In Volta ao Algarve vijfde verwijtbare incident in een maand tijd: wanneer krijgen koersen sancties?
foto: screenshot Eurosport
Youri IJnsen
donderdag 20 februari 2025 om 19:16

In Volta ao Algarve vijfde verwijtbare incident in een maand tijd: wanneer krijgen koersen sancties?

Het gaat de laatste weken behoorlijk mis in het wielrennen op het gebied van veiligheid. Er was een afdaling vol gravel in de AlUla Tour, renners besloten zelf de Trofeo Andratx niet uit te rijden vanwege de onveiligheid, in de Ster van Bessèges kwamen in meerdere etappes voertuigen op het parcours, Pascal Ackermann viel in de Tour de la Provence in de massasprint door een verkeersdrempel en tijdens de openingsrit van de Volta ao Algarve werd een stormend peloton zo het publiek in geslingerd. Maar volgend jaar vinden die koersen ‘gewoon’ weer plaats. Welke sancties zijn er eigenlijk voor koersorganisaties? WielerFlits zet de straffen op een rij.

Vijf fouten van organisaties. Maar waar renners tegenwoordig een gele kaart kunnen krijgen voor 31 verschillende vergrijpen en daardoor mogelijk (tijdelijke) schorsingen oplopen, is de UCI een stuk milder voor koersorganisaties die fouten maken. Dat is opvallend. Twee weken geleden maakte SafeR – het nieuwe veiligheidsorgaan in het profwielrennen, bestaande uit de UCI, de AIOCC (vereniging van wedstrijdorganisatoren), de CPA (rennersvakbond) en AIGCP (vereniging van profploegen) – bekend dat zij vorig jaar 497 valpartijen in de WorldTour voor mannen en vrouwen en de ProSeries hebben geanalyseerd. De resultaten daarvan spraken boekdelen.

Waar Matthew Knight van de UCI eerst nog wees op het feit dat ‘het grote aantal van’ 35% van al die valpartijen te wijten waren aan fouten van een renner, is er nog een grotere boosdoener. CPA-voorzitter Adam Hansen legt uit dat vier op de tien valpartijen onder de verantwoording van koersorganisaties liggen. “1% daarvan komt door fans”, begint hij. “Dat geldt ook voor de 9% vanuit verkeersinfrastructuur en 13% vanwege de keuze voor een bepaald parcours. Afhankelijk van wat je waar onder schaart, kun je 41% van alle valpartijen afschuiven op koersorganisaties. […] Ja, 35% voor renners is een hoog percentage. Maar dat van organisatoren is dat even goed.”

SafeR wil niet ingaan op sancties
Tijdens de persconferentie van SafeR zijn de gevallen in AlUla, op Mallorca en in Bessèges geweest of – in het laatste geval – zelfs gaande. WielerFlits vraagt zich af of er vanuit SafeR voor die koersorganisaties ook gevolgen zijn. “Je moet je realiseren dat het heel erg moeilijk is om wedstrijden te organiseren”, reageert Kiko García, voorzitter van de AIOCC en ex-renner. “Helemaal om wegen te sluiten en het verkeer in de steden niet te veel in de weg te zitten. Dat is een grote uitdaging voor iedere organisator, maar helemaal voor kleinere organisatoren. Zij mogen wegen niet voor een langere tijd afsluiten. Dat maakt de opgave voor hen echt enorm moeilijk.”

Wat meespeelt is dat de drie koersen waar de eerste incidenten plaatsvonden, ook niet vallen onder de auspiciën van SafeR. Heel veel kunnen ze daar niet aan doen. Voor de Volta ao Algarve geldt dit wel, aangezien dit een ProSeries-wedstrijd is. Daar ging het dus net goed mis in de volle eindsprint. “We moeten vooral ook het publiek voorlichten”, spreek García uit. “Wielerfans en ook bestuurders van buiten de koers, moeten respect opbrengen als een wedstrijd passeert. Ze moeten geduldig zijn, zodat de renners een veilige wedstrijd kunnen afwerken.” Daarmee ontwijkt de Spanjaard – tevens technisch directeur van de Vuelta a España – de vraag over sancties.

De tweede afdaling in de AlUla Tour 2025 werd geneutraliseerd vanwege gevaar – foto: Cor Vos

Relatief milde straffen
Bij de UCI vragen we vervolgens of er ook een gele kaarten-systeem voor koersorganisaties is. Dat antwoord is er niet. Wel wijzen ze naar de tabel van artikel 2.12.012 uit de UCI Regulations. Daarin staat vermeld welke straffen er mogelijk zijn voor koersorganisaties. Dat loopt uiteen van administratieve missers tot veiligheidsissues. Als we naar het geval van de Volta ao Algarve kijken, zou die situatie in aanmerking kunnen komen voor paragraaf 3.4 uit het bovengenoemde artikel. Voor het ontbreken van of het ongeschikt zijn van de afleiding in de slotkilometer, kan een organisatie een boete van de UCI opgelegd krijgen die uiteen loopt van 10.000 tot 50.000 CHF.

Paragraaf 4.2 onder het hoofdstuk Event safety treedt ook vaak op bij incidenten veroorzaakt door organisatoren. Voor onder meer te weinig beveiligers om de veiligheid te garanderen, obstakels of gevaren die niet zijn aangeduid, een parcours dat niet volledig is afgesloten en weggebruikers die niet stoppen, overtredingen op het gebied van de juiste dranghekken en verkeer dat zich tussen renners en volgauto’s beweegt tijdens een tijdrit, kunnen organisatoren ook boetes verwachten. Die liggen – net als de vorige paragraaf – allemaal tussen de 10.000 en 50.000 CHF. De vraag is of dat altijd duidelijk aan te wijzen is. Gek genoeg zijn de 31 varianten voor een gele kaart dat wél.

Bizarre beelden in Volta ao Algarve
Het finishbeeld in de Portugese openingsrit zal nog lang in het geheugen gegrift staan bij wielerfans. Een sprintend peloton aan de verkeerde kant van het hek en Filippo Ganna die als Pipo wint in circus Algarve. Waar er eerst veelal gelachen werd, kwam daarna de woede van fans op social media en verschillende renners vanuit Portugal. Men spreekt schande van de situatie en dat het een wonder is dat er geen gewonden zijn gevallen bij zowel fans als renners. Wout van Aert noemde het zelfs amateuristisch, al stak Belgisch kampioen Arnaud De Lie ook zijn hand in de boezem van de renners. De organisatie besloot uiteindelijk om geen dagwinnaar uit te roepen.

Meer over de finish in de Volta ao Algarve 2025


RIDE Magazine
24 Reacties
20-02-2025 09:58
"Vier fouten van organisaties."
Door dit soort frames te gebruiken draag je als media niet bij aan een veiligere sport.
Dit was het road book van de laatste kilometers: https://pbs.twimg.com/media/GkKnb0IW4AIDGFV?format=jpg&name=medium
Ik wil een ander frame tegenover dat van Youri plaatsen: wielrenners moeten professioneler worden en alle voorzorgsmaatregelen rondom veiligheid eerst zelf ter harte nemen alvorens men met het beschuldigende vingertje naar anderen wijst.
Dat laat onverlet dat UCI, organisaties, toeschouwers, seingevers, motards, etc. ook hun verantwoordelijkheden hebben en gezamenlijk nog wel wat verbeterpunten hebben om tot een veiligere situatie te komen.
Kort gezegd: pas wijzen naar anderen wanneer je zelf foutloos gehandeld hebt, dat laatste heeft het peloton gisteren niet gedaan (bewijs road book).
    20-02-2025 22:19
    Of de vlag van je betoog de lading dekt, is maar de vraag.
    Iig is een organisatie (directie) juist verantwoordelijk voor (ingeschakelde) seingevers en tv motars. Waar het argument de renners worden geacht het parcours te kennen, onderverwijzing naar het roadbook, bleek dat kennelijk in de praktijk niet het geval. Het overgrote deel van het pak reed verkeerd. Zoals Van Aert het zei: amateuristisch. Juist ivm een veilige evt sprintaankomst had het parcours voldoende duidelijk afgezet dienen te zijn. Door hekwerken en of voldoende markeringen en seingevers. Bovenal was de manoeuvre van de tv motar niet goed. Ook te dicht op de renners. En ja, daar is de organisatie verantwoordelijk voor. Een dikke gele prent. Ze hebben nog enorme mazzel gehad dat het zonder ongelukken met het publiek afliep. Straffen van verantwoordelijke organisatie is gewoon op z'n plaats. Wat kosten een paar afzettingen van extra hekwerk nu?
    21-02-2025 08:31
    Ik plaats geen frame. Wat jij probeert te framen (het is (ook) de schuld van de renners) is een gevolg van de oorzaak: de afleiding was niet op orde. Daardoor kunnen de renners de fout maken. Is die afleiding vanuit de organisatie op orde, sprinten we met een peloton gewoon tussen de nadars in plaats van in het publieksvak.
    21-02-2025 11:45
    Wat vinden we van de teneur bij de valpartij van Van Gils in Besseges? Het peloton vertraagt door een auto op het parcours. Van Gils komt met hoge snelheid op het vertragende peloton ingereden en valt. Als dat peloton vertraagt door een wegversmalling, remmende renner, botsende drinkbus of naderende bocht zou dit altijd enkel en alleen aan de renner worden aangewreven, nu is het een fout van de organisatie die hem doet vallen?
    21-02-2025 12:11
    Ik vind het voorval in Algarve het nodige weg hebben van wat Van der Poel op de OS in Tokyo overkwam, die had zijn huiswerk niet op orde. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat hier toch sprake is van onvoldoende voorstudie en als een kip zonder kop de ander volgen.

    In principe zou dit kunnen gebeuren bij om het even welk ander moment in de koers als een paar die vooraan rijden een andere weg inslaan. Ik zie het diverse malen per jaar fout gaan bij individuele rijders, kleine groepjes en ook wel eens een peloton in allerlei andere koersen, vaak op andere punten in de koers (lees niet de aankomst).

    Was dat voorgaande jaren dan geen amateurisme en zou dat niet net zoveel verontwaardiging moeten oproepen? Ik heb op jullie site toch hoofdzakelijk de opmerkelijke/grappige filmpjes gezien van renners die dan verkeerd rijden zonder verder er enige waardeoordelen aan toe te kennen of een discussie op te starten hierover.

    Dit topic nu opwerpen voelt naast de journalistieke plicht die je benoemt toch ook als vooral hijgerig achter de verontwaardiging aanhollen. Verder kom je niet veel verder dan een naar mijn mening beetje goedkope en populistische verhandeling over sancties. Als je echt je journalistieke plicht ter harte neemt zou je ook iets gaan schrijven over waar een wegafzetting en seingeving aan moet voldoen, wat voor moeilijkheden je daarbij al dan niet kan tegenkomen, wat je daarvoor zou moeten gebruiken om het praktisch toepasbaar te maken op allerlei plekken van een parkoers (binnen- en buitengebied, rotonde, kruising, t-splitsing, y-splitsing etc) en hoe een UCI of een organisatie daar van kan leren.
    21-02-2025 12:48
    Jammer Youri dat je niet inziet waarom tendentieuze en naar sensatie riekende koppen lezers ergeren. Het ‘verwijtbare’ in de kop blijft zoeken naar de grote schuldige. Ik lees veel liever een goed artikel naar hoe en waarom er wel of niet naar een oplossing wordt gezocht. Zoals ik elders in een comment heb geschreven voor mij ligt dat niet in het zoeken van een schuldige, niet in boetes, maar over alle belanghebbende heen zoeken naar de juiste oplossingen en daarin investeren. Die kant belichten is vele malen interessanter dan over verwijten en boetes te blijven schrijven.
    Ook de afhankelijkheid tussen koersen organiseren en politie inzet blijft in dat sensatie achtige hangen. Wat jammer is, jullie zouden kwaliteit kunnen bieden, maar er wordt door WF mijns inziens veel te vaak gekozen voor kwantiteit boven kwaliteit en ja, dat is een ergernis voor een deel van jullie lezers.
20-02-2025 09:02
Koersen straffen kan wel eens een verkeerd effect hebben. De meeste koersorganisaties doen dat vrijwillig, zeker als je gaat kijken naar koersen onder het World Tour niveau. En bij straffen zou ik me niet verbazen als veel van de organisaties de stekker eruit trekken. En daar heeft de wielersport ook geen baat bij.

Koersorganisaties hebben tegenwoordig ook gewoon heel veel problemen om een koers deftig te organiseren. Ze hebben te maken met veranderende verkeersinfrastructuur, duurdere kosten qua begeleiding en veiligheid en daar komt er niet veel voor in de plaats.

En ik blijf erbij dat de renners ook in fout waren gisteren. het is zoals Robbie McEwen gisteren zei in het commentaar: "Renners moeten ten allen tijde het parcours kennen, zeker in de laatste kilometers".
    20-02-2025 09:36
    Eigenlijk hier wel mee eens. Je kan als UCI beter investeren in dit soort kleinere koersen als je ze op de kalender wil houden. Geef al die kleinere koersen een budget om bij Boplan uit te geven bijvoorbeeld, dan hebben ze nieuwe veilige signalering.

    Daarnaast moet de UCI ook gewoon de controles van parcoursen eens een keer fatsoenlijk doen. Die drempel in de Provence had er áltijd uit gehaald moeten worden. Waarom is hier niet naar doorgevraagd Wielerflits? Het is algemeen bekend dat die controleurs van de UCI vooral lekker eten en drinken in de hotels waar ze zitten, die controle van het parcours blijft een lachertje.
20-02-2025 11:50
En wie bepaalt wanneer het label 'verwijtbaar' geplakt worden kan? Je moet dat toch kunnen onderbouwen wanneer je het opschrijft?

Aankomsten in urbane zones is vragen om problemen, superonoverzichtelijk en gevaarlijk. Ronduit knap hoe weinig het mis gaat. Dikke chapeau voor tegelijk organisatie en renners. Wees wat trotser op wat je allemaal wél kan. NIET in de val van OMG-media trappen om elkaar te gaan beschuldigen en uitfoeteren, uiteindelijk zullen ze zelf de prijs gaan betalen.
    21-02-2025 08:44
    Als media ben je aan je stand verplicht om dit soort zaken aan de kaak te stellen. De vijf voorbeelden uit dit verhaal - binnen een maand tijd - verdienen zeker het predikaat verwijtbaar, wat ook duidelijk is uitgelegd in het artikel. Voor de media ligt de taak om dit aan te kaarten. Ik was met je meegegaan over het OMG-gehalte als het de eerste keer was geweest, maar dit is nu al het vijfde voorval op een maand tijd. Dat kun je toch niet negeren?
20-02-2025 09:27
In de Provence een drempel vlak voor de finish die Ackermann lanceerde. En daarnaast ontzettend finales waar een gevaarlijke bocht zit, waar echt nooit wat aan gedaan wordt.

Lijkt me dat de UCI eerst maar eens moet zorgen dat zulke aankomsten voldoen aan de richtlijnen en daarop controleren.
20-02-2025 09:31
Het simpele feit dat de UCI van werkeliijk iedereen die betrokken is bij een wedstrijd onder hun koepel licentiegelden eist, maakt hen eindverantwoordelijk…
Er is een draaiboek over hoe een aankomstzone ingericht moet zijn.
Verkeersdrempels, bochten, onduidelijke afleidingen etc. horen daar niet in. Als noch de jury, noch dat gedrocht SafeR, noch God weet wie allemaal dat gaan (af)keuren is het te gemakkelijk om de renners de schuld te geven…
20-02-2025 12:48
Edit redactie: Graag ontopic houden. Bij vragen of onduidelijkheden kan je bij ons terecht via [email protected].
20-02-2025 10:44
Shaming heeft nog nooit geleid tot een positieve verandering. De kop
    20-02-2025 10:46
    heeft geen enkel ander doel dan ophef creëren. Wielerflits wordt steeds minder interessant en minder prettig om te lezen op deze manier. Ontzettend jammer en niet nodig.
    21-02-2025 08:32
    Ik begrijp deze kritiek niet zo goed. Wat stoort je precies?
    21-02-2025 10:57
    Wanneer je het écht niet begrijpt Youri, dan is er meestal sprake van een tunnelvisie of een echoput waarbij je in een kleine afgesloten biotoop wielerverslaggevers alleen maar omringd bent met personen die op het vlak van veiligheid en berichtgeving dezelfde analyse delen. David van der Linden heeft 15 duimpjes omhoog gekregen, wat in dit topic gezien kan worden als de meest gewaardeerde reactie. Dát gegeven is al een bewijs dat hij iets op tafel legt dat bij de lezers leeft, waar ze het mee eens zijn. Probeer er iets uit te leren, je wordt er een nog betere journalist door.
    21-02-2025 11:39
    Het is een ophitsende kop die schuld afschuift op de organisatie en die je als zondebok moet zien, met een geveinsde woede (of de 'blinde' woede overneemt die bij de renners heerst) en die min of meer impliceert dat het een grote amateuristische bende is. Oftewel stemmingmakerij.

    Hoewel het ook echt zo is dat het her en der amateuristisch is, staat mij toch vooral bij dat er al enkele jaren de nodige ophef is over onveilige (sprint)aankomsten met soms ook echt valpartijen en dat je vorig jaar nog doodleuk aankomsten zag in stadscentra met een flauwe bocht de laatste 200 meter, of andere obstakels.

    Degene die daar op toeziet is de UCI en als je dan ergens je pijlen op richt, als je als journalist zelf het amateurimse pijnlijk vindt, doe dat dan op de UCI. Zij moeten en beleid maken/hebben en daar vervolgens op handhaven. Dat dit maar een ondergeschoven kindje blijft, zegt veel over de slagkracht en desinteresse op de burelen in Zwitserland.
21-02-2025 09:22
En wat gaat straffen hier exact verhelpen? Beter is om zeker voor kleine koersen ondersteuning te regelen. Als UCI investeren zodat er voldoende deugdelijk beschermingsmateriaal aanwezig is. Van te voren controleren. Over ditzelfde issue heb ik ook elders geschreven, met het vingertje gaan wijzen heeft geen enkel doel. Samen verantwoordelijkheid nemen, samen analyseren wat er waarom het fout ging en vervolgens samen verantwoordelijkheid nemen om zaken te verbeteren. Als je kleine koersen gaat straffen heb je grote kans dat die koersen gewoon helemaal niet meer doorgaan. In plaats van te sanctioneren, maak een pool van deskundigen die kleine koersen kunnen ondersteunen, investeer in kleine koersen zodat ze voldoende en deugdelijk materiaal kunnen inzetten. Alle geledingen hebben belang bij meer veiligheid, UCI, ploegen, organisaties en uiteraard de renners, nu dan moet je daar ook in investeren en niet alleen door te babbelen maar werkelijk investeren. Anders houden we wat nu gebeurd na elk zoveelste incident grote verhalen en actie 0,0. Boetes: contraproductief.
20-02-2025 14:58
Sancties voor koersen? Als ze er steeds een potje van maken: prima! Maar de nu in de regelementen genoemde sancties zullen helemaal niets helpen om de veiligheid te vergroten, sterker nog: als je een kleine organisatie zo'n bedrag in rekening brengt zullen ze of nog minder in veiligheid kunnen steken of helemaal niet meer kunnen organiseren.

Maar voordat we sancties aan koersen op gaan leggen moeten we het toch eerst eens over de UCI zelf gaan hebben! Want zolang die clowns achterlijke parcoursen maar blijven goedkeuren zullen we incidenten blijven houden. En natuurlijk: er is altijd enig risico aan gebruik van de openbare weg, maar rotondes in de laatste kilometer van een vlakke rit, andere scherpe bochten vlak voor de finish in potentiële sprintritten, veel te smalle straten of zoals vorige week zelfs een drempel in de laatste 200 meter zijn toch dingen die je vooraf al kunt constateren en afkeuren.

Overigens vind ik de aanleiding om dit artikel nu te plaatsen twijfelachtig: hier is het verre van onduidelijk of dit een zwaar aan te organisatie te verwijten incident was. De renners hebben hier toch ook wat steken laten vallen. En in de Algarve hebben ze de zaken over het algemeen goed voor elkaar.
20-02-2025 15:02
Sancties van een sportbond die de aankomsten en parkoersen zelf goedgekeurd hebben? Serieus?! Ik weet niet in wat voor een sprookjeswereld mensen denken te leven. Ze zouden de UCI commissarissen die zo te kort schieten eerst moeten schorsen. Misschien dat er dan iets van de totale afwezige geloofwaardigheid van de UCI terugkomt. Dit is 1 grote klucht.
    21-02-2025 08:21
    De neo liberale wereld van de uci.
20-02-2025 16:19
Zeker voor de kleinere koersen ligt er best wat macht bij de ploegen: wanneer veel ploegen een bepaalde koers niet willen rijden wegens gebrekkige veiligheid, dan zullen de organisatoren iets moeten doen.
    21-02-2025 08:26
    In plaats van het creëren van conflicten kunnen ze met samenwerking meer bereiken. Wedstrijden en ploegen hebben elkaar nodig nu en in de toekomst.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine