Groenewegen vecht naar tweede ritzege: “Gelukkig kon ik er nog overheen”

maandag 11 maart 2019 om 16:28

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen heeft zijn visitekaartje meer dan afgegeven in Parijs-Nice. Na zijn sprintzege in de eerste etappe wist hij ook de tweede rit te winnen. Dat deed hij op indrukwekkende wijze door zich vol in de waaiers te gooien. “De ploeg zette mij goed af in de laatste kilometers”, aldus de sprinter van Jumbo-Visma.

“Ik heb er nu twee op rij”, zegt Groenewegen na zijn winst in Bellegarde. Vanaf het eerste uur was het oppassen voor waaiers. “Het was echt een heel lastige etappe. De ene keer zat ik in de eerste groep en soms in de tweede groep. Uiteindelijk was ik blij om in de voorste groep te zitten”, legt de toekomstig inwoner van Vinkeveen uit. Hij bedankt daarvoor ook zijn ploeg.

‘Nederlands weer’
Groenewegen zag op tien kilometer van de meet een groot deel van het peloton aansluiten, maar op zes kilometer ging het opnieuw op de kant. Een achttal bleef over, met Groenewegen als enige Jumbo-Visma-renner. “De ploeg zette mij daar goed af”, zegt hij, waarna het uitdraaide op een sprint met zeven. “Ik zag de lijn en bleef wachten en wachten. Trentin en Cortina gingen aan, maar ik zat aan de goede kant en gelukkig kon ik er nog overheen.”

Met de gele trui nog steviger om zijn schouders mag Groenewegen van start in de derde etappe, waar hij opnieuw een kans krijgt. “Eerst gaan we dit vieren. Het is morgen opnieuw een zware dag. We zullen het gaan zien. Vandaag was het vooral winderig en was er geen regen, daar was ik wel blij mee. Het was echt Nederlands weer”, aldus Groenewegen.

Dit artikel delen:

9 Reacties

Alto 11 maart 2019 om 16:40

Een totaal niet gestolen overwinning van hem! Weer een sterke ploeg gezien.

kelderfan 11 maart 2019 om 17:01

Dat was zeker niet gestolen en Amund Jansen zat er ook bij in de laatste waaier, maar net als Luke Rowe liet hij lopen na gedane arbeid.

leegloper 11 maart 2019 om 17:15

Zeker belangrijk dat hij in slot goed naar voren werd gebracht richting De Rotonde op 6,2km van de streep. Daarna zelf gedaan.
Neem nou Jungels, die ging als 42ste door De Rotonde. Rowe gaat dan vol door met Kwiatkowski en Bernal. Na een grote krachtsinspanning sluit Jungels dan als 23ste bijna aan bij de sliert achter de waaier op 5,6 km.
Het breekt opnieuw en hij passeert 2 renners om op 5,4km bijna aan te sluiten. Alle andere renners behouden positie of wapperen naar achter. Hij komt op anderhalve fietslengte van ploegmaat Gilbert, die dan net aanzet omdat het 7 renners voor hem breekt. (Bardet moet een gaatje laten.)
Op 5,2km komt Gilbert aansluiten met in zijn kielzog Cortina, terwijl Jungels zich achterin het groepje Bardet rijdt, dat net niet de aansluiting maakt.
Niemand is sterker dan de waaier.

leegloper 11 maart 2019 om 17:18

Krijg nou wat… Op 4,7km is een deel van dat groepje toch teruggekomen en Jungels heeft zich gewoon naar voren geknokt tot groep van 16. Die Jungels is sterk. Naesen moet dan afzakken om Bardet te zoeken.

Mwielerfan 11 maart 2019 om 23:55

Behalve boom zoveel jaar terug in Parijs nice natuurlijk

achtpuntzes 11 maart 2019 om 18:48

Edit redactie: Niet doen. Graag on-topic!

assen 11 maart 2019 om 20:09

Allicht een grote overwinning voor Groenewegen. Maar ik zie het vooral toch als een overwinning voor de ploeg die goed bij de pinken was vandaag EN de ploegleiding – goed gepland voorin te zitten net voor die bocht.

Tinus 11 maart 2019 om 20:25

Hartstikke mooi dat hij niet alleen wint in de (massa)sprint, maar het ook op deze manier kan. Zowel ploeg en renner hebben het koppie er dan goed bij. Niets op af te dingen.

Mwielerfan 11 maart 2019 om 23:56

Overwinning van eurosport die precies het belangrijkste punt in de koers kon voorspellen