Groenewegen rijdt Tour de France en Vuelta a España

Door , vrijdag 21 december 2018 om 15:01

Groenewegen won twee keer in de jongste Tour - foto: Sirotti

Dylan Groenewegen zal in 2019 voor het eerst twee grote rondes rijden. De 25-jarige sprinter van Jumbo-Visma zet vol in op de Tour de France en hij zal daarna ook de Vuelta a España aandoen. Ook de doelstelling van de Amsterdammer liegt er niet om. “Ik wil meer winnen dan mijn veertien zeges in 2018”, vertelt hij op de ploegenpresentatie.


De spurter stond met zijn linkerhand in het verband op het podium. Hij legde uit dat hij is geopereerd aan een zwak botje (“die was slappe hap”) dat daar zit, maar dat het verder niets verontrustends is. Naast Groenewegen, zal ook Steven Kruijswijk de combinatie tussen de Franse en Spaanse grote ronde maken.

Later meer.

Dit artikel delen:

14 Reacties

ChefSpijker 21 december 2018 om 15:11

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

hartstikkebedankt 21 december 2018 om 15:14

Goed voor zijn ontwikkeling, nadeel is dat hij altijd veel mannen met zich nodig heeft.

Wel heel duidelijk dat deze ploeg voor het grote rondewerk nu 3 duidelijke kopmannen heeft aangewezen:
– Roglic
– Kruijswijk
– Groenewegen

Bennett is kennelijk te licht bevonden om voor te gaan rijden en ik neem aan dat Van Poppel wel naar de Giro mag?

AlfredoBinda 21 december 2018 om 15:23

Van Poppel gaat zich vol focussen op de klassiekers, dus die zal dan normaal gesproken niet naar de Giro gaan lijkt me.
En Bennett is in mijn ogen eigenlijk net niet goed genoeg om als kopman uit te spelen in grote rondes. Ik zie hem meer als een fantastisch klimknecht en kopman voor kleine rondjes, beetje a la Reichbach.

peervaneynthoven 21 december 2018 om 15:56

Bennet is in mijn ogen zeker niet te licht om voor te rijden.Voorwaarde moet wel zijn dat zijn zijpijn probleem opgelost kan worden. De ploeg zal in hem zeker meer zien dan een “luxeknecht”. Terecht i.m.o.

KnightBiker 21 december 2018 om 16:42

Geef Bennet nog even ontwikkeltijd, vorig jaar iets minder bevestigd dan gehoopt Maar Het kan er zeker nog uitkomen!

Kelder is de Man 21 december 2018 om 20:45

Volgens mij valt dat best mee dat hij veel mannetjes om hem heen nodig heeft. Voor de voorafgaande kilometers mss, maar hij kan mi een lange sprint trekken waar geen laatste leadout voor nodig is.

KimJungPoels 21 december 2018 om 15:21

Het lijkt me gewoon voor zowel Groenewegen als van Poppel een vrij logische keuze. Ik denk dat het voor Groenewegen goed is om een keer twee grote rondes te doen qua ontwikkeling, en als het op is kan hij in de Vuelta uitstappen.

Van Poppel heeft daarentegen vorig jaar laten zien dat hij ook de heuvelsprints steeds beter aan kan en het lijkt me voor hem heel goed om een najaar te rijden met eendagskoersen met o.a. Londen, Hamburg & Canada.

hartstikkebedankt 21 december 2018 om 15:36

Jammer dat Battaglin weg is, een leuke selectie maar nu doe je in de snelle etappes niet mee

peervaneynthoven 21 december 2018 om 15:53

Bedoel je in de Giro??

AWestie 21 december 2018 om 16:31

Dylan wil Viviani opvolgen in 2019 qua aantal overwinningen zo te zien. Hoeveel ‘sprintkansen’ kunnen we tellen in de twee grote rondes bij elkaar opgeteld? Er moet natuurlijk wel iets te sprinten zijn in Spanje.

tdola 21 december 2018 om 17:17

Er zit zo goed als een maand tussen Parijs Roubaix en de Giro, dus van Poppel zou best zowel de klassiekers als de Giro kunnen rijden lijkt me. Als hij Ronde van Vlaanderen als laatste klassieker rijdt zelfs een week meer voorbereidingstijd.

Edit: zie in ander topic al selectie zonder van Poppel.

Komi 21 december 2018 om 18:41

Welke klassiekers gaat van poppel dan rijden? Ik denk dat de voorjaars ploeg goed vol zit. En Dylan zal toch wel kuurne doen? Misschien Gent wevelgem voor van poppel, maar verder… Gun het die jongen wel, maar de stoeltjes zijn duur.

Poeksel 21 december 2018 om 21:31

Volgens PCS rijdt Dylan Kuurne. Wellicht de Scheldeprijs ook, daar zal het wel bij blijven.

Deel Koeper 22 december 2018 om 14:14

Tour blijft afwachten, maar als de Vuelta even zwak bezet is als de voorbije jaren, zijn dat een viertal overwinningen die al binnen zijn voor Groenewegen.