Groenewegen: “Milaan-San Remo komt nog te vroeg”

maandag 5 maart 2018 om 19:11
Groenewegen: “Milaan-San Remo komt nog te vroeg”

Dylan Groenewegen - foto: ASO

Dylan Groenewegen kon vandaag met een ritzege in Parijs-Nice alweer een nieuwe overwinning op zijn palmares bijschrijven. Hoewel het seizoen nog maar een paar maanden oud is, was het alweer zijn vijfde overwinning van het seizoen.


“Het was een lastige sprint. De laatste tweehonderd meter gingen aardig omhoog”, kijkt hij terug op de site van zijn ploeg LottoNL-Jumbo. “Ik werd door de jongens perfect afgezet voor de laatste bocht. Ik zat in een goede positie voor de sprint. Toen ik op kop kwam, ben ik de sprint gewoon aangegaan en niemand die er nog over kwam.”

Groenwegen is blij met zijn vijfde overwinning van het seizoen. “Ik klop hier toch veel goede sprinters zoals Viviani, Démare en Greipel. Het doet altijd deugd om die topsprinters te kunnen verslaan. Ik ben mijn ploeggenoten zeer dankbaar, want zonder hen was dit nooit gelukt.”

Hoewel hij momenteel tot de sterkste sprinters van het peloton behoort, staat hij dit jaar niet aan de start van Milaan-San Remo. “We hebben een planning gemaakt in de winter en daar houden we ons aan”, vertelde hij aan persbureau Belga. “Ik doe alles stap voor stap en Milaan-San Remo komt nog te vroeg. Misschien volgend jaar, maar nu nog niet. Ik koers Dwars door Vlaanderen en Gent-Wevelgem, dat zijn ook mooie klassiekers.”

Dit artikel delen:

63 Reacties

reusjen 5 maart 2018 om 19:14

Milaan san remo is ook geen pure sprinterskoers. Verstandig om voor Gent Wevelgem te gaan, daar heeft hij een goede kans op zijn 1e echte klassieker.

TykkeThor 5 maart 2018 om 19:19

Uiteraard te vroeg om dit jaar te winnen, maar om ervaring op te doen + zijn potentieel in te schatten lijkt het me toch niet onverstandig om hem dit jaar al op te stellen.

klootje kriekeljon 5 maart 2018 om 19:20

Verstandige keuze. Loopt immers prima dat uitgestippelde traject.

tvm 5 maart 2018 om 19:28

Ik snap niet waarom hij het niet gewoon doet.
Nu is hij immers in topvorm, wie zegt dat dit elk jaar terugkomt? Demare heeft hem twee jaar terug gewonnen en die laat hij nu al meerder keren achter zich in de sprint. Hij wordt er echt niet minder van. Hij kan alleen maar winnen in mijn ogen, maar goed.

rahimns 5 maart 2018 om 19:30

Ik vind het gewoon goed dat ze een plan maken en daar gewoon aanhouden. Gent-Welvegem en dwars door vlaanderen zijn wedstrijden waar hij ook echt kans maakt. MSR kom nog wel…

DerEffe 5 maart 2018 om 19:33

Groenewegen heeft op dit moment duidelijk meer snelheid dan Démare, maar laatsgenoemde is wel een renner met meer klimvermogen. Verstandige keuze dus lijkt me.

Emergo 5 maart 2018 om 19:38

Take your time Dylan. De Poggio is toch van een heel ander kaliber dan die heuvel van vandaag.

moa 5 maart 2018 om 19:41

Ik ben geen fan, niet qua renner en niet qua mens maar chapeau voor DVG! Mooie zege en sterk interview.

Ddv daar maakt ie een kans. GW daar zal ie meer geluk nodig hebben.

reusjen 5 maart 2018 om 19:51

@moa
Hoe komt het dat je geen fan bent van de mens groenewegen? Of bedoel je het niet als dat je hem niet leuk vindt.

KnightBiker 5 maart 2018 om 19:57

@moa
Niet als mens? dat Groenewegen niet te koop loopt met prachtige beeldspraken snap ik, maar hij is bescheiden en tot op heden afgezien van 1 incident een nette sprinter volgens mij en als ik 1 ding zie is het dat hij een beetje een Greipel kan worden.
Renners die je als mens niet kan zien zitten zijn renners als Bouhanni, en in mindere mate Cavendish (zie olympische spelen) maar dat gaat voor Groenewegen vooralsnog toch niet op?

mark vv 5 maart 2018 om 19:59

@moa ken je hem persoonlijk dan?

tetedelacourse 5 maart 2018 om 20:00

Ok @moa, ik hap ook wel. Op basis waarvan ben je geen fan van de man (als mens nog wel). Heeft ie je vroeger gepest?

ikbenprocycling 5 maart 2018 om 20:09

Als Cav de Poggio overkwam en won, moet DvG dat i.p. ook kunnen binnen enkele jaren.

schipperaar 5 maart 2018 om 20:19

Heeft niks te zoeken in msr, komt nogal arrogant over alsof ie daar enig kans maakt met 3/4 km Poggio en waar Sagan volgen afdalend de goden verzoeken is.
Ook geen fan dus(mag dat?) zoals een groot gedeelte in het peleton lijkt het.
@ibpc
Als ie zes kilo afvalt zoals Kirsten, who knows.

peervaneynthoven 5 maart 2018 om 20:20

@moa Geen fan als mens?? Ken je hem persoonlijk, zo niet dan kun je je rare opmerkingen over iemand “als mens” w.m.b.t. achterwege laten. Waarschijnlijk bedoel je de “persoon” Groenewegen, maar weet je het verschil niet.

Dirty Derrick 5 maart 2018 om 20:21

Is hij eigenlijk het genre spurter dat ook wat hoogtemeters kan verteren? Ik snap Moa wel, ben ook geen grote fan maar als je zijn beensnelheid ziet, is het wel een klasbak.

katerkop 5 maart 2018 om 20:26

@schipperaar. Lees de tekst nog eens goed. Hij zegt dat MSR nog te vroeg komt. Dus dat hij geen kans maakt. Hoe kan je dat nu arrogant vinden.
Juist het dalen van Groenewegen is geweldig. Ploeggenoten zeiden vorig jaar bergop dat ze niet bij hem hoefden te blijven omdat hij hun in de afdaling toch wel inhaalde. Dus dat is het probleem niet. De Poggio komt hij nog niet over in de eerste groep na 300 km koers. Dus verstandige zet.

AWestie 5 maart 2018 om 20:29

Vooral Demare moet goed balen. Is dit seizoen in de pure sprints iedere keer ingehaald door dit ettertje (dus als je gisteren niet meetelt).

teunster 5 maart 2018 om 20:30

Als het peloton als een stel slakken de Poggio op gaat… als als als… dan kan het. Hij moet gewoon een beetje geluk hebben ook dan.
@Dirty Derrick: ja en nee volgens mij. Hij kon twee jaar geleden al een Tour uitrijden en vorig jaar won hij de laatste etappe. Dus bergen komt hij echt wel aardig over. Maar dat is geen vergelijk met een MSR natuurlijk :) Dat is een specifieke situatie die hij nu nog niet aan kan denk ik.

@tvm… ja zo lust ik er ook wel 1: hij laat vandaag Chavez achter zich (18e) dus hij kan de Giro winnen. Dat is natuurlijk een extreme vergelijking, maar Demare kan een heuvel gewoon beter verteren. Althans nu nog! Gisteren bijvoorbeeld kom hij bijna 4 minuten later dat puistje op dan Demare. Natuurlijk is het verschil niet zo groot maar het zegt genoeg dat Dylan (op dit moment dus) het niet probeert.

ghostwriter 5 maart 2018 om 20:32

@schipperaar
Groenewegen zegt duidelijk dat Milaan-San Remo voor hem nu nog een brug te ver is maar jij maakt daar uit op dat hij arrogant is en daar een kans maakt om te winnen? Dat is wel een erg gekleurde interpretatie van zijn woorden…

teunster 5 maart 2018 om 20:39

Zo zeg en mag moa geen fan zijn van hem als mens? Wat maakt het in hemelsnaam uit. Beetje rustig allemaal!
Ik mag hem wel (en ik ken hem net als moa (ws.) niet). Het lijkt een arrogant lefgozertje, maar het valt allemaal nog mee.
Hij heeft bij heel wat wielervolgers natuurlijk een slechte beurt gemaakt toen hij met Naesen aan de wandel ging tijdens… de Eurometropole dacht ik? Naesen reageerde toen furieus wat ook een beetje oversloeg op de volgers volgens mij. Iedereen over de pis, De helft vond Groenewegen stom en de andere helft vond Naesen een janker (of deb :))

schipperaar 5 maart 2018 om 20:41

@gw
Tlj renners kunnen nooit arrogant zijn, ploegleiders als Spekenbrink wel natuurlijk. Als ie op zijn gewicht blijft hangen komt msr volgend jaar ook te vroeg, zelfs met een motortje komt ie er bij volgas van de tenoren er nog niet aan te pas.

tetedelacourse 5 maart 2018 om 20:46

@schip klein kind, je wordt op een foutje gewezen en je begint weer te doen alsof je geen suikerspin van je mama krijgt. Als iemand zegt dat ie iets niet kan is dat bescheiden, niet arrogant. Lekker altijd ergens anders over beginnen.

Col du Bramont 5 maart 2018 om 20:49

Klaarblijkelijk is het voor een aantal mensen hier te veel moeite de lengte en het gewicht van Groenwegen op te zoeken en deze dan te vergelijken met andere sprinters en tot correcte conclusies te komen … .

Puur kijkend naar zijn W/kg, gewicht en lengte mag je verwachten dat Groenewegen goed de Poggio verteert al blijft dat koffiedik kijken.
Iets anders is als je naar zijn spieren kijkt, hij lijkt me meer het type waar de snelle spiervezels dominant zijn.
Anayway, MsR is dit jaar voor DG nog niet aan de orde net als de Ronde.

maklukzat 5 maart 2018 om 21:03

Groenewegen is waarschijnlijk gewoon in topvorm. Kan over een maand wel anders zijn, maar wel benieuwd hoe lang hij het kan vasthouden. De progressie is er.