Ilnur Zakarin: “Het idee is om zowel de Giro als Tour te rijden”

vrijdag 3 januari 2020 om 11:20
Ilnur Zakarin: “Het idee is om zowel de Giro als Tour te rijden”

foto: Cor Vos (archief)

Ilnur Zakarin staat voor een nieuwe uitdaging bij het Poolse CCC, na enkele jaren bij Katusha-Alpecin. De Russische ronderenner hoopt in 2020 weer zijn oude niveau te halen. “Het idee is om zowel de Giro d’Italia als Tour de France te rijden”, zo vertelt Zakarin in gesprek met het Amerikaanse Velonews.

Zakarin eindigde drie jaar geleden nog als derde in de Vuelta a España, maar sindsdien zoekt de 30-jarige klimmer naar zijn beste benen. De Rus wist in 2019 nog wel een bergetappe in de Giro te winnen, maar kwam in het eindklassement niet verder dan de tiende plaats. “Ik hoop dat ik nu weer mijn oude niveau kan halen.”

“Ik wil in de eerste seizoenshelft competitief zijn en schitteren in de kortere rittenkoersen. Als dat lukt, ben ik ook in staat om voor een toppositie en etappezeges te strijden in de Giro. Het plan is om na de Giro ook de Tour te betwisten, maar dat is nog ver weg. Ik ben nu vooral gefocust op de eerste seizoenshelft.”

Zakarin sprak eerder al de wens uit om deel te nemen aan de Olympische Spelen van Tokio, ondanks de beslissing van het WADA om Rusland voor vier jaar te verbannen van de Spelen en alle andere internationale wedstrijden. “Ik miste al de Spelen van Rio de Janeiro door politieke spelletjes. Ik heb niks te verbergen”, aldus de Rus.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Scott Sunderland 3 januari 2020 om 11:30

Als hij vol voor de Giro gaat, wat op zich een prima plan lijkt, dan lijkt gelijk de Tour erna rijden op een minder goed uitgedacht plan. Hij zou prima qua klassement de dubbel Giro / Vuelta kunnen doen. Maar wellicht dat de sponsoren hem graag in de Tour zien.

ThorHushovd 3 januari 2020 om 12:36

Als hij vol voor de giro gaat, wat ik hem ook zou aanbevelen, dan is de Tour rijden prima als voorbereidingskoers op de Olympische Spelen. Hij gaat dan uiteraard niet voor het klassement naar Frankrijk, maar dat roept hij nu ook niet (evenmin dat hij ‘m uitrijdt).

WernerFranke 3 januari 2020 om 18:16

Mag Zakarin starten op de OS? Dacht het niet?

Samlambeej 3 januari 2020 om 11:44

Zakarin is niet meer of niet minder verdacht dan andere toppers. Als volwassen topwielrenner die al jaren in Cyprus woont geloof ik niet dat hij geregeld naar Moskou kwam voor iets wat hij in pakweg Oostenrijk ook kon vinden. Daarbij staat Rusland maar op plek 5 qua aantal dopinggevallen de laatste jaren. Het land verdient wel een straf voor het vernietigen van bewijsmateriaal. Maar Zakarin is genoeg getest en zou dus moeten mogen meedoen onder een andere vlag.

Panache 3 januari 2020 om 13:31

Niet meer of minder verdacht dan anderen? Dat lijkt mij niet.

“Riders banned for doping
Former European junior champion Ilnur Zakarin was among three riders banned by the Russian cycling federation (FVSR) for failing drugs tests.
Zakarin, 19, who won the European under-18 title in 2007, and former Russian mountain bike champion Yekaterina Melnikova, 22, were each banned for two years, while Kirill Bozhenko, 22, received a 12-month suspension for testing positive for various stimulants.
MOSCOW, Reuters”

Samlambeej 3 januari 2020 om 14:18

Dus Zakarin, die er meestal tussen hangen en wurgen aanhangt, die geen mutant-watts presteert maar het meer moet hebben van zijn uitgemagering en vechtlust,
is meer verdacht dan die gasten die hem der op het eind van een grote ronde met nog steeds dezelfde hematocrietwaarde steady-pace afbonjouren. Nee hoor.

KnightBiker 3 januari 2020 om 15:04

Zakarin gaf al aan van nationaliteit te willen wisselen voor de OS. (Op Cyprus wonen is niet bepaalt een reden om schoon te zijn als renner: wie gaat er nu naar Cyprus als doping controleur? In Girona ga je ff langs en heb je meteen de helft van het peleton gecontroleerd)
Kan je op Cyprus een beetje trainen? Er is wel een MTB wedstrijd geloof ik…

Panache 3 januari 2020 om 16:01

Verdacht zijn is geen natuurwet Samlambeej, het is perceptie. Iemand is niet verdacht, maar wordt verdacht bevonden door volgers. De ener sporter wordt door 12% van de volgers verdacht gevonden, de andere sporter door 48% van de volgers. Uiteraard zijn de percentages verzonnen – het gaat om de denkwijze. Neem maar van mij aan dat sporters met een dopingverleden, die ook nog eens afkomstig zijn uit een land met recente dopingproblematieken, door een groter aantallen individuen verdacht wordt bevonden.
Terecht of onterecht: een Rus wordt door meer mensen verdacht bevonden dan een Fransman. Terecht of onterecht: een ex-dopinggebruiker wordt door meer mensen verdacht bevonden dan een nooit betrapte sporter. En helaas maar waar voor Zakarin (ik vind het een hele fijne renner): hij voldoet aan beiden.

Samlambeej 3 januari 2020 om 17:27

@Panache
Ik baseer mij net niet op de perceptie van een bepaald deel van de volgers. Ik baseer mij op een lijst van het WADA. En daar prijken 1.Italië, 2.Frankrijk, 3.de VS, 4.Australië en 5.België gewoon boven Rusland qua aantal dopinggevallen.

@Knightbiker
Cyprus is het favoriete vakantie-eiland van de Russen, ze hebben er zo'n beetje een enclave, net als de Duitsers op Mallorca. Vrij absurd als je bedenkt dat SYRIË maar even weg is met een motorbootje.

Panache 3 januari 2020 om 23:40

“De onderzoekcommissie van het Wada ontdekte tienduizenden verwijderingen en vervalsingen van testresultaten van Russische sporters. Ook probeerde Rusland het Wada om de tuin te leiden met vervalste e-mails tussen dopingfunctionarissen.

Het nieuwe bedrog roept de vraag op waarom Rusland de dopingcrisis nog groter maakt dan die al was.

Alleen al op 6 januari 2019, een week na het verstrijken van de deadline voor overdracht van de database, gingen er volgens de onderzoekers van het Wada 15.325 bestanden en mappen met dopingdata door de digitale shredder. In overgebleven testresultaten werden de percentages verboden middelen omlaag geschroefd.

Het Wada kwam tot die conclusie door de database te vergelijken met een database die het had ontvangen van Rodtsjenkov, het voormalige brein achter het staatsdopingprogramma. Die bevatte opmerkelijke waarden voor honderden sporters.”

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wada-schorst-rusland-vier-jaar-wegens-nieuw-dopingschandaal~b9c8fe02/

rahimns 3 januari 2020 om 11:46

In 2019 viel de combi Giro-Tour ook al niet goed en dan zit er nu nog een week minder rust tussen.

Romāns Vainšteins 3 januari 2020 om 12:10

Hup Zakarin ! Wint niet veel maar wel altijd op grofstoffelijk fraaie wijze. Zie wel wat overeenkomsten met de eveneens nimmer afgevende Mollema. Zou hem zijnde ook zeker in de bruutste heuveleendaagsen starten want ook dat type koers kan hij winnen net zoals dat hij op de OS wegrace niet misstaat (ideale winnaar)

Samlambeej 3 januari 2020 om 13:38

Zie maar zijn etappe in de Tour van 2016 met dat loeizwaar slot.

Thoin 3 januari 2020 om 12:37

Als ik Zakarin was zou ik vol voor etappezeges gaan.
Hij heeft die mogelijkheid, als hij er 2 kan winnen in de giro en 1 in de tour is dat veel mooier dan 8ste worden in de Giro (Zakarin is een renner tussen plaats 5-10)
Wie weet kan hij wel door die etappezeges mooi eindigen in de Giro…

Wheely 3 januari 2020 om 13:04

Van mij mag hij, vermoed wel dat veel meer dan vrijbuiten er niet in zal zitten maar dat is opzich geen schande, genoeg kansen weer dit jaar om te scoren.

Scott Sunderland 3 januari 2020 om 13:34

Het is ook wel zo’n renner die de eerste helft van een grote ronde overal achteraan hobbelt, daarna ineens uit het niets een mooie bergetappe wint, en weer wegzakt in de achtergrond. Zijn motivatie lijkt niet altijd optimaal. Alsof hij zich niet al te lang concentreren kan.

Headlines

Materiaalzone

Populair