT is en waardoor de ploeg de Tours blijft overheersen.

r525 15 maart 2019 om 16:41

Nee, maar als dat budget net zo groot zou worden als Sky, zullen weinigen hier klagen.

vlek 15 maart 2019 om 16:47

Dat gevoel kan je bekruipen en je hypothetische situatie zou best dat soort reacties op kunnen leveren. Beetje mager alleen om op basis daarvan anderen hypocriet te noemen.

LyndaLid 15 maart 2019 om 15:22

En als we het steeds met zijn allen hebben over Sky dat het wielrennen kapot maakt doordat ze zoveel beter zijn blablablablablabla… Waar verwijzen we dan naar?

Is dat alleen de Tour met af en toe een andere grote ronde erbij? In de klassiekers is het nog steeds niet echt zo geweldig, toch? Dan mogen we over Quickstep ook zo praten, al vrij lang. Maar daar beklaagt nog niet eens een zesde van de zeurpieten zich over.

Of hebben we het over alle andere WT rondes, waarvan ze er afgelopen jaar maar 3 wonnen? Waarvan 1 Polen was… Roglic won er in z’n eentje al twee, en doet dat dit jaar waarschijnlijk minstens over.

Het wordt zo belachelijk zwaar overtrokken. Ja, de Tour… Maar de Tour is al zo lang ik hem ken de saaiste wedstrijd. Daar heeft Sky weinig mee te maken.

Random wielerliefhebber. 15 maart 2019 om 19:09

Als je de afgelopen jaren zovaak als sky de belangrijkste wedstrijd van het jaar kan winnen dan ben je dominant. Niet alleen door de uitslagen maar ook door het machtsvertoon in de koers, elke van die 8 namen die bij sky het snot voor de ogen rijd om überhaupt geselecteerd te worden is kopman bij de meeste andere ploegen. Ik heb overigens niks tegen Sky, ik ben onder de indruk van hoe ze het telkens weer flikken.

FondriestTF3 15 maart 2019 om 15:34

Mooi detail is de ‘Ocean Rescue’ campagne van Team Sky. Tegen al het plastic in de oceaan.

Dat plastic gaat hun voortbestaan redden!

Grappig.

Covadonga 15 maart 2019 om 21:21

Goed nieuws. Als een bedrijf geld wil stoppen in de door mij zo geliefde sport, ga ik sowieso niet zitten bleiten.

tdola 16 maart 2019 om 12:15

Luxury taxi door de uci geheven zoals in de nba zou best een idee zijn imo.

Stel maximum salaris/budget 25 miljoen. Elk miljoen dat je uitgeeft boven die grens moet je ook nogmaals aan uci betalen. Van dat geld kan je evt startgeld betalen/prijzengeld verhogen /in de jeugdsport.

Maar een sky gaat hier natuurlijk voor liggen denk ik.

Tour 16 maart 2019 om 16:18

Brailsford and chemicals, a price winning combination. Who needs TUE ‘ s ?