Het is geen grap: Giro d’Italia overweegt Grande Partenza in Australië
foto: Cor Vos
donderdag 15 mei 2025 om 11:23

Het is geen grap: Giro d’Italia overweegt Grande Partenza in Australië

De Giro d’Italia ging de voorbije jaren al van start in Ierland, Israël en Hongarije en dit jaar had Albanië de eer om de Grande Partenza te organiseren, maar RCS Sport overweegt nu ook een Giro-start in… Australië. Dat meldt journalist Michael Tomalaris en is nu ook bevestigd door Sporza.

De tijd dat de Giro een volledig Italiaanse aangelegenheid was, ligt inmiddels wel achter ons. De voorbije decennia waren er al bezoekjes aan Belfast (2014), Jeruzalem (2018) en Boedapest (2022) en dit jaar was Albanië aan de beurt. Organisator RCS Sport gaat echter nog een stap verder en kijkt ook naar meer exotische bestemmingen.

Saudi-Arabië en Abu Dhabi zouden concrete interesse tonen in het organiseren van de Grande Partenza, maar er lijkt nu een nieuwe kandidaat te zijn opgestaan. “Er lopen gesprekken om de eerste drie etappes van de Giro 2027 naar Australië te halen. Dat is geen grap of gerucht. Het is echt”, bracht de Australische journalist Michael Tomalaris enkele dagen geleden wel zeer opvallend nieuws naar buiten.

Perth, Melbourne en Sydney?
“Ik weet uit betrouwbare bron dat Giro-organisator RCS aan het zoeken is naar mogelijkheden om de Giro naar Australië te brengen”, verduidelijkt Tomalaris aan de redactie van Sporza. “Ik weet dat dit voor veel mensen onmogelijk lijkt, maar het wordt echt overwogen. Ik denk dat de meest logische plek Perth is, want dat ligt het dichtst bij Europa. Maar ook Melbourne en Sydney zouden geïnteresseerd zijn. Die regio’s zijn altijd op zoek naar grote events.”

Dit brengt wel wat praktische bezwaren met zich mee. “Na de derde etappe wacht de renners dan een vlucht van zestien uur naar Italië. Dat zou betekenen dat er dan waarschijnlijk twee rustdagen zullen zijn na het Australische drieluik. Maar, als de renners ervoor vergoed worden, zullen ze misschien twee keer nadenken. Iedereen zal uiteindelijk ook in hetzelfde schuitje zitten, want iedereen moet die vluchten doen. Iedereen heeft dus dezelfde nadelen.”

RCS Sport ‘sluit niets uit’: “Er is zeker interesse”
Giro-baas Mauro Vegni heeft inmiddels ook gereageerd op de verhalen. “We sluiten niets uit. Praktisch en logistiek is het moeilijk, maar we zeggen tegen niemand op voorhand nee. Alles is mogelijk, maar je moet de interesse goed bestuderen en je moet ook nagaan wat het standpunt van de UCI is. Bovendien weten we nog niet hoe de kalender binnenkort hervormd zal worden en wat de regels zullen zijn.”

“Pas dan kun je nagaan wat er mogelijk is”, aldus Vegni. “We hebben zoveel verzoeken vanuit het buitenland en die beoordelen we allemaal. We zijn bereid om met iedereen te praten. Dat is duidelijk. Daarna kan een heel traject beginnen dat eventueel tot zo’n Grande Partenza kan leiden. Er is zeker interesse. Maar zoals ik al zei: er zijn veel zaken waarvoor je dan eventueel een oplossing moet vinden.”


Dagelijkse Giro-vooruitblik in je inbox?

RIDE Magazine
38 Reacties
15-05-2025 12:16
Ik schrik nog het meest van het voornemen om dan twee rustdagen in te bouwen. Dat is toch totaal niet nodig? Je kan op maandag een waaierrit door de woestijn ten noorden van Adelaide plannen, schitterende beelden en een garantie op koers daar in de wind. Dan pak je het vliegtuig om 17:35 naar Rome, waar je op dinsdagochtend 8:05 landt. Dat geeft direct de mogelijkheid om een etappe van 227 km naar Napels te plannen: start rond 11:00 naast het vliegveld en finish iets na 16:00, mits ze een beetje doorfietsen. Daarna hebben de renners nog een stukje middag en avond om te rusten. Mokkende renners krijgen geel, stakende renners krijgen rood.
15-05-2025 11:34
Graag met tussenlanding op Tahiti voor een ploegentijdrit langs de baai
    15-05-2025 12:33
    Een gravelrit in de Himalaya. In Kashmir of zo, in het teken van de vrede.

    Nog een tip voor RCS: ze kunnen de allereerste worden met een wielerwedstrijd op Antarctica.
15-05-2025 11:28
Gaat helemaal nergens over en moet je als mondiale wielerbond ook gewoon blokkeren.

Dan ga je ook factoren als hoe gaat je lichaam op een jet lag reageren inbrengen en dat heeft niks meer met sport te maken.

Laat Vegni en consorten zich maar eens gaan concentreren op het neerleggen van leuke parcoursen op Italiaanse bodem. Dat lukt ze al jaren voor geen meter.
    15-05-2025 13:23
    Je eerste stelling ben ik het volledig mee eens. Je tweede totaal niet. Ik vind de Giro parcoursen altijd juist leuk en afwisselend. Kijk naar deze eerste week. Een perfecte mix van sprintritten, klassieke parcoursen, een bergetappe en een tijdrit. Dat de renners er tot nu toe geen ene drol mee doen is niet de schuld van de parcoursbouwers.
    15-05-2025 13:57
    Ik kijk daar inderdaad heel anders naar. Onder Zomegnan en de eerste jaren Vegni had je mooie en afwisselende parcoursen.

    Nu is het bijna altijd net niet. De etappes deze eerste week zijn daar ook allemaal voorbeelden van.

    Als je een berg neerlegt in etappe 3 en daarna veertig kilometer niks dan kan je wel invullen dat er geen klassementsactie gaat komen. Veel te veel inspanning voor de kans op weinig winst.

    Idem dito voor die etappe van gisteren. De enige echt klim is te ver van de finish, en de inspanning die je daarna met de ploeg moet doen om een eventuele voorsprong te behouden te fors om in de eerste week van een GT het risico te nemen.

    Dan kan je uiteraard zeggen dat het aan de renners ligt en dat de mogelijkheden er wel zijn. Maar je kunt gewoon uittekenen dat in een eerste week van een grote ronde een peloton die etappes niet gaat rijden alsof het eendagsklassiekers zijn.
15-05-2025 11:42
Kan de UCI hier niet een regel voor invoeren? Dat een start van een grote ronde niet meer dan een X aantal kilometer buiten de landgrenzen mag worden georganiseerd.
    15-05-2025 12:04
    enkel buurlanden, lijkt me al meer dan voldoende
15-05-2025 11:26
Neem aan dat hier wel een stokje voor gestoken gaat worden? Dit kan toch niet meer anno 2025.
    15-05-2025 11:47
    Natuurlijk, dit betekent ook dat al het materiaal en personeel ook overgevlogen moeten worden. Economisch als ecologisch lijkt me dit een te groot obstakel.
    15-05-2025 12:04
    De belangrijkste bezwaren zouden moeten zijn dat het ongezond is voor de sporters om daar te starten, jetlag te hebben en zo weer op topniveau te moeten presteren.

    Iedereen vliegt naar hartelust, zelfs onze klimaatdrammer naar zijn Argentijnse hockeyer. Dus dat is bij mij totaal irrelevant ten opzichte van wat je aan extremen van de sporters in kwestie vraagt.
    15-05-2025 18:06
    Wie bedoel je met klimaatdrammer FDJ, hier ben ik even niet mee mee? Maar over het andere, ik denk net andersom, er is niets blijvends ongezond aan zo'n vlucht heen en weer voor de atleten en als ze er voor kiezen moeten ze de nadelen (minder presteren tijdelijk) er maar bij nemen. Wat betreft de milieuaspect is het wel een groter probleem, we zitten wel op een moment dat iedereen nog mag en kan vliegen maar dat er toch enige rationaliteit moet gebezigd worden. Er is weinig rationeel aan de start van de ronde van Italië in Australie te houden, zeker niet als de wielerwereld volluit voor ecologisch gaat (voor alsof maar toch).
15-05-2025 11:48
Dan toch liever een ploegentijdrit van 100 kilometer op Italiaanse bodem, waarbij de echte tijd telt.

Laat ze in Australië eerst maar eens leren zelf wat meer diversiteit in de Tour Down Under aan te brengen, want daar rijden we nu inmiddels ook al zo'n vijftien jaar de exact zelfde etappes.

En het hele idee is natuurlijk absurd... Alhoewel ik zelf wel voorstander ben van een vierde Grand Tour, die niet aan een vaste locatie wordt toegewezen.... En om zo'n ronde wat aantrekkelijker te maken kunnen ploegen bij de tussensprints dan ook een pak UCI punten winnen, wat de strijd gedurende een etappe ook wat leuker maakt...

Acht man van Astana/Cofidis en Picnic mee in de vlucht. ;)
    15-05-2025 12:19
    Vier grote rondes zou ik ook prima vinden met een wisselende locatie voor de vierde GT.

    Misschien dan een opbouw met:
    - 3 weken Tour in Juli
    - 2 weken Giro in Mei
    - 2 weken Vuelta eind Augustus
    - 2 weken GT begin oktober wisselende locatie

    Deze eerste week van de giro had prima geschrapt kunnen worden, dus scheelt dan ook gelijk een aantal ritten die nauwelijks het kijken waard zijn.
    15-05-2025 12:39
    Arme renners die het van de derde week moeten hebben
    15-05-2025 14:47
    @KJP, nogal kort door de bocht kan je dan ook de eerste 150 (en soms zelfs 200) kilometer van een pak monumenten schrappen want die zijn ook nogal saai. Maar je hebt ook de omvang nodig in tijd om van een GT te kunnen spreken vind ik, de renners bouwen ook tijdens de saaiere sprintersritten ook vermoeidheid op. Heb je maar twee weken dan krijg je een heel ander scenario dat minder GT-achtig is vind ik.

    Een extra wisselende GT lijkt wel leuk, maar wat is de waarde als het altijd ergens anders is. Dat is zoals de masters maar die gaan nooit echt wedijveren met het echte grand slam werk. En wie moet het organiseren want het is ook een heel logistieke nachtmerrie die ze in Italië, Spanje en Frankrijk rondkrijgen omdat het uithangborden zijn voor de betreffende landen. Dan hang je weer aan de traditielanden vast en die hebben al een volle kalender. Misschien nog wel een belangrijke factor, met wat is dat cycle one ding nu eigenlijk bezig, want dat gaat bepalend zijn wat de kalenders worden.
    15-05-2025 15:23
    Eens Kennie, er kleven ook nadelen aan het hebben van grote rondes van twee weken. Dat zal bij verandering altijd zo zijn en het opbouwen van minder vermoeidheid is er daar één van.

    Tegelijkertijd zijn er in mijn ogen ook voordelen, het verhoogd de amusementswaarde van iets wat buiten de Tour om toch nog steeds een redelijke nichesport is. En daarnaast maakt het het voor renners wellicht mogelijk om 2 a 3 (als je alleen die van 2 weken pakt) grote rondes in een jaar op niveau te zijn.

    De wisselende setting lijkt mij gewoon wel gaaf om te zien en kennis te maken met andere landen. Als er geld achter zit van de grotere instanties is het misschien wel mogelijk om dit goed uit te voeren in Australië, Japan, China, Colombia, VS/Canada wellicht op termijn zelfs een zuid-Afrika om er zo echt een mondiale sport van te maken.
15-05-2025 12:12
Het zou een grote schande zijn voor de wielersport als dit door gaat. Om diverse redenen (gezondheid renners, belasting milieu).
15-05-2025 11:31
Die is helemaal koekoek geworden..
15-05-2025 11:38
Grande scherzo...
15-05-2025 11:44
De Tour-start in Nieuw-Caledonië als goedmakertje vanuit Macron voor alle problemen daar. Plus een ode aan Robert Sassone die 10 jaar geleden overleed.
    15-05-2025 11:59
    Als we alle wandaden tegen de mensheid van de Fransen moeten gaan goedmaken via het wielrennen, dan krijgen we een reis rond de wereld..... Goh, dat wordt me nogal een ronde... ;)
    15-05-2025 14:02
    @Promiz Rigloc: de Grand Prix Jules Verne. 20.000 mijlen rond de aarde.
15-05-2025 14:04
Het schijnt dat Elon Musk concrete interesse heeft getoond voor een Grande Partenza op de Maan. Geen problemen met jetlags en valpartijen zijn uitgesloten daar.
    15-05-2025 15:02
    Dan zal dat de nieuwe versie van de Trump Tour worden met die zwaar
    gestoorde president als koersdirecteur.
15-05-2025 14:56
In Italië gaat het profwielrennen zware tijden tegemoet.
Organisatie van Giro 2025 was al lastig qua parcours en vooral financieel.
En het ooit zo wielergekke land kent al jarenlang geen World Tourteam meer.
Hoogmoed komt voor de val......
15-05-2025 13:27
Binnenkort maar weer eens naar Dubai vliegen voor een duurzaamheidsaward voor een elektrische scooter
15-05-2025 11:56
Laten organiseren en dan als één blok en op 1 April laten weten van, bwach… we slaan een jaartje over..,
En bij uitbreiding idem voor alle ‘buitenlandse’ uitstapjes, zal snel opgelost zijn met die megalomane fantasietjes…
15-05-2025 11:57
hier zouden veel ploegen simpelweg voor passen, koersen met jetlag in Australië en dan koersen met extra jetlag in Italië daar zouden doden vallen
15-05-2025 15:09
Ze zijn nu echt helemaal gek geworden in Italië..... Het wordt de hoogste tijd dat de UCI eens gaat ingrijpen! Ze zijn toch altijd zo begaan met de veiligheid en de gezondheid van de renners? Om van de ecologische voetafdruk nog maar niet te spreken. Dan moet je dit soort ongein toch gewoon verbieden?
15-05-2025 16:05
De drie grote rondes zijn een commerciële hel geworden. Ze zouden drie weken uitsluitend in Frankrijk, Spanje en Italië moeten rijden. Wat is het volgende, de Ronde van Vlaanderen houden in Senegal? Vreselijk.
15-05-2025 12:20
Kunnen ze niet een Tour the World maken? Gewoon elke keer drie etappes op een ander continent met een reisdagje ertussen. Als ze toch rare dingen gaan verzinnen, is dat ook wel een optie.
15-05-2025 12:21
Doe dan de hele Giro in Australië. Sowieso een leuk idee om Giro, Tour en Vuelta als racenaam, concept van 21 etappes en faam te houden maar de koersen zelf per jaar over de wereld te laten zwerven. De tour in Canada, Vuelta in Argentinië en Giro op Australië. Mooie ontdekkingstocht
15-05-2025 12:24
Het wordt steeds gekker. Waar een grote zak geld ligt, zijn ze er als de kippen bij hoor.
15-05-2025 12:48
En dan na 3 ritten 3 rustdagen of zoiets om te reizen en de jetlag te verteren? Ik snap het niet goed maar de enige reden zal wel weer geld zijn zeker.
15-05-2025 12:50
Giro del mondo
15-05-2025 12:53
Misschien de Giro dan maar helemaal in Australië rijden. Scheelt ook weer op hoop reistijd en zo. Al die verplaatsingen maken het ook veel te moeilijk.
15-05-2025 15:36
Waarom niet in het vliegtuig koersjes op Zwift ?

Ze zitten anders toch maar te niksen en domme films te kijken

Reacties zijn gesloten.