Dylan Groenewegen zegeviert in De Panne

woensdag 27 maart 2019 om 16:10
Dylan Groenewegen zegeviert in De Panne

Dylan Groenewegen heeft Driedaagse Brugge-De Panne op zijn naam geschreven. De renner van Jumbo-Visma won na een wedstrijd van 200 kilometer in de Panne de massasprint. Hij klopte Fernando Gaviria en Elia Viviani.

Zes vroege vluchters
Niet lang na het verlaten van startplaats Brugge gingen zes renners op avontuur. De Belgen Stan Dewulf (Lotto Soudal), Jimmy Janssens (Corendon-Circus), Senne Leysen (Roompot-Charles), de Fransman Adrien Garel (Vital Concept-B&B Hotels), de Duitser Jasha Sütterlin (Movistar) en de Nederlander Mathijs Paasschens (Wallonie-Bruxelles) vonden elkaar en reden een maximale voorsprong van iets meer dan 5 minuten bij elkaar.

Razendsnelle wedstrijd In een razendsnel eerste uur werd 47 kilometer afgelegd. Sprinter Fernando Gaviria toonde zich tijdens de eerste beklimming van de Kemmelberg even in de tegenaanval, samen met onder meer Boy van Poppel (Roompot-Charles) en Edward Theuns (Trek-Segafredo). Even later werd dit groepje echter opgeslokt door het door Deceuninck-Quick-Step aangevoerde peloton.

Valpartijen
In een snelle wedstrijd smakten meerdere renners tegen het asfalt. Onder meer Oscar Gatto (BORA-hansgrohe), Vegard Stake Laengen (UAE Emirates) en Luke Durbridge (Mitchelton-Scott) kwamen onderweg bij verschillende valpartijen ten val. Bij een val in de finale gingen onder meer Mads Pedersen (Trek-Segafredo), Pascal Ackermann (BORA-hansgrohe) en Jens Keukeleire (Lotto Soudal) tegen de vlakte.

In de finale werd het duidelijk dat de verwachte massasprint onvermijdelijk werd. Toen Sky zich met de jacht ging bemoeien, slonk de voorsprong van de leiders snel. Op negen kilometer van het einde volgde een hergroepering.

Groenewegen met overmacht
Vervolgens ontspon zich het traditionele spel waarbij de treintjes van de sprintersploegen zich formeerden. Sky loodste zijn sprinter Halvorsen naar de finish, maar werd overklast door het duo Mørkøv/Viviani bij Quick-Step. Viviani sprintte aan linker kant van de weg, maar aan de andere kant vochten Groenewegen en Gaviria een spannend duel uit. De Nederlander koos ervoor om Gaviria aan de buitenkant te passeren en won met overmacht de sprint.

Dit artikel delen:

74 Reacties

Wheely 27 maart 2019 om 16:11

Met speels gemak!

Alto 27 maart 2019 om 16:13

De beste sprinter ter wereld! (op dit moment)

Rendo 27 maart 2019 om 16:13

Straffe sprint!

kielabokki 27 maart 2019 om 16:13

Leek toch te slecht geplaatst te zitten op het einde. Maar wat een gemak zeg. Mocht er nog iemand twijfelen..

Javier 27 maart 2019 om 16:14

Mee eens.
Maar wat een bizarre sprint.

Thoin 27 maart 2019 om 16:28

Wel knap hoe Morkov daar weer het laken naar zich toetrekt.
Zet helemaal verkeerd maar kwam er dan op het goeie moment uit.

Groenwegen een klasse apart op dit moment.

Ben wel benieuwd of hij dit kan doortrekken tot TDF…
Hij is echt wel in top-top-vorm nu.

Mwielerfan 27 maart 2019 om 22:00

Maart tot juli lukt zelfs Valverde meestal niet

AZH 27 maart 2019 om 16:13

Met één been

Merlinappa 27 maart 2019 om 16:13

Teunissen nog tiende ook! Prachtige overwinning van Dylan

Jandepandaman 27 maart 2019 om 16:13

Dat ging wel heel erg soepel zeg, Viviani slingert en hangt aan dat stuur te trekken terwijl Groenewegen er op zijn dooie akkertje heel soepel er overheen komt gevlogen. Machtig dit!

Guushovd 27 maart 2019 om 16:13

Uitzonderlijk makkelijk

LennartZ 27 maart 2019 om 16:13

Machtige sprint. Verslaat de wereldtop met twee vingers in zijn neus.

Klasbak

alvaro mejia 27 maart 2019 om 16:13

Zet even een lachgas injectie in, niet normaal. Wat fijn om zo’n sprinter te hebben!

Romāns Vainšteins 27 maart 2019 om 16:14

Makkelijk de snelste.

Parcours beetje link en qua uitdaging zeker geen ‘topklasse’ waardig.

Wheely 27 maart 2019 om 16:24

Ja net als Koksijde en Nokere hoop onnodig gevaarlijke situaties voor een sprinterskoers.

HSV 27 maart 2019 om 16:36

Bij Nokere zei ik het ook al:dit soort parcoursen zijn niet meer van deze tijd. Gewoon te gevaarlijk met al die versmallingen en hobbels en kieren.

Titaantje 27 maart 2019 om 16:14

Waarom dit een WT wedstrijd is, is mij geheel onduidelijk. Wel mooie zege voor Dylan.

Mystery Rider 27 maart 2019 om 16:19

Akkoord, onbegrijpelijk dat die niet uit de WT gekegeld zijn nadat ze van Driedaagse naar eendagswedstrijd zijn afgezwakt.

LucasR 27 maart 2019 om 16:29

Sterker nog: ze zijn opgewaardeerd, als driedaagse was het nooit een WT-koers.

KnightBiker 27 maart 2019 om 17:26

Als 3 daagse voor de ronde van vlaanderen voegde het wat toe, nu een slap aftreksel van Ghent Wevelgem.
Met veel wind kan het een leuke wedstrijd opleveren, maar het is wel meer van hetzelfde.

Ik heb liever dat ze in Zuid Engeland een dergelijke koers of 2 organiseren en met de wielercaravaan via de veerboot of door de tunnel naar Vlaanderen doorsteken om Engeland in het klassieke wieler-voorjaar te betrekken.

sven241 27 maart 2019 om 16:14

Groenewegen, een Nederlander, de allerbeste sprinter ter wereld!

Wheely 27 maart 2019 om 16:14

Dat podium = WK sprint.

Mystery Rider 27 maart 2019 om 16:14

Super sprint! Prachtige overwinning!

Wat een losers die Nijs en Wuyts toch. Kunnen nog niet eens op een helikopter beeld zien in slow motion waar Groenewegen zit bij de laatste belangrijke bocht! Plaats 5, nee was een andere, ah daar is hij, nee is nog een andere. Groenewegen is nochtans makkelijk te herkennen met zijn specifieke lichaamsbouw! :)

Waarvoor worden die gasten eigenijk betaald??

Marcel1112 27 maart 2019 om 16:21

Dat was de Cauwer niet overkomen.

Merlinappa 27 maart 2019 om 16:21

Viel mij ook al op inderdaad ja. Je zag sowieso dat ie van achter kwam dus hoe Sven telkens erbij kwam dat ie vooraan zat is mij een raadsel

Emergo 27 maart 2019 om 17:56

Ach je, de heren vergissen zich een keer, schandalig. Gelukkig kan dhr Mystery Rider het nog een keer in de herhaling bekijken.

leegloper 27 maart 2019 om 19:50

@Emergo,
Het was de herhaling.

Crown_Collective 27 maart 2019 om 16:15

Wat een sprint, zelden gezien…

wulu 27 maart 2019 om 16:15

Man wat een overwinning, leek veel te ver van achteren te zitten. Niet dus!

martini151 27 maart 2019 om 16:16

Wat een geweldige sprint. Groenewegen zeker met afstand de sterkste sprinter op dit moment.

Moet wel bij gezegd worden dat hij ook een hele goede ploeg om zich heen heeft. Dat Teunissen nog 10e wordt zegt veel.

Panclaro 27 maart 2019 om 16:17

Gaat met deze vorm 4 à 5 ritten winnen in de Tour

Covadonga 27 maart 2019 om 20:57

Dat denk ik niet. Ok, hij is goed en misschien wel de snelste. Maar vijf ritten in de Tour is echt wat anders. Twee zou al heel goed zijn.

KnightBiker 27 maart 2019 om 23:17

@covadonga – hij had er vorig jaar al 2, als hij nu duidelijk de beste is, is Het dan gek meer te verwachten dan vorig jaar? (Enig voorbehoud dat hij De ploeg moet delen met Kruijswijk en evt Roglic dus De sprints controleren wordt lastig.)

Witte Trui 27 maart 2019 om 16:17

Ook knap hoe het treintje van TJV rustig bleef. Hadden niet ‘the lead’, maar brachten Groenewegen op het juiste moment in staat te sprinten. Stukje volwassener geworden.

kielabokki 27 maart 2019 om 16:22

Dat mag zeker gezegd worden ja. Ze flikken het kunstje tegenwoordig vrijwel altijd, hoe dan ook. Ze zouden aan de sprinttrein gaan werken, een paar jaar geleden. #vink.

Doordrijver 27 maart 2019 om 16:17

Ongelofelijk! Dat was 1-2? Tanden groter dan Viviani en Gaviria… Spelend gemak. Indrukwekkend.

3 ploegen die echt in een goeie flow zitten. DQS, AST, TJV.

Thoin 27 maart 2019 om 18:06

Zet daar ook maar MTS bij, ook al 15 keer gewonnen dit seizoen.

assen 28 maart 2019 om 07:52

Vergeet Sky niet!

Lijkt me wat ongebalanceerder dan vorige jaren. Deze vijf teams pikken alle krenten uit de pap, lijkt wel.

ChefSpijker 27 maart 2019 om 16:18

Twee vingers in de neus. En mooi nieuws voor zondag. QS hoeft nu niet te speculeren op een massasprint met Viviani. Die valt nu toch tegen na flitsende seisoensstart. In MSR kwam ie duidelijk tekort en nu perfect gebracht en simpel verslagen…

Mystery Rider 27 maart 2019 om 16:20

Yep, beter gegokt op Morkov of Jakobsen volgens mij, maar vrijdag en zondag wint DQS opnieuw :)

Romāns Vainšteins 27 maart 2019 om 16:22

Totaal eens.

In het verlengde daarvan een foute zet van Lefevere om Jungels niet gewoon in dat tweeluik op te stellen ipv hier trekpaardje hop te spelen. Jungel kan zondag gewoon winnen.

dikkechaap 27 maart 2019 om 17:31

Belangrijker dan dat Groenewegen hem verslaat is misschien nog wel de prestatie van Gaviria. Die heeft eerst nog 50km in de aanval gereden, en kan de heuveltjes waarschijnlijk beter aan dan Groenewegen. Ik schrijf hem vast op voor G-W!

leegloper 27 maart 2019 om 16:20

Met de ellebogen naar binnen om Gaviria te passeren, kan hij nog eenvoudig de sprint winnen. Wat een klasse.

sven241 27 maart 2019 om 16:21

Met de resultaten dit jaar van Groenewegen, Roglic, Van Aert en ook hele belangrijke helpers als Theunissen, Martin, De Plus, Tolhoek dit jaar, vind ik Jumbo echt de 3e best presterende ploeg achter DQS en Astana.

martini151 27 maart 2019 om 16:26

Zeker weten. Van de 10 WT koersen heeft TJV er nu 3 gewonnen. Dan doe je het goed!

Random wielerliefhebber. 27 maart 2019 om 16:27

Tot nu toe zou ik Mitchelton Scott daar nog tussen plakken maar sowieso goed ja

martini151 27 maart 2019 om 16:30

@Random

Sterker nog. Ik zou Mitchelton ipv Astana noemen. Rondes van Oman, Rwanda en Murcia schat ik toch minder hoog in dan UAE Tour en Tirreno

Jean Dumas 27 maart 2019 om 16:34

De UAE Tour is gewoon een volwaardige kleine ronde, met twee bergaankomsten en een ploegentijdrit. En sterk bezet ook. Murcia is gewoon een voorbereidingskoers.

Hollow Knight 27 maart 2019 om 17:28

Als deze koers WT onwaardig zou zijn, dan is de UAE Tour dat zeker. Die koers stelt weinig tot niets voor. Enige mooie koers die TJV dit jaar heeft gewonnen, is T-A.

vlek 27 maart 2019 om 16:22

Ik dacht dat hij zichzelf in de vingers sneed door geen gebruik te maken van de leadout van Teunissen, maar hij had dus nog een andere kaart om uit te spelen; overduidelijk de beste sprinter van het peloton.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair