woensdag 5 oktober 2022 om 15:15
‘Het WK gravel is overbodig’
Dit weekend wordt het eerste WK gravel gereden onder de auspiciën van de UCI. Een wedstrijd (de mannen rijden 194 kilometer, de vrouwen 166 kilometer) met bijna 75% aan niet-geasfalteerde wegen. Is dit WK, dat veel gelijkenissen vertoont met een koers als Strade Bianche, een toegevoegde waarde op de kalender? We zijn benieuwd naar jouw mening. Geef in onderstaande poll jouw mening op de volgende stelling: Het WK gravel is overbodig. In de reacties kan je erover discussiëren.
- Puck Moonen in actie op het allereerste WK Gravel
- Mathieu van der Poel blikvanger op eerste WK Gravel
- UCI presenteert parcours voor eerste WK Gravel in Veneto
De huidige opzet komt op mij kunstmatig over. Laten we in elk geval hopen dat er niet een wegrenner mee aan de haal gaat.
Sportief gezien heeft het nul meerwaarde, en het is ook enkel in het leven geroepen als opvulling voor een week lang WK wielrennen. Sponsors die nog wat extra uurtjes in beeld kunnen komen en dergelijke.
Zo'n WK gravel happen daar heb ik ook vrij weinig mee, je hebt al veldrijden en mountainbiken, en daarnaast racen ze tijdens wegraces ook al steeds meer op onverharde wegen. Wat moet dit dan nog extra toevoegen ?
Is er al een WK waterfietsen ? Kan je ook nog wel wat onderdeeltjes op verzinnen, 50 meter bad, 100 meter bad, open water, Mix relay uiteraard of met de waterfiets van de tien meter plank.
Edit redactie: Bedankt, we hebben het aangepast.
Iig een logisch fenomeen dat steeds meer aan populariteit wint. Productdifferentiatie voor fietsenmakers, ergo giga extra afzetmarkt. Enorme kostenbesparing voor publieke overheden vwb inzet oa politie en het grotendeels niet hoeven te gebruiken van (grote en drukke) openbare wegen met risicovol wegmeubilair etc.
Laat het pak maar los met de camera's, drones er boven op. Of het sportief een meerwaarde heeft, geen flauw idee. Time will tell.
Zoals bekend ben ik zot van deze koersen maar ik vind eerder dat het wegwielrennen er meer van moet hebben dan dat het een aparte discipline is. Anders kunnen we ook een wk spurt en wk heuvels gaan opwerpen. Gravel als iets helemaal los zien? Ik kan het niet.
Wat mij betreft zou een WK weg trouwens ook wel eens gedeeltelijk over een onverhard parcours mogen gaan.
Heeft het veel sportieve waarde? Dit is een geheel andere vraag en dat is in dit geval totaal niet het geval.
Tegenwoordig is het wegwielrennen de hoofdsport met een paar belangrijke zijsporten (piste, MTB, Cyclocross). Daar nog eens achter heb je de 'niches' zoals BMX, bepaalde MTB en piste onderdelen en nu Gravel.
Of het zo moet zijn, is ander verhaal, maar zo is het toch wel beetje (sportief en commercieel gezien)
Er is geen enkele build-up.
Geen enkele vereisten om mee te doen.
Wegrenners die een heel jaar geen gravel competitie rijden
kunnen hier plots "de wereldkampioen onder de gravelriders" worden.
M.a.w. het heeft nul waarde.
180km en 75% onverhard. Dat is niet kort en niet grotendeels op de weg.
Waarom niet de organisatoren van de grotere events contacteren en een gravel WK meer in de stijl van Unbound/Traka organiseren, dus langere afstanden, self supported. Dan heeft het meerwaarde. Houdt dus ook in dat je je qualifiers minder toegankelijk moet maken en dat ook de WT pro's zich via zo'n qualifier moeten plaatsen.
Helaas wordt het nu hetzelfde als de WK ebike: een door de fietsenbranche gepusht event.
Van mij mag uci het regelen, het wordt professioneler, dan mag er ook wat meer respect naar uit gaan. De versie voor de amateurs zal blijven zoals hij is, met bier en hamburgers na de finish ;-)