Halvorsen, Bernal en Lawless maken debuut in Tour Down Under

Halvorsen, Bernal en Lawless maken debuut in Tour Down Under

foto: Sirotti

donderdag 21 december 2017 om 14:09

Sky koos tijdens de afgelopen transferperiode voor een verjongingskuur. Het trok een viertal renners aan die hun 23ste verjaardag nog moeten vieren. Drie van hen maken in de Tour Down Under hun debuut. “Ik ben daar de sprinter van dienst”, vertelt Kristoffer Halvorsen aan ProCycling.no. Hij verklapt dat ook Egan Arley Bernal en Chris Lawless aan de start staat.

De U23-wereldkampioen van 2016 is blij met de kans die hij krijgt in zijn eerste WorldTour-koers. “Ik kijk ernaar uit om het tegen Caleb Ewan, Peter Sagan en alle anderen op te nemen. De eerste prioriteit is om met mij te sprinten voor overwinningen. Maar iedereen heeft een doel. Christopher (Lawless, red.) is denk ik iets beter op de hellingen dan dat ik ben, maar ik ben waarschijnlijk sneller. We bekijken het van dag tot dag. Egan (Bernal, red.) krijgt de kans om in de heuvels zijn eigen plan te trekken”, aldus de 21-jarige Noor.

Naast de drie jongelingen, staan er met Jonathan Dibben (23) en Owain Doull (24) nog eens twee tweedejaarsprofs aan de start. Salvatore Puccio (28) en Łukasz Wiśniowski (26) zijn de meer ervaren mannen. “Doull en Dibben reden vorig jaar erg veel samen met Elia Viviani”, legt Halvorsen uit. “Zij weten dus hoe ze een sprint moeten voorbereiden. Ik denk dat we met een heel goed team naar Australië trekken. Ik weet dat ik een eerstejaars ben en dat het niveau hoog ligt, maar het belangrijkste is om proberen te winnen. Ik denk dat mijn vorm goed is en ik zal mijn uiterste best doen.”

flag-gb Sky voor flag-au Tour Down Under 2018
flag-co Egan Arley Bernal
flag-gb Jonathan Dibben
flag-gb Owain Doull
flag-no Kristoffer Halvorsen
flag-gb Christopher Lawless
flag-it Salvatore Puccio
flag-pl Łukasz Wiśniowski

Dit artikel delen:

25 Reacties

hofsje 21 december 2017 om 14:17

Ben benieuwd wat Bernal in Australie gaat doen wss 1ste x dat hij daar gaat rijden en met sprinten krijgen Lawless en Halvorsen evenveel kansen normaal gesproken

WernerFranke 21 december 2017 om 14:19

@hofsje
Hij gaat dat spel daar gewoon winnen.

ChefSpijker 21 december 2017 om 14:30

Porte kloppen zal normaliter wel niet lukken, maar meestrijden voor het podium toch wel.

VerstandOpNul 21 december 2017 om 14:34

Als Bernal echt zo’n grote wordt, hoop ik dat hij attractiever rijdt dan Quintana.
Maar misschien een beetje vroeg voor dat soort vergelijkingen..

LB117 21 december 2017 om 14:36

Matige selectie zeg!

Edjahh 21 december 2017 om 14:42

@LB117 Matig? Ik zou het eerder beloftevol willen noemen, zeker niet matig te noemen.

jessevdalen 21 december 2017 om 14:56

Bernal rijdt gewoon voor de eind overwinning mee. Ongekend wat voor uitslagen die vorig jaar al reed.

Mathieu Moller 21 december 2017 om 15:25

Halvorsen geeft aan dat Dibben en Doull wel een lead-out kunnen doen, omdat ze dat ook vaak voor Viviani deden, maar volgens mij is Viviani o.a. weggegaan bij Sky wegens een gebrek aan een goede lead-out.

Geflitst 21 december 2017 om 15:37

Bernal zal (spijtig genoeg) weinig kansen krijgen in zijn eerste jaar bij Sky, als hij weet dat dit één van de weinige keren zal zijn dat hij kopman is, zal hij misschien dan al in topvorm zijn. Bernal in topvorm kan winnen tegen een Porte aan 80%. Een beetje zoal Hermans het deed dit jaar. Vroeg in vorm, en toen won hij Oman voor Costa, Aru en Bardet die nog niet top waren.

ChefSpijker 21 december 2017 om 16:03

Als Bernal meteen indruk maakt, waarom zou hij dan niet meerdere kansen krijgen? Natuurlijk nog niet in de grote rondes, maar waarom bijv. niet medekopman in koersen als Baskenland, Zwitserland en Polen? Als je goed genoeg bent, ben je ook oud genoeg voor het kopmanschap. Een Henao kreeg in z’n eerste jaar bij Sky ook genoeg vrijheid en die had daarvoor eigenlijk minder indruk gemaakt.

jvh93 21 december 2017 om 16:03

interessante selectie wel hoor, benieuwd hoe de jonge jongens van Sky het gaan doen

GreenDay 21 december 2017 om 16:40

Ik denk dat ze Bernal juist meteen het kopmanschap geven om eens te zien of hij al klaar is om die rol te vervullen. Mislukt dat failliekant, dan zal hij nog wat moeten groeien. Lijkt mij verstandig van Sky. Het wordt alleszins een grote, dat staat buiten kijf.

sstijnntje 21 december 2017 om 16:52

Bernal meedoen om de overwinning? Lijkt me niet. Zijn uitslagen vorig seizoen zijn nou ook weer niet zo enorm goed, groot talent, maar hij moet nog wel wat stappen zetten voor de aansluiting met de wereldtop. Daarnaast heeft hij niet echt een punch. Een lage top 10 lijkt me het hoogst haalbaar. Hetzelfde geldt voor die andere 2.

Stablinksy 21 december 2017 om 17:08

Bernal is al twee jaar aan het meerijden met de profs, dus hij heeft voorsprong op z’n leeftijdsgenoten. Dit jaar reed hij al WT. Andere beloften hebben volgens mij meer groeimarge.

Noud89 21 december 2017 om 18:51

Ochja na Gaviria twee jaar geleden is dit de volgende hype die overal waar hij koerst al voor de overwinning mee gaat doen. Vertel mij nou eens in welke WT koersen hij al mee kon met de absolute top. Gigantisch talent, gaat het niveau waar jullie hem nu al naartoe schrijven zeer zeer waarschijnlijk halen, maar doe ff een beetje rustig met de verwachtingen.

Geflitst 21 december 2017 om 19:09

@noud
Die jongen is letterlijk 20. Hoeveel WT koersen zou hij moeten winnen volgens jou?

Noud89 21 december 2017 om 19:27

Geen enkele Geflitst. Maar aangezien hij letterlijk 20 is, moeten we dan misschien ook niet gelijk doen alsof hij hier bijna, of net achter Porte de topfavoriet is, of wel? Top-10 zou al heel netjes zijn.

west 21 december 2017 om 20:12

Bernal is inderdaad nog lang niet zo goed als dat hem toegeschreven wordt, het is eigenlijk jammer dat hij vorig jaar de giro niet kon rijden en daar alvast door het ijs zakken zodat iedereen even rustig aan doet met die jongen de hemel in te prijzen. Hij heeft nog alle tijd. Hij wordt de nieuwe Quintana genoemd, maar het kan net zo goed de nieuwe Betancour worden…

Chrys 21 december 2017 om 21:02

Wel goed van Sky om de jonkies hier meteen een kans te geven. Kunnen ze de rest van het jaar weer wagonnetje spelen ;)

ChefSpijker 21 december 2017 om 21:28

west >>> Maar dan heb je het over het mentale vlak en niet over het wielertalent. Dat is toch vooral hetgeen waar Betancur tekortschiet tov een Quintana. Het is niet zo dat Betancur gehypet is en vervolgens bleek dat hij helemaal niet zo’n goede wielrenner was. Zijn eerste jaar WT was juist bizar goed met top 5 Giro (4x 2e in een etappe) en top 5 WP en LBL. Dat hoef je van Bernal ook niet te verwachten nu. Maar Bernal is wel ook al gewoon erg goed voor iemand van 20. Denk dat buiten Sagan er niet veel betere 20-jarige renners zijn geweest de afgelopen jaren.

Covadonga 21 december 2017 om 22:54

Leuk team. De jonkies mogen direct al los gaan. Wat een luxe.

west 21 december 2017 om 23:45

@chef
Mentaal bij de les kunnen blijven en met druk om kunnen gaan is toch net zo goed “wielertalent”? En die eigenschappen zijn van Bernal nog onbekend, dus reden voor voorzichtigheid.

ChefSpijker 21 december 2017 om 23:55

Maar Betancur is wel het uiterste wat betreft daarin. Die deed er gewoon helemaal niets voor. Is wat anders dan onder de druk bezwijken.

west 22 december 2017 om 00:09

@chef
Dat is ook talent, niet iedereen kan die inzet opbrengen.

tvm 22 december 2017 om 00:30

Mooie b-ploeg van sky. Je moet er toch verplicht aan deelnemen natuurlijk als wt-ploeg. Wellicht meteen de enige kans voor Halvorsen als kopman? Behalve ritten als Hamburg etc.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone